Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
lurker skrev (Akkurat nå):

Hun var også syk over en lenger periode, fra SNL:

Kronprinsessen hadde hatt helseproblemer siden unge år, men skjulte dem heroisk. Især led hun ofte av pinefull migrene. Nå utviklet det seg en ondartet leversykdom, offisielt omtalt som «gulsott», men trolig leverkreft. Behandlinger var forgjeves, og da prinsesse Ragnhilds bryllup ble feiret våren 1953, var hun sterkt preget av sykdommen. 5. april 1954 døde hun på Rikshospitalet, til ubotelig sorg for sine nærmeste og under dypfølt deltakelse fra hele landet.

Åja, jeg skjønner. Jeg leste at hun døde etter en blodoverføring, og tenkte ikke på at hun selvsagt  hadde vært syk før den også. Ellers hadde hun vel ikke trengt den.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Åja, jeg skjønner. Jeg leste at hun døde etter en blodoverføring, og tenkte ikke på at hun selvsagt  hadde vært syk før den også. Ellers hadde hun vel ikke trengt den.

Den blodoverføringen fikk hun i forbindelse med en operasjon i USA under krigen, det er der de tror hun fikk leverbetennelse fra, som senere utviklet seg til alvorlig leversykdom, slik jeg har forstått det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
velociraptor skrev (57 minutter siden):

Jeg har da virkelig ikke sagt at det er feil å droppe eksamen for å være sammen med syk familie, jeg kritiserer HM sin tilsynelatende bevisst utydelige måte å kommunisere på

Ikke? Hva med «ja, nå må IA prioritere å komme hjem selv om hun da går glipp av eksamen, så finner vi nok ut av de praktiske tingene rundt dette senere».

Hvordan vet du at han vet at hun går glipp av eksamenene ? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (5 minutter siden):

Prinsesse Mârtha var vel ganske svakelig/syk lenge  - helt siden etter krigen. Det har vært spekulert i om det kunne være kreft, men det har vært avvist. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
LillaGorilla<3 skrev (21 minutter siden):

Jeg håper virkelig ikke Haakon ender der ❤️ 

Uansett vil Haakon ha handlingsrom for å takle dette mye bedre. 

Både Harald og Haakon har menneskliggjort den Royale posisjonen, og har valgt å balansere inn ett visst rom for privatliv.

Olav fulgte opp mer gamle tradisjoner. Noe som helt klart rammet han tungt som enkemann. Han var på mange måter aldri ett menneske, kun en konge.

Haakon har jo tross alt fristilt sine barn i relasjon til om de ønsker å ta over. Hvilket tilsier at han har gitt seg selv større frihetsgrader til å selv bestemme hva han vil gjøre om han blir enkemann. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Sukkerogkanel skrev (1 time siden):

Men hvorfor skulle de da gå ut med at alle haster hjem? Da blir det jo på en måte sagt at det «er noe», men ikke hva og skaper spekulasjoner ?

Det blir litt sånn som i England da ryktene begynte å gå om at de alle hastet til Balmoral. Det måtte jo være alvorlig da? Det var det jo, selv om vi sikkert er flere som trodde hun var udødelig. Ett eller annet er det - og syns de skaper unødig mye spekulasjoner med slike tåkelegginger. Om det viser seg at hun «bare» er påkobla oksygen 24/7 syns jeg ikke det fodrer å kutte en dag fra ett program. Det MÅ være mer

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
lurker skrev (5 minutter siden):

Den blodoverføringen fikk hun i forbindelse med en operasjon i USA under krigen, det er der de tror hun fikk leverbetennelse fra, som senere utviklet seg til alvorlig leversykdom, slik jeg har forstått det.

Du har sikkert forstått det riktig, mens jeg roter😅

Johan uten land skrev (Akkurat nå):

Prinsesse Mârtha var vel ganske svakelig/syk lenge  - helt siden etter krigen. Det har vært spekulert i om det kunne være kreft, men det har vært avvist. 

Okei. Da er jo likheten mellom Olav og Haakon veldig stor så langt.

• Liker 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (6 minutter siden):

Du har sikkert forstått det riktig, mens jeg roter😅

Okei. Da er jo likheten mellom Olav og Haakon veldig stor så langt.

Du kan ha lest det i den KI-oppsummeringen i Google, der står det ofte mye rart 🙂 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (1 time siden):

Det var nå litt mere forhistorie til dette enn det.

Er det noen som har en forklaring på hvorfor Håkon Magnus tiltaler Mette Marit som Mette , mens hun ; dersom hun en  sjelden gang åpne munnen ; omtaler han som kronprinsen…?

• Liker 3
Skrevet
Hekken skrev (1 time siden):

Det som tok livet av Diana var at hun satt på med en som kjørte i fylla i full fart gjennom en tunnel i Paris 

Og det gjorde hun , fordi....

Jo netopp pga svært innpåslitne fotografer som jaget de i høy fart. 

• Liker 7
Skrevet
Kvittre skrev (33 minutter siden):

Sykehusene stenger ikke. 
jeg vil tro skolene stenger 1 dag først og så begravelsen? Og at typ kjøpesentre også er stengt, men samfunnskritisk holder åpent. 

Kan ikke huske noe var stengt da Olav døde eller da han ble begraver. Vi var på jobb som alltid og kunne handle mat som vanlig. Kjente ingen som hadde fri. Muligens skoleelever men ingen på jobb.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Kvittre skrev (37 minutter siden):

Hva? Florida reiser? 

https://www.aftenposten.no/norge/i/5pb796/kronprinsessen-mette-marit-reiste-til-florida-i-2014?utm_source=iosapp&utm_medium=share

• Dokumenter Aftenposten har fått innsyn i viser at kronprinsesse Mette-Marit reiste til Florida i februar 2014. 
  • Reisen kom året etter oppholdet hos den dømte seksualforbryteren Jeffrey Epstein i Palm Beach i 2013. 
  • Slottet hevder at det ikke er grunn til å tro at kronprinsessen og Epstein møttes under Florida-besøket.
  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Hekken skrev (4 minutter siden):

Er det noen som har en forklaring på hvorfor Håkon Magnus tiltaler Mette Marit som Mette , mens hun ; dersom hun en  sjelden gang åpne munnen ; omtaler han som kronprinsen…?

Fordi han først og fremst er kongelig og hun fortsatt er privatperson. Det er ingen settinger der hun i utgangspunktet skal snakke om sin mann og far til sine barn.

Det handler om oppdelingen i relasjon til rolle. I det Haakon blir konge, kommer du nok til å se en større blanding av henvisninger til "Dronningen" eller "Mette" avhengig av kontekst.   

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Justlooking skrev (1 minutt siden):

Kan ikke huske noe var stengt da Olav døde eller da han ble begraver. Vi var på jobb som alltid og kunne handle mat som vanlig. Kjente ingen som hadde fri. Muligens skoleelever men ingen på jobb.

Jeg tror og vi kunne handle mat som vanlig, er en i tråden her som klagde over at hun ikke fikk fri fra jobben i matbutikk. Jeg mener det nok går som samfunnskritisk, og mer den gang enn i dag uten så mange andre muligheter. 
skolene var stengt, barnehagene var stengt, og mine foreldre og besteforeldre hadde fri. Ikke  samfunnskritiske jobber. 

Jeg nevnte kjøpesentre, fordi vi holdt stengt for rosetoget etter 29 juli. Vet ikke om det er sammenlignbart med begravelse av kongen . 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (9 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/5pb796/kronprinsessen-mette-marit-reiste-til-florida-i-2014?utm_source=iosapp&utm_medium=share

• Dokumenter Aftenposten har fått innsyn i viser at kronprinsesse Mette-Marit reiste til Florida i februar 2014. 
  • Reisen kom året etter oppholdet hos den dømte seksualforbryteren Jeffrey Epstein i Palm Beach i 2013. 
  • Slottet hevder at det ikke er grunn til å tro at kronprinsessen og Epstein møttes under Florida-besøket.

Har han eiendom der og, eller hva ligger bak spekulasjonen? 

Skrevet
Kvittre skrev (Akkurat nå):

Ja, han har jo huset i Palm Beach, der hun bodde noen dager i 2013.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
lurker skrev (2 minutter siden):

Ja, han har jo huset i Palm Beach, der hun bodde noen dager i 2013.

Det vet jeg jo. Var derfor jeg skrev der og? 

Skrevet
Hekken skrev (20 minutter siden):

Jeg har hørt begge to veksle mellom fornavn og tittel når de omtaler den andre,  så premisset ditt stemmer ikke.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
Kvittre skrev (4 minutter siden):

«Turen i februar det året kom litt over en måned etter at Jeffrey Epstein tok kontakt med kronprinsessen på e-post og sa at han hadde tenkt på henne. Han spurte hvordan hun følte seg. Kronprinsessen svarte samme dag og spurte hvordan han hadde det. (…)

Fra Fort Lauderdale er det i underkant av en time i bil til Jeffrey Epsteins 1300 kvadratmeter store eiendom i El Brillo Way i Palm Beach.»

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Kvittre skrev (Akkurat nå):

Det vet jeg jo. Var derfor jeg skrev der og? 

Jeg oppfattet dette som et spørsmål?

"Har han eiendom der og, eller hva ligger bak spekulasjonen? "

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...