Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Tror ikke noen av oss sa at han svarer åpent og direkte. Men at han svarer profesjonelt og fint på det han kan svare på, synes jeg absolutt. Det kan jo faktisk tenkes at han selv ikke helt har oversikt over hvordan de skal løse dette med f.eks eksamen enda, og da kan han naturligvis ikke svare åpent og direkte på det. Og jeg har ikke et problem med at IA skal være hjemme med sin syke mor fremfor å fullføre eksamen, uansett. En eksamen kan man ta når som helst. Man har ikke nødvendigvis all tid i verden med en dødssyk mor. 

Jeg har da virkelig ikke sagt at det er feil å droppe eksamen for å være sammen med syk familie, jeg kritiserer HM sin tilsynelatende bevisst utydelige måte å kommunisere på

Druid skrev (1 minutt siden):

Stort mer direkte og åpent kan man vel ikke si det....

Ikke? Hva med «ja, nå må IA prioritere å komme hjem selv om hun da går glipp av eksamen, så finner vi nok ut av de praktiske tingene rundt dette senere».

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (11 minutter siden):

og

Er dere seriøse? Han svarer jo ikke på noe, bare spyr ut ullen vag grøt!

https://www.dagbladet.no/kjendis/svarer-pa-sporsmal/84708931

«Kan kronprinsen være åpen nå om det er noe spesielt som skal skje? Og er det slik at hun prioriterer å være sammen med sin syke mor fremfor å fullføre eksamen, som vel ofte skjer i juni/juli i Australia? spør Dagbladets journalist. 

- Jeg har ikke noen oppdateringer å komme med nå. Det er riktig at både Ingrid og jeg kommer hjem for å være sammen med familien. De praktiske tingene når det gjelder eksamen og så videre kommer vi nok til å finne ut av, sier kronprins Haakon.»

Svarer er altså nei - han svarer ikke åpent og direkte på om det er sånn at IA prioriterer å være sammen med sin syke mor fremfor å fullføre eksamen.

Jeg snakket ikke om hva han svarer på av spørsmål om familien. Jeg uttalte meg om måten han utfører jobben sin på. Den jobben som går ut på å representere Norge og norske interesser. Det uførte han på en god måte med at han innledet med en liten tale om det besøket faktisk handler om, før han tok spørsmål.

Endret av MissLucy
  • Liker 8
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Helt enig.  Noen hver ville fått problemer med å konsentrere seg om jobben i den situasjonen han står i, men han må i tillegg gjøre det i full offentlighet og flomlys. Det er vanskelig å sette seg inn i den ekstrabelastningen det utgjør. Jeg har sett flere kommentatorer bruke lignende beskrivelser - type bauta, og stødig, og det er det som er det dominerende inntrykket av ham. Profesjonell, men personlig, hardtarbeidende og pliktoppfyllende,  tvers gjennom stødig og solid.  

Jeg er enig. Alle private greier med Marius, Epstein og alt det til sides - jeg synes han er profesjonell når han er på jobb. I hvert fall i dag, jeg synes han gjorde det jeg forventer av ham. 

• Liker 8
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Det ble opplyst at to av dem var representasjon, og to var private såvidt jeg husker.

Ja, det stemmer:

• Februar: Ft. Lauderdale - Privat
  • April: San Francisco - Offisiell
  • April: Los Angeles - Privat
  • Juni: New York City - Offisiell
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (4 minutter siden):

Jeg har da virkelig ikke sagt at det er feil å droppe eksamen for å være sammen med syk familie, jeg kritiserer HM sin tilsynelatende bevisst utydelige måte å kommunisere på

Ikke? Hva med «ja, nå må IA prioritere å komme hjem selv om hun da går glipp av eksamen, så finner vi nok ut av de praktiske tingene rundt dette senere».

Jeg synes ikke han var utydelig. Jeg synes han svarte det han kunne - uten at det skulle gå på bekostning av private opplysninger eller ting de selv ikke har helt oversikt over. Vil tro det ikke er bare-bare å planlegge alt på forhånd hvis IA i utgangspunktet skulle ta eksamen i Sydney, men plutselig måtte hjem i stede. Det viktigste for dem, selvsagt og forståelig, er at hun får være med sin mor. Eksamen kan man som sagt ta når som helst.

Endret av -Pusheen-
Grammatikkfeil
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (3 minutter siden):

Det var vel omtrent akkurat det han sa. Jeg skjønner virkelig ikke hva problemet er med de opplysningene han ga. Det var ikke vanskelig å forstå.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
velociraptor skrev (10 minutter siden):

Hva med «ja, nå må IA prioritere å komme hjem selv om hun da går glipp av eksamen, så finner vi nok ut av de praktiske tingene rundt dette senere».

Kanskje vet de ikke ennå om hun går glipp av eksamen? Kanskje kan de tas digitalt herfra?

• Liker 8
Skrevet
Hekken skrev (46 minutter siden):

Det som tok livet av Diana var at hun satt på med en som kjørte i fylla i full fart gjennom en tunnel i Paris 

Det var nå litt mere forhistorie til dette enn det.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
lurker skrev (1 minutt siden):

Kanskje vet de ikke ennå om hun går glipp av eksamen? Kanskje kan de tas digitalt herfra?

Det tenker jeg også. Er mange måter å løse ting på idag, og siden de heller ikke vet hvor lenge hun skal være hjemme, så vet de kanskje heller ikke hva som er mest praktisk.

• Liker 9
Skrevet

Ifm diskusjonen om kong Olav og hoffsorg/landesorg, dro google opp dette intervjuet med prinsesse Astrid fra 2016, som jeg synes var interessant, og parallellene til den høyst reelle risikoen kongefamilien når står overfor ift kronprinsessen er påtagelige:

(+) Prinsesse Astrid i stort intervju: Kong Olav levde i dyp sorg

Et par sitater:

"Snaut 50 år gammel ble kong Olav enkemann, da kronprinsesse Märtha døde i 1954, bare 53 år gammel. Mens han strevde med sin egen sorg, måtte han virke samlende for en hel nasjon. (...)– Han var i dyp sorg resten av livet, sier prinsessen i dette eksklusive intervjuet med VG i anledning av at det 17. januar er 25 år siden kong Olav døde."

(...)

Kongsdatteren mistet sin mor 22 år gammel. Over natten måtte prinsesse Astrid (83) skifte til rollen som landets førstedame. (...)

" Hvordan opplevde prinsessen det å skulle gå i sin mors sted på signingsferden med sin far i 1958?

– Det tror jeg var verre for far. (...) Folk merket det sikkert ikke så mye på ham. Men det er jo klart det var feil person som satt ved siden av ham."

• Liker 2
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Skrevet
lurker skrev (19 minutter siden):

Det kan hun helt sikkert. Jeg studerte selv i Australia for 20 år siden, og da var det ikke tradisjonell eksamen med oppmøte som gjaldt, men hjemmeeksamen og essayskriving der vi leverte inn på diskett. Nå i dag tas det garantert digitalt. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (11 minutter siden):

Ifm diskusjonen om kong Olav og hoffsorg/landesorg, dro google opp dette intervjuet med prinsesse Astrid fra 2016, som jeg synes var interessant, og parallellene til den høyst reelle risikoen kongefamilien når står overfor ift kronprinsessen er påtagelige:

(+) Prinsesse Astrid i stort intervju: Kong Olav levde i dyp sorg

Et par sitater:

"Snaut 50 år gammel ble kong Olav enkemann, da kronprinsesse Märtha døde i 1954, bare 53 år gammel. Mens han strevde med sin egen sorg, måtte han virke samlende for en hel nasjon. (...)– Han var i dyp sorg resten av livet, sier prinsessen i dette eksklusive intervjuet med VG i anledning av at det 17. januar er 25 år siden kong Olav døde."

(...)

Kongsdatteren mistet sin mor 22 år gammel. Over natten måtte prinsesse Astrid (83) skifte til rollen som landets førstedame. (...)

" Hvordan opplevde prinsessen det å skulle gå i sin mors sted på signingsferden med sin far i 1958?

– Det tror jeg var verre for far. (...) Folk merket det sikkert ikke så mye på ham. Men det er jo klart det var feil person som satt ved siden av ham."

Jeg håper virkelig ikke Haakon ender der ❤️ 

• Liker 1
  • Hjerte 7
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

De har allerede for lenge siden sagt at hennes helse kan føre til endringer. Det er vi kjent med. Det betyr ikke at vi går servert private helse opplysninger om henne hver gang. 

Mette Marit gikk med lungesykdom i lang tid før de sa noe om det. Det var først når faren for å måtte avvlyse avtaler på kort tid , de informerte om dette.

Grunnen til at hun også havnet tilfeldig i palm beach, var pga helse problemer. 

Var helseproblemer grunnen til besøk hos Epstein og var det virkelig tilfeldig at hun havnet der?

Det var et godt planlagt besøk fra hennes side.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
LillaGorilla<3 skrev (2 minutter siden):

Nei, det må vi virkelig håpe han slipper. Det er selvfølgelig alltid en tragedie å miste ektefelle og mor så tidlig, men det er en ekstra dimensjon her ved det å skulle inneha en så offentlig og særegen rolle helt alene. Jeg håper virkelig hun får en vellykket transplantasjon og kan gjenoppta rollen sammen med ham.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
LillaGorilla<3 skrev (4 minutter siden):

Ikke for å undergrave sorgen over å miste ektefellen sin, men Märtha døde vel ganske plutselig? Vil tro et sånt sjokk treffer annerledes enn hvis man mister noen til langvarig sykdom, der man har hatt mulighet til å tilbringe tid med den syke, snakke sammen som en familie og ikke minst, snakke med legeteam og kriseteam og alt. Jeg bare tenker høyt, jeg vet med meg selv at det er et annerledes sjokk å miste noen plutselig, enn hvis noen er langvarig syke. Det er uansett tragisk når unge folk dør, og når man i tillegg alltid er på jobb og alltid representerer seg selv som "merkevaren" man er, uansett hvor man går, blir det et annet lag av vanskelig. Jeg håper MM får den hjelpen hun trenger, og at Haakon ikke ender opp som Olav. Å være i konstant spotlight når man er i sorg, høres ufyselig ubehagelig ut. 

• Liker 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (12 timer siden):

Spesielt, egentlig.

Jepp, enig. Er det da sånn at ting "stopper opp"? Skolene har vel enda åpne, og sykehusene?

Ah, nemlig.

Sykehusene stenger ikke. 
jeg vil tro skolene stenger 1 dag først og så begravelsen? Og at typ kjøpesentre også er stengt, men samfunnskritisk holder åpent. 

• Liker 2
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (12 timer siden):

🎯

Nyhende om fleire Florida-reiser kan vel og ha påverka allmenntilstanden?

Hva? Florida reiser? 

• Liker 3
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Ikke for å undergrave sorgen over å miste ektefellen sin, men Märtha døde vel ganske plutselig? Vil tro et sånt sjokk treffer annerledes enn hvis man mister noen til langvarig sykdom, der man har hatt mulighet til å tilbringe tid med den syke, snakke sammen som en familie og ikke minst, snakke med legeteam og kriseteam og alt. Jeg bare tenker høyt, jeg vet med meg selv at det er et annerledes sjokk å miste noen plutselig, enn hvis noen er langvarig syke. Det er uansett tragisk når unge folk dør, og når man i tillegg alltid er på jobb og alltid representerer seg selv som "merkevaren" man er, uansett hvor man går, blir det et annet lag av vanskelig. Jeg håper MM får den hjelpen hun trenger, og at Haakon ikke ender opp som Olav. Å være i konstant spotlight når man er i sorg, høres ufyselig ubehagelig ut. 

Det har prinsesse Astrid sagt litt om i intervjuet jeg lenket til lenger oppe:

"Prinsessens foreldre markerte sin sølvbryllupsdag kort tid før kronprinsesse Märtha døde. Prinsesse Astrid har i et tidligere intervju med VG sagt at familien håpet på et mirakel. Men miraklet kom ikke. Kong Olav mistet sin ektefelle. Prinsesse Astrid og søsknene sin mor. Märtha var 53 år gammel da hun sovnet inn på Rikshospitalet i 1954. Hun døde av leversvikt på grunn av gulsott.

– Vi barna var ikke klar over at hun var så dårlig, vi trodde jo hele tiden at hun skulle bli bedre. For det hadde skjedd før at hun hadde en veldig dårlig dag og så arbeidet hun seg opp igjen, men det kan man vel bare gjøre så mange ganger da, og så til slutt var det slutt på kreftene, sier prinsesse Astrid."

Endret av MissLucy
glemte anførselstegn
  • Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (6 minutter siden):

Ikke for å undergrave sorgen over å miste ektefellen sin, men Märtha døde vel ganske plutselig? 

Hun var også syk over en lenger periode, fra SNL:

Kronprinsessen hadde hatt helseproblemer siden unge år, men skjulte dem heroisk. Især led hun ofte av pinefull migrene. Nå utviklet det seg en ondartet leversykdom, offisielt omtalt som «gulsott», men trolig leverkreft. Behandlinger var forgjeves, og da prinsesse Ragnhilds bryllup ble feiret våren 1953, var hun sterkt preget av sykdommen. 5. april 1954 døde hun på Rikshospitalet, til ubotelig sorg for sine nærmeste og under dypfølt deltakelse fra hele landet.

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Det har prinsesse Astrid sagt litt om i intervjuet jeg lenket til lenger oppe:

"Prinsessens foreldre markerte sin sølvbryllupsdag kort tid før kronprinsesse Märtha døde. Prinsesse Astrid har i et tidligere intervju med VG sagt at familien håpet på et mirakel. Men miraklet kom ikke. Kong Olav mistet sin ektefelle. Prinsesse Astrid og søsknene sin mor. Märtha var 53 år gammel da hun sovnet inn på Rikshospitalet i 1954. Hun døde av leversvikt på grunn av gulsott.

– Vi barna var ikke klar over at hun var så dårlig, vi trodde jo hele tiden at hun skulle bli bedre. For det hadde skjedd før at hun hadde en veldig dårlig dag og så arbeidet hun seg opp igjen, men det kan man vel bare gjøre så mange ganger da, og så til slutt var det slutt på kreftene, sier prinsesse Astrid."

Jeg fikk ikke lest intervjuet, lå bak betalingsmur. Takk for sitater.

• Hjerte 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...