Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Ja, det er vanskelig å forstå. Jeg antar at alvoret er tilstede i hans bevissthet 100 prosent av tiden, og at dette oppdraget ikke kjennes som et avbrekk men heller som en plikt som hindrer ham i å være der han føler at han må være.

Jeg er dypt imponert over at han klarer å utføre jobben i det hele tatt i disse omstendighetene, og særlig fordi han ikke bare er fysisk tilstede i Japan, men at han later til  å utføre jobben der med engasjement, fokus og varme.

Respekt.

Enig. Ikke mange hadde orket det, veldig imponerende. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (26 minutter siden):

Jeg hadde heller ikke fått med meg at det var stengt , og sto og rev i døra på senteret, skulle hente medisiner på resept. Fikk ikke deltatt på rosetoget fordi jeg var syk og hadde legetime, legen var åpen, men fikk ikke medisiner 😅 

å, savner Jens Evensen . Jeg husker alt som stengt , og den tykke tåka og de skumle klærne til Sonja og Martha. Var ikke på Stovner senteret  😅

haha, ja, de klærne var kjempeskumle! Jeg husker og at det var masse skriverier om at de skulle gå i en bestemt takt som heter sørgetakt, som var kjempelangsom. Den sørgetakten sammen med de klærne, det var jo rene horrorshowet! Og masse sikkerhet på takene rundt ruta pga oppbudet av utenlandske statsledere.

Tilføyer: Googlet litt, og det heter altså militær sørgetakt, som er 60 skritt i minuttet.

Endret av MissLucy
Skrevet

La oss håpe at MM blir såpass mye bedre at Haakon får seg en tur til USA - kongelige på tribunen settes helt klart pris på av landslaget og idrettsfolk generelt. 

Når et gjelder hennes synkdom kan jo det også være at det ikke bare er psykiske plager i disse dager - kan være noe annet, og/eller en kombinasjon. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (8 minutter siden):

Ja, det er vanskelig å forstå. Jeg antar at alvoret er tilstede i hans bevissthet 100 prosent av tiden, og at dette oppdraget ikke kjennes som et avbrekk men heller som en plikt som hindrer ham i å være der han føler at han må være.

Jeg er dypt imponert over at han klarer å utføre jobben i det hele tatt i disse omstendighetene, og særlig fordi han ikke bare er fysisk tilstede i Japan, men at han later til  å utføre jobben der med engasjement, fokus og varme.

Respekt.

Jeg er snart ikke imponert over noe fra kongehuset, jeg. Det jeg tenker på er at han står nesten alene oppi hele sirkuset og svarer i øst og vest pga pågangen. 

Dette med pågang har de helt klart å skaffe seg selv pga stesønnens skandaler og det at hans kone og han selv har pleid nært vennskap med Epstein-nettverket. 

Men, sykdom - der skal de få min fulle sympati. Denne sykdommen er ikke til å kimse av og den er alvorlig. Så jeg håper for både henne og resten av familien at det finnes en donor og at hun får hjelp. 

Edit: Legger til at jeg er imponert over kongeparet og alt de har deltatt på, for de har hatt fulle programmer og det står det respekt av med sin høye alder. De burde få mer avlastning. 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Enig. Ikke mange hadde orket det, veldig imponerende. 

Det er mange som klarer det, hver eneste dag. Eller tror dere at vanlige arbeidsfolk kan ta seg fri fra jobb, dersom man har syke ektefeller? 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (3 minutter siden):

Nettopp. 

Om han eller barna reiser til Fotball-VM vil jeg bli svært overrasket. Nå har han gjentatt at det er pga Mettes helsesistuasjon og at hun er blitt sykere og vi er en familie som liker å være sammen og ta vare på hverandre. (Blir litt hånlig overfor andre familier som hører dette, for man kan nesten tro at andre familier ikke tar vare på hverandre når det er alvorlig sykdom i en familie). 

Da har det vært en dramatikk der ut av dimensjoner. 

Man melder ikke sendebud på en datter som har eget liv på andre siden av jordkloden med studier, midt i studieuken hvor de skal forberede seg til eksamenene, for så å reise til USA på Fotball-VM. 

Det kommer da helt an på hvor i løpet de er når den tid kommer. Hvis kronprinsessen er like syk som i dag - nei, da gjør de nok ikke det. Hvis hun derimot på det tidspunktet har gjennomgått en vellykket transplantasjon, så er jo situasjonen en helt annen.

• Liker 4
Skrevet
Sgirl skrev (2 minutter siden):

Det er mange som klarer det, hver eneste dag. Eller tror dere at vanlige arbeidsfolk kan ta seg fri fra jobb, dersom man har syke ektefeller? 

Ja. Det kan vanlige folk. Det kommer litt an på graden av sykdom selvsagt . 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (7 minutter siden):

Nettopp. 

Om han eller barna reiser til Fotball-VM vil jeg bli svært overrasket. Nå har han gjentatt at det er pga Mettes helsesistuasjon og at hun er blitt sykere og vi er en familie som liker å være sammen og ta vare på hverandre. (Blir litt hånlig overfor andre familier som hører dette, for man kan nesten tro at andre familier ikke tar vare på hverandre når det er alvorlig sykdom i en familie). 

Da har det vært en dramatikk der ut av dimensjoner. 

Man melder ikke sendebud på en datter som har eget liv på andre siden av jordkloden med studier, midt i studieuken hvor de skal forberede seg til eksamenene, for så å reise til USA på Fotball-VM. 

Har kronprinsen sagt noe om at han skal til usa? 

jeg har bare fått med meg at prinsen håper på å dra ( på tv etter kampen mandag ) og kronprinsen svarte i dag på om familien skulle representere. 
folk her har kanskje sjekket kalenderen hans og vet 😅

• Liker 3
Skrevet
Kvittre skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde heller ikke fått med meg at det var stengt , og sto og rev i døra på senteret, skulle hente medisiner på resept. 

Tror det var mange gikk glipp av den nyheten, er ganske sikker på at de ikke sa noe om det i Østlandssendingen på radio den dagen heller. Dro aldri i rosetoget, for husker at sola stekte den dagen, var i byen noen dager etter og så alle blomstene på fortauet.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (6 minutter siden):

Ja. Det kan vanlige folk. Det kommer litt an på graden av sykdom selvsagt . 

Det har ikke noe med graden av sykdommen å gjøre, det har med hvordan velferdsordninger og utdanningsløpet i Norge er. For de som ikke er kongelige så er det beinhardt å studere, jobbe og være pårørende. Kongefamilien er i en spesielt privilegert situasjon når først alvorlig sykdom rammet familien. 

Endret av Wanda_2025
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Sgirl skrev (8 minutter siden):

Eh, ja, det kan man få omsorgspermisjon for, og man kan få pleiepenger. Og er man nede for telling selv over situasjonen, så antar jeg man kan få en sykemelding for situasjonsbestemt depresjon (eller hva det heter, husker ikke nøyaktig ordlyd i farten).

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Kvittre skrev (2 minutter siden):

Har kronprinsen sagt noe om at han skal til usa? 

jeg har bare fått med meg at prinsen håper på å dra ( på tv etter kampen mandag ) og kronprinsen svarte i dag på om familien skulle representere. 
folk her har kanskje sjekket kalenderen hans og vet 😅

"Usikker på VM

På spørsmål om noen fra kongehuset kommer til å reise til fotball-VM svarte han:

– Det er jo veldig gøy med fotball-VM, så vi får se litt på det. For det er jo en balanse med kronprinsessens sykdom, om vi kan reise. Så vi får heller komme tilbake igjen til det spørsmålet."

https://www.vg.no/rampelys/i/OkEM8A/kronprins-haakon-dette-er-siste-dag-paa-japan-programmet

Svaret jeg hadde forventet var: "Nei, det virker utelukkende nå. Vi kommer til å følge med, men ikke reise pga Mettes helsesituasjon." 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Eh, ja, det kan man få omsorgspermisjon for, og man kan få pleiepenger. Og er man nede for telling selv over situasjonen, så antar jeg man kan få en sykemelding for situasjonsbestemt depresjon (eller hva det heter, husker ikke nøyaktig ordlyd i farten).

Vet du hvor vanskelig det er å få igjennom rettigheter man tror det er naturlig skal ordne seg ved sykdom? Nei? Har godt i minne personen med samme sykdom som MM som fikk avslag på ufør, fordi hen måtte prøve ut å få nye lunger først. 

• Liker 11
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Wanda_2025 skrev (1 minutt siden):

Det har ikke noe med graden av sykdommen å gjøre, det har med hvordan velferds og utdanningsløpet i Norge er. For de som ikke er kongelige så er det beinhardt å studere, jobbe og være pårørende. Kongefamilien er i en spesielt privilegert situasjon når først alvorlig sykdom rammet familien. 

Jeg svarte på om vanlige folk kunne ta fri når ektefellen er syk? 
Jo det har noe med graden av sykdom å gjøre. Ok, vet ikke hva slags miljø du jobber i , men kjenner ingen privat eller fra jobb som ikke har hatt fri når ektefellen har vært alvorlig syk / døende . 
influens derimot … 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Wanda_2025 skrev (2 minutter siden):

Vet du hvor vanskelig det er å få igjennom rettigheter man tror det er naturlig skal ordne seg ved sykdom? Nei? Har godt i minne personen med samme sykdom som MM som fikk avslag på ufør, fordi hen måtte prøve ut å få nye lunger først. 

Det er et helt annet regelverk, og en helt annen problemstilling,  som ikke har noe med det vi diskuterte her. 

Jeg svarte på en påstand om pårørendes situasjon.

Endret av MissLucy
  • Nyttig 3
Skrevet
Wanda_2025 skrev (1 minutt siden):

Husker den saken, men det har da ingeting med dette å gjøre. 

den kan du løfte i en av de tusen trådene her om hvor lett det er å bli uføretrygdet i norge . 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Kvittre skrev (1 minutt siden):

Husker den saken, men det har da ingeting med dette å gjøre. 

den kan du løfte i en av de tusen trådene her om hvor lett det er å bli uføretrygdet i norge . 

Det har med det at det å sammenligne syke, studier og velferdsrettigheter til hvermannsen med medlemmer av kongehuset ikke henger på greip.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (4 minutter siden):

"Usikker på VM

På spørsmål om noen fra kongehuset kommer til å reise til fotball-VM svarte han:

– Det er jo veldig gøy med fotball-VM, så vi får se litt på det. For det er jo en balanse med kronprinsessens sykdom, om vi kan reise. Så vi får heller komme tilbake igjen til det spørsmålet."

https://www.vg.no/rampelys/i/OkEM8A/kronprins-haakon-dette-er-siste-dag-paa-japan-programmet

Svaret jeg hadde forventet var: "Nei, det virker utelukkende nå. Vi kommer til å følge med, men ikke reise pga Mettes helsesituasjon." 

Ja, det er akkurat det jeg leste og. 

• Liker 2
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Det er et helt annet regelverk, og en helt annen problemstilling,  som ikke har noe med det vi diskuterte her. 

Jeg svarte på en påstand om pårørendes situasjon.

Det å være pårørende når man ikke er medlem av kongefamilien kan ikke sammenlignes med den situasjonen de er i. Skremmende at noen faktisk tror at det i det hele tatt er sammenlignbart. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Wanda_2025 skrev (2 minutter siden):

Det har med det at det å sammenligne syke, studier og velferdsrettigheter til hvermannsen med medlemmer av kongehuset ikke henger på greip.

Det er jo bare tull? 
hvis du sammenligner at kronprinsessen har apanasje og slipper å gå på aap og søke uføretrygd og få avslag, så ok. 

at andre ikke kan ta fri fra jobb og pause fra studie ved sykdom er feil. 

• Liker 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...