Gå til innhold

Skravletråd juli/august 2026

Fremhevede innlegg

Skrevet
lillemeg90 skrev (1 time siden):

Hvor langt unna sykehuset? :) som førstegangs er det nok ingen problem med mindre du har noen tegn som tilsier at du snart føder og at det kommer til å gå fort. Eks. Sterkt forkortet livmorhals, kynnere som er vonde og slår ut på ctg etc. Men statistisk sett tar det jo tid for førstegangsfødende. 

Skal selvsagt snakke med noe helsepersonell også! Men fire timer unna her, sånn cirka, på fjellet et sted. Men jeg tenker jo at det er såpass lenge før fødsel at det bør gå greit. Folk får jo lov til å fly og alt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
sinusen skrev (5 timer siden):

@lillemeg90 @Anonymis1236da tenker vi ganske likt. Vi har dog planlagt en hyttetur en måned før termin, ganske langt unna sykehuset. Må selvsagt føle på det når det nærmer seg mer.

Men sånn... hvor langt unna sykehuset kan man dra når man har startet permisjonen sin? Skjønner at det ikke er noen regler her, men hva er lurt. 🙈🤔

Min første ble født helt uten forvarsel veldig prematurt, og det var en styrtfødsel på tre timer. Så jeg var veldig glad for at jeg var 15 min unna sykehuset.
Vet du om din mor eller søster har hatt styrtfødsler feks? Det kan være lurt å ta med deres erfaring i vurderingen. 

Skrevet
Anonymis1236 skrev (43 minutter siden):

Min første ble født helt uten forvarsel veldig prematurt, og det var en styrtfødsel på tre timer. Så jeg var veldig glad for at jeg var 15 min unna sykehuset.
Vet du om din mor eller søster har hatt styrtfødsler feks? Det kan være lurt å ta med deres erfaring i vurderingen. 

Wæ! Håper alt gikk så bra som det kan gå. ❤️ Hadde det vært styrtfødsel i familien hadde det vært noe annet kanskje... Men neida. 

Skrevet

Jeg fødte også på under 3 timer første fødsel @sinusen, men mest sannsynlig vil det gå helt fint. Ville hatt det åpent og sett an form og alt når det nærmer seg. Ambulansearbeidere kan også ta imot barn, og det finnes jo ofte kommune jordmor selv om det er på fjellet. Jeg har også tatt imot barn 🙈 som student. Men enig med @Anonymis1236, jeg er glad jeg bare har 10 min til sykehuset. Vi har hytte 40 min unna, men kommer nok ikke til å være der de 3 siste ukene da forrige fødsel var 1 time og 20 min. Om den halveres denne gangen også blir det knapt. 

Skrevet
lillemeg90 skrev (19 timer siden):

Jeg fødte også på under 3 timer første fødsel @sinusen, men mest sannsynlig vil det gå helt fint. Ville hatt det åpent og sett an form og alt når det nærmer seg. Ambulansearbeidere kan også ta imot barn, og det finnes jo ofte kommune jordmor selv om det er på fjellet. Jeg har også tatt imot barn 🙈 som student. Men enig med @Anonymis1236, jeg er glad jeg bare har 10 min til sykehuset. Vi har hytte 40 min unna, men kommer nok ikke til å være der de 3 siste ukene da forrige fødsel var 1 time og 20 min. Om den halveres denne gangen også blir det knapt. 

Vi får bare se an, jeg tror risikoen for at noe skjer for min del er såpass lav fire og en halv uke før termin, at vi går for det. Diskuterte det litt med familien også, og det er jo litt dumt å sette livet helt på pause mange uker før termin. Men skal som sagt selvsagt snakke med jordmor også. 

Tøft med så raske fødsler! Det er vel ganske vanlig at det tar en del tid med førstegangsfødende. 

• Hjerte 1
Skrevet
sinusen skrev (1 time siden):

Vi får bare se an, jeg tror risikoen for at noe skjer for min del er såpass lav fire og en halv uke før termin, at vi går for det. Diskuterte det litt med familien også, og det er jo litt dumt å sette livet helt på pause mange uker før termin. Men skal som sagt selvsagt snakke med jordmor også. 

Tøft med så raske fødsler! Det er vel ganske vanlig at det tar en del tid med førstegangsfødende. 

Støtter det :) mest sannsynlig vil det gå helt fint.

Skrevet

Tror også det kommer til å gå helt sint @sinusen, men lurt å snakke med jordmor om det ja!

Jeg søkte opp kjøretid fra hytta vår til sykehuset nå faktisk, og den er på 1 time og 13 min, mens hjemmefra er kjøretiden på 50 minutter. Så det kan hende vi våger oss opp, det eneste kjipe er at det ikke er mobildekning på hytta😅

Skrevet
sinusen skrev (På 6.2.2026 den 23.38):

Jeg handler mest brukt, og det ligger en del ute på Tise - særlig når jeg skjønte at jeg kunne søke på "mammaklær" og ikke bare "gravidklær". 😂

Hva tenker dere andre rundt planer for sommeren? Hvor tett opp mot termin tør man planlegge noe? Tenker for eksempel på konsert, arrangementer man kanskje kjøper billetter til, en tur, andre ting. 

Dette lurer jeg også på. Veldig bra du spør. Jeg kjenner jeg er veldig usikker på hva jeg kan planlegge når.
Jeg har sett litt på å reise til Sverige i slutten av mai, 1 måned før termin. Det blir rundt 9-13 timers reise, lenger tid hvis jeg tar el-bilen og må stoppe for å lade 🙈 Spørsmålet mitt er og om jeg syns det er behagelig å sitte i bil så lenge så sent i svangerskapet. Tenker egentlig å stoppe litt over halvveis for en overnatting, så jeg vil ikke kjøre hele strekket på samme dag. Også har vi den delen med å være langt unna sykehuset hvis noe skulle skje. Men de tar jo deg i mot på andre sykehus og hvis noe skjer, bare å se på Ulrikke Brandstorp som endte opp med prematur styrtfødsel. Jeg har egentlig slått det fra meg. 

Skrevet
Overthinking skrev (4 timer siden):

Dette lurer jeg også på. Veldig bra du spør. Jeg kjenner jeg er veldig usikker på hva jeg kan planlegge når.
Jeg har sett litt på å reise til Sverige i slutten av mai, 1 måned før termin. Det blir rundt 9-13 timers reise, lenger tid hvis jeg tar el-bilen og må stoppe for å lade 🙈 Spørsmålet mitt er og om jeg syns det er behagelig å sitte i bil så lenge så sent i svangerskapet. Tenker egentlig å stoppe litt over halvveis for en overnatting, så jeg vil ikke kjøre hele strekket på samme dag. Også har vi den delen med å være langt unna sykehuset hvis noe skulle skje. Men de tar jo deg i mot på andre sykehus og hvis noe skjer, bare å se på Ulrikke Brandstorp som endte opp med prematur styrtfødsel. Jeg har egentlig slått det fra meg. 

Har jo mest lyst til å bare si go for it. Det er (heldigvis) få premature og vel heller ikke så vanlig med styrtfødsel... Men snakk med helsepersonell! Så er det jo formen som kanskje også er begrensende... Det går jo an å ha en plan, og mulighet for å avbestille.

Skrevet

@Overthinkingjeg er enig med @sinusenså lenge formen er det. Jeg tror nok ikke jeg hadde orket å sitte så lenge i bil i tredje trimester i det hele tatt men det er jo individuelt:) bare ha ned fødebagen og Bilsete i tilfelle. 

Skrevet

Jeg blir så sint på meg selv og lei meg. Jeg er midt i en prosess med å selge leiligheten min, og har måttet male noen vegger i forbindelse med det. Jeg har ikke malt selv, men har oppholdt meg tidvis der det har blitt malt. Skulle i dag kjøpe ny maling og hun som solgte den til meg sa at den jeg hadde brukt var en var en no-go maling for gravide. Jeg har trodd at all vannbasert maling var ok å bruke, men der tok jeg feil😢 sitter nå igjen med en enorm panikk for at babyen min har tatt skade. Jeg ringte jordmor i dag og hun virket så usikker, og hun skrev til fastlegen min for å få en second opinion… 😔

Skrevet
Kaizerr skrev (48 minutter siden):

Jeg blir så sint på meg selv og lei meg. Jeg er midt i en prosess med å selge leiligheten min, og har måttet male noen vegger i forbindelse med det. Jeg har ikke malt selv, men har oppholdt meg tidvis der det har blitt malt. Skulle i dag kjøpe ny maling og hun som solgte den til meg sa at den jeg hadde brukt var en var en no-go maling for gravide. Jeg har trodd at all vannbasert maling var ok å bruke, men der tok jeg feil😢 sitter nå igjen med en enorm panikk for at babyen min har tatt skade. Jeg ringte jordmor i dag og hun virket så usikker, og hun skrev til fastlegen min for å få en second opinion… 😔

God klem til deg! Det er en tabbe alle kunne gjort, du gjorde det ikke med vilje, og du har ikke malt selv en gang. Du har gjort alt med god mening. Det finnes rusmisbrukere som får friske barn. Skjønner godt følelsene, men det går nok helst bra og du må prøve å ikke klandre deg selv. 🥰

• Hjerte 2
Skrevet
sinusen skrev (1 time siden):

God klem til deg! Det er en tabbe alle kunne gjort, du gjorde det ikke med vilje, og du har ikke malt selv en gang. Du har gjort alt med god mening. Det finnes rusmisbrukere som får friske barn. Skjønner godt følelsene, men det går nok helst bra og du må prøve å ikke klandre deg selv. 🥰

Tusen takk! ❤️ du har et godt poeng, jeg må nok bare prøve så godt jeg kan å ikke overtenke, og så får jeg heller være glad jeg fant det ut nå før jeg hadde brukt tre nye dager i leiligheten imens det blir malt der. 

Skrevet
Kaizerr skrev (3 timer siden):

Dette kommer til å gå helt fint, tenk hvor mange som maler, spiser ting som ikke er anbefalt, uten å tenke over det engang. Jeg tror nok også produsentene for enkelte produkter og medisiner setter på at det ikke er anbefalt for sikkerhetsskyld. Det er nok vanskelig å forske nøyaktig på om nye produkter er skadelig eller ikke og i hvilken  doser pga etiske retningslinjer, så det er mye som gjøres for sikkerhetsskyld. 

• Hjerte 3
Skrevet
Kaizerr skrev (3 timer siden):

Dette går nok helt fint! Men forstår følelsen ❤️ flere går over halve svangerskapet før de vet de er gravide og tar ikke forhåndsregler da. Hvilken maling er brukt da?

• Hjerte 1
Skrevet

@Anonymis1236 Takk! Du har helt rett i det, og det er en fin måte å se det på. Hadde jeg ikke vært å handlet malingsspann nr.2 i dag så hadde jeg jo også vært lykkelig uvitende om det hele😅Jeg ble nok litt i overkant hønemor, men jeg tror jeg fikk panikk når jordmor ble så usikker. 

@lillemeg90 takk❤️ det er helt sant, og den tanken har jeg heldigvis klart å slå meg til ro med i kveld. Jeg malte med Jotun Lady pure color, som er en helmatt maling. Det var visst noe greier med at malingen som er matt er tilsatt flere stoffer enn andre typer maling. 

Skrevet
sinusen skrev (På 9.2.2026 den 17.07):

Har jo mest lyst til å bare si go for it. Det er (heldigvis) få premature og vel heller ikke så vanlig med styrtfødsel... Men snakk med helsepersonell! Så er det jo formen som kanskje også er begrensende... Det går jo an å ha en plan, og mulighet for å avbestille.

lillemeg90 skrev (På 9.2.2026 den 17.54):

@Overthinkingjeg er enig med @sinusenså lenge formen er det. Jeg tror nok ikke jeg hadde orket å sitte så lenge i bil i tredje trimester i det hele tatt men det er jo individuelt:) bare ha ned fødebagen og Bilsete i tilfelle. 

Ja, jeg vet jo ingenting om hvordan formen vil være på det stadiet 🤣 Og klart, det mest kan avbestilles, men tanken min med å dra til Sverige er å dra på et event som jeg nok ikke får tilbakebetalt hvis jeg ikke stiller på, så det vil uansett bli noen bortkastede kroner. Men jeg kan jo se det an helt frem til jeg eventuelt må melde meg på, hvordan formen er osv. 

Skrevet
Kaizerr skrev (12 timer siden):

@Anonymis1236 Takk! Du har helt rett i det, og det er en fin måte å se det på. Hadde jeg ikke vært å handlet malingsspann nr.2 i dag så hadde jeg jo også vært lykkelig uvitende om det hele😅Jeg ble nok litt i overkant hønemor, men jeg tror jeg fikk panikk når jordmor ble så usikker. 

@lillemeg90 takk❤️ det er helt sant, og den tanken har jeg heldigvis klart å slå meg til ro med i kveld. Jeg malte med Jotun Lady pure color, som er en helmatt maling. Det var visst noe greier med at malingen som er matt er tilsatt flere stoffer enn andre typer maling. 

Jeg malte med den malingen forrige svangerskap og barnet mitt er helt frisk(foran snittet både motorisk og språkmessig) så det har nok gått helt fint! Vi brukte egentlig mest Jotun Wonderwall, men arvet et spann Pure Color av en venninne som nettopp hadde malt akkurat samme farge.

• Hjerte 2
Skrevet
sisini skrev (27 minutter siden):

Jeg malte med den malingen forrige svangerskap og barnet mitt er helt frisk(foran snittet både motorisk og språkmessig) så det har nok gått helt fint! Vi brukte egentlig mest Jotun Wonderwall, men arvet et spann Pure Color av en venninne som nettopp hadde malt akkurat samme farge.

Dette var utrolig betryggende å høre, tusen takk!

Skrevet
Kaizerr skrev (1 time siden):

Dette var utrolig betryggende å høre, tusen takk!

Jeg hadde også hørt at vannbasert maling var trygg forresten. 

Over til noe helt annet: har noen gode tips til mellommåltid/snacks ? 
Har sånn søtsug for tiden og lurer på om det er kroppen som sier at det er på tide å spise litt mer 😅 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...