Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Det skal ikke rare synet til for å se at kongen såvidt klarer å fote seg. 

Og ja, vi vet alle at han har sagt at han blir i rollen så lenge han lever. MEN andre trekker seg tilbake enten det er pga helse eller alder - det unner jeg virkelig kongeparet også. 

I alle dager. Å fote seg (bevege seg) klarer han da fint, til din opplysning finnes det masse mennesker som er helt klare i hodet uten å «kunne fote seg». Makan. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gulline skrev (4 minutter siden):

Hvor har jeg nevnt noe om det? 

Du siterte innlegg mitt hvor jeg stilte spørsmål om det? Og svaret ditt handlet om at de må jobbe fordi dem ikke har noe valg, og så la du vekt på hvor syk kongen er. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (4 minutter siden):

Det skal ikke rare synet til for å se at kongen såvidt klarer å fote seg. 

Og ja, vi vet alle at han har sagt at han blir i rollen så lenge han lever. MEN andre trekker seg tilbake enten det er pga helse eller alder - det unner jeg virkelig kongeparet også. 

Det er noe annet.

• Liker 4
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

I alle dager. Å fote seg (bevege seg) klarer han da fint, til din opplysning finnes det masse mennesker som er helt klare i hodet uten å «kunne fote seg». Makan. 

Jeg har ikke nevnt hodet hans en plass. Snakker om at han såvidt klarer å gå - selv med krykker. 

https://www.dagbladet.no/video/her-faller-kongen/5bijc71N

• Liker 10
  • Hjerte 3
Skrevet
kikio skrev (2 minutter siden):

Du siterte innlegg mitt hvor jeg stilte spørsmål om det? Og svaret ditt handlet om at de må jobbe fordi dem ikke har noe valg, og så la du vekt på hvor syk kongen er. 

Jeg har ikke nevnt noe om at de ikke skal få helsehjelp - jeg snakker om kongen som såvidt klarer å gå - selv om han bruker krykker. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Gulline skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke nevnt noe om at de ikke skal få helsehjelp - jeg snakker om kongen som såvidt klarer å gå - selv om han bruker krykker. 

Det jobber folk rundt om som bruker krykker pga sykdom og skader, til og med rullestol. Tenk det! 

Endret av Kollontaj
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (16 timer siden):

Det er pussig med disse stadige ufordelaktige sammenligningene der den danske abdikasjonen trekkes frem som en positiv sak, all den tid man vet at mange kommentatorer og  kongehuseksperter  mener at Margrethe abdiserte strategisk for å avlede negativ oppmerksomhet fra sønnen og holde Mary i kongefamilien.

Det interessante med dronning Margrethe, er at hun også sa i alle år at hun aldri kom til å abdisere.

Kong Harald er mer prinsippfast tydeligvis

https://www.dagbladet.no/kjendis/hun-er-livredd/80770575

https://www.seher.no/kongelig/gar-av-for-a-redde-sonnens-ekteskap/80793023

https://radio.nrk.no/podkast/studio_2/sesong/202401/l_a0cf3619-8295-4996-8f36-1982953996dc

Endret av MissLucy
grammatikk, fjernet et par "som" og et punktum
  • Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (52 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvor Sonja tar energien fra. En skulle tro en i hennes alder var ganske utslitt etter i går, så var det satt opp to program for henne i dag også. Jeg skjønner de er kongelige og slipper å handle inn, lage mat, vaske og organisere masse, men de må opp tidlig, forberede seg til de ulike oppdragene, hvem de skal møte, når og hva, hvilke klær osv. Nå er de snart 90 år. Det er helt utrolig at de klarer å være med på så mye som de gjør.

Det er imponerende å se dem begge to. De fremviser en dedikasjon og arbeidskraft som det står enorm respekt av. 

Når det er sagt så fremstår det som svært dårlig planlegging fra kronprinsparet når det gjelder dem selv og familiens bidrag til offentlige oppdrag. Før MM ble syk, så reiste hun jo til sin private venn gjennom flere år. År hvor hun skulle ha vært der for landet, i plikten til å jobbe for institusjonen, både alene og sammen med HM. De to unge skulle vært lært opp til å representere, dette i stedet for denne gjentagende frasen om «å finne sin egen vei». Begge de unge burde vært med ut i representasjonen langt tidligere, også slik at folk kunne lære dem å kjenne. Pr. nå er de begge to fremmede, i praksis. 
Med IA på andre siden av jordkloden gjør det til at hun ikke kan bidra utover noen små oppmøter i ferier. Knapt nok. 

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Gulline skrev (17 minutter siden):

Jeg har ikke nevnt hodet hans en plass. Snakker om at han såvidt klarer å gå - selv med krykker. 

https://www.dagbladet.no/video/her-faller-kongen/5bijc71N

hva er problemet med det?

Annet enn at jeg enig med alle dem som har ytret at han burde gå foran med et godt eksempel og få seg en rullator.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

hva er problemet med det?

Annet enn at jeg enig med alle dem som har ytret at han burde gå foran med et godt eksempel og få seg en rullator.

Ikke annet enn at jeg skulle ønske de fikk en annen slutt på sin kongegjerning enn den vi ser idag både når det gjelder helsen og ikke minst alle skandalene som de har måttet stå i. 

De har utført sin gjerning prikkfritt gjennom alle år. De hadde fortjent å hvile på laurbærene de siste årene av livene sine. 

• Liker 15
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (15 minutter siden):

Det jobber folk rundt om som bruker krykker pga sykdom og skader, til og med rullestol. Tenk det! 

På snart 90 år?

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Ikke annet enn at jeg skulle ønske de fikk en annen slutt på sin kongegjerning enn den vi ser idag både når det gjelder helsen og ikke minst alle skandalene som de har måttet stå i. 

De har utført sin gjerning prikkfritt gjennom alle år. De hadde fortjent å hvile på laurbærene de siste årene av livene sine. 

Jeg synes ikke ganglaget fratar kongens gjerning noen kvalitet.

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

På snart 90 år?

Ganske sjelden, vil jeg tro, men kongen er kongen, han har selv sagt at det er han til han dør. Kongegjerningen har da ingenting med hans evne til å gå uten krykker eller andre hjelpemidler. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (25 minutter siden):

.

Det er pussig med disse stadige ufordelaktige sammenligningene der den danske abdikasjonen trekkes frem som et som en positiv sak, all den tid man vet at mange kommentatorer og  kongehuseksperter som mener at Margrethe abdiserte strategisk for å avlede negativ oppmerksomhet fra sønnen og holde Mary i kongefamilien.

Det interessante med dronning Margrethe, er at hun også sa i alle år at hun aldri kom til å abdisere.

https://radio.nrk.no/podkast/studio_2/sesong/202401/l_a0cf3619-8295-4996-8f36-1982953996dc

Godt vi har et kongehus der verdiene og pliktene veier tyngre enn strategiske hensyn. :nikke: 

• Liker 7
Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

De aller fleste lever som før. I Europa er det tatt noen grep, i USA i mindre grad, ref lenkene jeg la ut. 

I Europa er det tatt "noen grep"? Er det dèt du kaller det, det som har skjedd i det britiske kongehuset? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

Enig i at beina ikke har noe med hjernekapasiteten å gjøre, men alle ser jo at det er såvidt kongen klarer å holde seg på beina. Det er en vakt som står og går like bak han, for hvert skritt kong Harald tar, i tilfelle han mister balansen eller noe skjer. Han holder også "sjøbein" på krykkene, for å balansere mer stabilt ift kroppsvekten. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (52 minutter siden):

.

Det er pussig med disse stadige ufordelaktige sammenligningene der den danske abdikasjonen trekkes frem som et som en positiv sak, all den tid man vet at mange kommentatorer og  kongehuseksperter som mener at Margrethe abdiserte strategisk for å avlede negativ oppmerksomhet fra sønnen og holde Mary i kongefamilien.

Ja, det stemmer. 

Og i dette tilfellet var det èn hendelse, som vi vet om ang den danske kongen (den gang kronprins). Så det at hun abdiserte pga. overnattingen hos frk. Casanova (som de sa var en nær venninne og en bekjent gjennom mange år), var et drastisk tiltak for å opprettholde fasaden i Danmark. Og Casanova har heller ikke noe dårlig rykte eller har vært nevnt ifm skandaler i verdenspressen tidligere, så det var kort prosess av dronning Margrethe. Det viser at i Danmark skal det ikke mye til før det får alvorlige konsekvenser. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (6 timer siden):

Ja, det er nettopp det at det ikke kreves mer jeg setter spørsmål ved. 

Hva skulle kravet vært for å være prins på slottsballkongen? 

• Liker 5
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (9 minutter siden):

Enig i at beina ikke har noe med hjernekapasiteten å gjøre, men alle ser jo at det er såvidt kongen klarer å holde seg på beina. Det er en vakt som står og går like bak han, for hvert skritt kong Harald tar, i tilfelle han mister balansen eller noe skjer. Han holder også "sjøbein" på krykkene, for å balansere mer stabilt ift kroppsvekten. 

Men hva så? Gjør det noe? Absolutt ikke. 

• Liker 10
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...