Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (56 minutter siden):

På snart 90 år?

Ja, de er det mange av. Sissel Gran har sikkert en artikkel om det også hvis man legger godviljen til og ikke legger ut innlegget i sin helhet :opplyser:

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hebbe-lille skrev (11 minutter siden):

Ja, de er det mange av. Sissel Gran har sikkert en artikkel om det også hvis man legger godviljen til og ikke legger ut innlegget i sin helhet :opplyser:

Ja, det ville jo vært brudd på opphavsretten.

• Liker 4
Skrevet
MissLucy skrev (57 minutter siden):

Jeg synes ikke ganglaget fratar kongens gjerning noen kvalitet.

Det er jeg enig i, og jeg synes også at alle de som jobber med diagnoser skal respekteres. Det er altfor mange i dette landet som ikke får jobber pga sine handicap. Å sitte i rullestol eller miste armer eller bein har ingenting med hjernekapasitet å gjøre, og teknologien utvikles såpass raskt slik at mange som har vært i ulykker eller vært gjennom alvorlige sykdommer og mistet bein og/eller armer fortsatt kan være i tilrettelagt arbeid. Det står det stor respekt av og de bidrar til BNP samtidig som de selv får gjort et stykke arbeid de er stolte av og får lov til å være med å bidra - mestringsfølelse - egen inntekt, muligheten til å leve så normalt som mulig osv.  

Det er vel heller mange som synes synd på dronning Sonja og kong Harald fordi det er mye som henger på deres skuldre og mange skandaler de siste par årene. Det tror jeg kan være en påkjenning, uten at jeg vet noe om det. Det ville vært unaturlig om det ikke var det i hvert fall. Vi alle er mennesker. Men, det at de er så aktive som de er, i en alder av snart 90 år, det er helt utrolig. 

Det samme tenkte jeg om Mette Marits mor igår, jeg ble egentlig ganske overrasket over alderen hennes da jeg leste at hun var 86 år!! Det hadde jeg aldri trodd. Det betyr at hun har vært tilstede og hjulpet til ganske mye og lenge, mens hun også var aldrende. Og jeg synes både dronning Sonja og Marit Tjessen holder seg utrolig godt for sin alder. Marit Tjessem ser jo knapt eldre enn 65 år, så hun holder seg fantastisk godt. Nå er ikke hun syk slik som kongen og dronningen (som vi vet om) og har ikke den arbeidsbelastningen de to har, for det står det enorm respekt av, og jeg håper de får mer avlastning nå fremover, hvor kronprinsen og prinsen kan ta over en del av oppgavene. Men, der hvor kongen skal og må være, de oppgavene kan ikke kronprinsen ta over så lenge kongen er ved sine fulle fem, ikke er opptatt med andre graverende saker og er hjemme i Norge.  

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (59 minutter siden):

Men hva så? Gjør det noe? Absolutt ikke. 

Nei, det er jeg enig i. 

Jeg tror kanskje (uten at jeg vet), at noen synes det blir mye arbeidsoppgaver og reising på de gamle kongelige. Men, det bestemmer de jo helt selv. Kanskje mange synes, slik som det har vært de siste årene spesielt, kan være en skremmende tanke at HM og MM skal ta over tronen. At mange stiller spørsmål til om de har forstått alvoret for denne viktige rollen og om de faktisk er rede til å ta over siden de svarer så "letthendt" som de gjør og samtidig kaller rollen for "sitt prosjekt". Hvordan kronprinsen svarer/ikke svarer når han får spørsmål ang ML sin kontrakt med Det kongelige hoff,  vennskapet med Epsteinmiljøet, besvarelsene ang dette mm. At vår konge og dronning gjerne skulle sluppet de skandalene som er påført kongehuset de siste årene og at vi gjerne skulle ønske det var mulig å skru tiden litt tilbake. Det hadde vært drømmesituasjonen - men dessverre en utopi. For de har gjort en formidabel jobb og stått på, har den integriteten de har og jobbet hardt for å bygge opp alt, for så å se det smuldre mellom hendene på de, slik det har vært den siste tiden. For det er ikke for ingenting at flere medlemmer av den norske kongefamilien blir skrevet om daglig i norsk presse, men også enda mer i utlandet. 

Edit: endret setninger.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 11
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, ryktespredning, personangrep og avsporinger. 

• Liker 3
Skrevet
pøbelsara skrev (15 timer siden):

Jeg forsvarer ikke MM. Jeg synes derimot det bør være noen grenser for hvor ofte man gjentar de samme tingene igjen og igjen, og jeg tror på beklagelsene hennes og synes noe av det som skrives om henne er langt over streken for hva man sier om noen, enten de er Jørgen hattemaker eller kong Salomo.

Jeg syntes det er fantastisk at folk nevner de samme tingene igjen og igjen, all den tid at man ikke har svart ut denne forferdelige problematiske omgangen med vår tids store overgriper ordentlig.

Å stille spørsmål ved maktmisbruk er en av grunnpillarene i et demokratisk samfunn, det er ikke noe man bør sette grenser ved.

• Liker 29
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
MissLucy skrev (12 timer siden):

.

Det er pussig med disse stadige ufordelaktige sammenligningene der den danske abdikasjonen trekkes frem som et som en positiv sak, all den tid man vet at mange kommentatorer og  kongehuseksperter som mener at Margrethe abdiserte strategisk for å avlede negativ oppmerksomhet fra sønnen og holde Mary i kongefamilien.

Det interessante med dronning Margrethe, er at hun også sa i alle år at hun aldri kom til å abdisere.

Kong Harald er mer prinsippfast tydeligvis

https://www.dagbladet.no/kjendis/hun-er-livredd/80770575

https://www.seher.no/kongelig/gar-av-for-a-redde-sonnens-ekteskap/80793023

https://radio.nrk.no/podkast/studio_2/sesong/202401/l_a0cf3619-8295-4996-8f36-1982953996dc

At du velger å tro på sladderpressen når det gjelder grunnen til at dronning Margrethe valgte å tre tilbake får være din sak.  Jeg velger å forholde meg til dronningens egne uttalelser og hva som er offentlig kjent:

https://www.nrk.no/urix/dronning-margrethe-av-danmark-gar-av-1.16697543

Hun sier selv at det er pga sviktende helse som ikke har blitt bedre etter ryggoperasjonen  hun gjennomgikk. Nylig var hun også innlagt for en hjerteoperasjon. 

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
MissLucy skrev (11 timer siden):

I anledning 17. mai dukket dette opp i feeden min i går, som et eksempel på en handling som viser hvem hun er:

https://www.budstikka.no/mette-marit-delte-paraply-pa-skaugum-17-mai-oyeblikket-huskes/f/5-55-1986291

Oj, så utrolig snill!

Er nok ingen andre som hadde passet på at en gammel dame i rullestol ikke ble regnet ned, mens man selv stod tørt og godt. 

Helt fantastisk stort og godt hjerte, nå kan jeg bare glemme at hun mest sannsynlig har vært et trekkplaster for unge jenter inn i en pedoring. 

Ignorance is a bliss. 

• Liker 34
  • Hjerte 4
  • Nyttig 9
Skrevet

Juliane Snekkestad ble ghostet av kronprinsen HM og MM. Det er rett og slett uhørt basert på volden hun var blitt utsatt for, både fysisk og psykisk.  Å forteller hun om hvor vanskelig hun har det i en podcast. 

https://www.seher.no/kjendis/mange-toffe-ar/84641512

Til ettertanke minner jeg om at kronprinsparet m/familie viser stor omsorg for voldsmannen og overgriperen. Han er riktignok ikke fått en dom ennå, men det er nå slike påstander han står ovenfor etter rettsaken. 
MM og HM, kronprinsparet, kjører utrettelig til fengselet for å besøke denne voksne mannen. De synes å gi ham full støtte. 
Hvilke signaler gir kongehuset ved å vekte tung og tydelig støtte til en voksen mann med så alvorlige tiltaler mot seg? 
Samtidig er altså en ung kvinne som ba dem om hjelp fullstendig ignorert. 

• Liker 21
  • Hjerte 4
  • Nyttig 15
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (10 minutter siden):

Juliane Snekkestad ble ghostet av kronprinsen HM og MM. Det er rett og slett uhørt basert på volden hun var blitt utsatt for, både fysisk og psykisk.  Å forteller hun om hvor vanskelig hun har det i en podcast. 

Til ettertanke minner jeg om at kronprinsparet m/familie viser stor omsorg for voldsmannen og overgriperen. Han er riktignok ikke fått en dom ennå, men det er nå slike påstander han står ovenfor etter rettsaken. 
MM og HM, kronprinsparet, kjører utrettelig til fengselet for å besøke denne voksne mannen. De synes å gi ham full støtte. 
Hvilke signaler gir kongehuset ved å vekte tung og tydelig støtte til en voksen mann med så alvorlige tiltaler mot seg? 

Dette harmonerer jo med det inntrykket som ble skapt av familien Høiby etter at kronprinsessen sin bror var i rettsak etter å ha skambanket sin samboer. Masse godord og trøst til voldsmannen, offeret ble forsøkt shamet og hengt ut som løgner. Sånn sett ville det vel vært bedre for henne å blit ghostet av denne gjengen, i stedet ble det hyret inn privatetterforsker for å prøve å spa opp dritt om henne, etter at bror Høiby var dømt som den forbryteren han vitterlig er.

Nå er altså familien Høiby godt integrert i vårt kongehus, med de følger det har fått og vil få fremover.

Endret av keops
  • Liker 27
  • Hjerte 4
  • Nyttig 13
Skrevet
Eufemia- skrev (15 minutter siden):

I tillegg så omfavner de kjærestene til MBH rimelig raskt. Virker som alle kjærestene har hatt nær relasjon til svigerforeldrene sine. Hva er grunnen? For å gjøre det vanskeligere å stå opp mot han, for å lettere overtale til å la ting ligge etc. Jeg har mine tanker iallefall. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)
Eyr skrev (5 timer siden):

I tillegg så omfavner de kjærestene til MBH rimelig raskt. Virker som alle kjærestene har hatt nær relasjon til svigerforeldrene sine. Hva er grunnen? For å gjøre det vanskeligere å stå opp mot han, for å lettere overtale til å la ting ligge etc. Jeg har mine tanker iallefall. 

Det er da virkelig ikke grunn til å tillegge folk slike motiver bare fordi de tar godt imot sine barns kjærester.

Ærlig talt.

Endret av MissLucy
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Til de som mener at skolebarn som reagerer på at MM er venn med en pedofil har hørt det av foreldrene sine, så  lurer jeg på om dere har hørt om Supernytt? Skolebarn er ikke bare 7-åringer, men også 12-åringer. Noen av de ser også på vanlige nyheter og leser aviser, og noen få av disse har sikkert også TikTok. Og de vet veldig godt hva en pedofil er, og at kronprinsessen vår var venn med en som var pedofil. I tillegg til at hun har en sønn som har voldtatt jenter. Så ja, mange barn var opptatt av å vinke til kongen og ikke til MM.

Ser også i denne kronikken av kongehusekspert Roger Øversveen at det var mange som kom bort til han på 17. mai og fortalte hvor opprørte de var av å se kronprinsessen på slottsbalkongen.

https://www.klikk.no/underholdning/kongehusekspert-forsvarer-mette-marit-direkte-ufint-7629413?brid=YWdncwFg8sbL508EDFpu-sqOEmex

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Skrevet
Sol79 skrev (1 minutt siden):

Til de som mener at skolebarn som reagerer på at MM er venn med en pedofil har hørt det av foreldrene sine, så  lurer jeg på om dere har hørt om Supernytt? Skolebarn er ikke bare 7-åringer, men også 12-åringer. Noen av de ser også på vanlige nyheter og leser aviser, og noen få av disse har sikkert også TikTok. Og de vet veldig godt hva en pedofil er, og at kronprinsessen vår var venn med en som var pedofil. I tillegg til at hun har en sønn som har voldtatt jenter. Så ja, mange barn var opptatt av å vinke til kongen og ikke til MM.

Ser også i denne kronikken av kongehusekspert Roger Øversveen at det var mange som kom bort til han på 17. mai og fortalte hvor opprørte de var av å se kronprinsessen på slottsbalkongen.

https://www.klikk.no/underholdning/kongehusekspert-forsvarer-mette-marit-direkte-ufint-7629413?brid=YWdncwFg8sbL508EDFpu-sqOEmex

ja, tenk på hvordan det er for dem da, og holdningene de drar med seg videre når de har lært seg at voksne synes dette er "helt greit". hvor de lærer seg at det viktigste ikke er barna, men at mette marit har det bra ... 

• Liker 10
  • Hjerte 6
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Hoffet kunne løst dette skriftlig dagen etter filene ble sluppet hvis dette går på MMs helse.

Seansen med NRK var amatørmessig. Jeg sliter med å finne noen som syntes intervjuet svarte på det man lurte på og klargjorde denne kontakten - utover en ytterst liten klikk med mennesker som forguder jorden MM går på.

Det hadde vært bedre om man gjorde dette skriftlig og heller var nøye, enn dette halvspiste tullet man fikk på NRK med en ukes forberedelse og særs få kritiske oppfølgingsspørsmål.

Endret av Ellie42
  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
Sol79 skrev (15 minutter siden):

Næææ, kan barn i barneskolealder lese? Ser de på supernytt i lunsjen? Nei dette har nok aldri skjedd! Det handler bare om voksne som ikke kan oppføre seg rundt barna sine når de omtaler Mette-Marit  🙄 (ironi alert).

Endret av Wanda_2025
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (13 timer siden):

Men hva så? Gjør det noe? Absolutt ikke. 

Er det virkelig så vanskelig å forstå at noen av oss mener at det norske kongeparet har jobbet knallhardt i alle år og hadde fortjent å slappe litt mer av på sine gamle dager - og spesielt når vi ser at helsen skranter?

Endret av Gulline
skrivefeil
  • Liker 18
  • Hjerte 2
Skrevet
Ellie42 skrev (2 timer siden):

Jeg syntes det er fantastisk at folk nevner de samme tingene igjen og igjen, all den tid at man ikke har svart ut denne forferdelige problematiske omgangen med vår tids store overgriper ordentlig.

Å stille spørsmål ved maktmisbruk er en av grunnpillarene i et demokratisk samfunn, det er ikke noe man bør sette grenser ved.

Du tror hun leser her? 🧐

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...