Gå til innhold

Skravletråd juli/august 2026

Fremhevede innlegg

Skrevet
lillemeg90 skrev (3 timer siden):

Forstår deg kjempe godt @blåtimen❤️ har det på samme måte, og svangerskapet føles fryktelig langt når formen er dårlig. Jeg tenker det er verdt å teste ut medisiner. Selv om det statistisk slipper for mange på denne tiden er det mange som har problemer med kvalme i mange uker til. Gjør det beste ut av det ❤️ 

@alli634 så fint at du har effekt! Hvor mange tabletter tar du? Om du trenger full dose vil jeg anbefale deg å vente lengre med å kutte ut. 

Så deilig å høre hjertelyd @Overthinking❤️ jeg tenker også at det kanskje var derfor hun ikke lyttet hos meg. Eller at hu ofte opplever bekymring om det tar lang tid og tenker at hun skal avverge det. 

Altså, vi kjøpte faktisk vogn i går. Det føles så skummelt å si, da jeg er redd for å jinxe det. Selv om jeg logisk sett vet det ikke er mulig 🙈 hadde tenkt å vente, men plutselig var den der. Drømmevognen til en fin pris, brukt. 

Jeg tar minste dosen med to tabletter 😊 merket det hjalp med en gang, så har kanskje ikke den mest alvorlige kvalmen eller så er jeg bare veldig mottakelig for medisinen. Uansett er det deilig å kunne stå opp uten å måtte springe på toalettet, og kunne spise uten å bekymre meg for mye 😊

Hvilken vogn kjøpte dere? 😊

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

@alli634 og @Overthinking det ble Bugaboo fox 3, i forrest green farge. Har unngått å kjøpe Bugaboo med de to andre fordi jeg synes det er for dyr og på den tiden hadde de ikke sunket noe særlig i pris brukt heller. Så har egentlig inngått kompromiss med meg selv de to andre gangene og kjøpt noe som var ok. Første gang visste vi ikke så mye og fikk kjøpt en emmaljunga edge duo veldig billig. Stødig og god vogn sånn sett, men sinnsykt tung inn og ut av bil og opp trappene til huset vårt. Byttet til en babyjogger City Elite når baby var rundt 1 år. Veldig fornøyd med den! Men synes det er dumt man ikke kan ha baby mot seg. Men nr 2 kjøpte jeg en babyjogger premier som egentlig ligner litt på Bugaboo, men den var fryktelig stiv og ikke så god å kjøre. Igjen byttet vi over til babyjogger City Elite så fort det føltes ok å ha baby vendt fra seg. 

Har kjørt en del Bugaboo hos venninner og alltid tenkt at om det blir en nr 3 så blir det Bugaboo. Har såklart sett på fox 5, men jeg synes det er for mye å bruke på en vogn rett og slett.. ser veldig mange er kjempe fornøyd med fox 3, så satte på varsel på finn for ikke så lenge siden. Plutselig sto den der, helt strøken og 2 år gammel. I den nydelige grønnfarge. Da kunne vi virkelig ikke vente 😅 betalte 6500 kr. Synes det er helt ok. Kan nok selge den for minst 4000 igjen. Sååå det ble dagens barnevogfortelling 😂 

Hvilke ønsker har dere da @Overthinking? Det beste er nok å gå og teste de ja. Prøve å legge sammen og de hvor stor plass de tar. har dere vogn fra før @alli634 eller skal dere kjøpe nå?

Endret av lillemeg90
La til noe
  • Liker 1
Skrevet

Så stas med vognkjøp!

Et lite tips hvis noen bor i Østfold: Baba Baby på Storbyen Sarpsborg legger ned, så de har opphørssalg denne uken med minst 60% på alt. Tror det inkluderer vogner også, så virkelig mulig å gjøre et kupp :) Håper jeg er i form til en tur dit i morgen.

• Liker 1
Skrevet

Oi. Jeg føler det er altfor tidlig å i det hele tatt se på vogn, men så kan jeg ingenting og har null erfaring, så jeg vet ikke hvor man begynner eller noe... Vil gjerne kjøpe brukt.

Skrevet
sinusen skrev (2 timer siden):

Oi. Jeg føler det er altfor tidlig å i det hele tatt se på vogn, men så kan jeg ingenting og har null erfaring, så jeg vet ikke hvor man begynner eller noe... Vil gjerne kjøpe brukt.

Jeg er egentlig helt enig og det er vel kanskje derfor jeg har litt blandede følelser.. problemet med å kjøpe brukt er bare når man først begynner å se er det kjipt å unngå når man ser det er et kupp for en flott vogn.. ❤️  men det er jo ikke feil å uansett begynne å tenke hva man ønsker. 

Skrevet
lillemeg90 skrev (13 minutter siden):

Jeg er egentlig helt enig og det er vel kanskje derfor jeg har litt blandede følelser.. problemet med å kjøpe brukt er bare når man først begynner å se er det kjipt å unngå når man ser det er et kupp for en flott vogn.. ❤️  men det er jo ikke feil å uansett begynne å tenke hva man ønsker. 

Ja, gratulerer med vogn! Det er jo helt sikkert supert å ha på plass. Jeg skal suge til meg tips fra dere når det etter hvert blir litt nærmere...

• Hjerte 1
Skrevet
blåtimen skrev (På 18.1.2026 den 14.14):

Såå moro!! 💖

Jeg lengter veldig til å begynne og kjenne liv. Generelt bare kjenne babyen, klarer dere andre å kjenne hvor den ligger ved å klemme på magen liksom? Kjenner ingenting jeg, bare når jeg presser på blæra 😂

Men på ultralyd sa hun at jeg hadde morkaken på forsiden, så det er kanskje derfor? Håper ikke jeg må vente alt for lenge på spark 🫠

Med forrige barn kunne jeg se det når jeg våknet om morgenen før jeg hadde reist meg fra senga. Så helt sprøtt ut, men ca uke 12 da kunne jeg se livmoren som en sitron-størrelse bul på magen. Etter jeg hadde reist meg fra senga falt organene på plass og det ble umulig 😅 Husker jeg prøvde å google det og fant nesten ingen som hadde opplevd noe lignende! 

Lengter sånn etter å kjenne bevegelse her, men er bare i uke 13. Trodde nesten jeg kjente det i morrest, men var nok bare disse tarmene som jobber 🙈

Vi har akkurat kjøpt en vogn nr 2 på januarsalg. Har bugaboo fox5 fra før som vi er veldig fornøyde med, så kjøpte en bugaboo butterfly som reisetrille. Håpet er at babyen kan bruke fox, mens 2-åringen kan bruke Butterfly hvis vi trenger to vogner samtidig. Men 2-åringen hatet vogn da hun var baby, så jeg er også mentalt forbedret på at det blir mye bæresele til høsten 😊

Skrevet
lillemeg90 skrev (18 timer siden):

@alli634 og @Overthinking det ble Bugaboo fox 3, i forrest green farge. Har unngått å kjøpe Bugaboo med de to andre fordi jeg synes det er for dyr og på den tiden hadde de ikke sunket noe særlig i pris brukt heller. Så har egentlig inngått kompromiss med meg selv de to andre gangene og kjøpt noe som var ok. Første gang visste vi ikke så mye og fikk kjøpt en emmaljunga edge duo veldig billig. Stødig og god vogn sånn sett, men sinnsykt tung inn og ut av bil og opp trappene til huset vårt. Byttet til en babyjogger City Elite når baby var rundt 1 år. Veldig fornøyd med den! Men synes det er dumt man ikke kan ha baby mot seg. Men nr 2 kjøpte jeg en babyjogger premier som egentlig ligner litt på Bugaboo, men den var fryktelig stiv og ikke så god å kjøre. Igjen byttet vi over til babyjogger City Elite så fort det føltes ok å ha baby vendt fra seg. 

Har kjørt en del Bugaboo hos venninner og alltid tenkt at om det blir en nr 3 så blir det Bugaboo. Har såklart sett på fox 5, men jeg synes det er for mye å bruke på en vogn rett og slett.. ser veldig mange er kjempe fornøyd med fox 3, så satte på varsel på finn for ikke så lenge siden. Plutselig sto den der, helt strøken og 2 år gammel. I den nydelige grønnfarge. Da kunne vi virkelig ikke vente 😅 betalte 6500 kr. Synes det er helt ok. Kan nok selge den for minst 4000 igjen. Sååå det ble dagens barnevogfortelling 😂 

Hvilke ønsker har dere da @Overthinking? Det beste er nok å gå og teste de ja. Prøve å legge sammen og de hvor stor plass de tar. har dere vogn fra før @alli634 eller skal dere kjøpe nå?

Bra med en vogn historie! Du har jo en del erfaring når dette er baby nummer 3, så alltid fint å høre litt 😊 Samtidig som man og kan bli litt forvirret av så mange ulike meninger 😂

Jeg fant Cybex Talos S Lux da jeg google Best i Test. Denne er litt tung i forhold til andre, men ellers ser den bra ut basert på det jeg leser på nett. Ikke blant den dyreste. Ellers anbefalte min kollega som også er på 3 barn nå UPPAbaby Vista V3 Duovogn. Denne er litt dyrere igjen, noe lettere, og det kollegaen min trakk frem som et stort pluss var at den hadde veldig god lagringsplass under. Jeg syns den kom i fine farger og 😍

sisini skrev (52 minutter siden):

Vi har akkurat kjøpt en vogn nr 2 på januarsalg. Har bugaboo fox5 fra før som vi er veldig fornøyde med, så kjøpte en bugaboo butterfly som reisetrille. Håpet er at babyen kan bruke fox, mens 2-åringen kan bruke Butterfly hvis vi trenger to vogner samtidig. Men 2-åringen hatet vogn da hun var baby, så jeg er også mentalt forbedret på at det blir mye bæresele til høsten 😊

Haha, jeg hatet å ligge i vogn da jeg var baby selv. Den dag i dag kan jeg ikke forstå det. Det ser jo så deilig ut å ligge der nedi, god og varm, og bli trillet rundt i verden! 😍

Skrevet
Overthinking skrev (9 minutter siden):

Haha, jeg hatet å ligge i vogn da jeg var baby selv. Den dag i dag kan jeg ikke forstå det. Det ser jo så deilig ut å ligge der nedi, god og varm, og bli trillet rundt i verden! 😍

Haha enig! Lurer på om hun kanskje fikk litt dårlig start ettersom hun ble født i juli, når det var for varmt for vognpose, babynest etc i vogna. Tror jeg leste på Lillemini at det er litt høyere forekomst av sommerbabyer som ikke liker vogn 😊

Skrevet
sisini skrev (11 minutter siden):

Haha enig! Lurer på om hun kanskje fikk litt dårlig start ettersom hun ble født i juli, når det var for varmt for vognpose, babynest etc i vogna. Tror jeg leste på Lillemini at det er litt høyere forekomst av sommerbabyer som ikke liker vogn 😊

Jeg var vinterbaby, så jeg burde jo ikke ha mislikt det så sterkt da 😂

Skrevet
sisini skrev (3 timer siden):

Med forrige barn kunne jeg se det når jeg våknet om morgenen før jeg hadde reist meg fra senga. Så helt sprøtt ut, men ca uke 12 da kunne jeg se livmoren som en sitron-størrelse bul på magen. Etter jeg hadde reist meg fra senga falt organene på plass og det ble umulig 😅 Husker jeg prøvde å google det og fant nesten ingen som hadde opplevd noe lignende! 

Lengter sånn etter å kjenne bevegelse her, men er bare i uke 13. Trodde nesten jeg kjente det i morrest, men var nok bare disse tarmene som jobber 🙈

Oii, så sykt 😂 Moro da! Og ja, jeg føler stadig at "oi, var det en baby i bevegelse", men avfeier det med at det bare var tarmbevegelser, skjønner ikke hvordan man skal merke forskjell. Men jeg er kanskje ikke i tvil når det faktisk skjer? 😅

Skrevet
blåtimen skrev (1 time siden):

Oii, så sykt 😂 Moro da! Og ja, jeg føler stadig at "oi, var det en baby i bevegelse", men avfeier det med at det bare var tarmbevegelser, skjønner ikke hvordan man skal merke forskjell. Men jeg er kanskje ikke i tvil når det faktisk skjer? 😅

Mitt inntrykk er at man absolutt kan være i tvil lenge, så det kan godt hende det du kjenner er den lille 🥰🙈

Jeg må sette meg litt inn i dette med vogn på et tidspunkt. Tenker vel i grunn å ikke kjøpe inn noe før etter påske. Ikke har vi sånn dritgod plass til lagring av noe som ikke brukes heller...

Skrevet

@sisini søskenbrett med sete er jo også gull verdt for de små. Her var eldste 4 år når vi fikk nr 2, så for det meste hadde vi sammenleggbar sparkesykkel med og søskenbrett, eller sykkel. 

Og du skal ikke se bort fra at det er liv du kjenner altså. Jeg var også veldig i tvil frem til uke 14, men etter det har jeg tenkt at noe av det jeg kjente rundt uke 13 muligens var baby ❤️ så du ser @blåtimenat man kan være i tvil en stund😂 jeg er 16 uker i morgen og for meg er det ikke tvil lengre. Men de er likevel ikke veldig kraftige bevegelser. Det jeg synes er vanskeligst når man begynner å kjenne liv er å godta at man ikke skal kjenne liv hver dag enda 😂 selv om jeg vet det kjenner jeg at jeg blir litt bekymret om jeg ikke kjenner liv en dag. 

@sisinivi får håpe på at det ikke blir en alt for var sommer i år. Får du to juli barn da, eller kommer neste i august? Hvordan var det å være gravid på sommeren? 🙈 Mine to er vårbarn så jeg har slippet unna det frem til nå. Hvordan gjorde dere det i vognen med julibarnet? Jeg har sett for meg at jeg vil ha vårpose/lett dyne klar men at det kanskje bare blir et teppe/musselin klut på varme dager. 

@Overthinking jeg har hørt mye fra om den fra cybex, synes den ser bra ut også av det jeg kan se. Uppavista kjenner jeg ikke til, men god lagringsplass er gull verdt. Det er vel kanskje en av tingene jeg har hørt med Bugaboo, at det kan være vanskelig å komme til lagringsdelen med bagen på. Hvilken erfaring har du @sisini? @sinusen det kan virkelig være overveldende å sette seg inn i 🙈  det er så mye. Men anbefaler å spør i barnevogn tråden her inne eller på barnevogner på Facebook når du finner ut hva som er viktig for deg. Feks god lagring, at sportsdel kan være snudd begge veier, stor bag, om du ønsker ergonomisk eller flat sportsdel, 3 eller 4 hjul etc. Så er det mange vognguruer der ute som forslår vogn. Så er det veldig greit å teste de i butikk 👌🏻 ingen hast! En baby kan jo fint bli født uten at man har vogn klar også.

• Liker 1
Skrevet

Haha, da skal jeg bare begynne å anta at det jeg kjenner er baby, det er mye koseligere 🙊🥰

Ja, vogn syns jeg er kjempevanskelig. Tror det er vrient å vite skikkelig hvilke kriterier man har når man ikke har noe erfaring. For min del snevrer heldigvis utvalget seg mye fordi vi har bestemt at vi vil ha elektrisk pga min helse og mye bakker, men de er jo til gjengjeld svindyre, både nye og brukt. 😅 Og så har jeg og mannen over 30 cm høydeforskjell, så vi må i butikk og teste litt hva som kan føles komfortabelt for oss begge å trille. 

Skrevet

Veldig nyttig å få tips om barnevogner! Vi er ikke kommet i gang med det enda, tenker vi tar det litt lenger ut på våren. Driver for tiden å planlegger barnerommet som skal pusses opp, koselig å se på gulv og tapeter 😊

Gleder meg veldig til å kjenne liv! Ikke noe her enda (16+0), men på tidlig ultralyd så det ut som at morkaken lå foran, så kan hende det tar litt lenger tid 

Skrevet

@lillemeg90 termin i staten av august nå, så kan jo potensielt bli julibarn om hen kommer tidlig 😊 Vi hadde vårpose og tepper klart. På de varmeste dagene brukte vi ingenting ekstra i vogna. Er veldig vanlig å ha babynest nedi vogna. Vi tenkte ikke over at det var noe problem å komme til i lagringsdelen under baggen på bugaboo fox5, men vi kjøpte sånn forlenger for å få bagdelen noen cm høyere. Og for å være ærlig så var baby 95% prosent av tiden i bæresele, så vogna ble ofte brukt som «handlevogn» 🙈🙈 Hun aksepterte først vogna da vi byttet til sittedelen. 

Om å være gravid på sommeren tenkte jeg egentlig at det var ganske fint 😊 Da kan man gå masse i lette klær og slipper å tenke på at yttertøy ikke rekker over en stor mage. Og så gikk jeg nesten utelukkende i sandaler/slippers helt på slutten. Digg med sandaler man kan utvide når man får litt hovne føtter. 
Det kjipe for min del var at jeg ble veldig svett, men svetten de første ukene etter fødsel synes jeg enda verre enn da jeg var gravid.

Skrevet

@lillemeg90! Takk for forståelse. Jeg vet ikke engang hvor lenge man bruker vogn? Hvor lenge er det vanlig at de liker bæresele? Bytter man vogn noen gang? Help 🙈🙈🙈

Skrevet

@sisini vi hadde aldri babynest oppi med de andre. Men har tenkt jeg vil ha en sleepcarrier denne gangen. Virker veldig praktisk ved forflytning. Takk for tips til forlenger! Skal sjekkes ut om jeg synes det blir et problem :)

@sinusen det er jo veldig forskjellig, men med nr 2 så brukte vi faktisk vogn til han var over 4 for han hadde mye vondt i beina. Men det var jo bare på lengre turer/17 mai etc. Om man har en god vogn trenger man ikke å bytte, men mange har en ekstra etterhvert som er lang i ryggen slik at den kan brukes som sovevogn i barnehagen ❤️ vi byttet etterhvert fordi vi aldri ble fornøyd med babyvoognene 😅 

Begge mine har likt bæresele til jeg ikke orket å bære de lengre. På slutten var det mest på lengre turer at de fikk komme opp på ryggen. Liker mye bedre sele enn bæremeis. Hadde Tula toddler når det ble større :) de fleste har en periode som babyer før de kan bæres på ryggen (6mnd) hvor de ikke liker så godt sele for de ser ikke nok. Finnes mange seler som kan brukes fremovervendt men så vidt jeg vet er det ingen som egentlig er ergonomiske for barnet til det om man spør en bæreveileder.

Skrevet
alli634 skrev (17 timer siden):

Veldig nyttig å få tips om barnevogner! Vi er ikke kommet i gang med det enda, tenker vi tar det litt lenger ut på våren. Driver for tiden å planlegger barnerommet som skal pusses opp, koselig å se på gulv og tapeter 😊

Gleder meg veldig til å kjenne liv! Ikke noe her enda (16+0), men på tidlig ultralyd så det ut som at morkaken lå foran, så kan hende det tar litt lenger tid 

Min morkake ligger og foran, men jeg er temmelig sikker på at jeg nå føler liv (18 uker på vei). Ganske sikker på jeg følte det like før jeg bikket 18 uker, så det er kanskje ikke lenge igjen før du kjenner det og 😊 Men jeg har skjønt det er veldig individuelt, og noen med foranliggende morkake kjenner det ikke før 20 +.

• Hjerte 2
Skrevet

Herregud, det ble plutselig vogn på oss i går også 😂 Litt spontant, men vi fikk så god deal på den i babybutikken som skulle legges ned. Det ble en UPPAbaby Cruz V2. Betalte 2000kr i butikk og så bestilte vi liggedel på Jollyroom også på salg til 1500kr fordi hun var utsolgt i butikken. Hvis jeg har skjønt det rett er det modellen under UPPAbaby Vista som ble nevnt tidligere her - forskjellen er vel hovedsakelig at Vista er dyrere og kan gjøres til søskenvogn, så den er mer egnet hvis man skal ha tette barn. Ellers kan man bruke Cruz og Vista tilbehør om hverandre, så det er evt lett å oppgradere ved behov.

Hun i butikken snakket SÅ varmt om Cruz og virket veldig genuin, det var vognen hun brukte selv og fortalte grundig om alle funksjonene, så vi lot oss overtale. Dro selvsagt hjem og googlet og finner egentlig utelukkende positive opplevelser med vognen også. Har troa 😊

Jeg spurte hun ut om de elektriske vognene, hun hadde blant annet pleid å selge Cybex E-Gazelle som jeg har tittet på, og hun innrømmet at hun fikk enormt mye reklamasjoner på den. I tillegg mente hun personlig at teknologien rett og slett ikke er god nok ennå, at motoren og batteriet blir for tungt i forhold til hvor mye drahjelp man får. Så vi avventer med elektrisk vogn - tenker at vi venter og ser hva vi syns om denne i praksis og om det blir behov for en annen vogn. 

Handlet en pose med småting ellers også, litt flasker, ammeskjold, strømpebukser og luer fordi det var så gode priser der nå. 

Det var en veldig surrealistisk opplevelse å gå inn i en babybutikk for første gang, helt uvitende om hva man er ute etter og hva som egentlig finnes. Takknemlig for hun skulle i butikken som veiledet oss og hjalp til å forstå størrelser osv for oss som er helt grønne 😅🙏🏻

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...