Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Gulline skrev (5 minutter siden):

Du slenger rundt deg med linker, bla om pårørendes rettigheter. Da lurte jeg på om du virkelig hadde vært i situasjonen selv? Pårørende blir utmattet av byråkratiet som kommer i tillegg til at man fra før av står i en vond situasjon. Økonomisk usikkerhet, man vet ikke hvordan det blir fra måned til måned. Mange pårørende har ansvar for små barn i tillegg til alvorlig syk ektefelle. Det er en umenneskelig situasjon å stå i. 

Og det er det ingen som sier noe på. Selvsagt er det krevende. Men man har likevel rettigheter selv om man står i en grusom situasjon. Ingen sier at det er lett, selv om rettighetene er der. At man har rettigheter, er vel det som er poenget her. At det er en jævlig situasjon å stå i, sier seg jo selv.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Ella-2 skrev (1 time siden):

At hun vil komme hjem til sin alvorlig syke mor, er noe hun ønsler selv. Og er ikke rart. 

Jeg tenker også at det er helt naturlig for IA å reise hjem i alle ferier siden både moren, bestemoren og bestefaren er så syke. Kongefamilien har ubegrenset med penger, og IA er ung og frisk og klarer fint å tilbringe 3 av 7 feriedager på business class på fly. Leste her at noen mener det er studieferie denne uka og jeg regner da med at IA kan lese og pugge på flyet, og ikke minst når hun ikke besøker mor, stebror, bestemor og bestefar. 

Jeg syns imidlertid det skurrer når HM forkorter et offisielt og nitidig planlagt besøk i Japan. Dette er et usedvanlig høflig land med enorm ærefrykt og respekt for kutyme. Det er derfor jeg automatisk tenker at det må være noe helt spesielt som skjer med MM i disse dager. For det er ellers veldig pussig å kansellere deler av et offisielt besøk som har vært planlagt og forberedt i månedsvis av et stort antall mennesker. Det er tross alt et enormt apparat i sving ved slike offisielle utenlandsbesøk.  Jeg tror kanskje ikke det er snakk om transplantasjon, men om at helsen hennes muligens har tatt et stort trappetrinn nedover. Det må ikke glemmes at transplantasjon er aller siste utvei. 10 % av lungetransplanterte dør i løpet av første året etter operasjonen, og bare 50 % er i live etter 10 år.

Jeg må bare si at jeg er svært imponert over hvordan HM klarer å være så hjertelig til stede i Japan med en så syk kone hjemme. Men han skaper mye spekulasjoner når han kutter vekk en dag av et så nitidig og omfattende planlagt utenlandsbesøk, og jeg lurer faktisk på hvordan dette oppfattes av Japan. Med mindre det skjer noe helt eksepsjonelt når han kommer hjem, så syns jeg det var uheldig å forkorte besøket. Han hadde uansett kommet hjem 24 timer senere, og det er vel ingen som tviler på at MM har absolutt alle ressurser til rådighet til enhver tid uansett.

Endret av Rastebenk
  • Liker 6
  • Nyttig 10
Skrevet
Hekken skrev (1 time siden):

99 % syns det er gøy med fotball !?

Tenker vi sier i underkant av 50% , jeg . 
Jeg kjenner kun TO , og jeg har en helt normalt stor familie / vennekrets i alle varianter av alder og kjønn ! 

( kun to kjønn , da)
Uansett vil jeg synes det var veldig merkelig om man reiser , så ivrige han er til å sitte og hender med sin kone. Også med tanke på hvor uforutsigbar denne sykdommensies å være …

Fullstendig enig, synes illusjonen om at alle benker seg foran tv til fotball VM er ren fantasi. En halv million så landskampen mot Sverige mandag i et land med nesten 6 millioner.

Jeg liker fotball, men jeg jobber om natta og gidder ikke ta fri for å se Norge i VM. Ser heller på høydepunkter på youtube da jeg kommer hjem.

Sagt på en annen måte, så er det nok mange flere som driter i VM enn de som ser på det.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Rastebenk skrev (10 minutter siden):

Med mindre det skjer noe helt eksepsjonelt når han kommer hjem, så syns jeg det var uheldig å forkorte besøket. Han hadde uansett kommet hjem 24 timer senere, og det er vel ingen som tviler på at MM har absolutt alle ressurser til rådighet til enhver tid uansett.

Jeg er helt enig. Det er kun snakk om et døgn fra eller til, så med mindre det er noe spesielt alvorlig på gang synes jeg det var merkelig å korte ned besøket. Særlig siden det er snakk om et besøk til Japan, som jo er kjent for å være et ekstremt høflig land som er opptatt av kutyme.

Jeg skjønner at han ønsker å være hos sin alvorlig syke kone, men det er jo ikke akkurat sånn at hun sitter alene hjemme. Hun har jo en stab til disposisjon, moren hennes bor jo på Skaugum og i morges kom Ingrid Alexandra hjem. Vil tro Sverre Magnus er der også. De hadde nok klart seg uten kronprinsen et døgn til, så han kunne gjennomført programmet i Japan som planlagt.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet

Vg.no skriver at det er åtte personer på liste til nye lunger, og antallet har altså økt siden nyttår.

"Det er uklart om kronprinsesse Mette-Marit er blant de åtte."

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Merkelig, og litt forstyrrende,  å lese dette perspektivet som er vridd til at en alvorlig syk forelder i egoisme kaller sine myndige barn hjem for å få trøst.

De fleste voksne barn i denne situasjonen reiser vel etter eget ønske, fordi de verdsetter forelderen og relasjonen, og ønsker å tilbringe tid med sin forelder. Det har forsåvidt kronprinsen eksplisitt sagt at hun gjør også (dvs reiser etter eget ønske for å tilbringe tid med sin mor), så det du antyder er uansett en spekulasjon.

Og så vil jeg jo tenke at foreldre som må skjerme sine voksne barn fra kunnskap om egen sykdom,  har feilet i jobben med å oppdra barna sine til å bli trygge voksne som tar imot det livet serverer av utfordringer.

Enig i alt her, og særlig det siste.

Tanken om å underslå egen alvorlig sykdom overfor egne barn, særlig egne voksne barn, er bare foruroligende, og svært utdatert, for å si det forsiktig. Det er sånt foreldre gjorde på 50-tallet, og som ga barn traumer for livet.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Mener dere for alvor at HM skulker jobben når han drar hjem til sin dødssyke kone?

• Liker 8
  • Hjerte 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (20 timer siden):

RIP!

🕯️

• Liker 1
Skrevet
Mrs. Random Nick skrev (3 minutter siden):

🕯️

Ja. Jeg synes det er trist når kjæledyr dør🌹

• Liker 3
Skrevet
Sgirl skrev (2 timer siden):

For ikke å snakke om at mange studenter simpelthen ikke kan ta seg råd til å forlenge utdanningen, da de er avhengig av å komme seg ut i inntektsgivende arbeid så fort som mulig

Nettopp!

Ja, det er forskjell på Jørgine og Salomona ;)

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
Ella-2 skrev (1 time siden):

Ja, det er vanlig å få omsorgspermisjon når en i familien er alvorlig syk. Er i vertfall slik i staten

Uten lønn!

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Nå var det om at kronprinsfamilien samles fordi MM er veldig syk på dax18 - utelukkende da med utgangspunkt i Haakon sine uttalelser om både hvorfor han kortet ned reisen, hvorfor IA kommer hjem, og MM sin forverrig. 

Hvis MM er så veldig syk skjønner jeg ikke at de ønsker alt det sirkuset de nå får med disse uttalelsene. 

Enten er det helt idiotisk mediehåndtering og en veldig misforstått åpenhet, eller så ønsker de nettopp sirkus - til tross for at det åpenbart må gi mindre ro rundt hva som beskrives som veldig alvorlig familiesituasjon. Og akkurat det er helt merkelig syns jeg.

Endret av blvck
Glemte å skrive hvor jeg hørte det
  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 18
Skrevet
Babyface skrev (7 timer siden):

Ikke helt sammenlikbart, Diana var tross alt populær og godt likt.

Populær eller upopulær er ikke av relevans. Det er interessen som har brtydning. Både i denne og marius tråden er det hun som defintivt får mest fokus, positivt og negativt. Mest negativt. Og aviser og  ukeblader trykkee noe minst en gang om dagen om henne i fokus.

• Liker 1
Skrevet
blvck skrev (5 minutter siden):

Nå var det om at kronprinsfamilien samles fordi MM er veldig syk - utelukkende da med utgangspunkt i Haakon sine uttalelser om både hvorfor han kortet ned reisen, hvorfor IA kommer hjem, og MM sin forverrig. 

Hvis MM er så veldig syk skjønner jeg ikke at de ønsker alt det sirkuset de nå får med disse uttalelsene. 

Enten er det helt idiotisk mediehåndtering og en veldig misforstått åpenhet, eller så ønsker de nettopp sirkus - til tross for at det åpenbart må gi mindre ro rundt hva som beskrives som veldig alvorlig familiesituasjon. Og akkurat det er helt merkelig syns jeg.

Det må være at de ønsker sirkus. Noe som tar oppmerksomheten og stilner de ubehagelige spørsmålene. Det hele gir ingen mening ellers 

Og avisene fylles med saker om at de sykeste prioriteres på listen. Det er jo de med lav forventet levetid i kombinasjon med at de har rette vevstype og kroppsfasong i forhold til tilgjengelige lunger som prioriteres. Det er jo ingen vits i å komme først i en kø her, man er jo doomed om tilgjengelige lunger ikke passer.

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Mener dere for alvor at HM skulker jobben når han drar hjem til sin dødssyke kone?

Som Haakon sa så er det en balanse.

«– Det er jo veldig gøy med fotball-VM, så vi får se litt på det. For det er jo en balanse med kronprinsessens sykdom, om vi kan reise. Så vi får heller komme tilbake igjen til det spørsmålet»

Men det at Haakon synes minst en uke med fotball VM i USA er morsommere enn en arbeidsdag i Japan så er det fortsatt skulk å droppe jobben. Å droppe jobben kun fordi man føler for det er skulk. Det gjelder også om du har en syk kone. 

Haakon er ikke et ulønnet medlem av Fontenehuset.   Haakon har en ekstremt godt betalt jobb. Monarkiet koster en milliard i året. Haakon er den eneste som jobber og han jobber ikke spesielt mye eller bra.  

Om kongefamilien hadde vært en vanlig familiebedrift. La oss si en restaurant. Hvordan hadde den fungert om de ansatte var dagens kongefamilie?  Kun en i restauranten jobber. Han skulker og de gangene han er på jobb så bruker han mye tid på  å lure seg unna Mattilsynet og kreditorene.  Det er regninger fra 2019 han fortsatt ikke vil åpne. 

Det er trist at kona er syk.  Men det betyr ikke at han kan droppe å jobbe. Hadde dette vært en vanlig familiebedrift så hadde det betydd at han måttet jobbe ekstra mye. 

Endret av SVK
  • Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Når journalister stiller kronprinsen på offisielt besøk i Japan spørsmål om kongelig deltakelse på tribunen i fotball-VM, så er det ikke fordi akkurat den og den journalisten er så skrekkelig opptatt av fotball selv, men fordi en journalists jobb er å spørre om det folk er opptatt av.

Når en kronprins SVARER på slike spørsmål med å passe godt på å understreke at fotball jo er veldig gøy, med så stort smil som mulig, så er det heller ikke nødvendigvis noe uttrykk for hva kronprinsen SELV mener om akkurat det akkurat nå (midt i multiple familiekriser), men det er for å respondere på og speile den store begeistringen i det norske folk for at det norske landslaget faktisk skal delta i VM igjen nå. Når kronprinsen svarer slik er det dermed for å GJØRE JOBBEN SIN. 

Når kronprinsen forsikrer at fotball-VM er veldig gøy, så er det altså for å være kronprins for det norske folk etter alle kunstens regler, gjennom å anerkjenne og bekrefte det veldig mange nordmenn er opptatt av akkurat nå, samtidig som alle skjønner at han samtidig ikke kan rømme fra den alvorlige helsesituasjonen Mette-Marit befinner seg i.

Det går an å bare tenke seg litt om, og finne fram et snev av empati og sosiale antenner, så er det ikke noe problem å ta alt han sier i beste mening. For å si det sånn.

Endret av Aricia
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
piggrokken skrev (1 time siden):

Fullstendig enig, synes illusjonen om at alle benker seg foran tv til fotball VM er ren fantasi. En halv million så landskampen mot Sverige mandag i et land med nesten 6 millioner.

Jeg liker fotball, men jeg jobber om natta og gidder ikke ta fri for å se Norge i VM. Ser heller på høydepunkter på youtube da jeg kommer hjem.

Sagt på en annen måte, så er det nok mange flere som driter i VM enn de som ser på det.

Det var en ubetydelig treningskamp. Nei, så den ikke jeg heller. 

Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Du slenger rundt deg med linker, bla om pårørendes rettigheter. Da lurte jeg på om du virkelig hadde vært i situasjonen selv? Pårørende blir utmattet av byråkratiet som kommer i tillegg til at man fra før av står i en vond situasjon. Økonomisk usikkerhet, man vet ikke hvordan det blir fra måned til måned. Mange pårørende har ansvar for små barn i tillegg til alvorlig syk ektefelle. Det er en umenneskelig situasjon å stå i. 

Jeg ser ikke hvilken relevans mine personlige pårørendeerfaringer har for denne tråden.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hekken skrev (3 timer siden):

99 % syns det er gøy med fotball !?

Tenker vi sier i underkant av 50% , jeg . 
Jeg kjenner kun TO , og jeg har en helt normalt stor familie / vennekrets i alle varianter av alder og kjønn ! 

( kun to kjønn , da)
Uansett vil jeg synes det var veldig merkelig om man reiser , så ivrige han er til å sitte og hender med sin kone. Også med tanke på hvor uforutsigbar denne sykdommensies å være …

Jeg skrev VM. Igjen blir det gjort til « fotball « . Jo, det er ganske mange som er interessert i fotball også, men at Norge er med i VM igjen gjør interessen for VM og fotball større.
mulig at 99% synes det er gøy med VM er en overdrivelse  , men er virkelig ikke representative. Hva tenker dere om all pressedekningen, om alle effektene som selges overalt  , om utvidet skjenking, om planleggingen av storskjermer , om billetter som selges for flere hundre tusen  , det er for et par spesielt interesserte ? 
husker forrige gang så godt, alle var med. Folk som aldri hadde sett på fotball før syntes det var gøy med Norge. 

det hadde uansett vært rart om kronprinsen hadde svart han ikke syntes det var gøy med VM. Takk for billetten, men nei takk, det er kjedelig og uinteressant. Nei, vi skal ikke følge med om vi blir hjemme nei. Driter i det norske landslaget . 

• Liker 5
Skrevet
blvck skrev (43 minutter siden):

Nå var det om at kronprinsfamilien samles fordi MM er veldig syk på dax18 - utelukkende da med utgangspunkt i Haakon sine uttalelser om både hvorfor han kortet ned reisen, hvorfor IA kommer hjem, og MM sin forverrig. 

Legger merke til at ingen av de nevner Dronningen, eller prinsesse Astrid? Greit at de er utskrevet fra sykehus, men det er måte på hvor mye man bør juble over at en 90-åring er friskmeldt (utskrevet fra sykehus).

• Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...