Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Du tror hun leser her? 🧐

Hva har det med innlegget mitt å gjøre?

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kollontaj skrev (4 minutter siden):

Du tror hun leser her? 🧐

Det er ikke tvil i min sjel om at hun eller noen i hennes stab eller nærmeste krets leser disse innleggene. Det ville egentlig vært rart om de ikke gjorde det. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet

Siden Supernytt nevnes; hvilken episode nevnes Kronprinsessen og Epstein? 

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

Det er ikke tvil i min sjel om at hun eller noen i hennes stab eller nærmeste krets leser disse innleggene. Det ville egentlig vært rart om de ikke gjorde det. 

Det hadde vært veldig rart. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (3 minutter siden):

Det hadde vært veldig rart. 

Hos meg er det søkeresultat nummer to når man googler Mette Marit.

Ikke akkurat det samme som når hun selv googlet JE, hvor han stod øverst som barneovregrepsdømt finanskriminell, men en plass under.

Endret av Ellie42
  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
TigerK skrev (11 minutter siden):

Mette-Marit vil for all fremtid forbindes med Epstein, om hun vil eller ikke. De fleste vil automatisk la tankene gå til Epstein, pedofili, menneskehandel, vold og rus når de tenker på kronprinsessen. Både grunnet hennes egne handlinger men også sønnen sine handlinger. Hun fortsetter å sementere denne assosiasjonen for folk ved å ikke ta avstand fra handlingene, men tvert i mot legge tilrette for at ham med bolig og penger til livsopphold. Dette blir jo oppfattet som støtte til en rusmisbrukende voldsmann og gjør at tankene automatisk går til vold og rus når man ser eller hører om henne. 

Når Mette møter opp i forbindelse med festlige anledninger som innbefatter barn, vil tankene automatisk gå til Epstein og pedofili. Ikke fordi hun nødvendigvis selv har gjort noe ulovlig, men fordi hun hadde tett omgang med ham, og fordi hun ikke klarte å legge ballen død med en gang saken sprakk. Hun blir nå drevet fra skanse til skanse som sementerer denne forbindelsen for de fleste. Det er litt merkelig at PR-systemet rundt henne ikke skjønner dette. Når en slik assosiasjon først har oppstått er det veldig vanskelig å bli kvitt. Tenk på navn som J.K. Rowling som nå står som et slags symbol på intoleranse uavhengig av om hun faktisk er det eller ikke. Eller Michael Jackson som for alltid vil ha en mørk sky over sitt navn, på tross av at han ble frikjent i flere rettsinstanser og har vært død i femten år. Så har vi Viggo Kristiansen som for alltid vil bli assosiert med drapene i Baneheia, selvom han er frifunnet. 

Når Mette deltar i kongelige anledninger vil de fleste tenke på episoden hvor hun kjedet seg i bryllup - helt ubevisst. Hennes navn vil for alltid være svertet av Epstein og Marius, og kongehuset vil fortsette å lide tap av anseelse så lenge hun blir dyttet ut i offentligheten. Så syk som hun er nå, så hadde det vært mer enn naturlig at hun trakk seg tilbake fra offentligheten, til det beste for seg selv, kongehuset og alle andre. 

Det som gjør det ganske sikkert at pletten ikke forsvinner er at Epstein blir ikke glemt. Vi lever ikke i en boble, folk følger med på hva som opptar andre i verden. Spesielt når det er noe så skremmende som det Epstein har drevet med.

Det er ganske vanskelig å lage en artikkel om Epstein uten å nevne nettverket hans. Og da blir MM dratt inn, enten hun fortjener det eller ei. Om hun ikke nevnes med navn kommer vi i Norge til å tenke "hun også". Det er godt mulig at kronprinsparet har en del påvirkning på hva som skrives om dem i Norge, men de har ikke sjans til å påvirke hele verden.

https://www.nettavisen.no/kjendis/kronprinsesse-mette-marit-pa-forsiden-av-der-spiegel-med-epstein-og-trump/s/5-95-2866866

Kronprinsesse Mette-Marit, Mette-Marit | Kronprinsesse Mette-Marit på ...

Endret av Nymerïa
  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (3 minutter siden):

Det som gjør det ganske sikkert at pletten ikke forsvinner er at Epstein blir ikke glemt. Vi lever ikke i en boble, folk følger med på hva som opptar andre i verden. Spesielt når det er noe så skremmende som det Epstein har drevet med.

Det er ganske vanskelig å lage en artikkel om Epstein uten å nevne nettverket hans. Og da blir MM dratt inn, enten hun fortjener det eller ei. Om hun ikke nevnes med navn kommer vi i Norge til å tenke "hun også". Det er godt mulig at kronprinsparet har en del påvirkning på hva som skrives om dem i Norge, men de har ikke sjans til å påvirke hele verden.

Kronprinsesse Mette-Marit, Mette-Marit | Kronprinsesse Mette-Marit på ...

Norges kronprinsesse ved siden av tre dømte overgripere, en hvitevasker, en pro-Russisk fallen gammel professor og en fraskilt Microsoft-eier som spurte Epstein om herpes-medisiner fordi han hadde hatt seg med Russiske jenter, Randy Andy og "I did not have sex with that woman!".

Joda. Godt for Norge dette.

Endret av Ellie42
  • Liker 19
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Ellie42 skrev (11 minutter siden):

https://tv.nrk.no/serie/supernytt/sesong/202603/episode/IBOT25032326

F.eks.

Andre spørsmål?

At barn forbinder MM med denne relasjonen, er faktisk ikke så rart. Barn passer på hverandre i ung alder.

Merker meg for øvrig hvordan MM ordlegger seg i denne supernytt-episoden hvor hun gråter uten tårer. "Etter at de grove overgrepene ble kjent i 2019..."

Altså, igjen tilsier hvordan hun sier dette at hun visste om de ikke så grove overgrepene i 2008. Dette smaker og ser helt for "#¤% ut. Hun ordlegger seg som at hun visste om mindre grove overgrep tidligere. Dette intervjuet var krise.

Endret av Ellie42
  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Gulline skrev (6 timer siden):

At du velger å tro på sladderpressen når det gjelder grunnen til at dronning Margrethe valgte å tre tilbake får være din sak.  Jeg velger å forholde meg til dronningens egne uttalelser og hva som er offentlig kjent:

https://www.nrk.no/urix/dronning-margrethe-av-danmark-gar-av-1.16697543

Hun sier selv at det er pga sviktende helse som ikke har blitt bedre etter ryggoperasjonen  hun gjennomgikk. Nylig var hun også innlagt for en hjerteoperasjon. 

Jeg har overhodet ikke uttalt noe om hva jeg personlig tror, og jeg har heller ikke spekulert.

Det jeg skrev, som du selv siterte, var "all den tid man vet at mange kommentatorer og  kongehuseksperter som mener at" .

Nå har jeg som en service til deg uthevet med rød farge de konkrete ordene som indikerer at jeg henviser til hva andre har uttalt, og altså ikke uttrykket min egen mening eller egne spekulasjoner.

Der er en forskjell. 

Endret av MissLucy
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Endel er nok pr når pressen er der, vi fikk epsteinfilene som viser det ekte og bak fasasden. Hvem er hun når hun ikke tror vi ville få vite. Det er interessant og den ekte Mette. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Natttåke skrev (3 minutter siden):

Endel er nok pr når pressen er der, vi fikk epsteinfilene som viser det ekte og bak fasasden. Hvem er hun når hun ikke tror vi ville få vite. Det er interessant og den ekte Mette. 

Eller som MM selv sa etterpå: "Viser ikke det mennesket hun ønsker å være". 

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Gulline skrev (17 minutter siden):

Det er jo gjerne slik endret atferd som blir resultatet av å ha kontakt med en manipulerende person uten skrupler. Dvs det blir det man på engelsk kaller en 'slippery slope', der man i etterkant ser at man har funnet seg i ting man ikke står inne for. Jeg tolker Mette-Marits uttalelser til NRK om forholdet til Epstein på den måten.

https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-om-epstein_-_-jeg-ble-manipulert-og-lurt-1.17817389

Sitat

[N]år man blir manipulert, skjønner man det jo ikke fra starten av. Det er informasjon som kommer til deg på forskjellige tidspunkt. [...] Men det var jo en del hendelser som gjorde at jeg tenkte «dette er ikke bra».

– Så fikk jeg høre litt mer rykter [...] [a]ldri om at han var en overgriper, men at han ikke var en bra person. Alt det til sammen gjorde at jeg ønsket å bryte kontakten. 

Hun sier også at Epstein etter hvert brukte forholdet til deres felles gode venn som press- og manipulasjonsmiddel for å hindre henne i å bryte med ham, og at det gjorde at hun holdt kontakten med ham lenger enn hun ønsket selv, dvs ut fra hensynet til en ikke navngitt tredjeperson.

Eller med andre ord: Manipulasjonen hans gjorde at hun handlet i strid med egne ønsker og verdier, og ble en annen enn den hun faktisk er - IKKE helt seg selv.

Endret av Aricia
  • Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Aricia skrev (4 minutter siden):

Det er jo gjerne slik endret atferd som blir resultatet av å ha kontakt med en manipulerende person uten skrupler. Dvs det blir det man på engelsk kaller en 'slippery slope', der man i etterkant ser at man har funnet seg i ting man ikke står inne for. Jeg tolker Mette-Marits uttalelser til NRK om forholdet til Epstein på den måten.

https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-om-epstein_-_-jeg-ble-manipulert-og-lurt-1.17817389

Hun sier også at Epstein brukte forholdet til deres felles gode venn som press- og manipulasjonsmiddel for å hindre henne i å bryte med ham, og at det gjorde at hun holdt kontakten med ham lenger enn hun ønsket selv, dvs ut fra hensynet til en ikke navngitt tredjeperson. Eller med andre ord: Manipulasjonen hans gjorde at hun handlet i strid med egne ønsker og verdier, og ble en annen enn den hun faktisk er - IKKE helt seg selv.

Ja, hun var altså så oppskaket etter "episoden" i PB at hun lenge etter fortsatte å kaste seg etter han, avtale møter i hist og pist osv. langt inn i 2014. Er det nye nå at dette var pga. en felles venn? Det merkelige er at dette ikke fremkommer i noen av deres kontaktpunkter, mens hun jatter med, kaller han "love" og alt mulig annet mens hun (og du) nå altså påstår at hun bare fortsatte dette fordi hun ble presset?

Om man skal finne på ting, er det viktig at det ikke foreligger informasjon som går tvert i mot det man fabler om.

Endret av Ellie42
  • Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 17
Skrevet
Ellie42 skrev (47 minutter siden):

F.eks.

Andre spørsmål?

At barn forbinder MM med denne relasjonen, er faktisk ikke så rart. Barn passer på hverandre i ung alder.

Nei, det er et fint innslag, men det nevnes ikke pedofil. 

Til de som mener at skolebarn som reagerer på at MM er venn med en pedofil har hørt det av foreldrene sine, så  lurer jeg på om dere har hørt om Supernytt? 

• Liker 7
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (7 minutter siden):

Til de som mener at skolebarn som reagerer på at MM er venn med en pedofil har hørt det av foreldrene sine, så  lurer jeg på om dere har hørt om Supernytt? 

Det sies "dømt for overgrep mot jenter under 18 år".

Er vi tilbake der hvor man skal finpusse på semantikken over hva som er pedofili eller "bare" vanlig overgrep mot barn, nå eller?

Hva er poenget? Er det mindre alvorlig for deg at det bare er barn som er voldtatt, og ikke prepubertale barn?

Når man ser denne typen argumenter i diverse nettfora forstår man jo hvorfor MM tok så lett på det. "Ah, de var jo tenåringer! Pøtt samme!"

MM var en særs nær venn av en barneovergrepsdømt, offentlig kjent pedofil mann, besøkte han, tok imot ferie, hang med han, snakket om lolita med han, guidet han rundt i Oslo, det selv etter Sarah Ferguson hadde kalt han pedofil åpent i mediene.

Det interessante er at det virker som barn som ser på supernytt er bedre til å tilegne seg informasjon enn MM og hoffet. 

Endret av Ellie42
  • Liker 23
  • Hjerte 4
  • Nyttig 15
Skrevet (endret)
Gulline skrev (1 time siden):

Nei, men det er jo mennesket hun er.  Om hun ikke ønsker å være et slikt menneske, burde hun holde seg unna det. 

Endret av Natttåke
  • Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
Kollontaj skrev (36 minutter siden):

Du kan sjekke Supernytt fra 23. mars. Tydeligere kan det kanskje ikke bli.
Ordet pedofil brukes ikke, men seksuelle overgrep mot barn nevnes flere ganger og at Mette-Marit hadde tett kontakt med han.

I tillegg er det flere artikler i Aftenposten junior. De ligger bak betalingsmur, men de fleste barneskolebarn leser Aftenposten junior enten hjemme eller på skolen. 
https://juniorskole.no/articles/lnwqxk/sier-hun-ble-lurt-av-epstein

https://juniorskole.no/articles/ExQb5l/leser-mye-om-epstein

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Natttåke skrev (10 minutter siden):

Nei, men det er jo mennesket hun er.  Om hun ikke ønsker å være et slikt menneske, burde hun holde seg unna det. 

Nettopp, hun var ikke et lite barn. Hun var en voksen kvinne, mor til 3 og norges kronprinsesse. Da skulle man tro at man tenkte før man handlet. 

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...