Gå til innhold

Barnehageansatte ! Blir dere provosert ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lønn og kompetanse til barnehagearbeider må ned.

Jeg leste på NRK i går at barnehagene sliter med underbemannelse fordi så få velger barnehageutdannelse. Herregud, ansett noen uten utdannelse, da! Man trenger ikke utdannelse for å passe på barn. Lederen i barnehagen kan kanskje ha utdannelse, men det trenger virkelig ikke resten.

Det hadde vært best om alle hadde doktorgrad i pedagogikk, men det er ikke realistisk. Vi må senke våre krav. Vi lever ikke i en fantasiverden. Sliter man med bemanning, så finnes det løsninger.

Anonymkode: 85bef...8f9

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ikke sikkert ts er kronisk pålogget kg som deg da.....

Jeg synes vi burde shame mer. MashAlla, nordmenn kan ikke oppdra barn.

Anonymkode: e2383...648

Er selv utlending og ikke alle muslimer kan oppdra barna heller. Faktisk er det ingen folkegrupper, religiøse osv osv hvor alle kan oppdra barna. Men her var temaet bhg ikke oppdragelse som hovedtema.

Synes heller vi kan shame de som tror at pga de tror på det og det, har sånn og sånn hudfarge, sånn og sånn øyenfarge osv osv så er de perfekte 

Sist jeg sjekket var absolutt ingen perfekte men mange er gode nok 

Endret av Fru Uperfekt
Skrevet (endret)
Dansemamma skrev (1 time siden):

Derimot er det mange foreldre som er på shopping, trener, ligger å soler seg i hagen, klipper plenen, handler osv, som er årsaken til at barna har unødvendig lang dag. Det er provoserende. 

Hvis de handler med trøtte, sure og grenseutprøvende barn, blir det også feil. Barn skal ikke i butikken før de er ferdig sosialisert til det. Samme med å spise på restaurant/cafe eller ta fly. Gå i selskap. Være i kirken i et bryllup. Tar barnevogna plass i det offentlige rom er det feil, og amming bør gjøres innelukket der folk gjør fra seg. Føde skal man gjøre på drive in, knapt, men det må såklart også være straffbart å forsøke å få til fødsler andre steder enn på sykehusets samlebånd.

Staten betaler ikke primært for å utdanne 1-åringer, men fordi de vil ha arbeidskraften til begge foreldre. Familiene har mistet et årsverk ifht noen tiår tilbake, småbarnsforeldre brenner broene i begge ender og familier oppløses slik at mye må løses av enslige, evt med nye partnere og dine/mine/våre. 

Og så føder kvinner attpåtil for få barn, samtidig som de belaster alle sosiale systemer med å ha barn, og blir sykemeldte pga sine totalbelastninger...

Endret av Biloba
  • Liker 4
Skrevet

Har tenkt litt over dette, og jeg har alltid full forståelse for lange dager i bhg. Alle har sitt, jobb, sykdom, psykiatri. Etc. Selvsagt blir man trist på vegne av de barna som alltid blir levert først og hentet sist. Så gjør man det beste ut av det, med de rammefaktorene man har. Samtidig, så blir jeg enda mer trist og kanskje hakket provosert over de som har barnet full uke i mellomdagene i jula.. 

Min erfaring er at de som jobber 0800-1600, og har barnet der fra 0730-1630 gjør det de kan for å ha barnet hjemme i jul og påske feks. De tar fri selv, de bruker familie, evt reiser vekk til familie. De prøver hardt. De tar gjerne avspasering og henter tidlig i verstefall, og vi må trygge dem på at det er helt greit å sende barna i bhg i jula når man må på jobb. Mens de som er hjemme, de sender gladelig barna sine, og da gjerne 9-10t dag.. Er det ikke rart? Det er mørkt når barna kommer, og det er mørkt når de blir hentet. 

Anonymkode: 724ad...645

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Lønn og kompetanse til barnehagearbeider må ned.

Jeg leste på NRK i går at barnehagene sliter med underbemannelse fordi så få velger barnehageutdannelse. Herregud, ansett noen uten utdannelse, da! Man trenger ikke utdannelse for å passe på barn. Lederen i barnehagen kan kanskje ha utdannelse, men det trenger virkelig ikke resten.

Det hadde vært best om alle hadde doktorgrad i pedagogikk, men det er ikke realistisk. Vi må senke våre krav. Vi lever ikke i en fantasiverden. Sliter man med bemanning, så finnes det løsninger.

Anonymkode: 85bef...8f9

Du tuller nå ?

Anonymkode: 2ec1e...91c

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Mens de som er hjemme, de sender gladelig barna sine, og da gjerne 9-10t dag.. Er det ikke rart? Det er mørkt når barna kommer, og det er mørkt når de blir hentet. 

Anonymkode: 724ad...645

Ikke alle arbeidssteder kan gi fri i romjul, f.eks innen helse og omsorg, der mange småbarnsforeldre jobber.  

Hvordan vet du forskjellen på om de enkelte foreldrene sender barna sine pga slappe holdninger, eller om de er så på felgen at de må sette på egen oksygenmaske først? 

Jeg gjorde det ikke, ville ikke klart å slappe av med det. Men ville kunne være mer mentalt distansert ifht barnet hjemme hvis jeg var overbelastet ut over hva jeg klarte. Dette er ikke synlig for barnehageansatte, men selvsagt for barnet. Hvor mange er berettiget til å sitte på sin høye hest, egentlig?

• Liker 2
Skrevet

Nei, blir ikke provosert på egne vegne. Jeg må jo være i barnehagen 7,5 timer uansett. 

Men jeg syns inmari synd på barna. Og hadde aldri valgt å få barn selv hvis jeg måtte ha de i 8-10 timer i barnehage... 

Noen i tråden er opptatt av at det ikke er foreldre sin feil eller sitt problem at barnehagene mangler folk. Seriøst? Det er BARNA som betaler prisen. 

Anonymkode: 12852...31d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest malifika
Skrevet

Hvis foreldrene benytter seg av hele åpningstiden hver eneste dag selv om de ikke har behov for det, så har barna det uansett bedre i barnehagen enn hjemme. Slike foreldre beviser bare hvor lite de ønsker/prioriterer og være sammen med ungene sine.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

SSB gjør undersøkelser jevnlig, her er den nyeste: https://www.ssb.no/utdanning/barnehager/artikler/barnetilsynsundersokelsen-2023

Anonymkode: a0619...aa3

Interessant undersøkelse. Og spesielt interessant at de plasserer "mer enn avtalt tid" som 41 timer i en egen kategori, og "mindre enn avtalt tid" som 40 timer.

1. Er nok mange foreldre som har justert på egne tall i denne undersøkelsen 

2. 40 timer i uka er fortsatt 8 timer per dag 

3. Barnehagen har ikke blitt spurt i denne undersøkelsen. De baserer seg på svar fra foreldre 

Anonymkode: b3fc4...89d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Interessant undersøkelse. Og spesielt interessant at de plasserer "mer enn avtalt tid" som 41 timer i en egen kategori, og "mindre enn avtalt tid" som 40 timer.

3. Barnehagen har ikke blitt spurt i denne undersøkelsen. De baserer seg på svar fra foreldre 

Og det understreker bare det som blir sagt: 

8 timers  barnehagedag er LENGE om foreldre har fri selv 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du mener de løy, i en helt anonym undersøkelse?

I Nittedal ble åpningstidene i de kommunale barnehagene redusert etter at en undersøkelse viste at barna bare var der i 7 timer og 23 minutter. Løgn det også? https://www.barnehage.no/ferie-kommunale-barnehager-private-barnehager/vedtok-kutt-i-apningstid-toft-at-de-tor/260411

Om dere syns åtte timer (tilsvarende en normalarbeidsdag) er for mye, kan ikke folk i full jobb med vanlig arbeidstid ha barn. Det er lov å mene det selvfølgelig, men da bør dere si det i klartekst. Ikke dekke dere bak påstander om at mange foreldre bruker barnehagene uten å være i jobb om det er fulltidsarbeidene mødre dere egentlig vil til livs 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det eneste som provoserer meg her er foreldre som gjemmer seg bak at de «betaler for en tjeneste». Det gjør de i veldig liten grad! Foreldrebetaling er et musepiss i havet sammenliknet med hva plassen koster! Foreldrene betaler 14.400kr i året for en plass, mens kommunen betaler mellom 150.000-300.000kr alt etter hvor barnehagen ligger, og hvor gammelt barnet er. Eneste grunn til at jeg er for gratis barnehage er at foreldre som bruker som argument at de betaler for plassen når ungen er der 07:02-16:58. Nei, du betaler ikke barnehageplassen! Stat/kommune gjør det!  

Anonymkode: 41b85...afe

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du mener de løy, i en helt anonym undersøkelse?

I Nittedal ble åpningstidene i de kommunale barnehagene redusert etter at en undersøkelse viste at barna bare var der i 7 timer og 23 minutter. Løgn det også? https://www.barnehage.no/ferie-kommunale-barnehager-private-barnehager/vedtok-kutt-i-apningstid-toft-at-de-tor/260411

Om dere syns åtte timer (tilsvarende en normalarbeidsdag) er for mye, kan ikke folk i full jobb med vanlig arbeidstid ha barn. Det er lov å mene det selvfølgelig, men da bør dere si det i klartekst. Ikke dekke dere bak påstander om at mange foreldre bruker barnehagene uten å være i jobb om det er fulltidsarbeidene mødre dere egentlig vil til livs 

Så du tenker at vi som jobber i barnehage og observerer disse tingene, lyver? :klo: 

alle jeg kjenner som jobber i barnehage er enig i at barna er hjertelig velkommen i bhg så lenge foreldrene er på jobb. 

men! Har man turnusfri eller begynner sent/slutter tidlig på jobb, leverer man ikke barnet i barnehage 8 timer. Dette er det ikke barna som profitterer på.

og når disse foreldrene ikke velger barnas beste, må noen andre si ifra...

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage i snart 18 år. Åpningstidene har blitt lengre de siste årene, og også barnas oppholdstid. På min avdeling går det 24 barn. Før kl 8 er det allerede 12 barn som har kommet. Kl 16:30 er det alltid 10 stk igjen. Og det er de samme barna. Bare for 10 år siden hadde vi rolige morgener og ettermiddager, hvor vi kanskje hadde 3-4 barn på avdelingen. Disse fikk gjerne litt ekstra oppmerksomhet av de ansatte fordi vi hadde god tid. Foreldrene til disse barna jobbet ofte langt unna, eller var aleneforeldre i vanskelige situasjoner. Disse barna ble ofte med de ansatte på gjøremål og slikt, og fikk endel en til en tid. Slik er det ikke lenger. Nesten halvparten av barna har oppholdstid på 9-10 timer. Flere av disse foreldrene er hjemmeværende eller har hjemmekontor, altså ikke lang reisevei. Noe har skjedd med denne generasjon foreldre. Om det er annerledes prioriteringer eller ikke kan jeg ikke si sikkert, men at mange flere barn har lange dager i barnehagen er absolutt med på slitasjen på de ansatte. Mange sier de ikke skjønner hvorfor det er NÅ ansatte i barnehagene klager på bemanning og press. Jeg tror barnas oppholdstid en en stor del av dette. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har jobbet i barnehage i snart 18 år. Åpningstidene har blitt lengre de siste årene, og også barnas oppholdstid. På min avdeling går det 24 barn. Før kl 8 er det allerede 12 barn som har kommet. Kl 16:30 er det alltid 10 stk igjen. Og det er de samme barna. Bare for 10 år siden hadde vi rolige morgener og ettermiddager, hvor vi kanskje hadde 3-4 barn på avdelingen. Disse fikk gjerne litt ekstra oppmerksomhet av de ansatte fordi vi hadde god tid. Foreldrene til disse barna jobbet ofte langt unna, eller var aleneforeldre i vanskelige situasjoner. Disse barna ble ofte med de ansatte på gjøremål og slikt, og fikk endel en til en tid. Slik er det ikke lenger. Nesten halvparten av barna har oppholdstid på 9-10 timer. Flere av disse foreldrene er hjemmeværende eller har hjemmekontor, altså ikke lang reisevei. Noe har skjedd med denne generasjon foreldre. Om det er annerledes prioriteringer eller ikke kan jeg ikke si sikkert, men at mange flere barn har lange dager i barnehagen er absolutt med på slitasjen på de ansatte. Mange sier de ikke skjønner hvorfor det er NÅ ansatte i barnehagene klager på bemanning og press. Jeg tror barnas oppholdstid en en stor del av dette. 

Foreldre er mer presset når begge foreldre går i full jobb. Kvinners yrkesdeltakelse er også endret på den måten at flere enn tidligere har karrierer som krever arbeid eller tankearbeid utenom fast arbeidstid, som f.eks ledelse. Man blir selvfølgelig ikke like sliten av å stå deltid i en skobutikk som er lite besøkt på dagtid på hverdager som man blir av å være leder på en institusjon med økonomi og bemanningsansvar, arbeidsmiljøansvar osv. Boligpriser krever kanskje lengre avstand til jobb osv som fører til lengre oppholdstid. Manges arbeidsbelastning er økt pga krav til effektivisering, slik at mange jobber ubetalt overtid.

Hjemmeværende mødre er vel mer sjeldent i vår tid uten at det ligger en årsak bak eller de er i foreldreperm. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

I disse tider når hele barnehagesektoren holder på å gå rett vest ! Blir dere provosert av foreldre som har barna i barnehagen utover kjernetid når de ikke må det ? ( tenker ikke på de som har behov, syke osv ) men som kommer med lillebror i vogna 3 minutt før stenging og leverer ved åpning hver eneste dag !

Altså de som bruker 8-9 timer i barnehagen når de ikke har behov ! Eller tenker dere at de betaler for en tjeneste og bør bruke den maks !?  Og at tjenesten derfor er for dårlig ! 

Anonymkode: 9ea60...d1c

Det med betaling er ikke et argument man kan bruke lenger da prisen for barnehage er latterlig. Alle foreldrene i barnehagen betaler kanskje lønna for høyrefoten til en ansatt til sammen. Resten er fra landet Norge.

Ellers tenker jeg at mange barn har det bedre i barnehagen enn hjemme, og da er det bra å være i barnehagen. Det er også slik at noen barn har mer utbytte akkurat nå av å være i barnehagen enn hjemme så slik sett spiller det ingen rolle om barna kommer 7.30 eller 8.

Det som er provoserende for meg er når noen av dere foreldre ikke ser at barnet er en del av en gruppe i barnehagen og ønsker mye mer enn akkurat det vi kan tilby. Vi er jo ikke foreldrene til barnet og kan ikke ha lik oppfølging som noen har mulighet for hjemme.

Hvis du ikke tenker dette gjelder deg, så gjør det sikkert ikke det ;)

Anonymkode: 0b510...5df

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Eller er det barnehagen du jobber i?  Vi har en 2-3 ganger hentet "sent" mellom 16-16.30 og da er det nesten ingen barn på avdelingen igjen. Jeg pleier hente 14 30-15 for er i permisjon og da er det ofte mange andre å henter også. Inntrykket er at de fleste ønsker at barna skal slippe lange dager.

Mitt barn leveres av pappaen før jobb og det er rundt 8. Min baby sovet til 10-tiden og har hyppige oppvåkninger for amming i løpet av natta/morgen.  Barnet vårt trives i barnehagen og har mange venner der. 

Jeg slet mye under graviditeten så den siste måneden var jeg sykemeldt og sengeliggende pga store smerter. De ansatte i barnehagen mente jeg burde hente tidligere enn når pappaen kunne hente som var rundt 16. Jeg vet ikke hvorfor personalet skulle blande seg inn i mine diagnoser osv. Jeg kunne forøvrig knapt bevege meg pga smerter heller så syntes det var litt ubehagelig å vite ansatte drev å spekulerte hvorfor jeg ikke hentet lengre.. Samme leser jeg her i tråden om hva foreldre driver med, har fri osv. Hvordan har dere så god oversikt over hva alle driver med til enhver tid og hvilke grunner de har til å være hjemme? Er det sånn småbyer der alle kjenner alle og driver og sladrer? Synes bare det er så rart å vite at en person leverer klokka 7 fordi det ene eller det andre og henter 17 fordi det ene eller det andre. Ligger og soler seg i hagen, er på kafé, trening osv. Virker litt skummelt detaljert😅

Sånn forresten dette var ikke et svar kun til deg men angående alle svar i hele tråden.

Anonymkode: cba0b...069

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere snakker om barna deres som noe som er i veien, til bry, en forstyrrelse ! Dere betaler for en tjeneste ! Det er da ikke en vare vi snakker om. Det er små barn som vi selv har valgt å sette til verden og vi vil se dem minst mulig ?!! Det er jo så skremmende ! Tar man en barnehage der 18 barn sitter ved frokostbordet, skal jeg vedde på at sikkert 8 av disse kunne ha spist frokost hjemme ! Ja store deler av livet til barnet er en forelder hjemme i permisjon, har senvakt osv osv . Ingen som sier man skal ta barna ut av barnehagen ! Men ro ned litt ! Om barna er vanskelige skal jeg love deg de ikke blir bedre av å bli skyvd unna 9-10 timer hver dag.  Og så klart man kan gå på kaffe, sove og se på tv. Men må man det hele dagen ? Tenger ikke barna litt ro og ?? 

Anonymkode: 9ea60...d1c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror du virkelig det er pedagogisk opplegg frs 7-17? 

Det pedagogiske opplegget er 1 time mellom.9.30-10.30. Etter dette er det rutiner som måltid, dobesøk, soving, lek. Og brannslukking fordi man ikke har nok bemanning.

Har man fri, send gjerne barnet i barnehage fra 9-15. Mer enn dette har ikke barnet behov for 

Det er det dere argumenterer med når dere skal forklare at dere ikke er der for å vær barnepassere. 
Men er det ikke mye mer givende for en 3-4-5åring å være i barnehagen sammen med jevnaldrende enn å bli drasset mer rundt på shopping og andre ærender med en stresset mor. Livet går sin gang selv om man har barn i familien. Ting på handles, legetimer på man på, frisørtimer kan man med fordel fortette å gå til osv… Det må da være mye bedre å få leke i barnehagen enn å bli dratt med på alt dette. 

Anonymkode: 1ab00...a40

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eller er det barnehagen du jobber i? 

Nei, det er dessverre ikke det. Jeg har kollegaer fra andre barnehager i andre bydeler, og de opplever akkurat det samme. Det er mange flere barn som leveres tidlig og hentes senere nå enn for bare 10 år siden. 

Uavhengig av årsaken til at barna har lengre dager, så gjør dette belastningen på barnehageansatte mye større nå enn for 10 år siden. I Sverige må feks foreldre melde inn et reelt behov for opphold ut over kjernetiden. Derfor klarer de seg med lavere bemanning. Om vi skal fortsette med fri oppholdstid i Norge, må bemanningen økes deretter. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...