Gå til innhold

Skravletråd juli/august 2026

Fremhevede innlegg

Skrevet
sinusen skrev (1 time siden):

Jeg chattet med ei venninne som anbefalte en bar og svarte bare "Håper de har mocktails 🤰🏼" hihi. Jeg er dårlig på å finne gode måter å dele nyheten på.

Det var jo veldig koselig da! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kjent litt smått av liv denne og forrige uke som jeg er sikker på i hvertfall. Og i går kveld fikk jeg et skikkelig karatespark! Ble så overrasket fordi det forventet jeg ikke skulle komme enda 😂 15+3

• Hjerte 3
Skrevet
lillemeg90 skrev (1 time siden):

Jeg har kjent litt smått av liv denne og forrige uke som jeg er sikker på i hvertfall. Og i går kveld fikk jeg et skikkelig karatespark! Ble så overrasket fordi det forventet jeg ikke skulle komme enda 😂 15+3

Karatespark! Så gøy 🤗🤗 Det gjør ikke vondt?? Jeg fikk vite at morkake hos meg ligger bak, så det er ikke nødvendigvis sååå mange uker til jeg kan kjenne noe jeg også 

Skrevet
lillemeg90 skrev (1 time siden):

Såå moro!! 💖

Jeg lengter veldig til å begynne og kjenne liv. Generelt bare kjenne babyen, klarer dere andre å kjenne hvor den ligger ved å klemme på magen liksom? Kjenner ingenting jeg, bare når jeg presser på blæra 😂

Men på ultralyd sa hun at jeg hadde morkaken på forsiden, så det er kanskje derfor? Håper ikke jeg må vente alt for lenge på spark 🫠

Skrevet
sinusen skrev (2 timer siden):

Karatespark! Så gøy 🤗🤗 Det gjør ikke vondt?? Jeg fikk vite at morkake hos meg ligger bak, så det er ikke nødvendigvis sååå mange uker til jeg kan kjenne noe jeg også 

Ja! Det var så mye tydeligere en dult og jeg skvatt til 😅 ikke vondt enda men kan gjøre vondt etterhvert. Nr 1 sparket meg hele tiden i det samme ribbeinet. Det gjorde vondt 😂 du kjenner nok liv om ikke mange ukene ❤️

blåtimen skrev (1 time siden):

Såå moro!! 💖

Jeg lengter veldig til å begynne og kjenne liv. Generelt bare kjenne babyen, klarer dere andre å kjenne hvor den ligger ved å klemme på magen liksom? Kjenner ingenting jeg, bare når jeg presser på blæra 😂

Men på ultralyd sa hun at jeg hadde morkaken på forsiden, så det er kanskje derfor? Håper ikke jeg må vente alt for lenge på spark 🫠

Jeg klarer ikke å kjenne hvor baby ligger ved å klemme på magen nei. At man har morkaken på forsiden kan gjøre at man kjenner liv litt senere, men det må jo komme snart for deg også!

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg var på tidlig ultralyd denne uken når jeg var 11+6, og alt ser veldig bra ut. Det var en aktiv krabat. Tok NIP test, og svaret kommer etterhvert. Vi valgte å si det til familien etter ultralyden, fordi nå synes magen ganske godt (jeg er relativt slank, og dette er nr. 3) og hvis det skulle være noe galt nå, så er jeg såpass langt på vei at det vil nok bli behov for litt støtte rundt oss. Barna ble hoppende glade, så vi håper virkelig dette går bra❤️ Termin ble flyttet én dag frem, til 2. august.

Vi fikk ikke noen indikasjoner på kjønn under ultralyden, men har ingen preferanser. Det var gøy at du fikk vite kjønn så tidlig @sinusen, kanskje det å vite kjønn setter litt mer personlig preg på babyen i magen? 

Så spennende å kjenne liv @lillemeg90! Det gleder jeg meg til. 

• Hjerte 1
Skrevet
Anonymis1236 skrev (16 minutter siden):

Jeg var på tidlig ultralyd denne uken når jeg var 11+6, og alt ser veldig bra ut. Det var en aktiv krabat. Tok NIP test, og svaret kommer etterhvert. Vi valgte å si det til familien etter ultralyden, fordi nå synes magen ganske godt (jeg er relativt slank, og dette er nr. 3) og hvis det skulle være noe galt nå, så er jeg såpass langt på vei at det vil nok bli behov for litt støtte rundt oss. Barna ble hoppende glade, så vi håper virkelig dette går bra❤️ Termin ble flyttet én dag frem, til 2. august.

Vi fikk ikke noen indikasjoner på kjønn under ultralyden, men har ingen preferanser. Det var gøy at du fikk vite kjønn så tidlig @sinusen, kanskje det å vite kjønn setter litt mer personlig preg på babyen i magen? 

Så spennende å kjenne liv @lillemeg90! Det gleder jeg meg til. 

Jeg synes bare alt med ultralyden gjorde det så virkelig, vet ikke om det hadde noe å si at vi fikk vite kjønn i tillegg. Gjør det jo litt enklere å diskutere navn. 💚 Nå har vi fortalt at vi venter barn til basically alle. Er 13 uker i dag (2. trimester begynner etter 14 fullgåtte uker, sant?) og nå blir det på en måte såpass tragisk hvis noe går galt at det er fint hvis folk vet om det også, tenker jeg. Men vi holder kjønnet for oss selv enn så lenge.

Skrevet
sinusen skrev (21 minutter siden):

Jeg synes bare alt med ultralyden gjorde det så virkelig, vet ikke om det hadde noe å si at vi fikk vite kjønn i tillegg. Gjør det jo litt enklere å diskutere navn. 💚 Nå har vi fortalt at vi venter barn til basically alle. Er 13 uker i dag (2. trimester begynner etter 14 fullgåtte uker, sant?) og nå blir det på en måte såpass tragisk hvis noe går galt at det er fint hvis folk vet om det også, tenker jeg. Men vi holder kjønnet for oss selv enn så lenge.

De norske appene jeg bruker sier andre trimester fra 13+0! De bruker annen beregning i utlandet/usa. Men sier gratulerer med vel overstått første trimester siden vi befinner oss i Norge 😁

Og ja, jeg syns også TUL gjorde det veldig mye mer ekte. Blir mer personlig når man ser at det faktisk ligner på en baby - det er ikke bare en klump med celler lenger. 

Skrevet

Er spent på å fortelle det til litt flere neste uke på jobb, hvertfall. Nå gidder jeg ikke at det skal være hemmelig lenger. 

@blåtimenJa, ikke sant! Nå er det jo et lite foster, ikke bare en klump. 🥰

• Hjerte 1
Skrevet

Nei, nå er jeg altså så lei av den kvalmen. Hadde en liten uke hvor jeg følte den var litt mildere, men de siste dagene har det vært brekkefest igjen. SÅ lei av å ikke ha matlyst og tvinge i meg mat som gjør at jeg brekker meg. Er i uke 16 og trodde virkelig det skulle ha gitt seg nå. Og nå føler jeg liksom det er for seint å gå til legen for medisiner? Fordi jeg hele tiden tenker at "nå gir det seg vel snart" 😅 Er så sensitiv for lukter at det er helt håpløst, orker ikke være nær mannen fordi han lukter enten for nyvasket med sterk deodorant eller svette, brekker meg hver gang jeg åpner kjøleskapet 🫠 Får fortsatt ikke i meg egg eller belgfrukter som er mine beste kildee til protein som vegetarianer, så blodsukkeret mitt er en berg og dalbane hele dagen. 

Takk for at jeg får spy ut(høhø) litt frustrasjon her 😅

• Hjerte 1
Skrevet
lillemeg90 skrev (På 15.1.2026 den 14.32):

Første time hos jordmor i dag. Hun lyttet dessverre ikke. Hun sa hun ventet til etter OUL. Kjenner jeg ble litt skuffet av det, ellers virket hun jordnær og veldig grei. Jeg er overvektig og har hatt store problemer med å gå ned i vekt så var spent på hva hun sa om det. Men hun var så fin på det. Har hørt andre bli veldig negativt møtt hos jordmor med overvekt dessverre. Med de andre gikk jeg ned 10-15 kg i starten av svangerskapene så det var aldri et problem.  Nå har jeg gått opp 1 kg, så kan jo egentlig ikke klage. Men jeg vet jo likevel at vekten øker risikoen for flere ting i svangerskapet. Så får bare spise så bra som jeg klarer og satse på å gå opp så lite som mulig. 

Tenker litt ekstra på deg @Parv, håper ting har gått greit og at du har god støtte ❤️

Ånei, så kjedelig at de ikke lyttet 🥲 Men kanskje fordi det var første time? Jeg har allerede hatt første time, så dette blir min andre, selv om den ikke kommer etter ordinær ultralyd som den vel egentlig skal. Håper de lytter! Men jeg er ganske sikker på at jeg har kjent litt bevegelser nå, mens jeg holder hånden på magen riktignok. Så jeg er litt beroliget 😊 Håper likevel hun lytter i dag! Jeg får ny jordmor i dag, for hun jeg fikk tildelt sist skulle slutte. Så spent på hva jeg syns om hun nye. Jeg hadde ingen stor kjærlighet for hun første, så det blir ingen sorg å miste henne 😂 Hun var ikke fæl altså, men heller ikke noe superkjemi.

sinusen skrev (På 15.1.2026 den 16.35):

Litt skuffende for deg at de ikke prøvde å høre hjertelyd, @lillemeg90! Men det er vel det, "prøve", som nok gjør at de lar være hos helsestasjonen. 

@ParvSender stor klem! ❤️ 

Selv har jeg vært på tidlig ultralyd i dag og det var veldig fint. Alt så fint ut, og det er imponerende hvor mye de får sjekket. Jordmoren mente til og med det var ganske åpenbart gutt (og det så forsåvidt vi også)! 

Så gøy at dere allerede har fått vite kjønn mest sannsynlig 😊 Gratulerer med den kommende gutten! Vil du dele navn dere vurderer her?

Skrevet

Da var svangerskapskontrollen ferdig, og jeg fikk høre hjertelyd 😍 Så godt å få bekreftet at det enda var liv der inne, selv om jeg er ganske overbevist om at jeg har kjent bevegelser i det siste. Alt annet så bra ut og. Nå er det bare å telle ned til ultralyd neste uke, 8 dager til!

• Hjerte 3
Skrevet

@Overthinking🥰🥰 så utrolig koselig med følelsen av liv og å få høre hjertelyd! Hvor langt på vei er du nå?

Ellers tenker jeg egentlig at jeg ikke vil diskutere navn her inne, litt for privatlivets skyld og sånn. Ikke har vi kommet så langt i tankerekkene enda heller... Men det er veldig spennende og veldig vanskelig! 

Og @blåtimen - bare spy ut her, det er det vi er her for! 

• Hjerte 2
Skrevet
sinusen skrev (1 time siden):

@Overthinking🥰🥰 så utrolig koselig med følelsen av liv og å få høre hjertelyd! Hvor langt på vei er du nå?

Ellers tenker jeg egentlig at jeg ikke vil diskutere navn her inne, litt for privatlivets skyld og sånn. Ikke har vi kommet så langt i tankerekkene enda heller... Men det er veldig spennende og veldig vanskelig! 

Og @blåtimen - bare spy ut her, det er det vi er her for! 

Jeg er 17+6 i dag 😊

Skrevet
Overthinking skrev (15 minutter siden):

Jeg er 17+6 i dag 😊

Wæææ, det er snart tid for ultralyd 2 med andre ord!

Skrevet (endret)
blåtimen skrev (6 timer siden):

Nei, nå er jeg altså så lei av den kvalmen. Hadde en liten uke hvor jeg følte den var litt mildere, men de siste dagene har det vært brekkefest igjen. SÅ lei av å ikke ha matlyst og tvinge i meg mat som gjør at jeg brekker meg. Er i uke 16 og trodde virkelig det skulle ha gitt seg nå. Og nå føler jeg liksom det er for seint å gå til legen for medisiner? Fordi jeg hele tiden tenker at "nå gir det seg vel snart" 😅 Er så sensitiv for lukter at det er helt håpløst, orker ikke være nær mannen fordi han lukter enten for nyvasket med sterk deodorant eller svette, brekker meg hver gang jeg åpner kjøleskapet 🫠 Får fortsatt ikke i meg egg eller belgfrukter som er mine beste kildee til protein som vegetarianer, så blodsukkeret mitt er en berg og dalbane hele dagen. 

Takk for at jeg får spy ut(høhø) litt frustrasjon her 😅

Har det likt som deg, trodde virkelig det skulle lette litt etter 14 uker. Så var hos legen forrige uke, da var jeg 15+0, og fikk da resept på Xonvea. Hjalp utrolig mye! Nå kan jeg faktisk pusse tennene uten å brekke meg, og klarer meg gjennom dagen med alle måltid uten oppkast 😊 Jeg tenker at når det faktisk finnes medisiner for dette, så er det verdt å prøve for å få en litt bedre livskvalitet.

Planen er å ta medisinene to uker, før jeg prøver meg uten for å sjekke om det funker uten 

Endret av alli634
La til litt
  • Hjerte 1
Skrevet
sinusen skrev (21 minutter siden):

Wæææ, det er snart tid for ultralyd 2 med andre ord!

Ja, den er på tirsdag neste uke 😁 Forrige uke føltes det som en evighet til, men nå føler jeg det er like før!

Skrevet
Overthinking skrev (3 timer siden):

Ja, den er på tirsdag neste uke 😁 Forrige uke føltes det som en evighet til, men nå føler jeg det er like før!

Åh, så spennende! Rart det hvordan tidsperspektivet er noen ganger!

• Liker 1
Skrevet

Forstår deg kjempe godt @blåtimen❤️ har det på samme måte, og svangerskapet føles fryktelig langt når formen er dårlig. Jeg tenker det er verdt å teste ut medisiner. Selv om det statistisk slipper for mange på denne tiden er det mange som har problemer med kvalme i mange uker til. Gjør det beste ut av det ❤️ 

@alli634 så fint at du har effekt! Hvor mange tabletter tar du? Om du trenger full dose vil jeg anbefale deg å vente lengre med å kutte ut. 

Så deilig å høre hjertelyd @Overthinking❤️ jeg tenker også at det kanskje var derfor hun ikke lyttet hos meg. Eller at hu ofte opplever bekymring om det tar lang tid og tenker at hun skal avverge det. 

Altså, vi kjøpte faktisk vogn i går. Det føles så skummelt å si, da jeg er redd for å jinxe det. Selv om jeg logisk sett vet det ikke er mulig 🙈 hadde tenkt å vente, men plutselig var den der. Drømmevognen til en fin pris, brukt. 

• Hjerte 2
Skrevet
lillemeg90 skrev (3 timer siden):

Forstår deg kjempe godt @blåtimen❤️ har det på samme måte, og svangerskapet føles fryktelig langt når formen er dårlig. Jeg tenker det er verdt å teste ut medisiner. Selv om det statistisk slipper for mange på denne tiden er det mange som har problemer med kvalme i mange uker til. Gjør det beste ut av det ❤️ 

@alli634 så fint at du har effekt! Hvor mange tabletter tar du? Om du trenger full dose vil jeg anbefale deg å vente lengre med å kutte ut. 

Så deilig å høre hjertelyd @Overthinking❤️ jeg tenker også at det kanskje var derfor hun ikke lyttet hos meg. Eller at hu ofte opplever bekymring om det tar lang tid og tenker at hun skal avverge det. 

Altså, vi kjøpte faktisk vogn i går. Det føles så skummelt å si, da jeg er redd for å jinxe det. Selv om jeg logisk sett vet det ikke er mulig 🙈 hadde tenkt å vente, men plutselig var den der. Drømmevognen til en fin pris, brukt. 

Hvilken vogn ble det? 😁

Kjenner det er vanskelig å orientere seg om alt som er der ute. Vi har google litt Best i test og funnet en relativt rimelig vogn som ser fin ut. En kollega som er på 3 barnet nå kom med sin anbefaling, som var en litt dyrere vogn, men veldig fin. Tenker vi må dra i butikken for å kjenne litt på hvordan de er før vi bestemmer oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...