lillemeg90 Skrevet 15. februar Forfatter #841 Skrevet 15. februar Kaizerr skrev (På 13.2.2026 den 22.49): @lillemeg90 takk for det! 🥰 Jeg har heldigvis mange gode folk rundt meg, så jeg kan ikke klage😃 det har heldigvis blitt godt mottatt i familien også, og spesielt mamma er en god støtte i de største bekymringene. Så bra ❤️ godt du har familie som bryr seg og en mamma, snart mormor som er engasjert. 1
blåtimen Skrevet 15. februar #842 Skrevet 15. februar 11 fine dager på ferie overstått og det har vært helt nydelig, men gud, så deilig å komme hjem også 🙊 Jeg er vanedyr og trives aller best med rutiner og hverdag. Men sol og varme og aquagym hver dag (meg og pensjonistene 🤭) har gjort godt! Kvalmen slapp også nesten helt taket der nede, hadde én morgen og én middag jeg sleit, ellers ingenting, det var helt magisk. Men allerede i dag(kom hjem i natt) har jeg vært uvel igjen, brakk meg av eggene til frokost som har gått kjempefint hele ferien og generelt uggen. Lurer veldig på hva som gjør det? Å slippe og lage maten selv har nok hjulpet på, men føler ikke det burde være SÅ natt og dag på kvalmen 🤷🏻♀️ Strever fremdeles en del med bekkenet, det var ikke hjelpsomt med veldig hard hotellseng og mange timer på solseng, men har sendt melding til fysioterapeut og håper jeg får time der raskt etter vinterferien. 🤞🏻 Har også blitt mer og mer sikker på at det er baby jeg kjenner inni magen, små nesten umerkelige dunk, spesielt etter et måltid. Det er stas ❤️ Tror også vi plutselig en kveld fikk en åpenbaring på hva lillemann skal hete. Skal gå og suge litt på karamellen en stund og se om det føles riktig over tid før vi bestemmer noe sikkert, men det var moro å få litt sånn "så klart!"-følelse når jeg foreslo et navn høyt. Sånn, det ble en lang oppdatering fra denne kanten! Har lest gjennom det dere har skrevet mens jeg har vært borte og det er så trivelig å få følge dere ❤️ Såå godt å høre at alt sto bra til på OUL, @lillemeg90. Og for en tøffing du er som gjør dette på egenhånd, @Kaizerr, det kommer du sikkert til å få til med glans. Men skjønner godt at man gjerne bekymrer seg litt ekstra da! Den malingsblemmen var jo kjedelig, men jeg tror det er enormt liten sjanse for at det har påvirket baby, håper du har klart å senke skuldrene litt rundt det nå 🫶🏻 2 1
lillemeg90 Skrevet 15. februar Forfatter #843 Skrevet 15. februar Høres helt nydelig ut @blåtimen❤️ kanskje det i dag handler om at du kom hjem i natt og søvnen ble forstyrret? Det påvirker i hvertfall meg mye. Det er så koselig å kjenne liv, det er nok det du har kjent ja ❤️
sinusen Skrevet 15. februar #844 Skrevet 15. februar Ååå, @blåtimen, det hørtes veldig fint ut. Var på en sånn tur i fjor, det var veldig deilig. Jeg er usikker på om det blir noe som helst reising utenlands på meg i år. Jeg har hatt litt vondt i det jeg tror er bekkenet den siste uka. Forrige mandag våknet jeg plutselig med litt vondt, på en måte inni hofta bak (lavere enn korsryggen, litt på siden av midten bak)... Også var det egentlig helt krise etter trening mandag kveld og tirsdag kveld var det også veldig vondt. Sitte stille går fint. Vondt å komme ut av senga onsdag, men så gikk det over en del. Var i veldig lite aktivitet onsdag-fredag og det har gått helt fint. Kjenner det liksom litt fremdeles, men det gjør ikke vondt nå. Har gått litt tur i helga uten at det har gjort noe. Er det dette som er bekkenløsning/bekkenleddsmerter? Eller har jeg helt tilfeldig fått en låsning eller noe i bekkenet samtidig? 🙈 Skal det være sånn i seks måneder framover? 😌😌
lillemeg90 Skrevet 15. februar Forfatter #845 Skrevet 15. februar Høres ut som det er bekkenleddsmerter i hvertfall @sinusen! Fir meg kommer det og går litt. Var mer plaget rundt uke 12 enn nå men ser jeg må passe på. I dag har jeg feks hatt skikkelig vondt i symfysen om jeg bøyer meg ned eller løfter noe. Ta en tur til fysio eller kiropraktor, kan også være låsning og da han det fort bli bedre
Overthinking Skrevet 16. februar #846 Skrevet 16. februar Hvordan får dere timer til fysio eller kiropraktor? Bestiller dere direkte hos de og går privat og må betale deretter? Eller blir dere henvist av fastlegen? Jeg liker fastlegen min godt og syns han er veldig flink, men jeg hadde problemer med kneet i fjor sommer, og da fikk jeg ikke henvisning til noe 😂 Han hadde riktignok rett og alt gikk over av seg selv, etter en lang stund. Vil og tro det kanskje er annerledes når man er gravid, at henvisningene kanskje ligger litt lettere.
blåtimen Skrevet 16. februar #847 Skrevet 16. februar lillemeg90 skrev (17 timer siden): Høres helt nydelig ut @blåtimen❤️ kanskje det i dag handler om at du kom hjem i natt og søvnen ble forstyrret? Det påvirker i hvertfall meg mye. Det er så koselig å kjenne liv, det er nok det du har kjent ja ❤️ Ja, det kan sikkert være! Håper i alle fall at jeg er kvitt det verste nå, har desperat behov for å spise sunnere både for meg og baby fremover 😅 sinusen skrev (16 timer siden): Ååå, @blåtimen, det hørtes veldig fint ut. Var på en sånn tur i fjor, det var veldig deilig. Jeg er usikker på om det blir noe som helst reising utenlands på meg i år. Jeg har hatt litt vondt i det jeg tror er bekkenet den siste uka. Forrige mandag våknet jeg plutselig med litt vondt, på en måte inni hofta bak (lavere enn korsryggen, litt på siden av midten bak)... Også var det egentlig helt krise etter trening mandag kveld og tirsdag kveld var det også veldig vondt. Sitte stille går fint. Vondt å komme ut av senga onsdag, men så gikk det over en del. Var i veldig lite aktivitet onsdag-fredag og det har gått helt fint. Kjenner det liksom litt fremdeles, men det gjør ikke vondt nå. Har gått litt tur i helga uten at det har gjort noe. Er det dette som er bekkenløsning/bekkenleddsmerter? Eller har jeg helt tilfeldig fått en låsning eller noe i bekkenet samtidig? 🙈 Skal det være sånn i seks måneder framover? 😌😌 Ja, det var nydelig! Blir årets eneste tur på oss, ser det var snakk om sommerferieplaner tidligere her. Vi tar nok ferien hjemme i nesting-modus frem til babyen kommer ❤️ Og det høres ut som det jeg opplever, har vondt akkurat samme sted. Stråler litt ut i lårene og lenger opp i ryggen i blant. Kommer og går hos meg også, prøver å være obs på bevegelsene og ikke gjøre ting som trigger mer vondt enn nødvendig (må liksom stå opp av senga på en eller annen måte😅) Overthinking skrev (1 time siden): Hvordan får dere timer til fysio eller kiropraktor? Bestiller dere direkte hos de og går privat og må betale deretter? Eller blir dere henvist av fastlegen? Jeg liker fastlegen min godt og syns han er veldig flink, men jeg hadde problemer med kneet i fjor sommer, og da fikk jeg ikke henvisning til noe 😂 Han hadde riktignok rett og alt gikk over av seg selv, etter en lang stund. Vil og tro det kanskje er annerledes når man er gravid, at henvisningene kanskje ligger litt lettere. Man behøver ikke lenger henvisning til fysioterapeut, tror det ble endret i 2018. Bare man går til en med driftsavtale(?) så betaler man kun egenandel. Hos hun jeg gikk til var det 160kr per time sist for noen år siden. Så det er bare å ta direkte kontakt med noen nær deg, gjerne lese litt om de siden de ofte har hver sine felt de er dyktige i. 1
lillemeg90 Skrevet 16. februar Forfatter #848 Skrevet 16. februar Overthinking skrev (4 timer siden): Hvordan får dere timer til fysio eller kiropraktor? Bestiller dere direkte hos de og går privat og må betale deretter? Eller blir dere henvist av fastlegen? Jeg liker fastlegen min godt og syns han er veldig flink, men jeg hadde problemer med kneet i fjor sommer, og da fikk jeg ikke henvisning til noe 😂 Han hadde riktignok rett og alt gikk over av seg selv, etter en lang stund. Vil og tro det kanskje er annerledes når man er gravid, at henvisningene kanskje ligger litt lettere. Det som @blåtimen sa! kiropraktor er dessverre ikke underlagt en slik avtale og der må man betale full pris. Men om du ikke får effekt av behandlingen hos fysio kan det være lurte å prøve en time hos kiropraktor. Hos meg hjalp det mye bedre enn fysio med nr 2 spesielt:) har ikke vært slik at jeg har oppsøkt behandling dette svangerskapet ennå.
sinusen Skrevet 16. februar #849 Skrevet 16. februar Mmm, håper det går helt over. Det går veldig mye bedre nå enn forrige uke, og jeg har bevegd på meg de siste dagene. Så håper det blir helt borte igjen, selv om jeg kjenner det såvidt fortsatt. 3
Anonymis1236 Skrevet 16. februar #850 Skrevet 16. februar Jeg har bestilt første time til kommunal jordmor, og vil da være 19 uker på vei. Hva har dere tenkt å ta opp med jordmor?
Overthinking Skrevet 17. februar #851 Skrevet 17. februar blåtimen skrev (23 timer siden): Ja, det kan sikkert være! Håper i alle fall at jeg er kvitt det verste nå, har desperat behov for å spise sunnere både for meg og baby fremover 😅 Ja, det var nydelig! Blir årets eneste tur på oss, ser det var snakk om sommerferieplaner tidligere her. Vi tar nok ferien hjemme i nesting-modus frem til babyen kommer ❤️ Og det høres ut som det jeg opplever, har vondt akkurat samme sted. Stråler litt ut i lårene og lenger opp i ryggen i blant. Kommer og går hos meg også, prøver å være obs på bevegelsene og ikke gjøre ting som trigger mer vondt enn nødvendig (må liksom stå opp av senga på en eller annen måte😅) Man behøver ikke lenger henvisning til fysioterapeut, tror det ble endret i 2018. Bare man går til en med driftsavtale(?) så betaler man kun egenandel. Hos hun jeg gikk til var det 160kr per time sist for noen år siden. Så det er bare å ta direkte kontakt med noen nær deg, gjerne lese litt om de siden de ofte har hver sine felt de er dyktige i. lillemeg90 skrev (20 timer siden): Det som @blåtimen sa! kiropraktor er dessverre ikke underlagt en slik avtale og der må man betale full pris. Men om du ikke får effekt av behandlingen hos fysio kan det være lurte å prøve en time hos kiropraktor. Hos meg hjalp det mye bedre enn fysio med nr 2 spesielt:) har ikke vært slik at jeg har oppsøkt behandling dette svangerskapet ennå. Ah, takk for svar. Ikke fått med meg denne endringen. Sist jeg har gått til fysio var i 2015-2016, så før denne endringen tredte i kraft. Da måtte man bli henvist av fastlegen. Men godt å vite! 😁 Anonymis1236 skrev (10 timer siden): Jeg har bestilt første time til kommunal jordmor, og vil da være 19 uker på vei. Hva har dere tenkt å ta opp med jordmor? Aldri tenkt noe selv som jeg ønsker å ta opp, men jeg følger det forløpet man får fra kommunen og har allerede hatt 2 svangerskapskontroller hos kommunal jordmor, og jeg er 22 uker på vei nå. De kommer med forskjellig informasjon hver time, også snakker vi rundt det. Hvis jeg har noen spørsmål, bekymringer eller annet så tar vi det i timen og ☺️
lillemeg90 Skrevet 17. februar Forfatter #852 Skrevet 17. februar (endret) Anonymis1236 skrev (11 timer siden): Jeg har bestilt første time til kommunal jordmor, og vil da være 19 uker på vei. Hva har dere tenkt å ta opp med jordmor? Om jeg har hatt spørsmål har jeg tatt det opp, ellers så fører jordmor samtalen i starten er det å bli kjent og høre hvordan du har det for det meste. Om det dukker opp utfordringer så gir jordmor råd. Etterhvert blir det mer snakk om fødsel. Endret 17. februar av lillemeg90 Skrivefeil
blåtimen Skrevet 17. februar #853 Skrevet 17. februar Har heller ikke så mye tanker om ting jeg vil ta opp med jordmor. Skal høre litt om hvordan fødetilbudet er der jeg har søkt fødeplass, hvilke ting de har tilgjengelig og sånt(har så lyst på badekar!). Jeg hadde én time hos henne veldig tidlig, i uke 7 tror jeg, og så har jeg ikke neste før om en måned, da er jeg i uke 24. De siste dagene har jeg begynt å ha masse kynnere! Tror i alle fall det er det det er, livmoren blir helt hard og rar i ca 30-40 sekunder og så går det over igjen. Ut i fra det jeg leser så trigges det ofte av mye aktivitet og stress og sånt, men jeg har bare opplevd det når jeg ligger og slapper av. De siste dagene har det kommet konsekvent når jeg våkner om morgenen, før jeg forlater senga. Gjør jo ikke vondt, men litt ekkelt likevel når man ikke er vant til det 😬 Har også begynt å få masse kramper i leggene. Har vekt samboer om natten helt panisk fordi jeg ikke skjønner hva som skjer i halvsøvne 😅😅 Har bestilt litt magnesium, det har hjulpet meg før så håper det funker nå og. Har begynt så vidt å snuse på fødekurset fra Positiv Fødsel som jeg kjøpte for noen måneder siden, det er spennende! Fascinerende å lære om mekanismene bak fødsel. Har dere andre(kanskje spesielt de av dere som er førstegangs?) planer om å ta noe kurs? Hvordan har dere det ellers? ❤️ Jeg føler energien min er litt mer på mitt vanlige nivå igjen, som er veldig deilig etter å ha vært så redusert i første trimester 🙏🏻 1
lillemeg90 Skrevet 17. februar Forfatter #854 Skrevet 17. februar Mye kynnere her også @blåtimen😅 føles litt rart ja. Når livmor blir større så har det for meg vert slik at jeg må stoppe og puste meg gjennom kynnerne. Spesielt når baby ikke har festet seg enda og ligger høyt føles det litt "kvelende". Men de går jo fort over, og det betyr jo at livmor trener til fødsel 👌🏻 Her er det helt ok. Jeg er fremdeles veldig sliten og kvalm. Er ganske lei. Men vet heldigvis at det likevel er midlertidig. De andre svangerskapene har 3. Trimester vært best for meg, så jeg håper det blir slik denne gangen også 😅 men på torsdag er jeg 20 uker, godt å snart være halveis. Har også begynt å snuse på litt mer babyutstyr. Ellers er det mye liv i magen, mange ganger til dagen og det er så fint. Hun er sterk 😅 og jeg kjenner henne godt på utsiden nå. Hun sparker også mye nedover og treffer område der livmorhalsen er, det er ganske ubehagelig 🙈 får støt nedover. Men er utrolig takknemlig for å kjenne mye liv 💓
Overthinking Skrevet 17. februar #855 Skrevet 17. februar (endret) blåtimen skrev (2 timer siden): Har begynt så vidt å snuse på fødekurset fra Positiv Fødsel som jeg kjøpte for noen måneder siden, det er spennende! Fascinerende å lære om mekanismene bak fødsel. Har dere andre(kanskje spesielt de av dere som er førstegangs?) planer om å ta noe kurs? Hvordan har dere det ellers? ❤️ Jeg føler energien min er litt mer på mitt vanlige nivå igjen, som er veldig deilig etter å ha vært så redusert i første trimester 🙏🏻 Jeg har allerede kjøpt et "fødekurs". Det er via en fra Storbritania som jeg har fulgt på sosiale media i lang tid, og jeg har virkelig likt det hun har laget av materiale der. Hun er sertifisert "hypnobirthing" coach, eller hva det heter, som er en type positiv fødselskurs så vidt jeg har forstått. Men hun syns selv at delen om smerter og intensitet i fødsel ble veldig "sugar coated" da hun tok et slikt kurs før hun fødte sin første. Så hun er mer ærlig om smertene og intensiteten, samtidig som hun fokuserer på å lære deg å håndtere det på en positiv måte ☺️ Hun heter "Pop that mumma" på Instagram. Jeg er ganske komfortable med engelsk som språk, så jeg syns det passer fint for meg. Jeg har allerede vært gjennom alle video delene hun har av kurset og holder nå på med podcast/lydfilene ☺️Fullført 25 % av kurset. Jeg syns og det er veldig spennende! Kjenner jeg må gjøre noe litt mer enn å bare høre og se på da. I forrige podcast fikk vi tips fra en positiv fødselshistorie om å lage mood boards med alt man lærte i kurset, så det tenkte jeg å gjøre. lillemeg90 skrev (51 minutter siden): Mye kynnere her også @blåtimen😅 føles litt rart ja. Når livmor blir større så har det for meg vert slik at jeg må stoppe og puste meg gjennom kynnerne. Spesielt når baby ikke har festet seg enda og ligger høyt føles det litt "kvelende". Men de går jo fort over, og det betyr jo at livmor trener til fødsel 👌🏻 Åå, så godt å høre at du sier du har måtte stoppe opp å puste deg gjennom det. Jeg hadde det jeg trodde var en kynner i dag, og det var som heavy mensensmerter. Men som førstegangs vet jeg lite om hva en kynner føles ut som, og alle jeg snakket med sa det ikke skulle gjøre vondt. Jeg og måtte puste meg gjennom den. Det var bare den ene, og jeg har kjent masse liv etterpå, så jeg har slått meg til ro med at det ikke var noe mer enn det. Skal på ny svangerskapskontroll neste uke, så tenker å lufte det for jordmor. Og hvis det oppstår flere med slike smerter, så kontaker jeg de før kontrollen og hvis det skulle skje. Endret 17. februar av Overthinking
sinusen Skrevet 17. februar #856 Skrevet 17. februar Jeg har fått tilbud om fødselsforberedende kurs både på sykehuset og på helsestasjonen, faktisk. Vet ikke helt hva jeg skal si ja til? Visste ikke at jeg skulle få tilbud på sykehuset. Ellers har jeg egentlig ikke skaffet eller tenkt så mye på utstyr enda... Må rydde litt plass, tror jeg, rett og slett.
lillemeg90 Skrevet 17. februar Forfatter #857 Skrevet 17. februar @Overthinkingjeg har nok ikke følt det som mensmurringer før, heller bare at livmor blir helt stram i rundt 1 min om gangen. Og det er ikke før i tredje trimester jeg har opplevd de som vonde og skikkelig ubehagelige. Men er det en ting som er sikkert er det at det er mye som er normalt og det er også mange vondter pga at livmor vokser. @sinusen jeg har vært på begge typer kurs før. På sykehuset var mest nyttig mtp omvisning og at man Får spurt de som jobber på sykehuset om det man lurer på.
Anonymis1236 Skrevet 18. februar #858 Skrevet 18. februar @sinusen Jeg har ikke vært på fødselsforberedende kurs før, men begge fødsler har gått veldig fort, så ikke sikkert jeg hadde fått så stor nytte av noen teknikker. Samtidig er det jo sikkert fint å ha fått tenkt litt gjennom hvordan det kan bli å føde. Syns også kurs på sykehuset virker best slik at du blir litt kjent i gangene. @OverthinkingKynnere for meg kjennes ut som at magen blir steinhard, men vondt er det ikke. Hadde masse kynnere med begge barna og to styrtfødsler, så kynnerne bidrar nok til at livmoren blir forberedt.
sinusen Skrevet 18. februar #859 Skrevet 18. februar @lillemeg90 @Anonymis1236Ja, tenker jo litt det samme! Det er fortsatt lenge til, det er i slutten av mai begge deler. Men hvor mye er det typ teknikker? Så for meg at det var ganske teoretisk og praktisk med tanke litt sånn "Dette er lurt å ha med osv"... Jeg vet ikke, jeg. Er jo helt nybegynner 🤷🏼♀️ Men skal hvertfall på et av de!
lillemeg90 Skrevet 18. februar Forfatter #860 Skrevet 18. februar sinusen skrev (4 timer siden): @lillemeg90 @Anonymis1236Ja, tenker jo litt det samme! Det er fortsatt lenge til, det er i slutten av mai begge deler. Men hvor mye er det typ teknikker? Så for meg at det var ganske teoretisk og praktisk med tanke litt sånn "Dette er lurt å ha med osv"... Jeg vet ikke, jeg. Er jo helt nybegynner 🤷🏼♀️ Men skal hvertfall på et av de! Det var ganske teoretisk ja. Lite teknikker da tror jeg generelt det er bedre å lete privat. Jeg gikk til privat jordmor første svangerskap og fødselsforberedende kurs der var det mer teknikker
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå