Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (6 minutter siden):

Tror du Ingrid Alexandra selv blir ansvarlig for et studielån på AUD 45K for det første studieåret?  

Nei. Det blir selvsagt slettet, fordi det allerede er betalt av staten.

En annen student som må reise hjem pga alvorlig sykdom i familien får hele beløpet omgjort til studielån om ikke alle eksamener blir bestått. 

Sa jeg det? Har jeg uttalt meg om det?

Nei. Jeg uttalte meg om ANDRE studenter.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sgirl skrev (2 minutter siden):

For ikke å snakke om at mange studenter simpelthen ikke kan ta seg råd til å forlenge utdanningen, da de er avhengig av å komme seg ut i inntektsgivende arbeid så fort som mulig

De kan jobbe i ferier slik som IA? 

er dette vanlig altså, at studenter må avbryte utdannelsen fordi de må komme seg ut i fulltidsjobb? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (1 time siden):

Nettopp. 

Om han eller barna reiser til Fotball-VM vil jeg bli svært overrasket. Nå har han gjentatt at det er pga Mettes helsesistuasjon og at hun er blitt sykere og vi er en familie som liker å være sammen og ta vare på hverandre. (Blir litt hånlig overfor andre familier som hører dette, for man kan nesten tro at andre familier ikke tar vare på hverandre når det er alvorlig sykdom i en familie). 

Da har det vært en dramatikk der ut av dimensjoner. 

Man melder ikke sendebud på en datter som har eget liv på andre siden av jordkloden med studier, midt i studieuken hvor de skal forberede seg til eksamenene, for så å reise til USA på Fotball-VM. 

Nettopp. 
Det vil være mer enn underlig om noen fra kronprinsfamilien velger å dra til fotball-VM. Det vil ikke stå seg overhodet etter hva som nå skjer mht. til å samle flokken fordi MM skal være svært syk. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Skrevet
Sgirl skrev (2 minutter siden):

Sykemelding ved besteforeldres bortgang? Tror du skal slite med å få det. Og bare for å ha det sagt: det er få arbeidsplasser i det offentlige hvor man får velferdspermisjon med lønn! 

Hvor i det offentlige mangler man tariffavtale? Hvilken offentlig virksomhet er det som ikke er dekket av arbeidsmiljøloven?

• Liker 3
Skrevet
Kvittre skrev (3 minutter siden):

Ingen har vel påstått hun er ansvarlig for studielånet , vi vet jo at staten betaler. Hva har det med saken å gjøre da? 

nei, hvis det ikke er helt nye regler så er det ikke sånn du skriver . 

Er de ikke? Kan du ikke forklare hvordan det er hvis en student overseas må avbryte studiene og reise hjem til Norge og ikke får avlagt eksamener til oppsatte tider, hvis de har studielån (med eller uten stipend). 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (Akkurat nå):

Er de ikke? Kan du ikke forklare hvordan det er hvis en student overseas må avbryte studiene og reise hjem til Norge og ikke får avlagt eksamener til oppsatte tider, hvis de har studielån (med eller uten stipend). 

Det var ihvertfal sånn at man kunne ta eksamen senere og beholde stipendet. Jeg stilte spørsmål om reglene er endret? 

• Liker 2
Skrevet
Kvittre skrev (2 minutter siden):

De kan jobbe i ferier slik som IA? 

er dette vanlig altså, at studenter må avbryte utdannelsen fordi de må komme seg ut i fulltidsjobb? 

Jeg mente at studenter fullfører utdanningen på normert tid, for deretter å komme seg ut i jobb. Selv om de har syke foreldre. Pliktene kaller. Kan ikke bare avlyse et studium sånn helt uten videre i hvert fall. Og nå var det jo ikke mange dagene som gjensto før hun kunne tatt eksamen

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Hvor i det offentlige mangler man tariffavtale? Hvilken offentlig virksomhet er det som ikke er dekket av arbeidsmiljøloven?

Vis meg hvor det står i tariffavtalen eller arbeidsmiljøloven at man får velferdspermisjon med lønn. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Sgirl skrev (1 time siden):

Det er mange som klarer det, hver eneste dag. Eller tror dere at vanlige arbeidsfolk kan ta seg fri fra jobb, dersom man har syke ektefeller? 

Jeg vet at vanlige arbeidsfolk" kan ta seg fri fra jobb når ektefellen eller andre nære familiemedlemmer er syke. Det kalles omsorgspermisjon. Noe min pappa hadde da min mamma var syk og gikk bort. Min tvilling og jeg var smårollinger på dette tidspunktet.

Omsorgspermisjon er forøvrig en lovfestet rettighet.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Sgirl skrev (6 minutter siden):

Jeg mente at studenter fullfører utdanningen på normert tid, for deretter å komme seg ut i jobb. Selv om de har syke foreldre. Pliktene kaller. Kan ikke bare avlyse et studium sånn helt uten videre i hvert fall. Og nå var det jo ikke mange dagene som gjensto før hun kunne tatt eksamen

Vi vet jo ikke om hun skal ta eksamen engang?? Er det ikke ferie nå før eksamen da? 

nei, jeg kjenner ikke til noen slike tilfeller, jeg kjenner til pauser og såkalte friår, men ikke at det er vanlig at studenter må avbryte studier for godt. Da er det noe galt . 

• Liker 3
Skrevet
Kvittre skrev (3 minutter siden):

Det var ihvertfal sånn at man kunne ta eksamen senere og beholde stipendet. Jeg stilte spørsmål om reglene er endret? 

Reglene ER endret. 

Mister du f eks eksamener i ett år, tilsv 60 studiepoeng, mister du som hovedregel retten til videre studielån. Det betyr at man må droppe det siste studieåret om man ikke har en fulltidssponsor (tuition fee + campus/priv leie). 

Så kan man forskyve hele studiet, men det er en søknadsprosess og det er veldig strenge regler. Så kan man søke om sykestipend osv, men der også er det mye å sette seg inni og strenge regler. Det er fortsatt stor forskjell mellom Kari Nordmann og Ingrid Alexandra som får hele studiet dekket av den norske stat og slipper å ha dette hengende over hodet som andre ordinære studenter utenlands. 

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Kvittre skrev (Akkurat nå):

Vi vet jo ikke om hun skal ta eksamen engang?? Er det ikke ferie nå før eksamen da? 

nei, jeg kjenner ikke til noen slike tilfeller, jeg kjenner til pauser og såkalte friår, men ikke at det er vanlig at studenter må avbryte studier for godt. Da er det noe galt . 

Det er en studieuke, det er som en uke hvor man forbereder seg til eksamener før de starter rundt den 11.-12.juni og varer frem til den 28. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (Akkurat nå):

Reglene ER endret. 

Mister du f eks eksamener i ett år, tilsv 60 studiepoeng, mister du som hovedregel retten til videre studielån. Det betyr at man må droppe det siste studieåret om man ikke har en fulltidssponsor (tuition fee + campus/priv leie). 

Så kan man forskyve hele studiet, men det er en søknadsprosess og det er veldig strenge regler. Så kan man søke om sykestipend osv, men der også er det mye å sette seg inni og strenge regler. Det er fortsatt stor forskjell mellom Kari Nordmann og Ingrid Alexandra som får hele studiet dekket av den norske stat og slipper å ha dette hengende over hodet som andre ordinære studenter utenlands. 

Javel, da er det de. Jeg visste ikke det. 

selvsagt er det forskjell på å få studiene dekket av staten og å ta studielån. Jeg vet ikke hva som gir mest press, men at IA aldri kommer til å måtte bekymre seg om økonomi er klart. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (35 minutter siden):

De fleste nordmenn i samme situasjon MÅ nettopp det. Man får ikke automatisk fri med lønn om samboer eller ektefelle er alvorlig syk. Kan søke permisjon om vedkommende er i en terminal fase. Tiden fram mot det må man gå på jobb og utføre jobben helt som vanlig. 

Nå er det jo «jobbene» til medlemmer av kongefamilien stort sett mer lystbetont enn oss andre  ; overvære sportsbegivenheter , konserter , reiser rundt i Norge og ellers verden på første klasse , tjenere som alltid legger alt til rette for dem ….

I det hele tatt; de som fortjener mest skryt for arbeidsinnsatsen sin , er i mitt hode neppe noen i kongefamilien. Skjønte jeg har respekt for de aldrende kongeparet som står på til tross for dårlig helse og høy alder…

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (1 minutt siden):

Det er en studieuke, det er som en uke hvor man forbereder seg til eksamener før de starter rundt den 11.-12.juni og varer frem til den 28. 

ja!  Så det kan hun rekke . Så kan vi ta opp dette med at hun ikke har tatt eksamen litt senere i sommer om det blir sånn. 

det at hun reiser nå « noen dager før eksamen « høres jo greit ut , det kan vel være den beste forberedelsen i hennes situasjon, 

• Liker 1
Skrevet
Sgirl skrev (14 minutter siden):

Vis meg hvor det står i tariffavtalen eller arbeidsmiljøloven at man får velferdspermisjon med lønn. 

nei, det gidder jeg ikke. Dette er en avsporing som moderator garantert kommer til slette. Du kan søke det opp selv, sånn som jeg gjorde.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (3 timer siden):

Jeg tror og vi kunne handle mat som vanlig, er en i tråden her som klagde over at hun ikke fikk fri fra jobben i matbutikk. Jeg mener det nok går som samfunnskritisk, og mer den gang enn i dag uten så mange andre muligheter. 
skolene var stengt, barnehagene var stengt, og mine foreldre og besteforeldre hadde fri. Ikke  samfunnskritiske jobber. 

Jeg nevnte kjøpesentre, fordi vi holdt stengt for rosetoget etter 29 juli. Vet ikke om det er sammenlignbart med begravelse av kongen . 

Jeg var 10 år da Kong Olav døde. Jeg husker lite av om butikker osv. var åpne, men husker at faren min tok med seg søsteren min, meg og et par venninner av oss til Slottsplassen for å legge igjen roser og å tenne lys en dag eller to etter at han døde.

Husker også at det ble litt styr, for Kong Olav døde på 80-årsdagen til mormor og planen var at hun skulle feires med stort selskap lørdagen etter at han døde. Fordi noen av gjestene kom langveisfra med fly (i 1991 var det jo ikke fullt så enkelt å booke om flybilletter, reisebyrå var vel gjerne involvert etc) ble selskapet gjennomført, men det ble mer "dempet" enn det hadde vært om kongen ikke hadde gått bort.

Mener vi hadde fri fra skolen den dagen begravelsen var. Den husker jeg at vi så på TV hjemme.

• Liker 4
Skrevet
Miominoen skrev (14 minutter siden):

Jeg vet at vanlige arbeidsfolk" kan ta seg fri fra jobb når ektefellen eller andre nære familiemedlemmer er syke. Det kalles omsorgspermisjon. Noe min pappa hadde da min mamma var syk og gikk bort. Min tvilling og jeg var smårollinger på dette tidspunktet.

Omsorgspermisjon er forøvrig en lovfestet rettighet.

Hovedpoenget mitt er at den er ulønnet!!

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Medlemmer av kongehuset kan ta seg fri med lønn, hvermannsen kan ta seg fri uten lønn. Stor forskjell. 

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...