Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Morgan Le Fay skrev (6 minutter siden):

Nei, kun i livets sluttfase kan arbeidstakere ha rett på noen dager. Man får ikke fri når familiemedlemmer er syke.

Det er strenge regler og praksis. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sgirl skrev (8 minutter siden):

Nettopp! Og derfor blir det så ekstra dumt å gi Haakon heltestatus fordi han jobber. Som sagt, life goes on rundt omkring i de tusen hjem. Sykdom, økonomiske vansker, dødsfall. Alt dette må kombineres med å jobbe og stå på. Samt betale skatt En annen ting: mange studenter kan ikke forlenge utdanningen grunnet økonomi. Tviler på at Ingrid vil få problemer med Lånekassen dersom hun stryker på eksamen. Enda er eksempel på deres privilegier, og en god grunn til at vi kan holde igjen på heltedyrkingen. 

Helt riktig!  De ekte heltene er de som står i dette uten privilegiene til kongefamilien. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
MissLucy skrev (7 minutter siden):

Studenter i en pårørendesituasjon kan selvsagt få tilrettelegging av studier/eksamen, og de kan få omgjort lån til stipend.

Kan de? Det er ikke så rett frem som du påstår her (igjen).

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SVK skrev (1 time siden):

Hvorfor skriver du februar og ikke juni som er siste møtet i Aftenposten-artikkelen?

Fordi det var snakk om Florida og ikkje New York🙃

https://www.aftenposten.no/norge/i/5pb796/kronprinsessen-mette-marit-reiste-til-florida-i-2014?utm_source=iosapp&utm_medium=share

«De to andre reisene, til San Francisco i april og New York City i juni, var offisielle reiser, ifølge Slottet. (…)

Ifølge dokumenter Aftenposten har gått igjennom, var også Epstein i New York 9. juni dette året. E-poster viser også hvordan Epstein forsøkte å få til et treff med kronprinsessen mens hun var i New York.»

• Liker 6
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (3 minutter siden):

Like mye som de kongelige støttet landslaget i hockey da de nettopp tok bronsemedalje i VM? 

Tror det kom litt brått på. Prinsen var på Ullevaal da, til kg forferdelse . Han skulle hengt seg på flyet med Petter stordalen , det hadde vært kult for hockeygutta og kg hadde steila. 😆

• Liker 2
Skrevet
Kvittre skrev (12 minutter siden):

Det her tar jo helt av… 

den opprinnelige påstanden var om man tok fri hvis ektefellen var syk! 
nå har vel hverken HM eller IA tatt lang permisjon for å pleie MM? Hvis det kommer dit , så mener jeg fortsatt at jo vanlige folk gjør også det og du skriver jo selv at man har rett på det? Og jeg er enig med deg i at noen må krangle med regelverket - ting fungerer ikke perfekt , spesielt ikke når nav er med i bildet. Så ja, de er heldige med å ha apanasjen og slippe å forholde seg til nav og søknader .

men jo, vanlige folk tar seg og fri ved alvorlig sykdom i familien.  

Tar seg fri uten lønn. Enig i det sistnevnte.

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

Enig. Ikke mange hadde orket det, veldig imponerende. 

De fleste nordmenn i samme situasjon MÅ nettopp det. Man får ikke automatisk fri med lønn om samboer eller ektefelle er alvorlig syk. Kan søke permisjon om vedkommende er i en terminal fase. Tiden fram mot det må man gå på jobb og utføre jobben helt som vanlig. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

De fleste nordmenn i samme situasjon MÅ nettopp det. Man får ikke automatisk fri med lønn om samboer eller ektefelle er alvorlig syk. Kan søke permisjon om vedkommende er i en terminal fase. Tiden fram mot det må man gå på jobb og utføre jobben helt som vanlig. 

Eller ta seg fri uten lønn, som er en ekstra byrde i den situasjonen man er i.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Wanda_2025 skrev (1 minutt siden):

Eller ta seg fri uten lønn, som er en ekstra byrde i den situasjonen man er i.

Nettopp.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
Wanda_2025 skrev (1 minutt siden):

Kan de? Det er ikke så rett frem som du påstår her (igjen).

Det kan vera andre reglar i Australia enn i Noreg. Då eg studerte i Storbritannia, var regelverket mykje strengare. Ein kunne få utsett eksamen med gyldig grunn som lækjarattest, men når ein då omsider avla eksamen, kunne ein kun få bestått eller ikkje bestått og gjekk glipp av høvet til å få toppkarakter.

• Liker 6
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (2 minutter siden):

Det kan vera andre reglar i Australia enn i Noreg. Då eg studerte i Storbritannia, var regelverket mykje strengare. Ein kunne få utsett eksamen med gyldig grunn som lækjarattest, men når ein då omsider avla eksamen, kunne ein kun få bestått eller ikkje bestått og gjekk glipp av høvet til å få toppkarakter.

Det er mulig at det er strengere regler, men de gjelder ikke IA. Universitetet hennes vil vel holde på henne som student så lenge som mulig. Det er ikke alle som er like heldige som får en prinsesse som student.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (1 time siden):

Han sa det er gøy med fotball VM . 

noe 99% av nordmenn er enig med han i , de henger bare ikke i denne grinete tråden. 

99 % syns det er gøy med fotball !?

Tenker vi sier i underkant av 50% , jeg . 
Jeg kjenner kun TO , og jeg har en helt normalt stor familie / vennekrets i alle varianter av alder og kjønn ! 

( kun to kjønn , da)
Uansett vil jeg synes det var veldig merkelig om man reiser , så ivrige han er til å sitte og hender med sin kone. Også med tanke på hvor uforutsigbar denne sykdommensies å være …

Endret av Hekken
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
rebella81 skrev (2 minutter siden):

Er jo nesten så Epsteinfilene blir fullstendig glemt jo 😅 

Det kan du vel si. Men, de er slettes ikke glemt, det overdøves pr.nå av alt oppstyret omkring sykdom og krisemaksimering. Det er åpenbart at når Norges kronprins på offentlig oppdrag for landet kutter ned på sitt representasjonsprogram i Japan, så blir det en stor sak også internasjonalt. I tillegg kutter prinsesse IA av studiene i et foreløpig ukjent tidsperiode, med ref. til hva hennes far uttalte dd. i et intervju i Japan. 
I Japan har mye av oppmerksomheten fra pressen gått på MM sin sykdom pga. alt oppstyret, som nevnt. Hvorfor reiste kronprinsen overhodet når det tales i alvorlige ord om at det skal stå dårlig til med MM? Da kunne han heller blitt hjemme, slik at delegasjonen fra Norge hadde fått ro omkring sitt oppdrag i Japan.  Ja, det er det flere enn meg som mener. 
Ingen pressemelding fra slottet er kommet vedrørende krisen som beskrives fra kronprinsen. Det er i grunnen underlig, mener jeg. 

Finansavisen trykket et sammendrag av filer som er publisert. 
https://www.finansavisen.no/samfunn/2026/02/07/8326108/fra-2011-til-2014-her-er-tidslinjen-for-mette-marit-og-epsteins-kontakt

I tillegg la Aftenposten ut informasjon om at MM hadde reist til USA flere ganger i 2014, og at hun i tidsrommet hadde utvekslet dialoger med Jeffrey Epstein. 
https://www.aftenposten.no/norge/i/5pb796/kronprinsessen-mette-marit-reiste-til-florida-i-2014

Dette ville MM ikke svare på, og slottet tviholder på at kontakten opphørte i 2013. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
MissLucy skrev (16 minutter siden):

Studenter i en pårørendesituasjon kan selvsagt få tilrettelegging av studier/eksamen, og de kan få omgjort lån til stipend.

Tror du Ingrid Alexandra selv blir ansvarlig for et studielån på AUD 45K for det første studieåret?  

Nei. Det blir selvsagt slettet, fordi det allerede er betalt av staten.

En annen student som må reise hjem pga alvorlig sykdom i familien får hele beløpet omgjort til studielån om ikke alle eksamener blir bestått. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Sgirl skrev (38 minutter siden):

Fikk du lønn under permisjon?

Ja, sist gjorde jeg det, da var jeg borte noen uker .  

De andre gangene var det ikke snakk om ukesvis . Det startet med å være borte fra jobb når ektefelle var alvorlig syk , til å bli laaaaang permisjon. Jeg var borte noen dager i forbindelse med mormor sitt dødsfall og, men om arbeidsgiver hadde vært kjipe hadde det jo bare vært å ta egenmelding eller sykemelding. Sånn fungerer det for vanlige folk. 

kan vi ikke vente å se hvor lenge HM og IA blir borte før vi vurderer det opp mot lange permisjoner da? Nå har vi 2 diskusjoner her - han bør ikke vise seg på jobb om et par uker OG han har allerde tatt seg laaaaang permisjon .  

• Liker 7
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (1 minutt siden):

Tror du Ingrid Alexandra selv blir ansvarlig for et studielån på AUD 45K for det første studieåret?  

En annen student som må reise hjem pga alvorlig sykdom i familien får hele beløpet omgjort til studielån om ikke alle eksamener blir bestått. 

Alt blir betalt av oss skattebetalere, inkl. hyppige og svært kostbare reiser. Hva får vi egentlig vite om IA avlegger eksamener, det er noe jeg undrer på. Får vi i det hele tatt vite dette? Evt. hvorfor ikke? 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

For ikke å snakke om at mange studenter simpelthen ikke kan ta seg råd til å forlenge utdanningen, da de er avhengig av å komme seg ut i inntektsgivende arbeid så fort som mulig

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Eufemia- skrev (3 minutter siden):

Dette ville MM ikke svare på, og slottet tviholder på at kontakten opphørte i 2013. 

Fastholder er ordet. Slottet fastholder det de har sagt om opphør av kontakt og siste møte.

• Liker 4
Skrevet

Ingen har vel påstått hun er ansvarlig for studielånet , vi vet jo at staten betaler. Hva har det med saken å gjøre da? 

nei, hvis det ikke er helt nye regler så er det ikke sånn du skriver . 

• Liker 5
Skrevet
Kvittre skrev (1 minutt siden):

Ja, sist gjorde jeg det, da var jeg borte noen uker .  

De andre gangene var det ikke snakk om ukesvis . Det startet med å være borte fra jobb når ektefelle var alvorlig syk , til å bli laaaaang permisjon. Jeg var borte noen dager i forbindelse med mormor sitt dødsfall og, men om arbeidsgiver hadde vært kjipe hadde det jo bare vært å ta egenmelding eller sykemelding. Sånn fungerer det for vanlige folk. 

kan vi ikke vente å se hvor lenge HM og IA blir borte før vi vurderer det opp mot lange permisjoner da? Nå har vi 2 diskusjoner her - han bør ikke vise seg på jobb om et par uker OG han har allerde tatt seg laaaaang permisjon .  

Sykemelding ved besteforeldres bortgang? Tror du skal slite med å få det. Og bare for å ha det sagt: det er få arbeidsplasser i det offentlige hvor man får velferdspermisjon med lønn! 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...