AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #41 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette stemmer på ingen måte med barnehagene jeg har jobbet i. Veldig mange foreldre er utenfor arbeidslivet. Vi har jo skyhøye tall for uføre i Norge, mange av disse er foresatte. Mange er sykemeldte eller på AAP. Noen er studenter med mye fri. Noen er arbeidsledige (f.eks mange av flyktningene). Mange jobber deltid, eller turnus. Mange (her hvert fall) jobber i Nordsjøen og har 1 måned fri (!!) etter 2 uker på jobb. Noen har da deltidsjobb hjemme, andre har bare fri. Flere leverer ungene i barnehagen selv om de har permisjon (ja!). Flere er lærere og har 12-13 uker fri i året. Flere går på stønader av ymse slag- som pleiepenger for andre barn f.eks eller svangerskapspenger (f.eks billakkerere/ansatte med brukere som kan være voldelige). Det er en haug av grunner til å være enten utenfor arbeidslivet eller ikke arbeide hver dag. Anonymkode: 14611...b02 Mange av de du ramser opp her er jo situasjoner der «fri» ikke er fri. En turnusarbeider trenger å sove, en som skal på kveldsvakt må reise hjemmefra kanskje 13.30 for å gå på jobb (og har kanskje jobbet kveld også dagen før og har vært hjemme fra jobb kl 00, og derfor tar den andre forelderen seg av levering før den drar på jobb så den som har jobbet sent får sove nok timer til å være et fungerende menneske). De som er uføre er det av en grunn, de kan trenge rolig tid. En student som også har barn har som regel en jobb ved siden av, de kan bruke mange timer på lesing og oppgaveskriving.. samboeren min er lærer, og vi benytter oss av sfo i ferier likevel. Fordi det er sååååå kjeeeedeliiiiig å være hjemme med bare han. Alt hun vil gjøre er å leke med vennene som er på SFO.. (kortere dager ja, og en og annen fridag eller eventuelt inviterer venner hjem i stedet for sfo… men vi torturerer ikke datteren vår til å være hjemme når alle vennene er på sfo og koser seg der. Det samme var det det siste året i barnehagen). Anonymkode: 1ab00...a40 5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #42 Skrevet 22. oktober 2025 Jeg sender eldste i bhg selv om jeg er hjemme med baby. Hun trives kjempegodt der og har mange venner. Jeg klarer ikke å underholde henne like bra hjemme med en klengete baby som krever masse oppmerksomhet. Jeg har vært alene med begge barna mange ganger før, men syns ofte synd på storesøster som må vente hele tiden fordi lillesøster skal ha flaske, trenger å bli holdt, må trilles for å sovne, mates osv. Det har blitt mye gråt. Så hun sendes i barnehagen og koser seg masse der og gleder seg alltid til å leke med vennene sine. Vi er ikke av de som henter veldig sent, da. Men er baby ekstra krevende så kan jeg vente til pappaen kommer hjem så han henter på veien. Baby hadde kolikk frem til 4 mnd og er fremdeles ganske grinete og sover dårlig. Anonymkode: 3043b...666 3 3
Biloba Skrevet 22. oktober 2025 #43 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Her er jeg uenig. Alt dette er noe som ditt barnehagebarn merker (på ulike måter), og det kan være lurt om barnehagen har litt info om dette, slik at de kan støtte barnet ditt litt ekstra når det er utfordrende perioder i heimen. På generelt grunnlag tenker jeg at barna har det best hjemme med sine foreldre, der det er mulig. Og at foreldre tar de valg de tenker er best for sine barn, og så kan jeg være så enig eller uenig jeg vil. Dette har ingen sammenheng med bemanning i barnehagen, men mine tanker om hvem som har hovedansvaret for barnet/barnets utvikling. Når foreldre er i jobb er det jo ingen som ser negativt på at barna er i barnehagen den nødvendige tiden, men jeg innrømmer at jeg tenkte mitt forrige vinter da en mor og en far kom på henting i bhg kl 16.15 og med stjerner i øynene fortalte sine barn (4 og 5 år) at ‘mamma og pappa har kosa seg på isfisking i HELE dag. Bli med i bilen så skal dere få se fisken vi har med hjem’. Barna hadde da vært i barnehagen siden kl 7. Jo da - foreldre bør gjøre ting alene uten barn også, for det er viktig. Men det er viktig hvordan man ordlegger seg rundt det også. Som lærermor sier over hodet til sin 5-åring i starten av sommerferien: ‘Jeg har fri denne uka, men han må i barnehagen så jeg får hvile meg litt, for jeg har jobbet så mange ettermiddager de siste ukene.’ Ja, server vel ettermiddager hvor barnet ditt ikke har sett deg, og når du har fri så får ikke barnet ditt se deg ekstra da heller? Som sagt. For meg har dette ikke noe med bemanningsnorm å gjøre. Foreldre må gjøre det de tenker er best. Men jeg håper de innimellom prøver å innta barneperspektivet - hva tenker egentlig barnet selv? Anonymkode: c673c...29b Jeg har ingen av de situasjonene. Jeg synes innlegget ditt nettopp belyser behovet for at pedagoger/andre institusjonspersoner og generelt selvgode mødre i omgivelser orstår sine begrensninger. Du dømmer ut fra øyeblikksbilder, situasjoner du tilfeldigvis kom over, og tror du har vesentlig informasjon om foreldrenes prioriteringer. På de 5 årene barnet vårt var i barnehage, var det en eneste halvdag at vi begge kunne ha fri, og reiste til sjøen og spiste reker. Utenom tilvenningstiden har vi aldri hatt en dag fri fra jobb og sendt barnet i barnehagen. Vi har ikke familie boende nært og barnet har hatt barnevakt kanskje 15 ganger i sitt liv på nesten like mange år, 4-5 av dem med en overnatting til neste morgen. Øyebliksbilder kan gi et veldig skjevt inntrykk av hvordan et barn behandles og prioriteres. Jeg tviler ikke på at det finnes foreldre som prioriterer barna lavere enn de burde, men barnehageansatte vet ikke hva de enkelte familiene står i, eller hvor de står ifht sine tålegrenser. En situasjon hvor foreldre skal stakkarsliggjøre seg overfor ansatte som tror de selv er best egnet som barnas advokat uten å kjenne premissene for foreldrenes valg, er absolutt ikke rettferdiggjort i den utdannelsen og kompetansen pedagogen har. 3 1
Dansemamma Skrevet 22. oktober 2025 #44 Skrevet 22. oktober 2025 Nå er det hovedsakelig stat/kommune som betaler for tjenesten - og de gjør det for at det skal være en pedagogisk institusjon som en del av utdanningsforløpet. Ikke for oppbevaring når foreldrene kunne hatt de selv. Det blir så feil å si at foreldrene betaler for tjenesten når barnehage er så latterlig billig. Er det noen som virkelig tror at 1200kr i mnd pr barn dekker lønn til alle ansatte, byggelån, vedlikehold, renhold, utstyr osv osv??? Så kommer det til BEHOV for barnehage. En mor som har en liten baby hjemme, kan absolutt ha behov for å ha barnet i barnehage. Både for sin egen del, for babyens del og for barnehagebarnets del. Moren kan være utslitt og får kanskje mulighet til å sove litt mens baby sover. Og baby kan være så krevende at det blir lite tid til omsorg og stimuli av eldre søsken, og at de kanskje derfor har det best i bhg (men det burde holdt med noen timer). Derimot er det mange foreldre som er på shopping, trener, ligger å soler seg i hagen, klipper plenen, handler osv, som er årsaken til at barna har unødvendig lang dag. Det er provoserende. 1
BobbySocks Skrevet 22. oktober 2025 #45 Skrevet 22. oktober 2025 Alle i disse trådene har hørt om eller sett én unge som leveres tidlig og hentes seint. Noen har bare lest det på KG. Jeg tror ikke dette er det største problemet til barnehagene ass. 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #46 Skrevet 22. oktober 2025 Som barnehageansatt blir jeg så provosert av dette, bare slutt og sende barnen deres i barnehagen var dag, hele dagen! Som hjelpepleier i heimtjenesten ser jeg var dag hvor vi ansatte strever og går på knene for vi er så underbemannet, slutt og bli gamle! Ta vare på dere istedent! Som sykepleier blir jag bare så sliten av all underbemanning, slutt og bli syke og skadet, bare slutt! Anonymkode: d2e29...5b4 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #47 Skrevet 22. oktober 2025 Dansemamma skrev (31 minutter siden): Nå er det hovedsakelig stat/kommune som betaler for tjenesten - og de gjør det for at det skal være en pedagogisk institusjon som en del av utdanningsforløpet. Ikke for oppbevaring når foreldrene kunne hatt de selv. Det blir så feil å si at foreldrene betaler for tjenesten når barnehage er så latterlig billig. Er det noen som virkelig tror at 1200kr i mnd pr barn dekker lønn til alle ansatte, byggelån, vedlikehold, renhold, utstyr osv osv??? Så kommer det til BEHOV for barnehage. En mor som har en liten baby hjemme, kan absolutt ha behov for å ha barnet i barnehage. Både for sin egen del, for babyens del og for barnehagebarnets del. Moren kan være utslitt og får kanskje mulighet til å sove litt mens baby sover. Og baby kan være så krevende at det blir lite tid til omsorg og stimuli av eldre søsken, og at de kanskje derfor har det best i bhg (men det burde holdt med noen timer). Derimot er det mange foreldre som er på shopping, trener, ligger å soler seg i hagen, klipper plenen, handler osv, som er årsaken til at barna har unødvendig lang dag. Det er provoserende. Men det er vel mye bedre for barnet å være i barnehagen med et pedagogisk opplegg og lek med jevnaldrende enn å bli drasset med på shopping, for eksempel? Anonymkode: 1ab00...a40 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #48 Skrevet 22. oktober 2025 BobbySocks skrev (28 minutter siden): Alle i disse trådene har hørt om eller sett én unge som leveres tidlig og hentes seint. Noen har bare lest det på KG. Jeg tror ikke dette er det største problemet til barnehagene ass. du tror feil Anonymkode: 2ec1e...91c 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #49 Skrevet 22. oktober 2025 BobbySocks skrev (26 minutter siden): Alle i disse trådene har hørt om eller sett én unge som leveres tidlig og hentes seint. Noen har bare lest det på KG. Jeg tror ikke dette er det største problemet til barnehagene ass. Nettopp. Jeg tviler ikke på at det er en og annen familie som nedprioriterer barna sine, men de aller fleste foreldre har jo ikke mulighet til å ta en fridag midt i uka eller gå hjem tidlig. Noen av eksemplene høres dessuten nokså usannsynlige ut, hvilken "hjemmeværende" mor eller person med turnusfri ville gidde å stå opp supertidlig for å rekke å levere i barnehagen klokka halv sju? Hvordan kan man hevde at oppholdstiden for barn øker når barnehager landet rundt tvert i mot kutter i åpningstidene for å spare penger? Det henger ikke på greip og høres mest ut som et forsøk på snu fokus fra kommunene og statens ansvar for bemanningssituasjonen og over til brukerne av tilbudet. Anonymkode: a0619...aa3 3 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #50 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men det er vel mye bedre for barnet å være i barnehagen med et pedagogisk opplegg og lek med jevnaldrende enn å bli drasset med på shopping, for eksempel? Anonymkode: 1ab00...a40 Tror du virkelig det er pedagogisk opplegg frs 7-17? Det pedagogiske opplegget er 1 time mellom.9.30-10.30. Etter dette er det rutiner som måltid, dobesøk, soving, lek. Og brannslukking fordi man ikke har nok bemanning. Har man fri, send gjerne barnet i barnehage fra 9-15. Mer enn dette har ikke barnet behov for Anonymkode: b3fc4...89d 1 6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #51 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nettopp. Jeg tviler ikke på at det er en og annen familie som nedprioriterer barna sine, men de aller fleste foreldre har jo ikke mulighet til å ta en fridag midt i uka eller gå hjem tidlig. Noen av eksemplene høres dessuten nokså usannsynlige ut, hvilken "hjemmeværende" mor eller person med turnusfri ville gidde å stå opp supertidlig for å rekke å levere i barnehagen klokka halv sju? Hvordan kan man hevde at oppholdstiden for barn øker når barnehager landet rundt tvert i mot kutter i åpningstidene for å spare penger? Det henger ikke på greip og høres mest ut som et forsøk på snu fokus fra kommunene og statens ansvar for bemanningssituasjonen og over til brukerne av tilbudet. Anonymkode: a0619...aa3 Neida, det er helt sant. Et eksempler er: mor og far jobber turnus. Far har fri. Mor leverer barnet kl 7 før hun drar på jobb. Barnet er i barnehagen helt til stengetid. Far kommer da luskende 5 minutter før stengetid, og sier at han har vært SÅ opptatt med X og Y i dag. Les: husprosjekt, rydding og lignende. Helt konkret eksempel fra et barn som ble levert 7-1630 hver dag, selv om 1 eller 2 foreldre hadde fri. Og dette er ting man FINT kunne tatt med barnet på, etter at far kunne hentet kl 15. Barn har godt av å lære seg å hjelpe til med husholdningen. Være med på søppelfyllinga, se hva som skjer der, snakke om gjenvinning, sortering og hva som skjer med søpla vi leverer inn. Miljøperspektiv og alt det der. Lære barna at husholdningen drifter ikke seg selv. Lære barna at de må være med mamma og pappa på kjedelige ting, og at dette går helt fint. Men neida, mamma og pappa mener at barnet koser seg så i barnehagen. Barnet koser seg så høyt at hun står ved vinduet fra første barnet blir hentet kl 15, og løper konstant bort til vinduet og venter på at KANSKJE det er min tur å bli henta tidlig idag. Gråter hver gang det ikke er min mamma eller pappa som kommer. Men neida. Siste mann igjen i dag og. Stakkars barn Anonymkode: b3fc4...89d 5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #52 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nettopp. Jeg tviler ikke på at det er en og annen familie som nedprioriterer barna sine, men de aller fleste foreldre har jo ikke mulighet til å ta en fridag midt i uka eller gå hjem tidlig. Noen av eksemplene høres dessuten nokså usannsynlige ut, hvilken "hjemmeværende" mor eller person med turnusfri ville gidde å stå opp supertidlig for å rekke å levere i barnehagen klokka halv sju? Hvordan kan man hevde at oppholdstiden for barn øker når barnehager landet rundt tvert i mot kutter i åpningstidene for å spare penger? Det henger ikke på greip og høres mest ut som et forsøk på snu fokus fra kommunene og statens ansvar for bemanningssituasjonen og over til brukerne av tilbudet. Anonymkode: a0619...aa3 Eller eksempel nr 2: 1 åringen våkner så tidlig. Så istedenfor å nyte noen timer hjemme leverer far kl 7.30 hver dag, "fordi han koser seg så i barnehagen og trenger rutiner". Eller eksempel 3: mor jobber i samme barnehage som datter går i. Mor leverer barnet hver dag kl 7.30, og går så hjem for å kose seg før hun kommer på senvakt kl 10. (Snakker høyt om det og). Henter barnet sitt rett før hun er ferdig kl jobb kl 17 og tar med barnet på egen avdeling Anonymkode: b3fc4...89d 1
BobbySocks Skrevet 22. oktober 2025 #53 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): du tror feil Anonymkode: 2ec1e...91c Kan du vise meg statistikk som viser til at barnehagenes største problem er disse barna som er der fra 7-17, eller hva en åpningstiden er? Eller synser du bare? 2
BobbySocks Skrevet 22. oktober 2025 #54 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Neida, det er helt sant. Et eksempler er: mor og far jobber turnus. Far har fri. Mor leverer barnet kl 7 før hun drar på jobb. Barnet er i barnehagen helt til stengetid. Far kommer da luskende 5 minutter før stengetid, og sier at han har vært SÅ opptatt med X og Y i dag. Les: husprosjekt, rydding og lignende. Helt konkret eksempel fra et barn som ble levert 7-1630 hver dag, selv om 1 eller 2 foreldre hadde fri. Og dette er ting man FINT kunne tatt med barnet på, etter at far kunne hentet kl 15. Barn har godt av å lære seg å hjelpe til med husholdningen. Være med på søppelfyllinga, se hva som skjer der, snakke om gjenvinning, sortering og hva som skjer med søpla vi leverer inn. Miljøperspektiv og alt det der. Lære barna at husholdningen drifter ikke seg selv. Lære barna at de må være med mamma og pappa på kjedelige ting, og at dette går helt fint. Men neida, mamma og pappa mener at barnet koser seg så i barnehagen. Barnet koser seg så høyt at hun står ved vinduet fra første barnet blir hentet kl 15, og løper konstant bort til vinduet og venter på at KANSKJE det er min tur å bli henta tidlig idag. Gråter hver gang det ikke er min mamma eller pappa som kommer. Men neida. Siste mann igjen i dag og. Stakkars barn Anonymkode: b3fc4...89d Og igjen er vi på at du vet om ett barn. Vis meg noe som helst faglig (forskning, statistikk, et skriv fra kommunen, barnehagen eller hva som helst) på at dette er et gjengs problem, så skal jeg tro deg. 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #55 Skrevet 22. oktober 2025 Er det så ille som folk skal ha det til? Hadde vi ikke nettop en runde i media på hvor mye barnehage eiere tjener helt syke mengder? Jeg driver barnehage og har en ansatt mer enn minstekravet som gjør at sykdom ikke knekker barnehagen. jeg sitter å casher ut 730.000 i året ved å ansette meg selv som "vaktmester". barnehagen går også ca 100.000,- i pluss hvert år. Anonymkode: 2bee0...d79
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #56 Skrevet 22. oktober 2025 Dansemamma skrev (1 time siden): Nå er det hovedsakelig stat/kommune som betaler for tjenesten - og de gjør det for at det skal være en pedagogisk institusjon som en del av utdanningsforløpet. Ikke for oppbevaring når foreldrene kunne hatt de selv. Det blir så feil å si at foreldrene betaler for tjenesten når barnehage er så latterlig billig. Er det noen som virkelig tror at 1200kr i mnd pr barn dekker lønn til alle ansatte, byggelån, vedlikehold, renhold, utstyr osv osv??? Vi betaler for barnehagen hovedsakelig over skatteseddelen. At SV tvinger inn mer skatter over hele linjen og setter ned barnehageprisen til 1200kr, er bare symbolpolitikk. Jeg hadde gladelig betalt mer for barnehagen om de kunne fått bedre bemanning av det. Men da skulle vi også beholdt mer av våre egne innhenter først, ikke betalt en formue i inntektsskatt, eiendomsskatt, formuesskatt. Anonymkode: 41c9c...4fd
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #57 Skrevet 22. oktober 2025 BobbySocks skrev (37 minutter siden): Kan du vise meg statistikk som viser til at barnehagenes største problem er disse barna som er der fra 7-17, eller hva en åpningstiden er? Eller synser du bare? Jeg har mange års erfaring fra bhg , så nei jeg synser ikke og flere og flere ansatte forteller det samme ,,’en det er nok ikke godt nok for deg Anonymkode: 2ec1e...91c 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #58 Skrevet 22. oktober 2025 BobbySocks skrev (36 minutter siden): Og igjen er vi på at du vet om ett barn. Vis meg noe som helst faglig (forskning, statistikk, et skriv fra kommunen, barnehagen eller hva som helst) på at dette er et gjengs problem, så skal jeg tro deg. Nei, dette var 3 barn på EN og samme avdeling. Som jeg jobbet på. Det finnes følgelig ikke noen dokumentasjon på dette da det ikke er noen lovpålagt maxtid i barnehagen Anonymkode: b3fc4...89d 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #59 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Er det så ille som folk skal ha det til? Hadde vi ikke nettop en runde i media på hvor mye barnehage eiere tjener helt syke mengder? Jeg driver barnehage og har en ansatt mer enn minstekravet som gjør at sykdom ikke knekker barnehagen. jeg sitter å casher ut 730.000 i året ved å ansette meg selv som "vaktmester". barnehagen går også ca 100.000,- i pluss hvert år. Anonymkode: 2bee0...d79 Og da har du gjort riktig ved å ansette en person ekstra. Bravo! Anonymkode: b3fc4...89d 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #60 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, dette var 3 barn på EN og samme avdeling. Som jeg jobbet på. Det finnes følgelig ikke noen dokumentasjon på dette da det ikke er noen lovpålagt maxtid i barnehagen Anonymkode: b3fc4...89d SSB gjør undersøkelser jevnlig, her er den nyeste: https://www.ssb.no/utdanning/barnehager/artikler/barnetilsynsundersokelsen-2023 Anonymkode: a0619...aa3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå