Gå til innhold

Barnehageansatte ! Blir dere provosert ?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dette stemmer på ingen måte med barnehagene jeg har jobbet i. Veldig mange foreldre er utenfor arbeidslivet.

Vi har jo skyhøye tall for uføre i Norge, mange av disse er foresatte. Mange er sykemeldte eller på AAP. Noen er studenter med mye fri. Noen er arbeidsledige (f.eks mange av flyktningene). Mange jobber deltid, eller turnus. Mange (her hvert fall) jobber i Nordsjøen og har 1 måned fri (!!) etter 2 uker på jobb. Noen har da deltidsjobb hjemme, andre har bare fri.

Flere leverer ungene i barnehagen selv om de har permisjon (ja!). Flere er lærere og har 12-13 uker fri i året. Flere går på stønader av ymse slag- som pleiepenger for andre barn f.eks eller svangerskapspenger (f.eks billakkerere/ansatte med brukere som kan være voldelige). Det er en haug av grunner til å være enten utenfor arbeidslivet eller ikke arbeide hver dag.

Anonymkode: 14611...b02

Jeg lurer virkelig på hvor du bor? Jeg jobber med småbarnsfamilier og her jobber begge foreldre i de aller fleste familier. Mange er uføre, mange er studenter, mange jobber deltid eller turnus? Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Noen gjør det, men mange? Tenker akkurat dette er en del av utfordringen at det er et tøffere arbeidsliv/økonomien er mer avhengig av at begge jobber enn når jeg fikk barn rundt 2000, det var mer rom for å feks jobbe deltid da. 
Når det er sagt tenker jeg at det er bra for de aller minste barna spesielt å få kortere dager hvis man får det til. 

Anonymkode: 544af...b86

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnehage er heldigvis ikke behovsprøvd ordning.

Mange foreldre velger å handle på butikken etter at de har kjørt fra jobb, men før de henter i barnehage, fordi det går mye raskere og er betydelig enklere alene, enn med to små på slep. 

Morgenene er travle for de aller fleste, når barnehagen åpner 07:00 og man selv skulle ha møtt på jobb til samme tid. 

Jeg forstår ikke helt hvordan man skulle ha kontrollert hvilke barn/foreldre som «er mer verdige mer tid i barnehagen» enn andre? 

Skulle man ha gått igjennom kalendrene til begge foreldrene og barnas besteforeldre? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Assa, jeg blir helt matt! Jo, det er mange oppgaver som må gjøres i hverdagen. Mange ærender som må gjøres og mange turer i butikken. Det er også lov å ta litt vare på seg selv på en sjeldent fridag. 
Og jeg blir helt satt ut av at man mener at man som utenforstående har noe som helst å gjøre med å bestemme hva slags ansvar, juridisk, etisk eller samvittighetsmessig- man har får sine syke familiemedlemmer/foreldre.. Assa, «hører» du hva du selv sier.. hvem tror du at du er? Det er ikke skadelig for et barn å være i barnehagen mens foreldre gjør andre ting på en fridag. Og helt ærlig så DRITER jeg i hvor gøy ungene synes det er å være i butikken når jeg som overveldet og utslitt mor synes det er uutholdelig og utmattende. 
MYE MYE bedre for ungene å ha foreldre med overskudd, selv om det betyr barnehagen når vi har en sjeldent fridag… Og skal jeg fortelle deg noe sjokkerende og på grensen til barnevern-sak? ..det kan til og med hende jeg bruker en sjeldent fridag på å gå hjemme å ikke gjøre noe annet enn å lade mine egne batterier, for å klare å stå i hverdagen sånn nogen lunde i vater 😱😱😱 

Anonymkode: 1ab00...a40

Takker og bukker for et glitrende innlegg som beviser hele poenget mitt på en strålende måte 😀.

JEG er sliten, JEG er utmattet, JEG må lade MINE batterier, at ungene også trenger en fridag fra en slitsom barnehage hverdag, og syntes det er gøy å være sammen med meg det DRITER jeg i for JEG er overveldet! 

Barnehage er ment som et tilbud til barn som har foreldre i jobb. Ikke for foreldre som vil ha fri fra sine egne unger for å lade sine egne batterier.

En pedagogisk institusjon som alle barn burde delta i uansett om foreldrene er hjemmeværende ja, men da ikke så mange timer til dagen.

Foreldre som benytter seg av hele barnehagens åpningstid året rundt uten at de egentlig trenger det, misbruker ordningen.

Og det er pga sånne som dere at stadig flere og flere barnehager begynner å holde stengt i innklemte dager, ikke ha sommeråpent i barnehagene, at fler og fler ansatte slutter og at det blir mer og mer sykdom blandt ansatte. Og ikke minst har dere stått for at regelen om tvangspålagte årlige antal fridager for ungene ble laget.

Fordi dere leverer i barnehagen året rundt for å få fri sjøl. Jada, du har loven på din side men, vær inderlig klar over at dette ødelegger for de som faktisk ikke har den muligheten til å ha mer fri.

Du sier det jo rett ut at den sjeldne gangen man har en fridag så skal den brukes på deg selv. Hva får deg til å tro at ikke ungene også har behov for å lade sine batterier?? Er du klar over hvor slitsomt det er for barn å gå i barnehagen? 

Og hvem tror jeg at jeg er, jo en person som har jobbet i barnehage i 24 år og vet hva jeg snakker om. Åja, når barn nærmest bor i barnehagen og det i praksis er vi som oppdrar dem, så blir man ganske godt kjent med foreldre, deres hobbyer, jobber og inntektsnivå.

Når foreldre kommer til meg å påpeker at de syntes det er litt søtt og morsomt at ungene deres roper navnet mitt eller navnet på andre ansatte hjemme, når de slår seg eller våkner med mareritt, så bør det faktisk ringe en bjelle i hodene deres. Dette er ikke koselig, det er trist.

Anonymkode: 2b54c...f52

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Verken fleksitid eller hjemmekontor  betyr ikke kortere arbeidstid og selvstendig næringsdrivende legger inn langt flere arbeidstimer enn de fleste. Jeg er også imponert over den oversikten du har over folks lønnsnivå. 

Anonymkode: a0619...aa3

Nei, men det betyr at man kan tilrettelegge mer for barna. Man kan velge å jobbe litt mindre på dagen så ungene får kortere dager. Så kan man ta dette igjen etter at ungene har lagt seg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan vet du at de med lang reisevei er i mindretall? Veien kan være lang fra barnehagen og hjem også, man får jo ikke selv velge hvilken barnehage man får plass i og de ligger ofte kronglete til.

Fordi foreldrene oppgir adresse og telefonnummer til både hjem og arbeidssted når de får plass i barnehagen? Vi trenger jo denne informasjonen om boe skulle skje. 

Anonymkode: 41b85...afe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 16.30):

I disse tider når hele barnehagesektoren holder på å gå rett vest ! Blir dere provosert av foreldre som har barna i barnehagen utover kjernetid når de ikke må det ? ( tenker ikke på de som har behov, syke osv ) men som kommer med lillebror i vogna 3 minutt før stenging og leverer ved åpning hver eneste dag !

Altså de som bruker 8-9 timer i barnehagen når de ikke har behov ! Eller tenker dere at de betaler for en tjeneste og bør bruke den maks !?  Og at tjenesten derfor er for dårlig ! 

Anonymkode: 9ea60...d1c

Det er da ikke foreldre sin skyld at barnehagesektoren har utfordringer. Det er politikerne, som ikke bevilger nok penger til å dekke opp for lovnadene sine.

• Liker 2
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 time siden):

Barnehage er heldigvis ikke behovsprøvd ordning.

Mange foreldre velger å handle på butikken etter at de har kjørt fra jobb, men før de henter i barnehage, fordi det går mye raskere og er betydelig enklere alene, enn med to små på slep. 

Morgenene er travle for de aller fleste, når barnehagen åpner 07:00 og man selv skulle ha møtt på jobb til samme tid. 

Jeg forstår ikke helt hvordan man skulle ha kontrollert hvilke barn/foreldre som «er mer verdige mer tid i barnehagen» enn andre? 

Skulle man ha gått igjennom kalendrene til begge foreldrene og barnas besteforeldre? 

Nei, pr i dag er den ikke behovsprøvd. Men det vil nok bli slik som i de andre nordiske landene etterhvert vil jeg tro. Der må foreldre levere arbeidsplanen sin for å få ha barna i barnehagen ut over kjernetiden, som er 09:30-14:30. I dette tidsrommet er barnehagen en pedagogisk institusjon, og alle kan være der, også barn med hjemmeværende foreldre. I de øvrige tidspunktene, og i romjul og andre ferieperioder, tilbys barnepass, og behov må dokumenteres. Sånn som sektoren har blitt i Norge, så er det nok denne løsningen vi får etterhvert. Det vil bli en bedre hverdag for ansatte i barnehager, og ikke minst for barna! 

• Liker 3
Skrevet
DesmondMiles skrev (Akkurat nå):

Det er da ikke foreldre sin skyld at barnehagesektoren har utfordringer. Det er politikerne, som ikke bevilger nok penger til å dekke opp for lovnadene sine.

Det er delvis foreldrenes skyld. Om folk ikke hadde sendt barna i barnehagen for å pleie seg selv, ha egentid og slappe av, så hadde presset på sektoren blitt mye mindre. Det er heller ikke politikere og staten sin oppgave å betale for at andre skal passe dine barn så du kan ha fritid. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mange av de du ramser opp her er jo situasjoner der «fri» ikke er fri. En turnusarbeider trenger å sove, en som skal på kveldsvakt må reise hjemmefra kanskje 13.30 for å gå på jobb (og har kanskje jobbet kveld også dagen før og har vært hjemme fra jobb kl 00, og derfor tar den andre forelderen seg av levering før den drar på jobb så den som har jobbet sent får sove nok timer til å være et fungerende menneske). De som er uføre er det av en grunn, de kan trenge rolig tid. En student som også har barn har som regel en jobb ved siden av, de kan bruke mange timer på lesing og oppgaveskriving.. samboeren min er lærer, og vi benytter oss av sfo i ferier likevel. Fordi det er sååååå kjeeeedeliiiiig å være hjemme med bare han. Alt hun vil gjøre er å leke med vennene som er på SFO.. (kortere dager ja, og en og annen fridag eller eventuelt inviterer venner hjem i stedet for sfo…  men vi torturerer ikke datteren vår til å være hjemme når alle vennene er på sfo og koser seg der. Det samme var det det siste året i barnehagen). 

Anonymkode: 1ab00...a40

Jeg ramset opp ulike grunner til at foreldre ikke er på jobb hver dag. Du tolket inn at jeg mente alle da ubegrunnet sendte ungene i barnehagen. 

Så trist at barnet og far ikke kan finne på koselige ting sammen når far har lærerferie? Kjenner flere lærerfedre (er lærer selv) og de pleier dra på turer alene med barnet.

Selvsagt vil barn være med andre barn, men i den alderen der (SFO alderen) er de jo helt fantastisk å bli kjent med nye barn. Dra på campingturer, lekeplassene der er fulle av barn- reis på fjellet, be barnas venner med i badeland/teltturer? Trist å bruke det at hun har venner på SFO som unnskydning for å ikke skape gode minner sammen- når man selv har fri. Ja, det krever litt innsats, men er så verdt det.

Anonymkode: 14611...b02

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er delvis foreldrenes skyld. Om folk ikke hadde sendt barna i barnehagen for å pleie seg selv, ha egentid og slappe av, så hadde presset på sektoren blitt mye mindre. Det er heller ikke politikere og staten sin oppgave å betale for at andre skal passe dine barn så du kan ha fritid. 

Det er politisk vilje for at begge foreldre skal være i full jobb. Eller er du uenig i det premisset også?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 16.45):

Det er ikke til barnets beste. Punktum.

Så dersom disse foreldrene ønsker vise et standpunkt ut av prinsipp, så husk at det er ikke de ansatte det først og fremst går utover - de kan bare bytte jobb dersom de er misfornøyde.

Barna derimot må gå dag ut og dag inn for å tekke foreldrenes "rett" til å levere barnet en hel dag i barnehagen 

Anonymkode: b3fc4...89d

Du bør ta med i din refleksjon at langt i fra alle foreldre har mulighet for noe form for avlastning. Da kan barnehagen være eneste mulighet man har. Og nei, ikke alle kan bare bytte jobb heller, det vet du. 

Anonymkode: 2bfb1...def

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
DesmondMiles skrev (2 minutter siden):

Det er politisk vilje for at begge foreldre skal være i full jobb. Eller er du uenig i det premisset også?

Absolutt ikke. Men denne tråden handler ikke om at barna er i barnehagen mens foreldrene jobber. Den handler om at barna er i barnehagen 9-10 timer om dagen og på foreldrenes fridager. Fordi foreldre prioriterer egen fritid og hobbyer foran egne barn

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Absolutt ikke. Men denne tråden handler ikke om at barna er i barnehagen mens foreldrene jobber. Den handler om at barna er i barnehagen 9-10 timer om dagen og på foreldrenes fridager. Fordi foreldre prioriterer egen fritid og hobbyer foran egne barn

Baserer du dette på forskning eller anekdotiske bevis?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei, men det betyr at man kan tilrettelegge mer for barna. Man kan velge å jobbe litt mindre på dagen så ungene får kortere dager. Så kan man ta dette igjen etter at ungene har lagt seg.

Jeg har fast kontortid når jeg har hjemmekontor. Det blir fulgt opp, og klarer man ikke å svare på spørsmål og så videre innen kort tid mister man hjemmekontormuligheten. Det er slappere å være på kontoret, faktisk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Så da skal de andre som skal delta på møter ta hensyn til at du vil ha kortere dager for å hente tidligere og så jobbe på kvelden? Er du kjent med alle de som har fleksitid og hjemmekontor hvor tilretteleggende arbeidsgiver kan være?

Anonymkode: cba0b...069

• Liker 4
Skrevet
DesmondMiles skrev (Akkurat nå):

Baserer du dette på forskning eller anekdotiske bevis?

Erfaringer, nettverk med andre barnehageledere og samtaler med foreldre. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lurer enda på hvem alle disse foreldrene er som lar barna være 10 timer i barnehage for å kose seg med hobbyer. Kjenner ikke til noen sånne.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lurer enda på hvem alle disse foreldrene er som lar barna være 10 timer i barnehage for å kose seg med hobbyer. Kjenner ikke til noen sånne.

Nei, det er nok heldigvis ikke noe mange skryter av. Men vi i sektoren ser at barna får lengre og lengre dager i barnehagen. Og flere og flere foreldre sliter med å gi barna 3 uker ferie i året. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 16.30):

I disse tider når hele barnehagesektoren holder på å gå rett vest ! Blir dere provosert av foreldre som har barna i barnehagen utover kjernetid når de ikke må det ? ( tenker ikke på de som har behov, syke osv ) men som kommer med lillebror i vogna 3 minutt før stenging og leverer ved åpning hver eneste dag !

Altså de som bruker 8-9 timer i barnehagen når de ikke har behov ! Eller tenker dere at de betaler for en tjeneste og bør bruke den maks !?  Og at tjenesten derfor er for dårlig ! 

Anonymkode: 9ea60...d1c

Si det er 40 barn i barnehagen, tror ikke ansatte har styr på hva hver enkelt forelder tar seg til hver dag.

Da yngste ble født var eldste 3-4 år og var i bhg hver dag selv om jeg var i mammaperm. De så kanskje at jeg leverte kl 7 og hentet 15.30-16.

Det de ikke så var at babyen hadde ukentlig oppfølging pga kronisk hjertesykdom. Babyen sleit også med kolikk, så jeg brukte de timene på babyens behov for å ha mest mulig tid med eldste etter bhg. 

Anonymkode: 270d8...155

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fordi foreldrene oppgir adresse og telefonnummer til både hjem og arbeidssted når de får plass i barnehagen? Vi trenger jo denne informasjonen om boe skulle skje. 

Jeg oppgav også dette da barnet begynte i barnehagen. Informasjon ble lagt i en mappe i en skuff, og der ble den liggende de neste fem åra. Barnehagen hadde aldri noe behov for å oppsøke oss hjemme eller på jobb, så hvorfor skulle noen ha åpnet den mappa? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...