AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #101 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så slutt med fulltidsjobb for kvinner, altså. Anonymkode: a0619...aa3 På ingen måte. Men, både kvinner og menn må slutte å prioritere seg selv og egne interesser over egne barn. Ja, så har du barna dine i barnehage mens du er på jobb, om det så er 10 timer til dagen pga reisevei etc så får det være, du får ikke gjort noe ned det. Det er helt greit og sånn livet er. MEN, når du så får dratt en time eller to tidligere en dag, så hent ungen din i barnehagen å la hen også få en kortere dag. Ikke prioriter deg selv med å dra på shopping eller sett deg i frisørstolen. Har du fri en dag, så ha ungen din hjemme. Vask gjerne huset men gi ungen små oppgaver så de kan bli med å vaske og være sammen med deg. Ikke lever i barnehagen og dra på spa. Hvor vanskelig er det å skjønne poenget egentlig? Anonymkode: 2b54c...f52 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #102 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg mener ikke at barn skal være hjemme på fulltid. Det er sunt for barn å gå i barnehagen. Men, ideelt sett så bør barn mellom 1,5-3 år ikke ha mer enn 4 timer daglig. Og de fra 3 år og opp rundt 6 timer daglig. Dette er selvfølgelig helt umulig å få til i dagens Norge. Men det som går an å tenke seg er at de få gangene man har litt ekstra tid så bruker man den sammen med barnet sitt og ikke på seg selv. Og er man så syk at man ikke greier å ta vare på ungen sin et par timer uten den andre forelderen, så burde man kanskje bli innlagt. Anonymkode: 2b54c...f52 Det er lett å være bedreviter uten å ha vært i situasjonen selv🙄 Du kan jo legge til selvmordshodepine med en kropp som maks kan gå 5-10 minutter før man halter og nesten må ha krykker for å bevege seg. Faren kunne ikke levere barnet midt i arbeidsdagen eller hente. De timene barnet var i barnehagen tok jeg paracet og lå hele tiden. Med en gang barnet kom hjem så tvang jeg meg selv til å være oppe de 4 timene før det ble leggetid. Da leste jeg bøker med barnet og gjorde det jeg kunne for å "ta meg sammen". Det var ikke alltid jeg klarte å holde meg oppe alle 4 timer men for det meste gikk det. Om jeg skulle vært innlagt eller ikke er irrelevant. Anonymkode: cba0b...069 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #103 Skrevet 22. oktober 2025 Aldri sett, dessuten er det trygt og godt og gøy for storesøsken å være i barnehage og følge sin rutine Anonymkode: 0a491...e57
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #104 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På ingen måte. Men, både kvinner og menn må slutte å prioritere seg selv og egne interesser over egne barn. Ja, så har du barna dine i barnehage mens du er på jobb, om det så er 10 timer til dagen pga reisevei etc så får det være, du får ikke gjort noe ned det. Det er helt greit og sånn livet er. MEN, når du så får dratt en time eller to tidligere en dag, så hent ungen din i barnehagen å la hen også få en kortere dag. Ikke prioriter deg selv med å dra på shopping eller sett deg i frisørstolen. Har du fri en dag, så ha ungen din hjemme. Vask gjerne huset men gi ungen små oppgaver så de kan bli med å vaske og være sammen med deg. Ikke lever i barnehagen og dra på spa. Hvor vanskelig er det å skjønne poenget egentlig? Anonymkode: 2b54c...f52 Poenget mitt er at jeg ikke tror det er mange småbarnsmødre som er på spa mens barna er i barnehagen. Det er ytterst sjeldent, vil jeg tro, og de fleste er ikke hos frisøren mange gangene per år heller. Du skyter på stråmenn du har laget selv. Anonymkode: a0619...aa3 2 2
Anonyminal Skrevet 22. oktober 2025 #105 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Her er jeg uenig. Alt dette er noe som ditt barnehagebarn merker (på ulike måter), og det kan være lurt om barnehagen har litt info om dette, slik at de kan støtte barnet ditt litt ekstra når det er utfordrende perioder i heimen. På generelt grunnlag tenker jeg at barna har det best hjemme med sine foreldre, der det er mulig. Og at foreldre tar de valg de tenker er best for sine barn, og så kan jeg være så enig eller uenig jeg vil. Dette har ingen sammenheng med bemanning i barnehagen, men mine tanker om hvem som har hovedansvaret for barnet/barnets utvikling. Når foreldre er i jobb er det jo ingen som ser negativt på at barna er i barnehagen den nødvendige tiden, men jeg innrømmer at jeg tenkte mitt forrige vinter da en mor og en far kom på henting i bhg kl 16.15 og med stjerner i øynene fortalte sine barn (4 og 5 år) at ‘mamma og pappa har kosa seg på isfisking i HELE dag. Bli med i bilen så skal dere få se fisken vi har med hjem’. Barna hadde da vært i barnehagen siden kl 7. Jo da - foreldre bør gjøre ting alene uten barn også, for det er viktig. Men det er viktig hvordan man ordlegger seg rundt det også. Som lærermor sier over hodet til sin 5-åring i starten av sommerferien: ‘Jeg har fri denne uka, men han må i barnehagen så jeg får hvile meg litt, for jeg har jobbet så mange ettermiddager de siste ukene.’ Ja, server vel ettermiddager hvor barnet ditt ikke har sett deg, og når du har fri så får ikke barnet ditt se deg ekstra da heller? Som sagt. For meg har dette ikke noe med bemanningsnorm å gjøre. Foreldre må gjøre det de tenker er best. Men jeg håper de innimellom prøver å innta barneperspektivet - hva tenker egentlig barnet selv? Anonymkode: c673c...29b Spot on! Helt enig med deg her
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #106 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Poenget mitt er at jeg ikke tror det er mange småbarnsmødre som er på spa mens barna er i barnehagen. Det er ytterst sjeldent, vil jeg tro, og de fleste er ikke hos frisøren mange gangene per år heller. Du skyter på stråmenn du har laget selv. Anonymkode: a0619...aa3 Nei, jeg gjør ikke det og det er derfor det er så fortvilende. Mulig at det er utenkelig for deg og sikkert mange andre her inne også. Men, tro meg på mitt ord, veldig mange foreldre prioriterer seg selv og egne hobbyer interesser kraftig foran ungene sine. Og det er stort sett de med høye godt betalte stillinger, de med fleksitid, hjemmekontor og selvstendig næringsdrivende som er gjengangere. Skulle nesten tro de fikk barn bare for at det er status symbol. Folk i helt vanlige gjennomsnittlige yrker er mye mindre egoistiske og flinkere til å se barnas behov. Anonymkode: 2b54c...f52 2
Anonyminal Skrevet 22. oktober 2025 #107 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lønn og kompetanse til barnehagearbeider må ned. Jeg leste på NRK i går at barnehagene sliter med underbemannelse fordi så få velger barnehageutdannelse. Herregud, ansett noen uten utdannelse, da! Man trenger ikke utdannelse for å passe på barn. Lederen i barnehagen kan kanskje ha utdannelse, men det trenger virkelig ikke resten. Det hadde vært best om alle hadde doktorgrad i pedagogikk, men det er ikke realistisk. Vi må senke våre krav. Vi lever ikke i en fantasiverden. Sliter man med bemanning, så finnes det løsninger. Anonymkode: 85bef...8f9 Det er ikke det som er problemet, barnehagen sliter med underbemanning fordi det er alt for kort periode hvor alle ansatte er på jobb pga lange åpningstider og mange barn til stede hele åpningstiden. I tillegg er det økende mangel på utdannede og vanskelig å få folk til å ønske å ta utdanningen fordi lønnen er lav og arbeidspresset høyt. Nei man må ikke ha utdanning for å passe barn, men det krever mye erfaring og kunnskap for å skape en god hverdag innenfor de forutsetninger man har og da er det en fordel at flere enn lederen av barnehagen har en viss kompetanse. Det er også krav om pedagogisk bemanning, slik at en viss andel må være utdannet. 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #108 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, jeg gjør ikke det og det er derfor det er så fortvilende. Mulig at det er utenkelig for deg og sikkert mange andre her inne også. Men, tro meg på mitt ord, veldig mange foreldre prioriterer seg selv og egne hobbyer interesser kraftig foran ungene sine. Og det er stort sett de med høye godt betalte stillinger, de med fleksitid, hjemmekontor og selvstendig næringsdrivende som er gjengangere. Skulle nesten tro de fikk barn bare for at det er status symbol. Folk i helt vanlige gjennomsnittlige yrker er mye mindre egoistiske og flinkere til å se barnas behov. Anonymkode: 2b54c...f52 Verken fleksitid eller hjemmekontor betyr ikke kortere arbeidstid og selvstendig næringsdrivende legger inn langt flere arbeidstimer enn de fleste. Jeg er også imponert over den oversikten du har over folks lønnsnivå. Anonymkode: a0619...aa3 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #109 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Verken fleksitid eller hjemmekontor betyr ikke kortere arbeidstid og selvstendig næringsdrivende legger inn langt flere arbeidstimer enn de fleste. Jeg er også imponert over den oversikten du har over folks lønnsnivå. Anonymkode: a0619...aa3 Ikke oversikt over det bare men hvilke hobbyer familier har og hvor mye tid de bruker på hobbyene sine...☺️ Anonymkode: cba0b...069 2 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #110 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Poenget er at det er grenser for hvor mange kjedelige ærender man trenger å gjøre som gjør at barna ikke kan være med eller at det kan gjøres senere. Barn kan ofte syntes det er gøy å være med på slike ting, da det er nye inntrykk. Det er bare å inrømme at dere gjør det slik for deres eget beste, ikke barnets. Fordi det er slitsomt for dere å drasse rundt på deres egne unger når dere skal shoppe. Og vedrørende problemene til mormor og morfar og fandens oldemor, så er det faktisk ikke deres ansvar å sørge for dem. Det er helsevesenet sin oppgave. Deres oppgave som foreldre er å prioritere barna først. Anonymkode: 2b54c...f52 Assa, jeg blir helt matt! Jo, det er mange oppgaver som må gjøres i hverdagen. Mange ærender som må gjøres og mange turer i butikken. Det er også lov å ta litt vare på seg selv på en sjeldent fridag. Og jeg blir helt satt ut av at man mener at man som utenforstående har noe som helst å gjøre med å bestemme hva slags ansvar, juridisk, etisk eller samvittighetsmessig- man har får sine syke familiemedlemmer/foreldre.. Assa, «hører» du hva du selv sier.. hvem tror du at du er? Det er ikke skadelig for et barn å være i barnehagen mens foreldre gjør andre ting på en fridag. Og helt ærlig så DRITER jeg i hvor gøy ungene synes det er å være i butikken når jeg som overveldet og utslitt mor synes det er uutholdelig og utmattende. MYE MYE bedre for ungene å ha foreldre med overskudd, selv om det betyr barnehagen når vi har en sjeldent fridag… Og skal jeg fortelle deg noe sjokkerende og på grensen til barnevern-sak? ..det kan til og med hende jeg bruker en sjeldent fridag på å gå hjemme å ikke gjøre noe annet enn å lade mine egne batterier, for å klare å stå i hverdagen sånn nogen lunde i vater 😱😱😱 Anonymkode: 1ab00...a40 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #111 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner jo det.. men det er de ansattes eget argument- de er en pedagogisk institusjon enn barnepass. Jeg vil mye heller at mine småbarn får være i lek enn å skulle kun være innenfor pedagogiske rammer hele dagen. Poenget er at det er bedre for små barn å være et sted de kan utfolde seg enn å blir dratt rundt på på shopping, frisør, legetimer osv med mor- som selvfølgelig blir mer stresset av å ha med seg en som krever 100% oppmerksomhet. Skjønner ikke hvorfor det er så grusomt for barna å være i barnehagen når foreldre har fri og kan gjøre andre nødvendige oppgaver. Det blir jo mer kvalitetstid ut av det. Anonymkode: 1ab00...a40 Når barna er i barnehagen etter 15.30 så er det bare en ansatt igjen(kommer selvsagt an på åpningstidene i den enkelte barnehagen). Da er det ikke alltid man får skiftet bleie engang. Pedagogiske rammer er ikke å sitte ved et bord og ha "pedagogiske aktiviteter". Pedagogiske rammer er å ha nok personale som har nok tid til barna som er der. Og noen barn har godt av å være i barnehagen lenger dager ja, men da er det bra om de også får ha nok voksne rundt seg. Og derfor er det dumt om alle barna er der fra 7.30 til 16.30 Anonymkode: 0b510...5df 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #112 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (23 timer siden): I disse tider når hele barnehagesektoren holder på å gå rett vest ! Blir dere provosert av foreldre som har barna i barnehagen utover kjernetid når de ikke må det ? ( tenker ikke på de som har behov, syke osv ) men som kommer med lillebror i vogna 3 minutt før stenging og leverer ved åpning hver eneste dag ! Altså de som bruker 8-9 timer i barnehagen når de ikke har behov ! Eller tenker dere at de betaler for en tjeneste og bør bruke den maks !? Og at tjenesten derfor er for dårlig ! Anonymkode: 9ea60...d1c Nei, blir provosert over politikerene som prioriterer skattelette til de rike, svindyr familiegjenforening fra MENA-land, og bistand til andre land, foran å sørge for god nok grunnbemanning i barnehager og i grunnskolen. Anonymkode: a5800...bfa 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #113 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Når barna er i barnehagen etter 15.30 så er det bare en ansatt igjen(kommer selvsagt an på åpningstidene i den enkelte barnehagen). Da er det ikke alltid man får skiftet bleie engang. Pedagogiske rammer er ikke å sitte ved et bord og ha "pedagogiske aktiviteter". Pedagogiske rammer er å ha nok personale som har nok tid til barna som er der. Og noen barn har godt av å være i barnehagen lenger dager ja, men da er det bra om de også får ha nok voksne rundt seg. Og derfor er det dumt om alle barna er der fra 7.30 til 16.30 Anonymkode: 0b510...5df Ja, men det kan ikke jeg ta stilling til. Det er et ansvar arbeidsgiver og kommunen har. Jeg gjør det som er best for mitt barn, eller familien som en helhet. Noen ganger kommer familiens behov før barnet sitt behov- det er en vurdering vi tar i situasjon til situasjon, og hvem ulempen er størst/minst for. I perioder har hun vært kontaktsøkende mot voksne og litt mer usikker i gruppa. Da var det viktig at vi kom tidlig nok (selv om vi hadde mulighet for å komme senere) fordi det var vanskelig for henne å komme inn i en gruppe når gruppen var godt i gang med lek og aktiviteter. Det beste for henne var å være en av de første. Vi hentet så tidlig vi kunne, men det var ikke mulig for noen av oss å gå fra jobb for å hente tidligere enn arbeidsdagen var ferdig . Hentet mellom 15 og 16.30. Oftere nærmere 15 enn 16.30, men 16.30 var ikke til å unngå. Nå som hun er større og ikke lenger behov for voksen-støtte henter vi 100% når det passer for oss som familie. Bemanningen er ikke et hensyn som står høyt på prioriteringslista. Hun er nå på sfo, og kommer vi for tidlig blir hun rett og slett sint og lei seg, og føler hun faller utenfor gjengen når alle vennene er i lek og hun må hjem. Så vi prøver å unngå å hente før 15.45. Anonymkode: 1ab00...a40 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #114 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, men det kan ikke jeg ta stilling til. Det er et ansvar arbeidsgiver og kommunen har. Jeg gjør det som er best for mitt barn, eller familien som en helhet. Noen ganger kommer familiens behov før barnet sitt behov- det er en vurdering vi tar i situasjon til situasjon, og hvem ulempen er størst/minst for. I perioder har hun vært kontaktsøkende mot voksne og litt mer usikker i gruppa. Da var det viktig at vi kom tidlig nok (selv om vi hadde mulighet for å komme senere) fordi det var vanskelig for henne å komme inn i en gruppe når gruppen var godt i gang med lek og aktiviteter. Det beste for henne var å være en av de første. Vi hentet så tidlig vi kunne, men det var ikke mulig for noen av oss å gå fra jobb for å hente tidligere enn arbeidsdagen var ferdig . Hentet mellom 15 og 16.30. Oftere nærmere 15 enn 16.30, men 16.30 var ikke til å unngå. Nå som hun er større og ikke lenger behov for voksen-støtte henter vi 100% når det passer for oss som familie. Bemanningen er ikke et hensyn som står høyt på prioriteringslista. Hun er nå på sfo, og kommer vi for tidlig blir hun rett og slett sint og lei seg, og føler hun faller utenfor gjengen når alle vennene er i lek og hun må hjem. Så vi prøver å unngå å hente før 15.45. Anonymkode: 1ab00...a40 Bemanningen går utover barnet ditt. Det er det som er hele poenget. Om du tar stilling til det eller ei er revnende likegyldig. Hvis det er ditt barn som ikke får skiftet bleie pga for mange barn og for få folk så går det ut over ditt/dine barn. Sånn er det bare Anonymkode: 0b510...5df 1
Biloba Skrevet 22. oktober 2025 #115 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lurer veldig på hva kvinner med svangerskapspenger gjorde før i tiden. Da de hadde 3 små hjemme, var gravide med nr 4, far jobbet 12 timers dager og barnehage fantes ikke 🤷♀️ Anonymkode: 2b54c...f52 De hadde husmorvikar hvis de var syke, og slapp ungene ut for å leke i nabolaget med andre barn. Ropte på dem til måltider eller skrev på håndryggen når de skulle hjem, så andre hjemmeværende mødre sendte dem avgårde. Det var et løst teamarbeid i nabolaget, ikke hver mamma på fulltid med sine egne barn. De trengte heller ikke være så pedagogiske, kunne kjefte når de ville og drive med diverse straff og skremmer også, som gjerne er kjappere enn mer langsiktige samarbeidsstrategier. Lærere brukte også mindre tid på disiplin mens de hadde spanskrøret. 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #116 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bemanningen går utover barnet ditt. Det er det som er hele poenget. Om du tar stilling til det eller ei er revnende likegyldig. Hvis det er ditt barn som ikke får skiftet bleie pga for mange barn og for få folk så går det ut over ditt/dine barn. Sånn er det bare Anonymkode: 0b510...5df Hvilken forskjell gjør det for barnehagen (eller barnet) om hun tar stilling til det? Hun og mannen får ikke noe kortere arbeidstid av den grunn. Anonymkode: a0619...aa3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #117 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (23 timer siden): I disse tider når hele barnehagesektoren holder på å gå rett vest ! Blir dere provosert av foreldre som har barna i barnehagen utover kjernetid når de ikke må det ? ( tenker ikke på de som har behov, syke osv ) men som kommer med lillebror i vogna 3 minutt før stenging og leverer ved åpning hver eneste dag ! Altså de som bruker 8-9 timer i barnehagen når de ikke har behov ! Eller tenker dere at de betaler for en tjeneste og bør bruke den maks !? Og at tjenesten derfor er for dårlig ! Anonymkode: 9ea60...d1c Nei. Sier fra om det går ut over barnet på en negativ måte. Blir derimot forferdelig provosert at kommune og stat ikke tar skriket vårt om hjelp på alvor. Anonymkode: 7fd93...16e 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #118 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilken forskjell gjør det for barnehagen (eller barnet) om hun tar stilling til det? Hun og mannen får ikke noe kortere arbeidstid av den grunn. Anonymkode: a0619...aa3 Må det gjøre noen forskjell da? Det var en kommentar til en kommentar som bærer preg av at den som skrev kommentaren blåser i om det er en ansatt igjen eller ei. Min kommentar belyser at ettersom dette gjelder ditt barn så bør du i det minste bry deg og ikke være så bastant i at du ikke tar stilling til det. Jeg tenker at det er dere foreldre som har mulighet til å bidra til å endre dette. Første skritt: bry deg. Har ikke bedt noen om å skifte jobb Anonymkode: 0b510...5df 1
Biloba Skrevet 22. oktober 2025 #119 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mener ikke at barn skal være hjemme på fulltid. Det er sunt for barn å gå i barnehagen. Men, ideelt sett så bør barn mellom 1,5-3 år ikke ha mer enn 4 timer daglig. Og de fra 3 år og opp rundt 6 timer daglig. Dette er selvfølgelig helt umulig å få til i dagens Norge. Men det som går an å tenke seg er at de få gangene man har litt ekstra tid så bruker man den sammen med barnet sitt og ikke på seg selv. Og er man så syk at man ikke greier å ta vare på ungen sin et par timer uten den andre forelderen, så burde man kanskje bli innlagt. Anonymkode: 2b54c...f52 Ingen voksne får ligge på sykehus fordi de er for syke til å passe barna sine, og det for å rettferdiggjøre at barnet deres kan få være i barnehage innenfor åpningstiden 😂 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #120 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Må det gjøre noen forskjell da? Det var en kommentar til en kommentar som bærer preg av at den som skrev kommentaren blåser i om det er en ansatt igjen eller ei. Min kommentar belyser at ettersom dette gjelder ditt barn så bør du i det minste bry deg og ikke være så bastant i at du ikke tar stilling til det. Jeg tenker at det er dere foreldre som har mulighet til å bidra til å endre dette. Første skritt: bry deg. Har ikke bedt noen om å skifte jobb Anonymkode: 0b510...5df Vi foreldre har fint lite innflytelse på bemanningen i barnehagen. Noen ganger må man bare akseptere at ting er som de er. I tillegg skrev hun vel at barnet var ferdig med barnehagen og gikk på skolen nå, så da har det nok gått OK. Anonymkode: a0619...aa3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå