Gå til innhold

Barnehageansatte ! Blir dere provosert ?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke meg du siterer men svarer likevel.

Hos oss så har vi 13 barn på avdelingen. 10 av barna har foreldre som er sammen/gift, 1 av barna har kun en forelder og 2 av barna har foreldre som ikke bor sammen, men barnet bor 50/50.

Ingen av foreldreparene har lik arbeidstid, (dette vet vi fordi vi kjenner dem, så dropp og kveruler på det) gjengangeren er typisk at den ene jobber fra 7-15 og den andre fra 9-17 ish. 

For meg er det da naturlig at den som begynner 9 leverer i barnehagen og den som slutter kl 15 henter. Men, nei den som begynner sent leverer tidlig og legger gjerne inn en time trening før hen går på jobb. Og den som slutter tidlig trener gjerne etter jobb og henter sent. 

Resultatet er at barnet er i barnehagen fra 07-17 hver dag. Og de samme foreldrene tar gjerne selv fri på inneklemte dager og leverer barna i barnehagen. 

Dette gjelder de aller fleste foreldre parene i vår barnehage, i søsterbarnehagene våre og er en tilbakevendende problemstilling over hele fjøla.

Og det er disse foreldrene vi vil skal få opp øynene sine og ta seg sammen. De som er alene, syke, mangler nettverk etc er absolutt ikke de vi peker på for de har ikke noe valg. 

Du kan velge å tro på meg eller ikke, spiller liten rolle. Men den dagen hele barnehage "næringa" kollapser og det kommer strengere regler for bruk og opphold, så kanskje du får deg en aha opplevelse.

Anonymkode: 2b54c...f52

Så rart det er 10 foreldrepar der en starter sent og en jobber lenge. Jeg er forundret hvor mye en barnehageansatt tilsynelatende vet om arbeidsdagen og treningsrutinene til foreldre. Har dere oversikt over hvilke dager som er trening i arbeidstid også da? Grunnen til at jeg er skeptisk til hvor mye ansatte liksom vet et fordi jeg har hatt eget barn i 2 forskjellige barnehager og det var veldig begrenset hva de visste om vår fritid og arbeidsdager. Og hvor mye de vet om privatlivet til alle foreldre generelt.

Og nei vi er ikke en av de som har barna i bhg fra 7-17 eller i ferie.

Anonymkode: cba0b...069

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
mommyaka skrev (9 minutter siden):

Men igjen..1 par...som du ikke vet noe om untatt du vet når de jobber.

Kanskje barnet er en sånn som står opp 0500 på morgen... og da går barnet være hjemme i 3 timer med foreldre før barnehagen.

Og kanskje den som slutter 15... Faktisk ikke har tid.. kanskje det er overtid.. kansje denne personen har noen dem må ta vare på eller hjelpe.

Det er slike innlegg jeg mener må stoppe med...dere under og tror basert på litt dere vet om foreldre 

Helt greit. Men HVER dag? Og umulig å få fri i romjulen? Og får ikke til å ha sommerferie? Det er ingen ansatte som har så lite fri, og det er bare barn i barnehagen som kan ha så lange dager, hver dag hele året. Flaks vi har stengt julaften og 17 mai, ellers så hadde barna vært i barnehagen da og. 

Anonymkode: 41b85...afe

• Nyttig 1
Skrevet

Vi bor i Oslo, jobber i Oslo og har barnehage nær hjemmet. Og vi bruker fort 30-40 minutter til og fra jobb. Da må jo barnas barnehagedag være foreldrenes arbeidstid, pluss reisetiden til jobb, pluss litt slingringsmonn på å hente og levere. Det blir det lange dager av, men ingen jeg kjenner som bor i byen har råd til ikke å være to foreldre i full jobb. Ikke alle har fleksitid heller. 

Anonymkode: 44ab8...fe0

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Som sagt, det er ganske lenge siden. Papir er kanskje gammeldags, men måten dere gjør det på høres ikke helt bra ut med tanke på personvern.

Anonymkode: a0619...aa3

All GDPR er ivaretatt. Det er en digital profil barnet har, for opplysninger som kan trenges raskt står lett tilgjengelig. Adresser går vi av og til igjennom, blant annet for å sjekke at de tilhører rett kommune mtp tilskudd. Vi bruker den også i samarbeid med skole og andre instanser. Ikke noe rart med det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så rart det er 10 foreldrepar der en starter sent og en jobber lenge. Jeg er forundret hvor mye en barnehageansatt tilsynelatende vet om arbeidsdagen og treningsrutinene til foreldre. Har dere oversikt over hvilke dager som er trening i arbeidstid også da? Grunnen til at jeg er skeptisk til hvor mye ansatte liksom vet et fordi jeg har hatt eget barn i 2 forskjellige barnehager og det var veldig begrenset hva de visste om vår fritid og arbeidsdager. Og hvor mye de vet om privatlivet til alle foreldre generelt.

Og nei vi er ikke en av de som har barna i bhg fra 7-17 eller i ferie.

Da er dere heller ikke de foreldrene denne tråden handler om. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så kanskje du egentlig ikke skulle hatt barn, med så store problemer du tydligvis har.  Du er så sinna i innleggene dine og skriker med store bokstaver. Alle her sier jo at sykdom er noe annet, og da mener man jo ikke deg hvis det er sånn det er fatt. Alikevel så er du ekstremt butthurt. Og i de første innleggene dine så nevnte du ikke noe om disse plagene, da var du bare sliten. Mens nå er det både lege og psykolog. Du sitter bare å rettferdiggjør din egen egoisme ved å legge til sykdom og diagnoser i innleggene etter som det passer for at du skal se bedre ut. Det lyser rett gjennom.

Og her får du så inderlig bra frem poenget vi prøver å formidle. Du aner ikke hva som skjer bak folk sin fasade, men du antar og dømmer folk etter dine egne antagelser. Og er det noen som fremstår sint og jævlig her så er det deg med dine aggressive og stygge holdninger til andre. 
At jeg ikke skulle hatt barn? Seriøst?? Jeg gikk på veggen under covid pga jobb i helse der vi ble presset til bristepunktet, vi jobbet med munnbind og visir i månedsvis, samtidig som vi skulle trygge og kommunisere med utagerende pasienter med langtkommet demens… som verken hørte hva vi sa eller kunne lese ansiktsuttrykkene våre… vi observerte pasienter som ble så ødelagt av denne isolasjonen at de bedrev alvorlig selvskading. Jeg hadde samtidig et barn som gikk første året i barnehagen og dro hjem absolutt alt man kunne få av sykdommer, samtidig som man av myndighetene ble anbefalt å holde seg hjemme om man så mye som kremtet litt. Så gikk da hver bidige uke og ble dratt mellom moralske ansvar overfor gamle syke og forventninger fra samfunnet, og arbeidsgivers press om å få på jobb med alle mulige luftveissymptomer..  når jeg da til slutt etter to år «endelig» fanatisk får covid, så blir jeg pokker ikke bra igjen på flere år, og ender opp med en ekstrem utmattelse som jeg først har kommet meg ut av i år… ingen i barnehagen til datteren min visste om dette.. hvorfor skulle de det? 

Så ære være deg som kan se inn i fremtiden og ta alle valg utifra krystallkula di, men alle har ikke den egenskapen. 

Det er virkelig grufullt å tenke på at en med dine holdninger jobber med mennesker.. stakkars unger som møter så lite respekt for deres foreldre og familieliv! 

Anonymkode: 1ab00...a40

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi bor i Oslo, jobber i Oslo og har barnehage nær hjemmet. Og vi bruker fort 30-40 minutter til og fra jobb. Da må jo barnas barnehagedag være foreldrenes arbeidstid, pluss reisetiden til jobb, pluss litt slingringsmonn på å hente og levere. Det blir det lange dager av, men ingen jeg kjenner som bor i byen har råd til ikke å være to foreldre i full jobb. Ikke alle har fleksitid heller. 

Anonymkode: 44ab8...fe0

Så klart. Men har du barnet ditt i barnehagen 9-10 timer hver dag? Er barnet ditt i barnehagen når du har fridager og feriedager? Ikke en og annen, men sånn ca hver dag? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat sånn oppleves det hos oss også! Og de som sier vi ikke vet hva foreldre gjør og når de jobber; jo, i stor grad gjør vi det. De forteller oss ofte hva de har gjort og skal. Vi vet ofte når de jobber og ikke. For vi i barnehagen blir ofte en foreldre snakker med. Når de leverer i barnehagen i romjula når foreldrene har fri, får vi ofte den at «han kjeder seg så hjemme med meg» fordi foreldre ikke evner å ta seg av og gjøre aktiviteter med egne barn. Noen som leverer kl 7 og henter 16:50 kan komme i barnehagen med handleposer for å hente. Av og til, og dette er det såreste, så vet barnet at mamma har fri og har besøk hjemme. Og de må i barnehagen. 

De ansatte har knapt tid til å si hadet når vi henter eller gi beskjed hva som har skjedd i løpet av dagen, men ja normen er at ansatte er full oppdatert om mor har hatt en fridag for å kose seg med kaffe latte og skravle med venninner. Eller om hun sov litt lengre og derfor leverte pappaen selv om hun startet litt senere. Eller at pappaen er ferdig tidlig på jobb men er å trener mens mammaen som jobbet sent henter. Dette tar mammaen seg tid til å fortelle også. Jeg må hente I dag fordi pappa skulle kose seg på trening. 

Jeg har kanskje for stor tro på foreldre men kan bare sammenlikne med den barnehagen barnet vårt går i. Og det er ikke normalen at det er fullt av barn etter 16. Det er nærmest rushtid rundt 15-15.30 der. Jeg synes også synd i barn som er lenge. Vet bare om 1-2 som alltid var lenge og det var pga arbeidstiden til foreldrene og lite fleksibilitet

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg lurer virkelig på hvor du bor? Jeg jobber med småbarnsfamilier og her jobber begge foreldre i de aller fleste familier. Mange er uføre, mange er studenter, mange jobber deltid eller turnus? Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Noen gjør det, men mange? Tenker akkurat dette er en del av utfordringen at det er et tøffere arbeidsliv/økonomien er mer avhengig av at begge jobber enn når jeg fikk barn rundt 2000, det var mer rom for å feks jobbe deltid da. 
Når det er sagt tenker jeg at det er bra for de aller minste barna spesielt å få kortere dager hvis man får det til. 

Anonymkode: 544af...b86

1av 7 i 35-45 års alder er uføre i Norge. Så ja, vi har da mange barn med minst en ufør forelder. Uføre har også ofte mer enn ett barn.

Bor på bygda, er ganske vanlig å jobbe deltid her. F.eks jobber nærmest alle barnehageansatte med barn under 8 år deltid i min kommune. Vet kun om ei som jobber fulltid. Men det er fordi far har mye fri i sin jobb og fordi hun antakelig vil få enda ett barn og spare opp til god foreldrepermisjon. I ett raskt overslag så kommer jeg på 14 kollegaer som jobber deltid i kommunens barnehager. Slik er det og i andre yrker, veldig vanlig på bygdene. Her er vi større frihet til det, siden boligprisene er mye lavere.

De aller fleste har jo da barna fri.

Veldig mange jobber turnus ja. Sykepleiere, helsefagarbeidere, mange i industrien, også snekkere, fiskere og mange jobber i Nordsjøen.

Du høres ut som du bor i Oslo og lever i en boble? Livet er veldig annerledes på bygda. Ikke mange her som har kontorjobber f.eks. Men sitter noen få nede på kommunens rådhus i slike stillinger.

Mange er studenter ja, kanskje ikke så vanlig i Oslo siden du ikke kjenner til det? Men ikke uvanlig her- her har mye desentraliserte utdannelser som nange tar i voksen alder, typisk sykepleier, vernepleier, grunnskolelærer, barnehagelærer og sosionom.

Anonymkode: 14611...b02

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er virkelig grufullt å tenke på at en med dine holdninger jobber med mennesker.. stakkars unger som møter så lite respekt for deres foreldre og familieliv! 

De fleste barnehageansatte jeg kjenner er virkelig gode på tilrettelegging, forståelse og godt samarbeid med hjemmet. Men om du ikke snakker med de i barnehagen om hjemmesituasjonen deres (som faktisk kan påvirke barnet ditt) så blir det lite forståelse og tilrettelegging. Barnehagen skal ivareta barn, i nært samarbeid med hjemmet. Da må barnehagen vite hva dere står i. Det holder med leder. 
(Ut i fra tråden her, så forstår jeg at det ikke frister) 

• Nyttig 1
Skrevet

Selv om jeg er enig i en del av det som skrives om i denne tråden (barn blir slitne av lange dager i barnehagen og trenger kortere dager/ fri innimellom) blir jeg faktisk litt satt ut av hvordan noen barnehageansatte snakker om foreldrene her. En mor som er venninne av en i barnehagen blir snakket om hva hun gjør på dagtid, andre tenker at de skal bestemme hvordan foreldre skal løse levere/hentetid og man tror man vet alt om jobb, hobbyer og privatlivet. Jeg jobber selv med småbarnsforeldre og hvis man skal få noen til å lytte er slike holdninger et veldig dårlig utgangspunkt. 

Anonymkode: 544af...b86

• Liker 4
Skrevet

For noen holdninger i denne tråden! Her sitter folk å forsvarer at barna skal i barnehagen fordi mor handler og far trener!? Og det skal staten betale for? Jeg håper virkelig barnehagen ut over kjernetid blir behovsprøvd, og at foreldre må dokumentere behov pga jobb eller sykdom som de gjør i resten av Norden. Det kommer garantert før staten gir mer penger til bemanning. Enten det eller reduserte åpningstider. Stakkars unger! 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har jobbet i barnehage i snart 18 år. Åpningstidene har blitt lengre de siste årene, og også barnas oppholdstid. På min avdeling går det 24 barn. Før kl 8 er det allerede 12 barn som har kommet. Kl 16:30 er det alltid 10 stk igjen. Og det er de samme barna. Bare for 10 år siden hadde vi rolige morgener og ettermiddager, hvor vi kanskje hadde 3-4 barn på avdelingen. Disse fikk gjerne litt ekstra oppmerksomhet av de ansatte fordi vi hadde god tid. Foreldrene til disse barna jobbet ofte langt unna, eller var aleneforeldre i vanskelige situasjoner. Disse barna ble ofte med de ansatte på gjøremål og slikt, og fikk endel en til en tid. Slik er det ikke lenger. Nesten halvparten av barna har oppholdstid på 9-10 timer. Flere av disse foreldrene er hjemmeværende eller har hjemmekontor, altså ikke lang reisevei. Noe har skjedd med denne generasjon foreldre. Om det er annerledes prioriteringer eller ikke kan jeg ikke si sikkert, men at mange flere barn har lange dager i barnehagen er absolutt med på slitasjen på de ansatte. Mange sier de ikke skjønner hvorfor det er NÅ ansatte i barnehagene klager på bemanning og press. Jeg tror barnas oppholdstid en en stor del av dette. 

Alle som har jobbet lenge i bhg sier det samme , det blir lenge og lengre dager på barna 

Anonymkode: 2ec1e...91c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Eller er det barnehagen du jobber i?  Vi har en 2-3 ganger hentet "sent" mellom 16-16.30 og da er det nesten ingen barn på avdelingen igjen. Jeg pleier hente 14 30-15 for er i permisjon og da er det ofte mange andre å henter også. Inntrykket er at de fleste ønsker at barna skal slippe lange dager.

Mitt barn leveres av pappaen før jobb og det er rundt 8. Min baby sovet til 10-tiden og har hyppige oppvåkninger for amming i løpet av natta/morgen.  Barnet vårt trives i barnehagen og har mange venner der. 

Jeg slet mye under graviditeten så den siste måneden var jeg sykemeldt og sengeliggende pga store smerter. De ansatte i barnehagen mente jeg burde hente tidligere enn når pappaen kunne hente som var rundt 16. Jeg vet ikke hvorfor personalet skulle blande seg inn i mine diagnoser osv. Jeg kunne forøvrig knapt bevege meg pga smerter heller så syntes det var litt ubehagelig å vite ansatte drev å spekulerte hvorfor jeg ikke hentet lengre.. Samme leser jeg her i tråden om hva foreldre driver med, har fri osv. Hvordan har dere så god oversikt over hva alle driver med til enhver tid og hvilke grunner de har til å være hjemme? Er det sånn småbyer der alle kjenner alle og driver og sladrer? Synes bare det er så rart å vite at en person leverer klokka 7 fordi det ene eller det andre og henter 17 fordi det ene eller det andre. Ligger og soler seg i hagen, er på kafé, trening osv. Virker litt skummelt detaljert😅

Sånn forresten dette var ikke et svar kun til deg men angående alle svar i hele tråden.

Nei det er ikke bare bhg hun jobber i nei 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror dere generaliserer ut i fra noen få tilfeller. Selv om alle typer undersøkelser har feilkilder, tror jeg mer på dem enn tilfeldige anonyme på nett. 

Anonymkode: a0619...aa3

For en merkelig tankegang 

• Liker 1
Skrevet

Med mindre det er tydelig negativt for barna å ha lange dager, så blir jeg ikke provosert. 
Det er ikke foreldre som skal skyldes for barnehagekrisen. 

Derimot er det en tydelig tendens til at mange foreldre i dag prioriterer seg selv og sine egne behov foran egne barns behov og tid med barna sine, og det er en trist utvikling. 

Anonymkode: 50f9f...d36

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Helt greit. Men HVER dag? Og umulig å få fri i romjulen? Og får ikke til å ha sommerferie? Det er ingen ansatte som har så lite fri, og det er bare barn i barnehagen som kan ha så lange dager, hver dag hele året. Flaks vi har stengt julaften og 17 mai, ellers så hadde barna vært i barnehagen da og. 

Ja .. hverdag....og ja kanskje det er umulige å få så my fri som du har

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor? Her prioriterer vi å få unna kjedelige oppgaver på dagtid, og så har vi kvalitetstid sammen som familie på ettermiddagen. Felles middag, feller tur med hunden, eventuelt enn barn og en voksen. Felles sofakos, felles brettspill. Vi velger å få unna ærender effektivt på dagtid, og så hente litt tidligere på vei hjem og lage en ekstra god middag den dagen da det er bedre tid. 
Hvorfor tror de barnehageansatte (som viser seg å være rimelig sneversynte og fulle av antagelser og fordommer.. mange fremstiller seg dessverre rett og slett som uintelligente (sorry to say, men herregud så unyanserte mange virker utifra uttalelser i denne tråden) ), hvorfor tror de atvde bedre kan avgjøre hva som er best i andre sine familier? I en familie så er det mange hensyn som må tas, flere barn og også voksne som har behov.. Vi tar avgjørelser basert på hva som er best samlet sett.. altså, dere aner jo ikke hvilke behov storesøster eller bonusbarn har 🙄 eller at mor er i ferd med å gå på en kjempesmell og risikerer å bli utbrent! Ei heller vet dere at mormor har fått rasktutviklende demens og morfar trenger mye hjelp i hverdagen da han ikke har helse til å ta omsorgen for mormor helt alene etter hjerteinfarktet han hadde for 2 mnd siden.. 

Gud så sjarmerende du høre ut 🙃

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For noen holdninger i denne tråden! Her sitter folk å forsvarer at barna skal i barnehagen fordi mor handler og far trener!? Og det skal staten betale for? Jeg håper virkelig barnehagen ut over kjernetid blir behovsprøvd, og at foreldre må dokumentere behov pga jobb eller sykdom som de gjør i resten av Norden. Det kommer garantert før staten gir mer penger til bemanning. Enten det eller reduserte åpningstider. Stakkars unger! 

Hvorfor skal ikke mor få trene 1 dag i uka før hun henter sitt barn? 

Og du mener at Norge skal bli som Sverige...der du må dokumentere alt i livet ditt? Om du er uføretrygdet så kan ditt barn få 15 timer i barnehagen..på en uke..og du får ikke bestemme selv når..du mener dette er godt for foreldre? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Akkurat sånn oppleves det hos oss også! Og de som sier vi ikke vet hva foreldre gjør og når de jobber; jo, i stor grad gjør vi det. De forteller oss ofte hva de har gjort og skal. Vi vet ofte når de jobber og ikke. For vi i barnehagen blir ofte en foreldre snakker med. Når de leverer i barnehagen i romjula når foreldrene har fri, får vi ofte den at «han kjeder seg så hjemme med meg» fordi foreldre ikke evner å ta seg av og gjøre aktiviteter med egne barn. Noen som leverer kl 7 og henter 16:50 kan komme i barnehagen med handleposer for å hente. Av og til, og dette er det såreste, så vet barnet at mamma har fri og har besøk hjemme. Og de må i barnehagen. 

Ja, sant. Akkurat det! I tillegg så er mange barn gode I språk og forteller ting selv. Vi får jo vite alt fra sånne små uskyldige ting fra barn som at en pappa ikke har hår på tissen fordi barnet har sett pappa dusje 😅, til mer alvorlige ting som at mamma drikker vin hver dag.  Vi ansatte bor jo også ofte i nærheten av jobben vår, slik som barna i barnehagen og vi ser jo og observerer jo foreldrene og barna på fritiden. Det finnes jo også andre familiemedlemmer som henter/leverer av og til og forteller ting. Ansatte som selv har fri å ser foreldre på kjøpesenteret, treninga eller frisør. Plutselig møter du en forelder på legekontoret som slår av en prat og forteller hvorfor hen er der. En forelder som plutselig er sinna på en annen forelder fordi de har vært uenige på fotballbanen, sånn småtteri kommer oss alltid for øret. Og skulle det være familier som er under barnevernet eller andre tiltak så får vi jo også vite om det. Det er egentlig helt merkelig hvordan foreldre tror at vi ansatte bare lever innenfor barnehagens fire vegger og ikke eksisterer utafor. Akkurat som at vi bare sier hei og hade til foreldrene liksom. Vi som jobber i barnehage vet mye mer om foreldrene enn det de selv tror. Og at folk her inne nekter å innse det får så være. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...