Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Spanky skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker at det kommer en pressemelding eller pressekonferanse i morgen om at MM er satt på listen. Dagen i dag var kanskje satt av til informasjon og veien frem mot transplantasjon. Hadde det vært meg som skulle på den listen, ville jeg også hatt med meg min mann, uavhengig av jobben hans.
Og uavhengig av skandaler som kommer som perler på en snor, så ønsker jeg henne god helse, både for hennes del og familiens del. 

Ja fullstendig enig i dette.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eufemia- skrev (38 minutter siden):

De lever og leker, all inclusive på skattebetalernes penger. Nå jobbes det i tillegg lite. 
Sjansen for en VM tur er ganske så aktuell nå, vil jeg anta. 

Jobber lite , sa du ? 
De dukker  jo stadig opp på sports- arrangementer ,  konserter og andre slitsomme begivenheter!  Sverre Magnus har vært med pappa på tur og rodd i stor robåt , han har til og med plantet et tre  ett eller annet sted i landet for ikke lenge siden - og da var han til og med UTEN  pappa . Mette-Marit forbigår jeg stillhet..

I tillegg så sto de et par timer på trappen utenfor huset sitt i Skaugum og vinket til alle de små barna som gikk forbi og flagget …

Så du må ikke komme her og komme her…

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Pilaff skrev (26 minutter siden):

Jeg orker ikke at denne gjengen skal være våre beste folk som representerer oss OG står over oss. Jeg synes oppriktig det er flaut, fælt, komisk og fullstendig unødvendig.

Enig - det er flaut at dette er de som skal representere Norge. 

Landet som elsker å sole seg i glansen som et av verdens beste demokratier har en styreform som er så udemokratisk som den kan få bli. 

Norge anno 2026 mener at det beste for landets befolkning er et kongehus som er hevet over loven, som aldri kan stilles ansvarlig samme hva de måtte finne på å gjøre, som ikke betaler en krone i skatt, som skal tiltales på en spesiell måte, som vi skal vise respekt - bukke og neie for - uansett hvor lite respektfullt og uetisk de selv har vist i oppførsel ...  og dette skal norske skattebetalere betale 1 milliard pr år for 😅 kongelige høyheter - tragikomisk.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Spanky skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker at det kommer en pressemelding eller pressekonferanse i morgen om at MM er satt på listen. Dagen i dag var kanskje satt av til informasjon og veien frem mot transplantasjon. Hadde det vært meg som skulle på den listen, ville jeg også hatt med meg min mann, uavhengig av jobben hans.
Og uavhengig av skandaler som kommer som perler på en snor, så ønsker jeg henne god helse, både for hennes del og familiens del. 

👌

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Hun høres ut som en vgs-elev. 

Ja, som en ungjente som vil prøve å imponere en eldre mann, en lærer eller lignende.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Spanky skrev (9 minutter siden):

Jeg er helt sikker på at de kunne fått flyttet dagens avtale til i morgen slik at kronprinsen kunne fullført pliktene sine i Japan. Hvis de ville. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
lurker skrev (1 minutt siden):

Ja, som en ungjente som vil prøve å imponere en eldre mann, en lærer eller lignende.

Ja, unsettling. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
trønder skrev (1 minutt siden):

Jeg er helt sikker på at de kunne fått flyttet dagens avtale til i morgen slik at kronprinsen kunne fullført pliktene sine i Japan. Hvis de ville. 

Ja, det er litt underlig det der.

Men da går jeg litt i en felle: Jeg synes ikke de skal få spesialbehandling, samtidig som jeg tenker at de vel kunne fått det her? 😄 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
lurker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er litt underlig det der.

Men da går jeg litt i en felle: Jeg synes ikke de skal få spesialbehandling, samtidig som jeg tenker at de vel kunne fått det her? 😄 

Man må jo også følge legens timeplan, han har andre pasienter også. En lungespesialist har jo rimelig syke pasienter, så det kan hende noen hensyn måtte tas der også.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Man må jo også følge legens timeplan, han har andre pasienter også. En lungespesialist har jo rimelig syke pasienter, så det kan hende noen hensyn måtte tas der også.

Mm, helt klart. De har stram timeplan og i tillegg ønsker de nok å følge vanlig prosedyre for å unngå anklager om forskjellsbehandling.

• Nyttig 1
Skrevet

Det interessante her synes jeg er hva de forsøker å kommunisere for tiden.

(Og før noen begynner å kjefte: Ja, MM er syk, antakelig veldig syk, og ja, det er synd. Men siden jeg ikke kjenner henne personlig så må jeg også ha lov til å si at det ikke er mer synd på henne enn på tusenvis av andre kronisk syke personer her i landet. Kanskje til og med litt mindre, ettersom hun har et støtteapparat andre bare kan drømme om. Derfor er jeg mest interessert i institusjonen og hvordan de opptrer).

Det er ingen tvil om at kongehuset ønsker max oppmerksomhet rundt helsen til Mette-Marit og at de nærmest dyrker frem spekulasjoner.
Denne kontrollen eller hva det nå var kunne selvfølgelig ha foregått i stillhet. Haakon kunne gjennomført Japan-turen som planlagt, IA kunne fullført semesteret (eller kommet hjem under radaren). I stedet velger de å annonsere at de drar hjem fordi MM er så syk. Ikke rart mange har trodd hun ligger for døden.

Det rare er at statsledere og andre «viktige» personer som regel pleier å avdramatisere sykdom så godt det lar seg gjøre, og i hvert fall ikke hausse det opp. Men her har det blitt kommunisert full krise fra kronprinsen. Det må kunne gå an å spørre om hvorfor de velger å gjøre det på denne måten? Og nei, alle disse halvkvedede visene er ikke «åpenhet».  Det er en kommunikasjonsstrategi som muligens kan slå tilbake hvis den  fortsetter.

Det de prøver å fortelle oss er at MM er veldig veldig veldig syk (men ikke nøyaktig hvor syk) og at vi er en spesielt sammensveiset familie. 
(Litt synd at kongen ødelegger det hele med å jobbe i vei og «nei, det vet jeg svært lite om faktisk». Som om han nesten ikke kjenner dem!)

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Skrevet
lurker skrev (Akkurat nå):

Mm, helt klart. De har stram timeplan og i tillegg ønsker de nok å følge vanlig prosedyre for å unngå anklager om forskjellsbehandling.

Nå aner vi jo ikke hva dagens time handlet om, men siden alle kom hjem før de skulle for å være med, kan det kanskje tenkes at det var et informasjonsmøte ang noe som skal skje senere. De var jo der så kort, så virker som det var informasjon om noe? At de drar hjem tidligere "kun" pga "vanlig" behandling, høres usannsynlig ut. Men vi vet jo ikke noe, så er vanskelig å si. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Apropos diskusjonen om hvorvidt det bare er sengeliggende pasienter på ventelista:

https://www.vg.no/rampelys/i/y58olr/siri-nordhus-fikk-nye-lunger-dette-er-ikke-noe-for-feiginger

"– Den telefonen kommer bare helt plutselig. Du vet ikke når. Du vet bare at du må være klar 24/7, sier Siri Nordhus.

I halvannet år hadde hun mobilen innen rekkevidde, dag og natt. Hun var klarert for transplantasjon. Nå handlet det om å vente på riktig donor.

Hun kunne ikke reise langt. Hun måtte være maks én time unna flyplassen. Hele livet sto på vent."

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
lurker skrev (3 minutter siden):

Apropos diskusjonen om hvorvidt det bare er sengeliggende pasienter på ventelista:

https://www.vg.no/rampelys/i/y58olr/siri-nordhus-fikk-nye-lunger-dette-er-ikke-noe-for-feiginger

"– Den telefonen kommer bare helt plutselig. Du vet ikke når. Du vet bare at du må være klar 24/7, sier Siri Nordhus.

I halvannet år hadde hun mobilen innen rekkevidde, dag og natt. Hun var klarert for transplantasjon. Nå handlet det om å vente på riktig donor.

Hun kunne ikke reise langt. Hun måtte være maks én time unna flyplassen. Hele livet sto på vent."

Æsj, høres innmari stressende ut.

Skrevet
Momma skrev (41 minutter siden):

Jeg håper inderlig at foreldrene ikke går i den samme fella som da de "oppdro" storebroren, men har lært av sine feil.

Det virker ikke som om de har lært noe som helst. Dersom det går bra med Sverre Magnus, er jeg tilbøyelig til å tro at det skyldes hans egne egenskaper og valg – på tross av foreldrenes oppdragelse, ikke på grunn av den.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (18 minutter siden):

Det interessante her synes jeg er hva de forsøker å kommunisere for tiden.

(Og før noen begynner å kjefte: Ja, MM er syk, antakelig veldig syk, og ja, det er synd. Men siden jeg ikke kjenner henne personlig så må jeg også ha lov til å si at det ikke er mer synd på henne enn på tusenvis av andre kronisk syke personer her i landet. Kanskje til og med litt mindre, ettersom hun har et støtteapparat andre bare kan drømme om. Derfor er jeg mest interessert i institusjonen og hvordan de opptrer).

Det er ingen tvil om at kongehuset ønsker max oppmerksomhet rundt helsen til Mette-Marit og at de nærmest dyrker frem spekulasjoner.
Denne kontrollen eller hva det nå var kunne selvfølgelig ha foregått i stillhet. Haakon kunne gjennomført Japan-turen som planlagt, IA kunne fullført semesteret (eller kommet hjem under radaren). I stedet velger de å annonsere at de drar hjem fordi MM er så syk. Ikke rart mange har trodd hun ligger for døden.

Det rare er at statsledere og andre «viktige» personer som regel pleier å avdramatisere sykdom så godt det lar seg gjøre, og i hvert fall ikke hausse det opp. Men her har det blitt kommunisert full krise fra kronprinsen. Det må kunne gå an å spørre om hvorfor de velger å gjøre det på denne måten? Og nei, alle disse halvkvedede visene er ikke «åpenhet».  Det er en kommunikasjonsstrategi som muligens kan slå tilbake hvis den  fortsetter.

Det de prøver å fortelle oss er at MM er veldig veldig veldig syk (men ikke nøyaktig hvor syk) og at vi er en spesielt sammensveiset familie. 
(Litt synd at kongen ødelegger det hele med å jobbe i vei og «nei, det vet jeg svært lite om faktisk». Som om han nesten ikke kjenner dem!)

🎯🎯🎯

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
lurker skrev (34 minutter siden):

Det er en tøff situasjon å stå i , søsteren til ei venninne sto i en sånn kø, det var heftig 

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Her er det nok store forskjeller både mellom generasjoner, og mellom miljøer.

Personlig reagerer jeg ikke så veldig på tonen. Jeg har, og har hatt mange  venner og kolleger, av begge kjønn,  opp gjennom årene som jeg har hatt en lignende tone med, så jeg synes ikke det er noe spesielt oppsiktsvekkende med den. Jeg leser den ikke som romantisk flørtende. 

Men kolleger og slektninger som er noen år eldre, typisk boomers, forstår den ikke. Hva generasjonen under gjør, vet jeg ikke.

Poenget jeg vil frem til er at folk er svært forskjellige i hva slags tone som er normal for dem.

Det betyr at det er bare den personen som faktisk er i relasjonen som har definisjonsmakten over hva den relasjonen er.

Når MM sier at tonen var kameratslig, og at det ikke var et forhold, så må vi jo akseptere det, selv om vi ikke ville uttrykt oss sånn selv.

For meg som er samme generasjon som MM, og kjenner igjen denne tonen som kameratslig, så er det selvfølgelig veldig lett å akseptere det hun sier. 

Jeg forstår at det er veldig rart for andre, men det at det er rart, og at man ikke ville formulert seg sånn selv, er jo ikke på noen måte en gyldig grunn til å overprøve hennes egen definisjon av det.

Det er jo en stor logisk feilslutning å bruke seg selv som en mal, eller fasit om du vil, på andre folks relasjoner. 

Vi må alle akseptere hennes egen definisjon av hennes egen nrelasjon og kommunikasjonsstil.

Forskjellen er bare at det er lett for noen, og vanskelig for andre.

Men det at det er vanskelig er ikke en unnskyldning for å ikke gjøre det.

En sammenligning: Jeg synes for eksempel at det er ekstremt vanskelig å forstå at generasjon Z oppfatter en tommel opp-emoji som passiv-aggressiv. Men jeg vet jo at de gjør det, og da kan jeg faktisk ikke bruke meg selv som fasit når jeg prøver å forstå hva de sier. Uansett hvor fremmed eller vanskelig det er.

Kommunikasjonen var kameratslig, sa MM i intervjuet. Hun la til at den var sleivete. 
Med kunnskap om mye av innholdet i filene/dialogene som gikk dem imellom, så er jeg dypt sjokkert over at Norges kronprinsesse har gjort dette. Mildt sagt. 
Da må man anta at mye lignende kan ha blitt skrevet til andre bekjente også, siden dette åpenbart er hennes kameratslig, sleivete og private måte å kommunisere på. 

Verdig kongelig? Nei! 

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (42 minutter siden):

Denne mediehåndteringen er helt katastrofal. MM er utskrevet etter noen timer, og ingen opplysninger om hva som skjer videre.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
CeXNS skrev (6 timer siden):

Nå går også Den norske kirke ut med pressemelding om bønn for MM. 

https://www.vg.no/nyheter/i/7pqXAW/biskopene-oppfordrer-til-boenn-for-kronprinsessen

Dette også en konsekvens av Slottet sin håndtering. 

Hæ?? Hvordan klarer du å vri denne oppfordringen fra biskopen over til slottet og deres håndtering av informasjon om MM sykdom? Har du lest artikkelen du linker til?

Kirken opplyser i en pressemelding om at det ofte holdes forbønn for Kongen og hans hus, men at det søndag bes særskilt om bønn for kronprinsessen.

– Når en i Kongehuset er alvorlig syk er det naturlig at vi tar dette konkret med i forbønnen, sier ledende biskop Olav Fykse Tveit.

https://www.vg.no/nyheter/i/7pqXAW/biskopene-oppfordrer-til-boenn-for-kronprinsessen?utm_source=androidapp&utm_medium=share

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...