Gå til innhold

Barnehageansatte ! Blir dere provosert ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror veldig mange har mulighet til å ha barna mer hjemme hvis de velger å prioritere det. Vi jobber begge turnus, jeg jobber deltid. Jeg kan ha barnet hjemme fra bhg 2 dager i uka, og skolebarnet får mye fri fra sfo. Begge barna begynte i bhg da de var 2 år. Vi har et hus mange sikkert hadde valgt å pusse opp, og gamle biler. Vi drar ikke på dyre ferier, og kjøper klær brukt. 

Vi har fått kommentarer fra folk som tjener det dobbelte som oss, at vi er så "heldige" som kan være så mye hjemme med barna. Vi er ikke heldige, vi har valgt å prioritere det. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men - de har vel ganske spesielle jobber som også har turnus? Man må vel unne folk litt fri. En ting er at jeg har fri på kvelden når barna sover. Men da må noen andre på jobb. Noen sitt døgn er snudd på hodet for at samfunnet skal gå rundt også. Og da mener jeg ikke man kan forvente at de skal ha barna hjemme på dagtid fordi «de er hjemme». De sover kanskje og henter seg inn mellom skift også. 

Anonymkode: e3e2a...d99

Mener ikke at de skal ha barna hjemme, men de trenger gjerne ikke være der til 16:30. Hva med å gi de en kort dag av og til?

Anonymkode: 9fd33...a13

• Liker 5
Skrevet
mommyaka skrev (26 minutter siden):

Og du er muslim?  Og folk som ikke kommer fra Norge kan oppdra barn bedre?

Åpenbart 😂 

Anonymkode: e2383...648

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Åpenbart 😂 

Det forklarer jo mye

Skrevet
mommyaka skrev (5 minutter siden):

Det forklarer jo mye

Slapp av, barna dine vil lere av oss 😉

Skrevet

Jeg jobber deltid, men barnet elsker å være i barnehagen.

Vi finner på kjekke ting sammen som kveldstur, lekeplass, hobby og lek sammen hjemme på ettermiddagene.  Helgene har vi mye kvalitetstid også. 

Jeg syns ikke man skal klandre foreldre som er hjemmeverende, jobber turnus eller deltid for dårlig bemanning. Vi betaler like mye som resten. Kanskje det i fremtiden burde vært rimeligere for de som kan motta et redusert tilbud? Men det må jo være på foreldrenes premisser også. De som har halv plass kan ikke komme og gå som de vil. Og de færreste får en turnus med fri som passer hver uke. 

Anonymkode: 7cd9e...562

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slapp av, barna dine vil lere av oss 😉

Mine barn vil lære hva av muslim mennesker?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Men - de har vel ganske spesielle jobber som også har turnus? Man må vel unne folk litt fri. En ting er at jeg har fri på kvelden når barna sover. Men da må noen andre på jobb. Noen sitt døgn er snudd på hodet for at samfunnet skal gå rundt også. Og da mener jeg ikke man kan forvente at de skal ha barna hjemme på dagtid fordi «de er hjemme». De sover kanskje og henter seg inn mellom skift også. 

Anonymkode: e3e2a...d99

Jeg jobber turnus, og kommer fra bhg (er pedagog).

Jeg har 0 problemer med å sende ungen min i bhg selv om jeg har turnusfri.

Det er likevel ingen grunn til at ungen min skal være i bhg fra 7-17. Jeg leverer rundt 9/9.30 når jeg har senvakt eller fri, og henter 1430-15 når jeg har fri. Hadde aldri i verden falt meg inn å la barnet være i bhg mer enn han trenger. Det å gi barnet mitt muligheten til korte dager og rolige morgener er GULL for hele familien. 

Har faktisk eksempler på barn som har tilstede hele åpningstiden hver eneste dag, året gjennom, selv om foreldrene var åpne om at de hadde fri den dagen. Og dette blir mer og mer vanlig, jeg nekter å tro at den jevne forelder har behov for å hente seg inn året rundt, selv ved fri 

Anonymkode: b3fc4...89d

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Er i foreldrepermisjon og prøvde hente barnet en gang klokka 13.30. Fikk spørsmål fra personalet hvorfor jeg hentet så tidlig😄 Og barnet ville ikke hjem en gang, måtte bruke 15-20 min for å lokke med meg hjem. Så etter det hentet jeg bare som normalt rundt 15 i stedet, men ikke tidligere enn rundt 14.30. Er heldigvis ikke førstemann i barnehage heller. Kommer rundt 8. Jeg snakket en del med personalet mot slutten av graviditeten om jeg burde ha barnet hjemme noen uker etter fødsel og generelt veldig korte dager men de anbefalte ikke det. Fikk høre dagene burde være tilnærmet normale og heller ikke være for lenge borte fra barnehage. Mulig det er ulike råd om det men jeg skjønner at det ikke er gunstig med 10 timer barnehage. Det har hendt av ulike årsaker at henting har blitt etter 16 og da har jeg alltid dårlig samvittighet. Men barnet ser alltid ut til å ha det bra så det hjelper mye. Tenker innimellom kan det gå men uansett 10 timer er helt fryktelig for et lite barn. Har forståelse for de som har sånne jobber eller er enslige og ikke får det til å.gå opp på andre måter. Men en rik hjemmeværende som tilbrakte dagene på kafé og trening hver eneste dag mens barnet var i bhg fra 7-17 hadde jeg nok reagert på.

Anonymkode: cba0b...069

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sier det samme som jeg alltid sier i disse trådene, dere har en sterkt overdrevet forestilling om hvor mye fri folk har. De aller fleste foreldre jobber heltid, og de fleste av disse jobber vanlig dagtid, dvs. 7,5 eller 8 timer hver dag. Reisetid kommer selvsagt i tillegg, og man har fem ukers ferie som må dekke alt, inkludert jul, påske, planleggingsdager og sommerferie.

De som jobber natt har behov for å sove innimellom de også, det håper jeg alle er enige i. Men dersom absolutt ingen andre foreldre noensinne gjorde noe som helst utenom jobb i barnehagetiden, ville likevel de aller, aller fleste barna vært i barnehagen hver dag og full dag hver dag. Det må til for å dekke en normal arbeidstid. Ingen shaming av foreldre vil endre på det, med mindre man får folk til å si opp jobben og holde barna hjemme.

Anonymkode: a0619...aa3

Dette stemmer på ingen måte med barnehagene jeg har jobbet i. Veldig mange foreldre er utenfor arbeidslivet.

Vi har jo skyhøye tall for uføre i Norge, mange av disse er foresatte. Mange er sykemeldte eller på AAP. Noen er studenter med mye fri. Noen er arbeidsledige (f.eks mange av flyktningene). Mange jobber deltid, eller turnus. Mange (her hvert fall) jobber i Nordsjøen og har 1 måned fri (!!) etter 2 uker på jobb. Noen har da deltidsjobb hjemme, andre har bare fri.

Flere leverer ungene i barnehagen selv om de har permisjon (ja!). Flere er lærere og har 12-13 uker fri i året. Flere går på stønader av ymse slag- som pleiepenger for andre barn f.eks eller svangerskapspenger (f.eks billakkerere/ansatte med brukere som kan være voldelige). Det er en haug av grunner til å være enten utenfor arbeidslivet eller ikke arbeide hver dag.

Anonymkode: 14611...b02

• Liker 1
Skrevet

Tenker at man som hjemmeværende ( altså ikke syk osv osv osv ) eller er ferdig på jobb 12, konsekvent henter sist hver eneste dag hele året ! Man klarer faktisk frivillig la barnet sitt være sistemann hver dag når de ikke må. ( ja nå vet jeg av flere som rett og slett ikke gidder for det er behagelig )  Da blir jeg trist på vegne av barnet. Det må være vondt å vite at f: eks mamma og lillebror er hjemme hele dagen ! Mulig dere mener de ikke merker det , men skal love dere en 3 åring vil kunne føle seg avvist ! 

Anonymkode: 9ea60...d1c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja enkelt og greit. Syns synd på barna. Nå som barnehagen er så billig syns jeg eier burde kunne stille krav til oppholdstid og hvilke reelle behov foreldre har. Og ja jeg skjønner at enkelte kan slite enten fysisk eller psykisk, men det gjelder for pokker ikke alle. Og det virker som en stor del av de ikke takler og være alene med alle barna sine. Det er SÅ trist. I min barnehage er vi bra nok bemannet og styrer får tak i vikar ved sykdom så det handler ikke om det. Jeg er trist på barna sin vegne som virker å være en byrde for foreldrene. Jeg elsker yrket mitt men vet ikke hvor lenge jeg klarer å se på dette lenger. Det er hjerteskjærende den tendensen som mange av foreldrene er med på. Heldigvis ikke alle. Fins heldigvis noen som liker å være med barna sine. Tenk på barna, de er de mest dyrebare vi har og tiden går så altfor fort ♥️

Anonymkode: d801f...5b9

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er i foreldrepermisjon og prøvde hente barnet en gang klokka 13.30. Fikk spørsmål fra personalet hvorfor jeg hentet så tidlig😄 Og barnet ville ikke hjem en gang, måtte bruke 15-20 min for å lokke med meg hjem. Så etter det hentet jeg bare som normalt rundt 15 i stedet, men ikke tidligere enn rundt 14.30. Er heldigvis ikke førstemann i barnehage heller. Kommer rundt 8. Jeg snakket en del med personalet mot slutten av graviditeten om jeg burde ha barnet hjemme noen uker etter fødsel og generelt veldig korte dager men de anbefalte ikke det. Fikk høre dagene burde være tilnærmet normale og heller ikke være for lenge borte fra barnehage. Mulig det er ulike råd om det men jeg skjønner at det ikke er gunstig med 10 timer barnehage. Det har hendt av ulike årsaker at henting har blitt etter 16 og da har jeg alltid dårlig samvittighet. Men barnet ser alltid ut til å ha det bra så det hjelper mye. Tenker innimellom kan det gå men uansett 10 timer er helt fryktelig for et lite barn. Har forståelse for de som har sånne jobber eller er enslige og ikke får det til å.gå opp på andre måter. Men en rik hjemmeværende som tilbrakte dagene på kafé og trening hver eneste dag mens barnet var i bhg fra 7-17 hadde jeg nok reagert på.

Anonymkode: cba0b...069

14.30- 15.00 er jo tidlig da ❤️ Jeg hadde søsken hjemme når far var hjemme i de to første ukene, syns det var gull i forhold til å bli kjent sammen som en ny familie. Og ja det var styr med amming og det som var, men ville ikke byttet. Så jeg ville nok rådet annerledes enn bhg til dine barn. 

Anonymkode: d801f...5b9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

I disse tider når hele barnehagesektoren holder på å gå rett vest ! Blir dere provosert av foreldre som har barna i barnehagen utover kjernetid når de ikke må det ? ( tenker ikke på de som har behov, syke osv ) men som kommer med lillebror i vogna 3 minutt før stenging og leverer ved åpning hver eneste dag !

Altså de som bruker 8-9 timer i barnehagen når de ikke har behov ! Eller tenker dere at de betaler for en tjeneste og bør bruke den maks !?  Og at tjenesten derfor er for dårlig ! 

Nei men jeg blir lei meg på vegne av barna som har 9-10 t dag i bhg fra de er små , og ett av de fantastiske argumentene er vi betaler for plassen 🙃

Anonymkode: 2ec1e...91c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke sikkert ts er kronisk pålogget kg som deg da.....

Jeg synes vi burde shame mer. MashAlla, nordmenn kan ikke oppdra barn.

Du skjønner at den personen liker ikke disse trådene og skal

aøltid komme med sånne kommentarer 

Skrevet
mommyaka skrev (13 timer siden):

Dette tema var vi 100 andre tråder om her inne....du vet... sånn shame mødre( som går hjemme eller ikke etc)

Å du kan bare holde deg unna , må ikke svare på alle tråder om du blir lei av temaet 

Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på de foreldrene, jeg vil ha mest mulig tid med barna og kortest mulig tid i bhg for de, hvorfor skal jeg ellers ha barn…

• Liker 1
Skrevet

Blir ikke provosert nei. 

Men det er min jobb å tale barnas sak, så når jeg opplever at barn blir utslitt av å ha 10 timer i barnehagen hver dag så tar jeg en dialog med foreldre for å kartlegge hvorfor og om det finnes en løsning på at barnet kan få litt kortere dager innimellom. Handler om å ha en god kommunikasjon med foreldre, og heller være nysgjerrig og åpen fremfor dømmende. 

For oppholdstiden til barn i barnehagen har økt, og jeg har erfaring nok til å se at foreldre sine holdninger har endret seg. Men ting er ikke svart-hvitt. Mange har ikke et valg, og mange har ting i livet som er vanskelig. 

Men argumentet om at foreldre betaler for plassen blir for tynn. De betaler en ørliten brøkdel, og den brøkdelen er veldig veldig liten. Og om foreldre bruker det som argument så faller det igjennom hos meg. De betaler for under en halv dag med en barnehagelærer iløpet av en måned. 

• Liker 5
Skrevet
Biloba skrev (14 timer siden):

Barnehagen skal ikke så langt inn i privatsfæren til folk at de skal vite hvem som har fødselsdepresjon, hvem som er på randen av samlivsbrudd, hvem som strever mye med søvnløse nyfødte osv. 

Her er jeg uenig. 
Alt dette er noe som ditt barnehagebarn merker (på ulike måter), og det kan være lurt om barnehagen har litt info om dette, slik at de kan støtte barnet ditt litt ekstra når det er utfordrende perioder i heimen. 

På generelt grunnlag tenker jeg at barna har det best hjemme med sine foreldre, der det er mulig. Og at foreldre tar de valg de tenker er best for sine barn, og så kan jeg være så enig eller uenig jeg vil. Dette har ingen sammenheng med bemanning i barnehagen, men mine tanker om hvem som har hovedansvaret for barnet/barnets utvikling.
Når foreldre er i jobb er det jo ingen som ser negativt på at barna er i barnehagen den nødvendige tiden, men jeg innrømmer at jeg tenkte mitt forrige vinter da en mor og en far kom på henting i bhg kl 16.15 og med stjerner i øynene fortalte sine barn (4 og 5 år) at ‘mamma og pappa har kosa seg på isfisking i HELE dag. Bli med i bilen så skal dere få se fisken vi har med hjem’. Barna hadde da vært i barnehagen siden kl 7. Jo da - foreldre bør gjøre ting alene uten barn også, for det er viktig. Men det er viktig hvordan man ordlegger seg rundt det også. 
Som lærermor sier over hodet til sin 5-åring i starten av sommerferien: ‘Jeg har fri denne uka, men han må i barnehagen så jeg får hvile meg litt, for jeg har jobbet så mange ettermiddager de siste ukene.’ Ja, server vel ettermiddager hvor barnet ditt ikke har sett deg, og når du har fri så får ikke barnet ditt se deg ekstra da heller?

Som sagt. For meg har dette ikke noe med bemanningsnorm å gjøre. Foreldre må gjøre det de tenker er best. Men jeg håper de innimellom prøver å innta barneperspektivet - hva tenker egentlig barnet selv?

Anonymkode: c673c...29b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

I disse tider når hele barnehagesektoren holder på å gå rett vest ! Blir dere provosert av foreldre som har barna i barnehagen utover kjernetid når de ikke må det ? ( tenker ikke på de som har behov, syke osv ) men som kommer med lillebror i vogna 3 minutt før stenging og leverer ved åpning hver eneste dag !

Altså de som bruker 8-9 timer i barnehagen når de ikke har behov ! Eller tenker dere at de betaler for en tjeneste og bør bruke den maks !?  Og at tjenesten derfor er for dårlig ! 

Du vet ingenting om hva som skjer i andre familier, så tenker du og resten skal holde nesa deres unna andre folk sine valg! 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...