Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
-Pusheen- skrev (11 minutter siden):

Jeg synes nu hele oppdraget hørtes kjedelig ut. Han var der i tre dager likevel.

Ja, det er de færreste av oss som kan gå hjem fra jobb fordi det var en kjedelig dag. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Jeg skrev stort sett, hvilket betyr at jeg selvsagt skjønner at noe ble avlyst. På 3 dager rekker man likevel en del av programmet, vil jeg si.

Enkel matematikk tilsier at han mistet 25% av den nøye forberedte besøket som etter Kongehuset sine egne sider hadde som formål å «styrke samarbeidet mellom Norge og Japan på områder som sikkerhetspolitikk, teknologi, handel og havnæringer»

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Ja, det er de færreste av oss som kan gå hjem fra jobb fordi det var en kjedelig dag. 

Begrunnelsen var syk kone, ikke kjedelig dag.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
CeXNS skrev (23 timer siden):

Gjør du? Vi får svaret om et par dager. Antar at han skal abdisere på torsdag, etter din argumentasjon. Sjelden man får klarere bevis enn det som skjer live. Snakkes torsdag.

Jeg har luftet en tanke, og stilt et spørsmål. Ikke hevdet at han går av. Jeg spør av nysgjerrighet, og synes det er interessant å høre andres argumenter. Men jeg trenger ikke delta i meningsutveksling, om det er så provoserende?

Takk for meg ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (Akkurat nå):

Begrunnelsen var syk kone, ikke kjedelig dag.

Jeg svarte på et innlegg om at Japan-besøket til kronprinsen virket kjedelig - allikevel holdt han ut i tre dager og droppet kun den siste. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
CeXNS skrev (1 minutt siden):

Enkel matematikk tilsier at han mistet 25% av den nøye forberedte besøket som etter Kongehuset sine egne sider hadde som formål å «styrke samarbeidet mellom Norge og Japan på områder som sikkerhetspolitikk, teknologi, handel og havnæringer»

Da klarer du vel også å regne at 75% ble gjennomført. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Jeg svarte på et innlegg om at Japan-besøket til kronprinsen virket kjedelig - allikevel holdt han ut i tre dager og droppet kun den siste. 

Ja, det var brukeren som syntes det hørtes kjedelig ut, ergo helt irrelevant å skrive at du ikke får gå hjem fra jobb fordi det er en kjedelig dag, for det har ikke skjedd her. Han reiste hjem pga.syk kone.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (Akkurat nå):

Ja, det var brukeren som syntes det hørtes kjedelig ut, ergo helt irrelevant å skrive at du ikke får gå hjem fra jobb fordi det er en kjedelig dag, for det har ikke skjedd her. Han reiste hjem pga.syk kone.

Takk, skulle til å skrive at min personlige mening ikke gjenspeiler HMs personlige mening, for jeg aner ikke hva han synes er kjedelig og ikke.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Ja, det var den brukeren jeg svarte. (som du kanskje så)

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (11 minutter siden):

Absolutt. 

Besøket er altså planlagt med et formål. Man må tro at ALLE aktiviteter som er lagt inn i programmet har en hensikt. Hadde ikke den siste dagen vært vurdert som hensiktsmessig å gjennomføre så hadde man ikke satt det opp på programmet. 

Merker meg at «samarbeid om sikkerhetspolitikk» var et av formålene. Det kan vel ikke understrekes nok i disse dager hvor viktig det er. 

Endret av CeXNS
Skrivefeil
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (41 minutter siden):

Det er diskutert tidligere i tråden om at det kan være noe ifht behandling som har kommet plutselig, siden han kutter èn dag og ikke hele Japan-turen. For eksempel. 

Jeg så nettopp en video av Sverre Magnus på tiktok der han ble spurt om han skulle til USA. "Det får vi se" med et lurt smil. Kan det tenkes at det er han som skal til USA? 

Det fremstår svært merkelig om IA må droppe eksamen for å haste hjem siden Mette er så syk (terminal? har de droppet transplantasjon og venter på at hun skal dø?), men ikke sykere enn at SM kanskje kan stikke til USA….?

-Pusheen- skrev (50 minutter siden):

Du tenker ikke at det er alvorlig nok siden han faktisk avlyser en dag for å kunne komme hjem tidligere, og at IA også er hjemme pga dette? MM har vært syk lenge uten at de har reist hjem eller kortet ned oppdrag tidligere, så noe må jo ha skjedd denne gangen?

Nei, jeg tenker at han som resten av flokken er arbeidssky og mest opptatt av å sitte hjemme og holde Mette i hånden.

-Pusheen- skrev (2 timer siden):

Mener dere for alvor at HM skulker jobben når han drar hjem til sin dødssyke kone?

Ja, med mindre hun nå ligger på dødsleiet. Men da hadde de nok melket det max og opplyst om det.

MissLucy skrev (4 timer siden):

Ikke hvis den er tariffestet.

Uansett er det flere ordninger som gir penger i pårørendesituasjoner:
https://nhi.no/sykdommer/kreft/hjelpe-og-stotteordninger/parorendes-rettigheter

ja, flott om paret blir fratatt apanasjen og Mette får uføretrygd beregnet ut i fra sin skattbare inntekt i løpet av livet og HM får pleiepenger.

Ella-2 skrev (4 timer siden):

Ja, det er vanlig å få omsorgspermisjon når en i familien er alvorlig syk. Er i vertfall slik i staten

Alvorlig syk, nei, terminal, ja.

MissLucy skrev (5 timer siden):

I tillegg til dette kommer pleiepenger fra NAV, og som jeg sa lenger opp så antar jeg at det går an å få en sykemelding. Jeg kjenner ihvertfall flere som har hatt det.

Ja det hadde vært fint om apanasjen ble stoppet og de begge heller kunne få sykepenger, selvsagt med samme begrensninger som andre med høy inntekt får.

Kvittre skrev (6 timer siden):

Jeg svarte på om vanlige folk kunne ta fri når ektefellen er syk? 
Jo det har noe med graden av sykdom å gjøre. Ok, vet ikke hva slags miljø du jobber i , men kjenner ingen privat eller fra jobb som ikke har hatt fri når ektefellen har vært alvorlig syk / døende . 
influens derimot … 

Jeg kjenner ingen som har fått fri fordi ektefellen er alvorlig syk. Døende derimot… Men ingenting tilsier at Mette er døende. Da er i så fall transplantasjon kansellert, og da fremstår det svært merkelig å snakke om å dra til USA for å se fotball.

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet
velociraptor skrev (3 minutter siden):

Det fremstår svært merkelig om IA må droppe eksamen for å haste hjem siden Mette er så syk (terminal? har de droppet transplantasjon og venter på at hun skal dø?), men ikke sykere enn at SM kanskje kan stikke til USA….?

Nei, jeg tenker at han som resten av flokken er arbeidssky og mest opptatt av å sitte hjemme og holde Mette i hånden.

Ja, med mindre hun nå ligger på dødsleiet. Men da hadde de nok melket det max og opplyst om det.

ja, flott om paret blir fratatt apanasjen og Mette får uføretrygd beregnet ut i fra sin skattbare inntekt i løpet av livet og HM får pleiepenger.

Alvorlig syk, nei, terminal, ja.

Ja det hadde vært fint om apanasjen ble stoppet og de begge heller kunne få sykepenger, selvsagt med samme begrensninger som andre med høy inntekt får.

Jeg kjenner ingen som har fått fri fordi ektefellen er alvorlig syk. Døende derimot… Men ingenting tilsier at Mette er døende. Da er i så fall transplantasjon kansellert, og da fremstår det svært merkelig å snakke om å dra til USA for å se fotball.

Mye som ikke stemmer med noe. Har for lenge siden mistet tilliten og de snur kappen etter vinden er mitt inntrykk. Sier det som passer der og da. 

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Hanne67 skrev (1 time siden):

Det er jo nevnt flere ganger at hun har blitt merkbart dårligere. Hun var jo ikke så syk da hun begynte å studere.

Og i dagens digitale verden er det jo ikke nødvendig å være fysisk tilstede for en eksamen. Er jo nevnt av noen her inne som har studert i Australia også.

Det er jo ikke sånn at alle MÅ være hjemme, men de ØNSKER det. Det er en av fordelene med å ha en familie, - man stiller opp for hverandre. 

Poenget er: Dette kunne de ordnet helt diskret uten å annonsere det for all verden. Hvis det ikke er mer dramatisk enn at hun har blitt dårligere, så kunne kronprinsen fint ha gjennomført alle de fire dagene og IA kunne blitt i Australia et par uker til. Eventuelt reist hjem i stillhet uten masse fanfarer. 
Når de gjør noe såpass dramatisk som å hente hjem arveprinsessen og forkorte et offisielt besøk og annonsere det,  så vet de selvsagt godt at spekulasjonene går i taket.

Hvis det er som du sier så kunne jo kronprinsen sagt det, da: «Dette er ikke noe dramatisk, hun har hjemmeeksamen og skal tilbake til høsten». For eksempel.

Vanligvis når kongelige kalles hjem så er det i forbindelse med nært forestående dødsfall. Dette vet Slottet veldig godt, og derfor vil de nok at det skal spekuleres i nettopp det. Ellers ville de som sagt holdt det under radaren. Så at de pisker opp uroen og spekulasjonene er det ingen tvil om. 

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (12 timer siden):

Han får ikke kun 75 prosent av apanasjen. Det burde blitt enda mindre for Mette-Marit jobber ikke.   75 prosent av 50 prosent er 37,5 prosent. 

Jeg regner også med Haakon hadde klaget om vi stoppet å utbetale apanasjen. Jeg tror ikke han hadde akseptert det selv om vi sa  det er syke mennesker i Norge som hadde fått det bedre om de fikk pengene i stedet for han. Syke mennesker som har dårlig råd.  Kronprinsparet har leieinntekter fra eiendom de har fått finansiert av skattebetalerne. Kongefamilien har milliarder i fond så de kan ha 100 millioner i  skattefrie inntekter i året bare der. 

Endret av SVK
  • Liker 15
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Skrevet
SVK skrev (Akkurat nå):

Han får ikke kun 75 prosent av apanasjen. Jeg regner også med han hadde klaget om vi stoppet å utbetale apanasjen og begrunnet det med at det er syke mennesker i Norge som hadde fått det bedre om de fikk pengene i stedet. Syke mennesker som har dårlig råd.  Kronprinsparet har leieinntekter fra eiendom de har fått finansiert av skattebetalerne. Kongefamilien har milliarder i fond og verdipapirer så de kan ha 100 millioner i  skattefrie inntekter i året bare der. 

Jeg synes ikke apanasjen står og faller på dette ene oppdraget, jeg da. Det er andre grunner til at jeg synes apanasjen er ufyselig høy enn akkurat idag og akkurat dette oppdraget. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (15 minutter siden):

Takk, skulle til å skrive at min personlige mening ikke gjenspeiler HMs personlige mening, for jeg aner ikke hva han synes er kjedelig og ikke.

Bare hyggelig!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde ikke på bingokortet at MM kanskje skulle bikke over før H og S, men håper hun får den hjelpen en hver vanlig nordmann har rett på.

• Liker 4
Skrevet
SVK skrev (4 minutter siden):

Han får ikke kun 75 prosent av apanasjen. Det burde blitt enda mindre for Mette-Marit jobber ikke.   75 prosent av 50 prosent er 37,5 prosent. 

Jeg regner også med han hadde klaget om vi stoppet å utbetale apanasjen og begrunnet det med at det er syke mennesker i Norge som hadde fått det bedre om de fikk pengene i stedet. Syke mennesker som har dårlig råd.  Kronprinsparet har leieinntekter fra eiendom de har fått finansiert av skattebetalerne. Kongefamilien har milliarder i fond og verdipapirer så de kan ha 100 millioner i  skattefrie inntekter i året bare der. 

Jeg skjønner ikke poenget i andre avsnittet her: Du regner med at han hadde klaget hvis vi stoppet å utbetale apanasjen? 

Altså, hvis Stortinget plutselig stoppet å betale apanasje til kongehusets medlemmer uten å først ha avviklet monarkiet ville og burde vi jo stusset og klaget og protestert alle sammen. For det er jo et temmelig søkt og oppkonstruert scenario, tross alt, og kommer aldri, aldri til å skje.

Dersom monarkiet først VAR avviklet ville hverken kronprinsen eller noen andre ha klaget, for da var det jo ikke annet å vente.

Prøver du å antyde at han faktisk har klaget på apanasjen, og antydet at den ikke er stor nok? For det har jeg aldri hørt før, så da må du gjerne utdype og forklare. For det er vel ikke sånn at du skisserer et helt utenkelig scenario bare for å ha noe helt fiktivt og underlig å gå til angrep på kronprinsen for, helt uten rot i virkeligheten?

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Justlooking skrev (1 time siden):

Det henger ikke på greip. Tror ikke han drar for det vil bli for dumt i forhold til Japan. Håper SM drar 😊

Apropos VM i fotball hvor Norge er med. Klart det er populært. Mange kjøper svindyre billetter på svartebørs for de har ikke fått tak i via fotballforbundet 

I 1998 var vi 4,4 millioner mennesker og 1,6 så Norge slå Brasil på tv. 

Jeg er en fotballidiot, men skulle allikevel ønske at offisielle representanter fra Norge kunne boikotte dette VM. Og så lenge MM er så syk at alle tydeligvis må være i umiddelbar nærhet, bør ingen av kongefamilien dra nå. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
blvck skrev (2 timer siden):

Nå var det om at kronprinsfamilien samles fordi MM er veldig syk på dax18 - utelukkende da med utgangspunkt i Haakon sine uttalelser om både hvorfor han kortet ned reisen, hvorfor IA kommer hjem, og MM sin forverrig. 

Hvis MM er så veldig syk skjønner jeg ikke at de ønsker alt det sirkuset de nå får med disse uttalelsene. 

Enten er det helt idiotisk mediehåndtering og en veldig misforstått åpenhet, eller så ønsker de nettopp sirkus - til tross for at det åpenbart må gi mindre ro rundt hva som beskrives som veldig alvorlig familiesituasjon. Og akkurat det er helt merkelig syns jeg.

At noen fra kongefamilien reiser til VM i Amerika med denne krisemaksimeringen burde være helt utelukket. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...