Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Miominoen skrev (16 minutter siden):

Jeg vet at vanlige arbeidsfolk" kan ta seg fri fra jobb når ektefellen eller andre nære familiemedlemmer er syke. Det kalles omsorgspermisjon. Noe min pappa hadde da min mamma var syk og gikk bort. Min tvilling og jeg var smårollinger på dette tidspunktet.

Omsorgspermisjon er forøvrig en lovfestet rettighet.

Ja, det er 60 dager på slutten av livet når pleien skjer i hjemmet, og det gir ikke rett til lønn.

Man har selvsagt ikke rett til fri med lønn bare fordi ektefellen er syk.

Og det er jo det mange av oss lurer på her når det gjelder MM sin helse. Det ene øyeblikket er det krise, IA må avbryte studier, HM må avkorte Japan-tur. Det er så man kan få inntrykk av at hun ligger på det siste. Det neste øyeblikket tuller og ler de, SM er på fotballkamp og de avviser ikke USA-tur.

Utrolig merkelig alt sammen.

• Liker 22
  • Hjerte 4
  • Nyttig 10
Skrevet
Druid skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner ikke hva som er idiotisk med svaret.

Hva han i praksis sier, er at foreløpig er oppdraget i USA avlyst, men at de ikke har frigjort kalenderen.  Hvilket betyr at han for øyeblikket ikke vet situasjonen og  det kan endre seg. 

Med den sykdommen er det vel til det værre dersom ting endrer seg...

• Liker 3
Skrevet (endret)
Fantorangen-Oslo skrev (21 timer siden):

"Alle" ville ikke reist hjem. Jeg ville vært ufattelig lei meg om mitt barn hadde brukt tiden på andre siden av jordkloden med studier et helt år, for så å reise hjem pga min sykdom rett før eksamenstiden. Jeg ville at hen skulle tatt alle eksamener før hen reiste hjem, uansett hvilken form jeg var i - om jeg ikke var .... så får resten av ordene stå uskrevet. Det er vel derfor de fleste spekulerer, omfanget og om det er noe spesielt som skal skje.  Av hensyn til privatlivet er det ikke sikkert vi får vite alt, og det er greit. 

Jeg er helt enig med deg. Jeg ville heller aldri, jeg vil bruke ordet ‘påført’ min unge voksne student den belastningen som ligger i å måtte bryte av i studietiden hen tilbrakte ved Universitetet. Uansett form, som du også sier. 
Evt. andre personlige utfordringer ville jeg heller ikke uroet hen med i en slik viktig tid, og det gjorde jeg aldri. Aldri! 

Selv mener jeg at det skal mer enn svært mye til for at foreldre skal/bør belaste sine unge med når de skal leve sine selvstendige  liv. Aller helst skal foreldre la være å tynge sine unge med sine private utfordringer, selv sykdom  Foreldre skal bidra med trygghet, mener jeg, og den erfaringen man som voksen har som i levd liv, og gjennom dette bidra til å støtte opp om de unge. Det er den viktigste jobben vi har som foreldre. Personlig ville jeg aldri kalt hjem mine for at det skulle holdes i hånden og trøstet meg, eller hva det måtte være. 

Vel, det er mulig at vi får vite noe mer enn etter hvert. Man må kunne håpe på at det ikke står i utenlandsk presse først.
En pressemelding fra slottet vil være det idelle, om det er viktig informasjon som skal komme folket til kunnskap. 
Selvsagt ønsker vi alle at kronprinsesse MM skal ha det bra, og være trygg på at hun får den beste oppfølgingen fra spesialistene på området. 

Endret av Eufemia-
unge
  • Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Sgirl skrev (1 time siden):

Det er mange som klarer det, hver eneste dag. Eller tror dere at vanlige arbeidsfolk kan ta seg fri fra jobb, dersom man har syke ektefeller? 

Jeg svarte på at han orker å være på jobb og gjør en flott innsats, ikke om å ta seg fri fra jobb. Han er ikke vanlig arbeidsfolk, heller, har ikke en vanlig jobb og har et offentlig blikk på seg som er svært langt unna vanlig. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Sgirl skrev (2 timer siden):

Det er mange som klarer det, hver eneste dag. Eller tror dere at vanlige arbeidsfolk kan ta seg fri fra jobb, dersom man har syke ektefeller? 

Ja, det er vanlig å få omsorgspermisjon når en i familien er alvorlig syk. Er i vertfall slik i staten

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er bedre å være rik og frisk, enn fattig og syk.

Det er bedre å være rik og syk, enn fattig og syk.

Økonomiske bekymringer er en tilleggsbelastning for mange syke, men neppe for Kongefamilien.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner ærlig talt ingenting av Slottets kommunikasjon om dagen.

MM har jo vært syk i flere år, og hun har også blitt verre i flere år. Liste for transplantasjon kan man jo stå på i flere år, så det virker heller ikke sannsynlig at det er det som haster så veldig. Og det å settes på en slik liste har de jo varslet lenge at kunne komme til å skje, så det er heller ikke så dramatisk.

Med den krisestemningen som piskes opp nå så virker det nesten som hun er terminal? Håper virkelig ikke det. Eventuelt at hun er transplantert alt, men det rimer jo heller ikke med at kronprinsen på forhånd bestemte at besøket skulle kortes ned. De sørger i hvert fall for max oppmerksomhet rundt helsen hennes, av en eller annen grunn.

Strategisk for ar vi skal glemme Epstein og MBH.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
Eufemia- skrev (15 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg. Jeg ville heller aldri, jeg vil bruke ordet ‘påført’ min unge voksne student den belastningen som ligger i å måtte bryte av i studietiden hen tilbrakte ved Universitetet. Uansett form, som du også sier. 
Evt. andre personlige utfordringer ville jeg heller ikke uroet hen med i en slik viktig tid, og det gjorde jeg aldri. Aldri! 

Selv mener jeg at det skal mer enn svært mye til for at foreldre skal/bør belaste sine unge med når de skal leve sine selvstendige  liv. Aller helst skal foreldre la være å tynge sine unge med sine private utfordringer, selv sykdom  Foreldre skal bidra med trygghet, mener jeg, og den erfaringen man som voksen har som i levd liv, og gjennom dette bidra til å støtte opp om de unge. Det er den viktigste jobben vi har som foreldre. Personlig ville jeg aldri kalt hjem mine for at det skulle holdes i hånden og trøstet meg, eller hva det måtte være. 

Vel, det er mulig at vi får vite noe mer enn etter hvert. Man må kunne håpe på at det ikke står i utenlandsk presse først.
En pressemelding fra slottet vil være det idelle, om det er viktig informasjon som skal komme folket til kunnskap. 
Selvsagt ønsker vi alle at kronprinsesse MM skal ha det bra, og være trygg på at hun får den beste oppfølgingen fra spesialistene på området. 

At hun vil komme hjem til sin alvorlig syke mor, er noe hun ønsler selv. Og er ikke rart. 

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Sgirl skrev (1 time siden):

Sykemelding ved besteforeldres bortgang? Tror du skal slite med å få det. Og bare for å ha det sagt: det er få arbeidsplasser i det offentlige hvor man får velferdspermisjon med lønn! 

Man får absolutt ikke permisjon med lønn i det private heller. Men kan få permisjon uten lønn eller bruke feriedager.

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (32 minutter siden):

Selv mener jeg at det skal mer enn svært mye til for at foreldre skal/bør belaste sine unge med når de skal leve sine selvstendige  liv. Aller helst skal foreldre la være å tynge sine unge med sine private utfordringer, selv sykdom  Foreldre skal bidra med trygghet, mener jeg, og den erfaringen man som voksen har som i levd liv, og gjennom dette bidra til å støtte opp om de unge. Det er den viktigste jobben vi har som foreldre. Personlig ville jeg aldri kalt hjem mine for at det skulle holdes i hånden og trøstet meg, eller hva det måtte være

Merkelig, og litt forstyrrende,  å lese dette perspektivet som er vridd til at en alvorlig syk forelder i egoisme kaller sine myndige barn hjem for å få trøst.

De fleste voksne barn i denne situasjonen reiser vel etter eget ønske, fordi de verdsetter forelderen og relasjonen, og ønsker å tilbringe tid med sin forelder. Det har forsåvidt kronprinsen eksplisitt sagt at hun gjør også (dvs reiser etter eget ønske for å tilbringe tid med sin mor), så det du antyder er uansett en spekulasjon.

Og så vil jeg jo tenke at foreldre som må skjerme sine voksne barn fra kunnskap om egen sykdom,  har feilet i jobben med å oppdra barna sine til å bli trygge voksne som tar imot det livet serverer av utfordringer.

Endret av MissLucy
  • Liker 3
  • Hjerte 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Sgirl skrev (41 minutter siden):

Hovedpoenget mitt er at den er ulønnet!!

Morgan Le Fay skrev (36 minutter siden):

Ja, det er 60 dager på slutten av livet når pleien skjer i hjemmet, og det gir ikke rett til lønn.

Man har selvsagt ikke rett til fri med lønn bare fordi ektefellen er syk.

Og det er jo det mange av oss lurer på her når det gjelder MM sin helse. Det ene øyeblikket er det krise, IA må avbryte studier, HM må avkorte Japan-tur. Det er så man kan få inntrykk av at hun ligger på det siste. Det neste øyeblikket tuller og ler de, SM er på fotballkamp og de avviser ikke USA-tur.

Utrolig merkelig alt sammen.

Feil. Her kommer tariffavtalen inn. Har du ikke de rettighetene på din arbeidsplass søker jeg du om pleiepenger fra Nav.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (33 minutter siden):

Hadde du en dødelig sykdom mens barnet ditt studerte?

Jeg var student og bodde utenlands da en veldig nær i familien ble alvorlig syk og døde. 

Jeg hadde ingen tjangs til å reise hjem. Kostnadene og konsekvensene av hjemreisen hadde blitt så store at det ble avgjort at jeg ikke skulle reise hjem. 

• Liker 9
  • Hjerte 10
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (43 minutter siden):

Har du prøvd å få en inntekt når du har ansvar for en alvorlig, uhelbredelig syk ektefelle?

Sykemelding? Ja, da må du bevise overfor legen at du selv er blitt syk av å pleie den syke. Og dette må du gjenta hver måned. 
Du kan ha rett til permisjon med lønn når den syke går over i terminal fase og du pleier vedkommende hjemme i livets sluttfase. Men da blir du trukket hver gang vedkommende er på sykehuset for kortere eller lengre opphold. Du må også legge fram legeattest hvor det står at pasienten er i livets sluttfase. Ingen vet hvor lenge denne fasen varer. Man kan få inntil 60 dager permisjon. 

Det er ikke så enkelt som du vil ha det til. 

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (Akkurat nå):

Jeg var student og bodde utenlands da en veldig nær i familien ble alvorlig syk og døde. 

Jeg hadde ingen tjangs til å reise hjem. Kostnadene og konsekvensene av hjemreisen hadde blitt så store at det ble avgjort at jeg ikke skulle reise hjem. 

Spørsmålet var rettet til @Eufemia-

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Har du prøvd å få en inntekt når du har ansvar for en alvorlig, uhelbredelig syk ektefelle?

Sykemelding? Ja, da må du bevise overfor legen at du selv er blitt syk av å pleie den syke. Og dette må du gjenta hver måned. 
Du kan ha rett til permisjon med lønn når den syke går over i terminal fase og du pleier vedkommende hjemme i livets sluttfase. Men da blir du trukket hver gang vedkommende er på sykehuset for kortere eller lengre opphold. Du må også legge fram legeattest hvor det står at pasienten er i livets sluttfase. Ingen vet hvor lenge denne fasen varer. Man kan få inntil 60 dager permisjon. 

Det er ikke så enkelt som du vil ha det til. 

Hvor sa jeg at det er enkelt?

Jeg peker på rettighetene som eksisterer.  Jeg har ikke uttalt meg om hvor enkelt eller vanskelig det er. Ikke tillegg meg meninger.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
lurker skrev (6 timer siden):

Du kan ha lest det i den KI-oppsummeringen i Google, der står det ofte mye rart 🙂 

Ja, burde ha vært litt mer kildekritisk😄

• Liker 1
Skrevet
MissLucy skrev (13 minutter siden):

Merkelig, og litt forstyrrende,  å lese dette perspektivet som er vridd til at en alvorlig syk forelder i egoisme kaller sine myndige barn hjem for å få trøst.

De fleste voksne barn i denne situasjonen reiser vel etter eget ønske, fordi de verdsetter forelderen og relasjonen, og ønsker å tilbringe tid med sin forelder. Det har forsåvidt kronprinsen eksplisitt sagt at hun gjør også (dvs reiser etter eget ønske for å tilbringe tid med sin mor), så det du antyder er uansett en spekulasjon.

Og så vil jeg jo tenke at foreldre som må skjerme sine voksne barn fra kunnskap om egen sykdom,  har feilet i jobben med å oppdra barna sine til å bli trygge voksne som tar imot det livet serverer av utfordringer.

Hvis det er så viktig å være sammen med sin syke mor så begynner man vel ikke å studere på andre siden av jordkloden da?

Ingen avbryter heller studiene en uke eller to før eksamen bare for å «være sammen» hvis ikke det er snakk om å ligge på det siste.

Det krisemaksimeres max fra kongehuset om dagen. Det annonseres høyt og tydelig at alle må være hjemme. Det er vanskelig tolke det som noe annet enn at det går mot slutten. Hvis det ikke er tilfellet så skjønner jeg ikke hvorfor de er mer diskrete. Å bare gjenta «hun er syk» - noe hun har vært i mange år - forklarer ingenting. Dette skaper bare forvirring.

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Skrevet
MissLucy skrev (5 minutter siden):

Hvor sa jeg at det er enkelt?

Jeg peker på rettighetene som eksisterer.  Jeg har ikke uttalt meg om hvor enkelt eller vanskelig det er. Ikke tillegg meg meninger.

Du slenger rundt deg med linker, bla om pårørendes rettigheter. Da lurte jeg på om du virkelig hadde vært i situasjonen selv? Pårørende blir utmattet av byråkratiet som kommer i tillegg til at man fra før av står i en vond situasjon. Økonomisk usikkerhet, man vet ikke hvordan det blir fra måned til måned. Mange pårørende har ansvar for små barn i tillegg til alvorlig syk ektefelle. Det er en umenneskelig situasjon å stå i. 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...