AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #1 Skrevet 21. oktober 2025 I disse tider når hele barnehagesektoren holder på å gå rett vest ! Blir dere provosert av foreldre som har barna i barnehagen utover kjernetid når de ikke må det ? ( tenker ikke på de som har behov, syke osv ) men som kommer med lillebror i vogna 3 minutt før stenging og leverer ved åpning hver eneste dag ! Altså de som bruker 8-9 timer i barnehagen når de ikke har behov ! Eller tenker dere at de betaler for en tjeneste og bør bruke den maks !? Og at tjenesten derfor er for dårlig ! Anonymkode: 9ea60...d1c 6 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #3 Skrevet 21. oktober 2025 Det er ikke til barnets beste. Punktum. Så dersom disse foreldrene ønsker vise et standpunkt ut av prinsipp, så husk at det er ikke de ansatte det først og fremst går utover - de kan bare bytte jobb dersom de er misfornøyde. Barna derimot må gå dag ut og dag inn for å tekke foreldrenes "rett" til å levere barnet en hel dag i barnehagen Anonymkode: b3fc4...89d 21 1 14
Populært innlegg ms. Perfect Skrevet 21. oktober 2025 Populært innlegg #4 Skrevet 21. oktober 2025 Du presiserer at det gjelder dem uten behov, men jeg lurer litt på hvem du tenker skal godkjenne behovet? Jeg har selv hatt storebror i barnehagen utover kjernetid da jeg slet med fødselsdepresjon under permisjonen med lillebror. De ansatte i barnehagen visste selvsagt ikke noe om det, og de har heller ikke noe med det. Jeg blir så lei av feiladressereringen når det gjelder bemanningen i barnehagen! Det er ikke foreldrenes feil at dere er underbemannet og ikke få vikarer, det er politikerne! Så lenge dere forsetter å legge ansvaret på foreldrene så vil problemet fortsette, arbeidshverdagen deres vil bli surere og i verste fall vil noen ansatte som ikke klarer å oppføre seg profesjonelt (jo, de finnes, også i barnehager), la det gå ut over barna. Skriv avvik, hver gang, så konsekvensen av underbemanning kommer frem. Snakk med politikere, spesielt dem med barn eller barnebarn i barnehagen, om hvordan det faktisk fungerer. Mange tror bemanningsnormen sikrer et visst antal voksne i en barnegruppe, uten å ane at denne bemanningen kun er på papiret, og ikke i miljøet. 41 3 37
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #5 Skrevet 21. oktober 2025 Der jeg jobbet tidligere var det et barn som alltid ble levert først og alltid hentet sist omtrent uten unntak. Dette var også det eneste barnet som ikke hadde en mor i jobb. En av de andre ansatte var venninne med mor og hun brukte dagene på hobbyer og trening og var ikke i jobb fordi mannen tjente skambra. De dagene ungen ble hentet tidligere var det fordi far tilfeldigvis ble tidligere ferdig på jobb. Det syntes jeg var veldig trist å se på. Anonymkode: 7debb...75a 15 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #6 Skrevet 21. oktober 2025 Jeg jobbet i bhg i 2 måneder og fikk så nok av enkelte foreldre. Vi hadde verdens fineste lille 4 åring som sto og ventet med faren sin da vi ansatte kom på jobb litt før 07.00. Samme barnet ble hentet så tett innpå klokken 17.00 at jeg kjente skikkelig synd på barnet. Barnrt hadde både en mor og far, men moren så vi aldri. Barnet snakket om mor og far, men ikke i store mengder. Samme barnet lekte og ble møkkete som andre barn, problemet var at far ikke tok med møkkete klær hjem for vask. Vi ba han ta det med for vask, han tok det med og leverte det like møkkete dagen etter. Klærne var ikke tatt ut så de hadde tørket engang. Bare av å skrive dette så lurer jeg veldig på hvordan det gikk med denne gutten etter hvert. Nå er han i 30 årene og dessverre husker jeg ikke navnet hans, så får ikke undersøkt noe. Jeg orket ikke å se tafatte foreldre og tenkte at mine barn ikke skulle være i bhg lenger enn nødvendig. Jeg sluttet og brukte tiden til å levere barna sent og hentet tidlig. Da de var i bhg gjorde jeg husarbeid og andre ting barn synes er kjedelig. All annen tid brukte jeg på de. Så jeg kan med hånda på hjerte si at foreldre som levere barn klokken 7.00 og henter 16.58 virkelig provoserer meg voldsomt. Jeg synes skikkelig synd på disse barna som er lenger i bhg enn foreldrene er i sin jobb. Det skulle ikke vært lov at vi er nødt til å ha det sånn her i landet. Anonymkode: a6160...c3c 18 11 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #7 Skrevet 21. oktober 2025 Blir ikke provosert nei. Derimot synes jeg synd på barna som må være lenge i barnehagen hver eneste dag når de tydelig har behov for hjemmekos med foreldrene sine. Jobb eller ikke. Jeg gjør så godt jeg kan for at alle barna skal få behovene sine dekket. Men jeg kan ikke dømme foreldrenes faktiske behov. Jeg er selv mor, og vet hvor tøft det kan være til tider, så om jeg sender barnet mitt i barnehagen en dag jeg selv har fri så er det fordi jeg må ta vare på meg selv den dagen. Er det for dårlig bemanning skriver man avvik. Det skjer dessverre og vi som jobber i bhg gjør så godt vi kan. Men dømming blir for dumt. Anonymkode: 1beca...fd5 6 3 5
Biloba Skrevet 21. oktober 2025 #8 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Så jeg kan med hånda på hjerte si at foreldre som levere barn klokken 7.00 og henter 16.58 virkelig provoserer meg voldsomt. Jeg synes skikkelig synd på disse barna som er lenger i bhg enn foreldrene er i sin jobb. Det skulle ikke vært lov at vi er nødt til å ha det sånn her i landet. Anonymkode: a6160...c3c Far og jeg hadde ikke fleksitid, far kunne oftest hente tidligst, dvs 16-16.15, mens jeg sjelden kunne før 16.15-16.30. Barnehagen hadde åpningstid til 17, men 16.15 så jeg typisk 0-3 andre barn der, i en barnehage med 6 avdelinger (alle barn ble samlet fra 15.30). Etter covid-nedstengingen endret barnehagen åpningstid til 16.30, fordi behovet uansett ikke var der. Kanskje det er en veldig annen trend noen steder, men mitt inntrykk er at de fleste vil gi barna sine hjemmetid. Er barnehagen underbemannet, kan det være lett for å blåse opp foreldrenes rolle for å ha en gratis syndebukk, men de benytter et tilbud på en lovlig måte, og når barnehagen underbemanner for å spare penger er ansvaret for det på leder- og samfunnsnivå. Barnehagen skal ikke så langt inn i privatsfæren til folk at de skal vite hvem som har fødselsdepresjon, hvem som er på randen av samlivsbrudd, hvem som strever mye med søvnløse nyfødte osv. 9 1 5
mommyaka Skrevet 21. oktober 2025 #9 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): I disse tider når hele barnehagesektoren holder på å gå rett vest ! Blir dere provosert av foreldre som har barna i barnehagen utover kjernetid når de ikke må det ? ( tenker ikke på de som har behov, syke osv ) men som kommer med lillebror i vogna 3 minutt før stenging og leverer ved åpning hver eneste dag ! Altså de som bruker 8-9 timer i barnehagen når de ikke har behov ! Eller tenker dere at de betaler for en tjeneste og bør bruke den maks !? Og at tjenesten derfor er for dårlig ! Anonymkode: 9ea60...d1c Dette tema var vi 100 andre tråder om her inne....du vet... sånn shame mødre( som går hjemme eller ikke etc) 11 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #10 Skrevet 21. oktober 2025 Ja jeg blir irritert og får grusomt vondt av barna. Samtlige barn som blir hentet sent spør flere ganger i uken hvorfor de alltid blir hentet sent og det er vondt å se. Når vi vet at foreldrene er hjemme men bare ikke gidder å hente de før er det ekstra vanskelig å svare dem. Så har man det rent bemanningsmessige å. Vi blir utbrent fordi det er for få ansatte og det blir sykemeldinger og vikarer. Det er altfor mange barn per voksen fra 14. Så vet man det, at om folk som kunne, faktisk hadde hentet tidligere så ville mye vært løst. Anonymkode: d82ad...9db 6 8
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #11 Skrevet 21. oktober 2025 Nå kan jeg kun snakke for oss, men vi byttet jobber når vi fikk barn. Dvs jeg beholdt min, men mannen fikk seg en veldig fin dagtidstilling. Tjener vi fett, nei overhodet ikke, men vi klarer oss bra alikevel. Vi løste det ves at jeg leverte og han hentet. Det var noen dager de hadde lange dager, feks ved black friday, varetellinger osv når jeg måtte være på jobb fra 06.00. Det hendte kanskje 4 ganger i året. Men hos oss har prioriteringen vært minimalt tid i barnehagen og sfo, og mer tid hjemme med oss. Men det går jo på bekostning av lønn. Vi har gjort mange endringer i våre utgifter og det går, trangt for oss voksne, men barna mangler ingenting. Jeg tror det er her vi må være med å gjøre endringen. Jobbe nærmere hjemmet, hvertfall en slik at man kan hente i rimelig tid. Vi fikk ikke levere etter 9, så våre var i bhg fra 9-15 ca. Da leverte jeg på vei til jobb. Anonymkode: f42f1...7f8 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #12 Skrevet 21. oktober 2025 Det må være provoserende. Foreldrene til et barn i barnehagen vår har jobber hvor de ofte er hjemme på dagtid, han pilot og hun sykepleier. Men ikke pokker om de henter tidligere enn 16:30, selv om de begge er hjemme en dag. Da er det trening sammen eller romantiske dater midt på dagen. Anonymkode: 9fd33...a13 6 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #13 Skrevet 21. oktober 2025 Svaret er ja! Når man selv er så sliten etter utmattende arbeidsdager at man ikke har overskudd til egne barn når man kommer hjem fra jobb. Har mest lyst til å gråte når jeg tenker på det. bhglærer Anonymkode: da8d5...6be 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #14 Skrevet 21. oktober 2025 Jeg sier det samme som jeg alltid sier i disse trådene, dere har en sterkt overdrevet forestilling om hvor mye fri folk har. De aller fleste foreldre jobber heltid, og de fleste av disse jobber vanlig dagtid, dvs. 7,5 eller 8 timer hver dag. Reisetid kommer selvsagt i tillegg, og man har fem ukers ferie som må dekke alt, inkludert jul, påske, planleggingsdager og sommerferie. De som jobber natt har behov for å sove innimellom de også, det håper jeg alle er enige i. Men dersom absolutt ingen andre foreldre noensinne gjorde noe som helst utenom jobb i barnehagetiden, ville likevel de aller, aller fleste barna vært i barnehagen hver dag og full dag hver dag. Det må til for å dekke en normal arbeidstid. Ingen shaming av foreldre vil endre på det, med mindre man får folk til å si opp jobben og holde barna hjemme. Anonymkode: a0619...aa3 15 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #15 Skrevet 21. oktober 2025 Syns det er rart at barnet ikke blir sett bedre ! Er barnehagen avlasting for foreldre som mener de trenger 9 timer alenetid : skal staten bruke penger på det ? Mulig det er meningen at barnehagen skal ta seg av barna 9 timer sånn at foreldrene holder ut ? Hvordan kan man sende ungen 7 i barnehagen, dra på senvakt 15 og ikke se ungen på 1.5 døgn? Er ikke det skremmende ? Kjenner ikke barnet på dette ? Jeg er bare litt skeptisk til den måten vi tenker barnehagen er en tjeneste som må brukes 9 timer hver dag . Om det er så mange som sliter, må det jo settes inn tiltak for foreldrene osv ? Det er barn vi snakker om. Jeg ble mer syk av å være borte fra ungene, det var jo de som ga meg mening. Men vi er forskjellige. Eller er rett og slett barnehagen redningen for at vi skal sette barn til verden ! Da må jo bemanningen virkelig opp mange hakk! Barna møter slitne ansatte og utkjørte foreldre ! Anonymkode: 9ea60...d1c 4 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #16 Skrevet 21. oktober 2025 Det burde vært maks tid i barnehage på 9t. Uansett behov eller ei. Det handler om barnets beste. Pluss at jeg tror det blir en ond sirkel. Mor/far er sliten og henter barnet ved stengetid. Barnet er sliten og er utagerende hjemme. Mor/far tolker det som at barnet har det bedre i barnehagen og fortsetter å hente sent... Når egentlig barnet hadde trengt å ha noen timer hjemme og vært mindre utagerende om h*n hadde blitt hentet før. Samtidig tror jeg vi som jobber i barnehage må bli flinkere til å veilede foreldre og si ifra når barnet er lengre i bhg enn nødvendig. Og komme frem til en løsning som passer alle. Men ofte kan vi ikke si ifra fordi vi får ikke lov fra øvre hold. Redd for å miste barn, redd for dårlig scor, redd for økonomien. Anonymkode: 724ad...645 8 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #17 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det må være provoserende. Foreldrene til et barn i barnehagen vår har jobber hvor de ofte er hjemme på dagtid, han pilot og hun sykepleier. Men ikke pokker om de henter tidligere enn 16:30, selv om de begge er hjemme en dag. Da er det trening sammen eller romantiske dater midt på dagen. Anonymkode: 9fd33...a13 Men - de har vel ganske spesielle jobber som også har turnus? Man må vel unne folk litt fri. En ting er at jeg har fri på kvelden når barna sover. Men da må noen andre på jobb. Noen sitt døgn er snudd på hodet for at samfunnet skal gå rundt også. Og da mener jeg ikke man kan forvente at de skal ha barna hjemme på dagtid fordi «de er hjemme». De sover kanskje og henter seg inn mellom skift også. Anonymkode: e3e2a...d99 10 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #18 Skrevet 21. oktober 2025 mommyaka skrev (4 timer siden): Dette tema var vi 100 andre tråder om her inne....du vet... sånn shame mødre( som går hjemme eller ikke etc) Ikke sikkert ts er kronisk pålogget kg som deg da..... Jeg synes vi burde shame mer. MashAlla, nordmenn kan ikke oppdra barn. Anonymkode: e2383...648 1
mommyaka Skrevet 21. oktober 2025 #19 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke sikkert ts er kronisk pålogget kg som deg da..... Jeg synes vi burde shame mer. MashAlla, nordmenn kan ikke oppdra barn. Anonymkode: e2383...648 Og du er muslim? Og folk som ikke kommer fra Norge kan oppdra barn bedre? 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #20 Skrevet 21. oktober 2025 Nei, jeg vet ikke alt om hva foreldrene har behov for. Det blir bare spekulasjoner, og det holder jeg meg for god til. Jeg ønsker ikke å ha mine egne barn 9 timer i barnehagen hver dag, og kan heldigvis unngå det. I mine øyne er så lange barnehagedager sjelden godt for barn. Og jeg syns det er en vesentlig forskjell på 8 og 9 timer. Det er også forskjell på barn og hvordan de trives i barnehagen. Og hvor godt og trygt de har det hjemme. Men å bli provosert over at barn er i barnehagen innenfor åpningstiden blir jeg ikke. Som sagt, det er ikke noe poeng i å spekulere i at foreldrene ikke har behov for det. Noen har det sikkert ikke. Jeg har selv venner som har tenkt at det var mest gøy for barnet å være i barnehagen, og jeg ba dem undersøke det nærmere med barnet selv. Jeg har sittet med mange slitne, triste barn som har lengtet etter foreldrene mens lekekamerater hentes en etter en, men som hopper opp, begynner og leke og vil ikke hjem når foreldrene kommer rett før stengetid. Men jeg kjenner ikke så godt til alt hjemme hos barna at jeg vet om det er behov for at de er i barnehagen til stengetid, og ikke har jeg rett til å vurdere hva som er behov nok heller. Min jobb er å ivareta barna. Og så skulle jeg inderlig ønske at vi ble flere ansatte på jobb gjennom hele åpningstiden så vi kunne få til det litt bedre. Anonymkode: aa87a...85d 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå