Gå til innhold

Skravletråd juli/august 2026

Fremhevede innlegg

Skrevet
sisini skrev (2 timer siden):

Nå har jeg endelig vært på TUL selv og alt så fint ut 🥰 Kjenner meg veldig igjen i at det går sakte når man venter, men plutselig er datoen der! 

Jeg kjøpte bare en gravidbukse selv forrige svangerskap, men 2 dressbukse-lookalikes med myyye stretch. Følte det nesten var bedre i den fasen før magen fyller ut ordentlig i gravidbukser, og så ble jeg så provosert av at nesten ingen gravidbukser har lommer ?? 😅 

Gratulerer, så deilig at det så bra ut! 🥰🥰

Jeg fant en stretchy bukse i skapet i dag og det var skikkelig deilig! Må bare embrace at magen faktisk er litt større.

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forresten, særlig til dere som har vært på flere ultralyder nå, hvordan er det med terminsetting? Jeg lurer på om de flytter det etter tidlig ultralyd? Jordmoren mente at den jeg fikk nå, var den som ville gjelde.

Skrevet
sinusen skrev (41 minutter siden):

Forresten, særlig til dere som har vært på flere ultralyder nå, hvordan er det med terminsetting? Jeg lurer på om de flytter det etter tidlig ultralyd? Jordmoren mente at den jeg fikk nå, var den som ville gjelde.

Jeg spurte om det på tidlig ultralyd i dag, og da sa legen at dersom de fikk gode mål på TUL så kunne de sette den allerede da (gjorde det for meg), men at de også kunne vente til OUL hvis målene var litt usikre. Så når de først har fylt inn på helsekortet tror jeg den er satt.

Skrevet
sisini skrev (24 minutter siden):

Jeg spurte om det på tidlig ultralyd i dag, og da sa legen at dersom de fikk gode mål på TUL så kunne de sette den allerede da (gjorde det for meg), men at de også kunne vente til OUL hvis målene var litt usikre. Så når de først har fylt inn på helsekortet tror jeg den er satt.

Ja, okay! For hun skrev det inn for meg også. Det har jo litt å si, for permisjon og sånn, selv om termindato er megausikkert.

Skrevet

Jeg fikk samme beskjed @sinusen! Tidligere målte de jo på OUL, fikk beskjed om at det var nøyaktigere mål på TUL nå :)

Gratulerer @sisini❤️ så deilig når alt er fint! 

Håper alt var fint hos deg også @Overthinking? ❤️

• Hjerte 1
Skrevet
blåtimen skrev (17 timer siden):

@OverthinkingHåper alt sto bra til på timen i dag 🥰

@sisini Såå fint å endelig få se den lille og at alt så bra ut 🫶🏻

@lillemeg90Så snill du er som spør ❤️ Det har vært litt mindre vondt igjen noen dager nå. Kjenner det hele tiden, men går ikke helt krokete nå liksom. Virker som yogaen jeg vanligvis gjør gjør det verre, så nå har jeg lagt det på hyllen for en stund og fokuserer på å gå korte turer når jeg klarer.

lillemeg90 skrev (12 timer siden):

Jeg fikk samme beskjed @sinusen! Tidligere målte de jo på OUL, fikk beskjed om at det var nøyaktigere mål på TUL nå :)

Gratulerer @sisini❤️ så deilig når alt er fint! 

Håper alt var fint hos deg også @Overthinking? ❤️

Alt stod bra til med den lille 😍 Ingen unormaliter, så det er godt å vite 😊 Litt antiklimaks at nå er det ingenting mer enn å vente, og svangerskapskontroller da 😂 
Vi fikk også vite kjønn, og vi får en gutt 💙 Det krevde litt omstilling for oss begge, for vi har tenkt jente 😂 For min del tror jeg at det har mest vært fordi jeg har blitt påvirket av mannen som har tenkt jente hele veien. Men og kanskje litt for det jeg antok var nub på første ultralyd kunne se ut som jente.

sinusen skrev (13 timer siden):

Min termindato ble fastsatt på TUL, og da vi var i går sa hun at hun ikke endret den. Vil tro hvis målene nå tilsa noe helt annet, så ville hun kanskje endret det. Men de vokser i rykk og napp. Jeg så de fleste målene hennes havnet på rundt 18+, mens jeg var 19+0 i går i følge termindatoen vi satt forrige gang. 

• Hjerte 4
Skrevet

Gratulerer så mye med en liten gutt @Overthinking❤️ det trengs litt omstilling om man er innstilt på noe annet, det har jeg erfaring med 🙈 men heldigvis snur det ❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Det var veldig hyggelig å høre, @Overthinking! 😍😍 Og litt komisk når man har "feil" følelse på kjønn 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 17+1 i dag og synes tiden går så sakte 🤪 nå har det seg også slik at minstemann fremdeles (!!) er syk og jeg også ble det. Betydelig mildere enn han så lurere på om det faktisk kan ha vært influensa. Så det har vært en tung uke. Men nå er vi begge på bedringens vei. En stor glede i hverdagen er at jeg nå kjenner skikkelige spark hver dag, og jeg kan fremprovosere de ved å trykke på magen.  Det er veldig koselig og motiverende. Det gir også et forhold til babyen inni magen ❤️ 

Hvordan går det med dere? Og, så tar jeg gjerne imot tips til mat å spise i dag. Jeg er så matlei, litt kvalm og kommer ikke på noen ting utover taco, pizza, burger etc. Så om dere har noen gode råd, shoot! 🥳

• Hjerte 1
Skrevet
lillemeg90 skrev (9 timer siden):

Jeg er 17+1 i dag og synes tiden går så sakte 🤪 nå har det seg også slik at minstemann fremdeles (!!) er syk og jeg også ble det. Betydelig mildere enn han så lurere på om det faktisk kan ha vært influensa. Så det har vært en tung uke. Men nå er vi begge på bedringens vei. En stor glede i hverdagen er at jeg nå kjenner skikkelige spark hver dag, og jeg kan fremprovosere de ved å trykke på magen.  Det er veldig koselig og motiverende. Det gir også et forhold til babyen inni magen ❤️ 

Hvordan går det med dere? Og, så tar jeg gjerne imot tips til mat å spise i dag. Jeg er så matlei, litt kvalm og kommer ikke på noen ting utover taco, pizza, burger etc. Så om dere har noen gode råd, shoot! 🥳

Ååå, du er jo faktisk under tre uker foran meg! Og kjenner såpass med liv allerede, det er jo ganske tidlig? Jeg har ikke merket noe enda. 

Denne uka har vært såpass slitsom at jeg har sovet en del på dagen i dag... Men det går fint, føler meg litt bedre nå. 

Hvis ting som pizza/taco frister litt, så går det jo an å lage varianter. Taco med søtpotet? Fisketaco? Fiskeburger? Pizza på pitabrød? 🍕

Skrevet
sinusen skrev (1 time siden):

Ååå, du er jo faktisk under tre uker foran meg! Og kjenner såpass med liv allerede, det er jo ganske tidlig? Jeg har ikke merket noe enda. 

Denne uka har vært såpass slitsom at jeg har sovet en del på dagen i dag... Men det går fint, føler meg litt bedre nå. 

Hvis ting som pizza/taco frister litt, så går det jo an å lage varianter. Taco med søtpotet? Fisketaco? Fiskeburger? Pizza på pitabrød? 🍕

Det føltes så lenge helt i starten, men det er jo ikke lenge nei! Jeg kjente ikke så mye liv så tidlig med de andre, er vel et privilegium man har som flergangs 😂 jeg er sikker på at jeg har kjent bevegelser fra 14 uker, mulig litt før men de bevegelsene er jeg mer i tvil på. Jordmor var ikke overrasket over at jeg hadde kjent liv noen dager når jeg var det i uke 15. 

Tror jeg først kjente liv med nr 1 rundt uke 20, og nr 2 rundt uke 17-18. 

Godt du føler deg litt bedre det utmattelsen som gravid er noe helt eget. Du er 14 uker og noen dager du nå da? 

Takk for tips! Vi er lei av taco 😂 i dag ble det biffsnadder. Pommes frites og grønnsaker gikk ned, men biffstrimler orket jeg ikke. 🙈🤰🏻🤮

Skrevet
lillemeg90 skrev (17 timer siden):

Såå kjedelig at dere begge ble syke, godt dere er på bedringens vei nå ❤️

Og så utrolig fint å kjenne daglige spark ❤️ Som du sier er det lettere å knytte bånd da. 

Jeg syns tiden går både fort og sakte. Januar har vært lang som et vondt år 😅 Men i dag går jeg inn i uke 18 og når jeg tenker på at jeg snart er halvveis syns jeg tiden går alt for fort!! På tross av alle symptomene så elsker jeg faktisk å gå gravid hittil - syns det er helt magisk å vite at jeg skaper et helt eget lite menneske. Får så stor, ny respekt for kroppen min som i så mange år bare har vært til plage 🥹 Og orker ikke engang tenke på at det kanskje er eneste gangen jeg skal gå gravid, hvis vi ender opp med kun ett barn. 

Angående mattips skulle jeg gjerne vært til hjelp, men matlysten er fremdeles veldig laber her. Går mye i pizza og pasta og lignende. Men denne uka lagde vi både sommerruller med peanøttsaus og pad thai og begge deler smakte! Ellers har jeg hatt store planer om både tomatsuppe og blomkålsuppe, men får meg ikke til å gjennomføre når det kommer til stykket 😅 Den matlysten når man er mye kvalm altså..

• Hjerte 1
Skrevet
blåtimen skrev (4 timer siden):

Såå kjedelig at dere begge ble syke, godt dere er på bedringens vei nå ❤️

Og så utrolig fint å kjenne daglige spark ❤️ Som du sier er det lettere å knytte bånd da. 

Jeg syns tiden går både fort og sakte. Januar har vært lang som et vondt år 😅 Men i dag går jeg inn i uke 18 og når jeg tenker på at jeg snart er halvveis syns jeg tiden går alt for fort!! På tross av alle symptomene så elsker jeg faktisk å gå gravid hittil - syns det er helt magisk å vite at jeg skaper et helt eget lite menneske. Får så stor, ny respekt for kroppen min som i så mange år bare har vært til plage 🥹 Og orker ikke engang tenke på at det kanskje er eneste gangen jeg skal gå gravid, hvis vi ender opp med kun ett barn. 

Angående mattips skulle jeg gjerne vært til hjelp, men matlysten er fremdeles veldig laber her. Går mye i pizza og pasta og lignende. Men denne uka lagde vi både sommerruller med peanøttsaus og pad thai og begge deler smakte! Ellers har jeg hatt store planer om både tomatsuppe og blomkålsuppe, men får meg ikke til å gjennomføre når det kommer til stykket 😅 Den matlysten når man er mye kvalm altså..

Jeg forstår hva du mener, for tross alt er det jo en velsignelse å være gravid ❤️ og for deg som kronikere må det være fint å se hva kroppen kan få til ja 🤰🏻🥰 håper på bedre måneder fremover for alle oss som strever akkurat nå. 

• Hjerte 1
Skrevet
lillemeg90 skrev (19 timer siden):

Det føltes så lenge helt i starten, men det er jo ikke lenge nei! Jeg kjente ikke så mye liv så tidlig med de andre, er vel et privilegium man har som flergangs 😂 jeg er sikker på at jeg har kjent bevegelser fra 14 uker, mulig litt før men de bevegelsene er jeg mer i tvil på. Jordmor var ikke overrasket over at jeg hadde kjent liv noen dager når jeg var det i uke 15. 

Tror jeg først kjente liv med nr 1 rundt uke 20, og nr 2 rundt uke 17-18. 

Godt du føler deg litt bedre det utmattelsen som gravid er noe helt eget. Du er 14 uker og noen dager du nå da? 

Takk for tips! Vi er lei av taco 😂 i dag ble det biffsnadder. Pommes frites og grønnsaker gikk ned, men biffstrimler orket jeg ikke. 🙈🤰🏻🤮

Jeg er femten uker i morgen 😱 Januar har vært tidenes lengste måned, men det har gått raskere etter jeg var på ultralyd faktisk. 

Og enig med @blåtimen❤️❤️ Det er jo egentlig litt magisk hva kroppen får til.

• Hjerte 3
Skrevet

I dag da jeg våknet kunne jeg tydelig se og kjenne livmor litt på siden av navlen. Veldig koselig 🥰

Har endelig fortalt at jeg er gravid til de på jobb, merker det er deilig å slippe fri hemmeligheten. 

• Hjerte 3
Skrevet
sisini skrev (6 timer siden):

I dag da jeg våknet kunne jeg tydelig se og kjenne livmor litt på siden av navlen. Veldig koselig 🥰

Har endelig fortalt at jeg er gravid til de på jobb, merker det er deilig å slippe fri hemmeligheten. 

Så koselig å se at det er noe der ❤️

Skrevet
sisini skrev (11 timer siden):

Ooo, hvordan kunne du se og kjenne det? 

Jeg vil også kjenne liv, men alle apper og slik sier jo at det er ganske tidlig. 

Skrevet

Jeg har fortsatt ikke fått noen innkalling til ordinær ultralyd. På tidlig ultralyd ble vi enige om at den skulle være i kalenderuke 8 når jeg er i uke 19, fordi vi er på ferie ut neste uke. Men har altså ikke fått noen innkalling ennå og nå er det bare to uker til den uka begynner. Burde jeg ringe sykehuset og høre? Hvor lenge før fikk dere innkalling? Med TUL fikk jeg innkalling halvannen måned i forveien 😅

Skrevet
blåtimen skrev (25 minutter siden):

Jeg har fortsatt ikke fått noen innkalling til ordinær ultralyd. På tidlig ultralyd ble vi enige om at den skulle være i kalenderuke 8 når jeg er i uke 19, fordi vi er på ferie ut neste uke. Men har altså ikke fått noen innkalling ennå og nå er det bare to uker til den uka begynner. Burde jeg ringe sykehuset og høre? Hvor lenge før fikk dere innkalling? Med TUL fikk jeg innkalling halvannen måned i forveien 😅

Jeg fikk innkalling på TUL, men leste at flere på andre sykehus fikk kort tid før. Bla. På Kalnes, vet ikke om du hører til der. Men det skader ikke å ringe å høre! :)

Skrevet
lillemeg90 skrev (2 timer siden):

Jeg fikk innkalling på TUL, men leste at flere på andre sykehus fikk kort tid før. Bla. På Kalnes, vet ikke om du hører til der. Men det skader ikke å ringe å høre! :)

Ah, jeg tilhører Kalnes, så da avventer jeg litt til! Ringer uka før om jeg ikke hører noe. Takk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...