Gå til innhold

Barnehageansatte ! Blir dere provosert ?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du får bare irritere deg, jeg står for den meningen uansett 

Anonymkode: 2ec1e...91c

Du mener at foreldre skal gå ned i stillingsprosent..for så ha dårligere råd.. hvordan er dette for barn beste? Du mener at om mor og far går i mange minus hver mnd...så gjør ikke det noe...så lenge barn får 1-2 timer mindre i barnehagen? 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
mommyaka skrev (7 minutter siden):

Du mener at foreldre skal gå ned i stillingsprosent..for så ha dårligere råd.. hvordan er dette for barn beste? Du mener at om mor og far går i mange minus hver mnd...så gjør ikke det noe...så lenge barn får 1-2 timer mindre i barnehagen? 

Å herlighet , du må bare tolke alt i verste mening , det blir slitsomt . Man kan gjøre mange tiltak som regel om man vil og ha dårlig råd noen få år mens de er bitteMå er helt ok, små barn trenger ikke dyre ferier, stort hus, ny bil osv, de trenger foreldrene sine.
 Nå avslutter jeg diskusjonen med deg for du og jeg blir aldri enige om hva som er barnets beste 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Å herlighet , du må bare tolke alt i verste mening , det blir slitsomt . Man kan gjøre mange tiltak som regel om man vil og ha dårlig råd noen få år mens de er bitteMå er helt ok, små barn trenger ikke dyre ferier, stort hus, ny bil osv, de trenger foreldrene sine.
 Nå avslutter jeg diskusjonen med deg for du og jeg blir aldri enige om hva som er barnets beste 

Men du ser jo ikke lenger en din egen nese..tror du seriøst alle foreldre drar på dyre ferier..har båt og hytte 

Vi har 2 barn og 2 inntekter og lever mnd til mnd. Vi drar ikke på ferie, har ikke båt eller hytte eller dyr bil. 

Om vi som mange andre skulle tatt mindre prosent på jobb hadde vi ikke klart oss 

• Liker 3
Skrevet

Tenker man skal være forsiktig med å synse om folks motiver når man ikke egentlig vet hvordan de har det. Jeg er hjemme i mammapermisjon med den minste nå, og har en toåring som går i barnehagen. Jeg skulle gjerne hatt toåringen mindre i barnehagen, men samboer er langtids sykemeldt. Så på dagtid må jeg prøve å få gjort alt med hus, handling, klesvask, etc., ettersom samboer ikke kan bidra (i tillegg til å passe på babyen). Da får vi mest mulig kvalitetstid med begge barn på ettermiddagen, og jeg unngår å bli utbrent. 

Slik er det akkurat nå, men jeg håper det endrer seg i fremtiden. Jeg vil ikke legge ut om samboers utfordringer til de ansatte i barnehagen. Og de tenker nok sitt når de ser en frisk mor levere tidlig og hente etter kl 16. 

Nå skal det sies at toåringen elsker å være i barnehagen, og det er ofte en kamp å få hen med seg når jeg henter. Hadde hen virket sliten eller sutrete etter barnehagen hadde jeg kanskje prioritert annerledes. 

Anonymkode: c3e55...bd0

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Foreldrene sine behov (-nå snakker jeg ikke eks fødselsdepresjon) er en ting, ansatte er en ting. De kan bare slutte, slik mange, mange gjør, inkl meg selv. Jeg orket ikke mer, etter over tjue år. 
Men jeg lurer. Ser foreldrene barnas behov? Vi fikk ofte høre at ett- toåringen hadde «stått med skoa og sekken på, heeele helga, bare ventet på å kunne dra i bhg, til vennene sine.» Eller, ett- toåringen kjeder seg sååå innmari hjemme med oss. Eller, det sover jo i bhg, så det kan forsvare å ha ungen der fra 07- 17, ALLE dager. 
Ansatte kan og si at ungen har gått med sekk og sko på, stått ved døra og sagt pappa, mamma. Evnt de leker, kler av og på sekk, sko, jakke. 
Kjeder virkelig en unge, kanskje ned i 10- 11 mnd seg så innmari hjemme? Hvorfor kjeder de seg i så fall så mye mer hjemme nå, enn for kanskje seks- sju år siden, da det var et fåtall av ungene som hadde fulle dager, og fulle uker? Dette begynte et par år før pandemien, så det har ikke noe med det å gjøre.

Mange foreldre glemmer, ser ikke, hvor slitsomt det er for de minste barna, å ha det på denne måten. De sover jo på dagen. Ja, de fleste gjør det, men her og er det en endring, fra samme tid som jeg nevnte. Veldig mange, godt over halvparten, skal sove maks 1- 1,5 time. Noen ned i tre kvarter. Ellers får de ikke lagt seg kl 1830- 19.
Ungene på småbarn har lite, og ingen, mulighet til å være alene. Finne et sted å trekke seg tilbake. Det kan de større barna. De små må vi jo se. Dermed har de mange mennesker rundt seg, så og si hele sin våkne tid. Det er mye lyd på en småbarnsavd med 13 små! 
Foreldrene begrunner mye med rom for egentid, uten barn. Men ungene trenger tid for ro og hvile, de også. Hvem slår et slag for dem? Ingen foreldre som er slitne etter eks badeland, barnebursdag, lekeland, barseltreff? Det er ofte to- tre timer. Ungene deres har det lydnivået, tempoet tolv timer i døgnet. 

Dere får bare komme med kommentarer om at jeg gir dere dårlig samvittighet osv, men se det fra ungene sin side.
-så, som sagt. Noen må virkelig, av ulike grunner, sånn er det, men jeg mener mange kan gi ungene sine litt mer ro i hverdagen. Jeg mener ungene vil tjene på det, senere i livet. 

Det er noe som heter barns beste. 

Anonymkode: 5c29c...db8

Igjen.. er det virkelig så mange babyer (10-11mnd) som er 10 timer i bhg? Er det ingen mødre som ammer eller har ammefri? Jeg selv hadde ammefri med første til 2 år og fikk dermed mye kortere dager enn de som ikke ble ammet så lenge. Håper med min nåværende baby å amme til 2 år også. Er uansett oppfordret når man starter i bhg å forsøke ikke ha de der mer enn maks 7 timer om dagen. Jeg har vanskelig for å tro det er så ekstremt mange foreldre med babyer og 1 åringer som har de der 10 timer for å holde på med hobbyer eller dra på spa hver eneste dag🤷‍♀️

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jaja, huslån, forsikringer og løpende utgifter kan sikkert prioriteres bort. Herregud 🙄 Denne innstillingen der irriterer meg grenseløst. Dersom så mange hadde hatt mulighet til å jobbe redusert, hadde MANGE flere gjort det. 

Anonymkode: 13262...64c

Joda er visst normalen man burde flytte i en trang leilighet og selge tingene sine. Og leve fra hånd til munn bare barna får være hjemme noen timer ekstra i uka. Vi handler allerede mye brukt og bruker absolutt null på restaurantbesøk, takeaway eller liknende. 

Har forståelse at andre steder i landet kan man få billig hus osv og ha råd og plass til flere barn, men er ikke sånn over alt. 

Og hvis man går ned i stillingsprosent hvem er det som skal ta pensjonssparing til mest sannsynlig mor da? Om man allerede har null å spare. Det er jo aldri faren som regel som går ned i stilling for å hente og levere barna enda tidligere.

Anonymkode: cba0b...069

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Igjen.. er det virkelig så mange babyer (10-11mnd) som er 10 timer i bhg? Er det ingen mødre som ammer eller har ammefri? Jeg selv hadde ammefri med første til 2 år og fikk dermed mye kortere dager enn de som ikke ble ammet så lenge. Håper med min nåværende baby å amme til 2 år også. Er uansett oppfordret når man starter i bhg å forsøke ikke ha de der mer enn maks 7 timer om dagen. Jeg har vanskelig for å tro det er så ekstremt mange foreldre med babyer og 1 åringer som har de der 10 timer for å holde på med hobbyer eller dra på spa hver eneste dag🤷‍♀️

Joda er visst normalen man burde flytte i en trang leilighet og selge tingene sine. Og leve fra hånd til munn bare barna får være hjemme noen timer ekstra i uka. Vi handler allerede mye brukt og bruker absolutt null på restaurantbesøk, takeaway eller liknende. 

Har forståelse at andre steder i landet kan man få billig hus osv og ha råd og plass til flere barn, men er ikke sånn over alt. 

Og hvis man går ned i stillingsprosent hvem er det som skal ta pensjonssparing til mest sannsynlig mor da? Om man allerede har null å spare. Det er jo aldri faren som regel som går ned i stilling for å hente og levere barna enda tidligere.

De yngste er 10-11 mnd, ja. Far hjemme. Det har vært ca to- tre unger, av tretten, på avd. Men dette gjelder da en unge på 1- 2 år også. Det er ikke mange, jeg kommer egentlig ikke på mer enn en, som har kommet for å amme, el.l. 
Fedre som er hjemme med ungen, men leverer ungen 07, og henter etter halv5, da han pusser opp huset. 
Igjen. Se det fra ungenes perspektiv. De også trenger ro, og hvile. Det handler ikke om det trives i bhg eller ikke. Jeg og synes det var koselig med lekeland, badeland, barseltreff osv, da ungene var små, men gud så godt å komme hjem etterpå, etter det lydnivået, og tempoet. Hvordan er det da for en unge, etter tolv timer i sånn støy? Det gjelder selvfølgelig de store barna også. Heldigvis kan de ofte trekke seg litt tilbake, i eks en del av uteområdene. Det kan ikke de minste. 
Ser mange sier, jammen jeg er syk, jeg betaler for plassen, trenger egentid. Ja, men det forstår vi, men slik som egentid trenger ungene også. Når de kommer hjem, vet jeg mange blir satt ved skjerm (-de minste også), mens de venter på middag. Spist middag, kl er da nesten leggetid. Er dette barnas behov? Hver dag. Aldri en pause. Foreldre som gruer seg til tre uker ferie, til jul, påske når de må ha ungen hjemme.
Igjen, noen må, og vi opplevde vel kanskje det var mange av de som måtte, som gjorde alt de kunne for å ha litt kortere dager, når de greide. ❤️

Det er barna det handler om. Ikke om dere betaler, vil ha litt egentid osv. 

Jeg vet litt hva jeg snakker om, etter over tjue år i bhg, med alle alderstrinn. Jeg har og vært mye alene med fem unger hjemme, da mannen har jobbet, besteforeldre langt borte. Det er slitsomt med unger, og voksne trenger og egentid, men til syvende og sist så er det barna det går utover. Vi har fått rikelig med egentid, når barna er ute av huset, og jeg er glad vi hadde tid med de, da de var små. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Tenker man skal være forsiktig med å synse om folks motiver når man ikke egentlig vet hvordan de har det. Jeg er hjemme i mammapermisjon med den minste nå, og har en toåring som går i barnehagen. Jeg skulle gjerne hatt toåringen mindre i barnehagen, men samboer er langtids sykemeldt. Så på dagtid må jeg prøve å få gjort alt med hus, handling, klesvask, etc., ettersom samboer ikke kan bidra (i tillegg til å passe på babyen). Da får vi mest mulig kvalitetstid med begge barn på ettermiddagen, og jeg unngår å bli utbrent. 

Slik er det akkurat nå, men jeg håper det endrer seg i fremtiden. Jeg vil ikke legge ut om samboers utfordringer til de ansatte i barnehagen. Og de tenker nok sitt når de ser en frisk mor levere tidlig og hente etter kl 16. 

Nå skal det sies at toåringen elsker å være i barnehagen, og det er ofte en kamp å få hen med seg når jeg henter. Hadde hen virket sliten eller sutrete etter barnehagen hadde jeg kanskje prioritert annerledes. 

Vel jeg er i mammapermisjon også og mener uansett om man har en frisk ektefelle/samboer at barnet skal få lov å beholde rutinene sine. Jeg har en baby som legges sent om kvelden og i tillegg våkner hyppig om natta, så vi sover til rundt 10. Så om jeg har 4-5 timer i løpet av dagen med tid sammen med minste så burde ikke andre blande seg inn i det. Jeg lever som normalt med barseltreff en sjelden gang, mor og barn trening, babysang og selvfølgelig kos og lek med baby. Når eldste er hjemme så fokuserer jeg mye på lek og kos med eldste og ikke minst de sammen. Eldste er såpass stor nå at hen kan ytre selv om ønsker og behov heldigvis. Slik nevnt tidligere prøvde jeg hente veldig tidlig en gang og det var ikke så populært. Jeg skjønner at de ansatte har mye å gjøre men barnet har faktisk fått venner i bhg og trives med mye variert lek utendørs og inne. Og jeg spurte de ansatte før fødsel hva de anbefalte og de anbefalte tilnærmet normal dag eventuelt kortere dager innimellom. Og har gitt kortere dager. 

Uansett jeg skjønner situasjonen din så dette var ikke bare et svar til deg altså.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De yngste er 10-11 mnd, ja. Far hjemme. Det har vært ca to- tre unger, av tretten, på avd. Men dette gjelder da en unge på 1- 2 år også. Det er ikke mange, jeg kommer egentlig ikke på mer enn en, som har kommet for å amme, el.l. 
Fedre som er hjemme med ungen, men leverer ungen 07, og henter etter halv5, da han pusser opp huset. 
Igjen. Se det fra ungenes perspektiv. De også trenger ro, og hvile. Det handler ikke om det trives i bhg eller ikke. Jeg og synes det var koselig med lekeland, badeland, barseltreff osv, da ungene var små, men gud så godt å komme hjem etterpå, etter det lydnivået, og tempoet. Hvordan er det da for en unge, etter tolv timer i sånn støy? Det gjelder selvfølgelig de store barna også. Heldigvis kan de ofte trekke seg litt tilbake, i eks en del av uteområdene. Det kan ikke de minste. 
Ser mange sier, jammen jeg er syk, jeg betaler for plassen, trenger egentid. Ja, men det forstår vi, men slik som egentid trenger ungene også. Når de kommer hjem, vet jeg mange blir satt ved skjerm (-de minste også), mens de venter på middag. Spist middag, kl er da nesten leggetid. Er dette barnas behov? Hver dag. Aldri en pause. Foreldre som gruer seg til tre uker ferie, til jul, påske når de må ha ungen hjemme.
Igjen, noen må, og vi opplevde vel kanskje det var mange av de som måtte, som gjorde alt de kunne for å ha litt kortere dager, når de greide. ❤️

Det er barna det handler om. Ikke om dere betaler, vil ha litt egentid osv. 

Jeg vet litt hva jeg snakker om, etter over tjue år i bhg, med alle alderstrinn. Jeg har og vært mye alene med fem unger hjemme, da mannen har jobbet, besteforeldre langt borte. Det er slitsomt med unger, og voksne trenger og egentid, men til syvende og sist så er det barna det går utover. Vi har fått rikelig med egentid, når barna er ute av huset, og jeg er glad vi hadde tid med de, da de var små. 

Kanskje neste diskusjon kan være mødre som ikke ammer barna sine lenge er egoistiske og selvsentrerte😅 Hvis det virkelig er normalen at 10 mnd babyer er hele åpningstidene i bhg, det er jo rett og slett usunt for en så liten en. Burde nesten vært oppslag i media også for det er rett og slett ikke greit. Og ikke minst fedrene som prioriterer daglig oppussing over egne barn. 

Jeg er uansett ikke en av de tråden er myntet på. Eller kanskje siden jeg har barnet i bhg selv om jeg er i mammapermisjon, men ikke i nærheten av 10 timer. Og barnet vil på sikt fortsette å få korte dager fordi jeg kommer til å få ammefri frem til 2 år. Så da henter jeg selvsagt eldste samtidig. Så da har det barnet plutselig fått generelt korte dager nesten alle barnehageårene pga ammefri og nytt barn. Da stusser jeg egentlig over at bhg blandet seg inn at jeg fortsatt ammet barnet når det var rundt 2 år. Er liksom damned if you do  damned if you dont 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen problemer med å forstå dette, så lenge du ikke har barnet i barnehagen 9-10 timer hver dag i arbeidsfri perioder. 
Jeg opplever at det er det saken handler om - barn som må ha lange dager i barnehagen, selv om de egentlig ikke ‘må’. 
Bruk for all del barnehagen til å hente deg inn, men la barna også få mulighet til å hente seg litt inn ved å få litt kortere dager innimellom når det er mulig. 

Anonymkode: c673c...29b

Og mitt poeng er at de som jobber i barnehagen ikke nødvendigvis vet om barn "må" eller ikke. Og hvis dette gjelder to barn i barnehagen, hvorfor lage en svær diskusjon her om det? Hvorfor ikke ta det opp i utviklingssamtaler i bhg med de det gjelder?

Anonymkode: ba0cb...314

• Nyttig 2
Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Men du ser jo ikke lenger en din egen nese..tror du seriøst alle foreldre drar på dyre ferier..har båt og hytte 

Vi har 2 barn og 2 inntekter og lever mnd til mnd. Vi drar ikke på ferie, har ikke båt eller hytte eller dyr bil. 

Om vi som mange andre skulle tatt mindre prosent på jobb hadde vi ikke klart oss 

Men du jobber ikke. Du er jo ufør, det er ikke sammenlignbart. Åja, jeg mener at du som ufør burde klare å ha barna dine hjemme litt uten far slik at de ikke får mer en 6 timer daglig i barnehagen. Man skal være rimelig dårlig for å ikke klare å ta seg av ungene sine i det hele tatt uten den andre forelderen. Og var du så syk før barna kom også så burde du valgt anerledes.

Anonymkode: 2b54c...f52

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og tro meg, folk som jobber i barnehage mener ikke at folk i din situasjon skulle prioritert anerledes. Barn som går i barnehage bør ikke tas ut et år pga at foreldrene er i perm med yngre søsken, det er ikke til det beste for det eldste barnet som da har etablert sitt miljø. Men, det som er gunstig er at eldstemann i en familie hvor en forelder har perm/fri er i barnehagen 5-6 timer til dagen istedet for 10. Og at de kanskje har en hel fridag innimellom. Så denne frustrasjonen er som du ser utelukkende myntet på de foreldre som kan, men velger å ikke tilpasse til barna, vi snakker om her. Problemet er bare at mange her inne ikke skjønner at vi som jobber i barnehage både vet, ser, blir fortalt og forstår. Vi sitter ikke å dømmer på måfå. Allikevel så er det som et ekko i denne tråden at vi ikke vet grunner for hvorfor ditt og hvorfor datt, hvilke jobber folk har og arbeidstidene deres. Men det gjør vi altså, i de aller fleste tilfeller. Og da har vi lov til å snakke om dette, både sammen og på et forum. Det er ikke sånn at vi er ufine og belærende opp i ansiktet til foreldrene. Det gjør ikke noe ulovlig, de er bare veldig egoistiske mange av dem.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og mitt poeng er at de som jobber i barnehagen ikke nødvendigvis vet om barn "må" eller ikke. Og hvis dette gjelder to barn i barnehagen, hvorfor lage en svær diskusjon her om det? Hvorfor ikke ta det opp i utviklingssamtaler i bhg med de det gjelder?

Anonymkode: ba0cb...314

Jo vi vet dette. For i situasjoner hvor foreldre er syke eller er i andre kriser så forteller de oss om det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Men du jobber ikke. Du er jo ufør, det er ikke sammenlignbart. Åja, jeg mener at du som ufør burde klare å ha barna dine hjemme litt uten far slik at de ikke får mer en 6 timer daglig i barnehagen. Man skal være rimelig dårlig for å ikke klare å ta seg av ungene sine i det hele tatt uten den andre forelderen. Og var du så syk før barna kom også så burde du valgt anerledes.

Jeg jobbet før....

Unnskyld meg er det tomt oppi der? Hadde du sakt der samme til en person med kreft at du burde jo ha litt energi til å ta vare på barns dine...eller ms.. al...dyp depresjon etc...

Første fikk jeg før jeg fikk min sykdom og min andre mens jeg hadde sykdom 

Og jeg klarer å ta vare på mine barn..men jeg som mange andre må innimellom tenkte på oss selv først...ved sr vi gjør dette får barna en bedre foreldre 

Jeg kan snakker for meg...jeg gjør alt for mine barn...når barna har hat planleggingen dager.. sykedag etc...er det jeg som tar vare på de 

Men vet du hva det koster...jo at jeg ligger hele neste dag...at jeg kan ligge med smerter på kvelden etc...

Så ja...om jeg har vært hjemme en hel dag alene med mitt barn...da måtte de neste dag blir litt lenger i barnehagen..for at jeg skulle komme meg

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er helt enig i at man bør levere sent/hente tidlig og la barna ha fri hver eneste gang det er mulig.

MEN - kjenner dere til arbeidslinja i Norge, eller? Det er lagt opp til, og forventet at foreldre skal jobbe fulltid. De fleste har heller ikke råd til noe annet, på grunn av et voldsomt kostnadsnivå. I tillegg skal man jobbe til man er 70+.

Dere som skriver at det "vil komme endringer i sektoren", tar skammelig feil. Det fins ikke en eneste politiker som vil la barnehager og SFO ha kortere åpningstider enn dagens. 

Hvem skal passe barna mens foreldre jobber? Alle dagmammaene som ikke eksisterer, eller besteforeldrene som selv er i full jobb? Helt urealistisk.

Jeg merker meg hvor kritiske og dømmende mange barnehageansatte er mot foreldre, når det er helt andre krefter de skal rette skytset sitt mot. 

Retningen det går i, er at vi må jobbe mer og lengre, ikke motsatt. Det er lite til ikke forenelig med å ha barn. Og dersom dere tror dagens arbeidsgivere er spesielt fleksible utenom det ytterst pålagte når det gjelder arbeidstakere som har (små) barn, så tror dere skammelig feil - også der. 

Anonymkode: 13262...64c

Tja..du er påståelig ihvertfall. Her i kommunen har politikerne bestemt at alle barnehager skal være åpen 7.30-16.30 i stedenfor 7.00-17.00. Det har vært litt støy, men det har vært veldig bra for barn og ansatte!

Anonymkode: 12852...31d

• Liker 2
Skrevet
mommyaka skrev (3 minutter siden):

Jeg jobbet før....

Unnskyld meg er det tomt oppi der? Hadde du sakt der samme til en person med kreft at du burde jo ha litt energi til å ta vare på barns dine...eller ms.. al...dyp depresjon etc...

Første fikk jeg før jeg fikk min sykdom og min andre mens jeg hadde sykdom 

Og jeg klarer å ta vare på mine barn..men jeg som mange andre må innimellom tenkte på oss selv først...ved sr vi gjør dette får barna en bedre foreldre 

Jeg kan snakker for meg...jeg gjør alt for mine barn...når barna har hat planleggingen dager.. sykedag etc...er det jeg som tar vare på de 

Men vet du hva det koster...jo at jeg ligger hele neste dag...at jeg kan ligge med smerter på kvelden etc...

Så ja...om jeg har vært hjemme en hel dag alene med mitt barn...da måtte de neste dag blir litt lenger i barnehagen..for at jeg skulle komme meg

Og igjen så skjønner ikke du hva som blir sagt. Hvis det er et sted det er tomt så er det hos deg! Du eier jo ikke lese forståelse!! 

Vi er flere som har svart deg, side opp og side ned om at dette handler om foreldre som har et VALG!!!! 

Hvis du er så syk som du påstår så har vel ikke du noe valg da? Har du vel? 

Jeg skrev også til deg at jeg syntes du som ufør burde klare å ta vare på ungene dine litt flere timer om dagen enn foreldre som jobber fult og ikke kommer i fra. Og med det så skrev jeg også at du med fordel kunne gitt dem rundt 6 timer daglig i barnehagen ikke 10. Men, da tolker du det som at jeg har sagt at du skal ha de hjemme hele dagen.

Når folk skriver at de som har MULIGHET burde redusere arbeidstiden sin litt en periode slik at ungene får kortere dager så tolker du det som at folk sier at mødre skal slutte å jobbe. Det er liksom ingen grenser for hvordan du i de fleste tråder du er i drar saker ut av proposisjoner. Det virker som om du bare leser det du vil lese. 

Og ja, jeg hadde sagt det samme til en som som var så alvorlig syk at de var invalidisert. Når du er fullstendig avhengi av pedagogiske institusjoner samt andre familiemedlemmer og andre støttespillere for at livet med barn skal gå rundt, og man ikke klarer være alene med ungene sine i det hele tatt pga sykdom, ja da er du rett og slett ikke egnet til å være forelder, da sykdommen din gjør at det ikke er forenelig. Det er kjipt, det er trist og synd, det er ingen sin feil. Men, det er realiteten. 

Og med det sagt så er det ingen som ville ha sagt noe på at en person i en slik situasjon hadde brukt barnehagen sin fulle åpningstid. Men det er fortsatt like sant at invalidiserende sykdom setter en stopper for kapasiteten som forelder. Og det må man nesten tåle å høre.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det finnes de som sender barna sine i barnehagen etter netter med så å si null søvn. Så sier de selv de har fri å må hjem å  hvile ! Men hva med det lille barnet som har vært oppe hele natten med tannsmerter, magevondt eller hoste ? Skal ikke de få hvile seg. De blir heller sent i barnehagen med en gang den åpner og hentet sist . Ja du som voksen har nok fått tatt deg inn og blir en super mor i to timer. Men hva med den lille som ble kasta inn i barnehagen 7.00 og må slåss med oppmerksomheten med 19 andre barn ! Det er jo bare grusomt . ( og ja dette skjer )  hadde det ikke holdt for deg å sovet 8-14 f.eks. må det være hele dagen !? 

Anonymkode: 9ea60...d1c

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det finnes de som sender barna sine i barnehagen etter netter med så å si null søvn. Så sier de selv de har fri å må hjem å  hvile ! Men hva med det lille barnet som har vært oppe hele natten med tannsmerter, magevondt eller hoste ? Skal ikke de få hvile seg. De blir heller sent i barnehagen med en gang den åpner og hentet sist . Ja du som voksen har nok fått tatt deg inn og blir en super mor i to timer. Men hva med den lille som ble kasta inn i barnehagen 7.00 og må slåss med oppmerksomheten med 19 andre barn ! Det er jo bare grusomt . ( og ja dette skjer )  hadde det ikke holdt for deg å sovet 8-14 f.eks. må det være hele dagen !? 

Om du hoster hele natten, eller har vondt i magen på natten...tar du fri fra jobben? 

Skrevet
mommyaka skrev (49 minutter siden):

Om du hoster hele natten, eller har vondt i magen på natten...tar du fri fra jobben? 

Foreldrene sier de tar fri for å hvile seg 😅 men ikke barnet !? Ja hoster jeg hele natten så ja da er jeg syk. Og sammenligne et lite barn med en voksen som skal på jobb er jo bare sykt !!! Og igjen nå snakker jeg om folk som har muligheten til å korte ned dagen. Kan skjønne at en hjernekirurg føler presset ! Men voksne som rett og slett sier de er hjemme, men velger å sende 7-17 !! Forstår dere ikke at det er slemt og rart ? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 17.04):

Jeg jobbet i bhg i 2 måneder og fikk så nok av enkelte foreldre.

Vi hadde verdens fineste lille 4 åring som sto og ventet med faren sin da vi ansatte kom på jobb litt før 07.00. Samme barnet ble hentet så tett innpå klokken 17.00 at jeg kjente skikkelig synd på barnet.

Barnrt hadde både en mor og far, men moren så vi aldri. Barnet snakket om mor og far, men ikke i store mengder.

Samme barnet lekte og ble møkkete som andre barn, problemet var at far ikke tok med møkkete klær hjem for vask. Vi ba han ta det med for vask, han tok det med og leverte det like møkkete dagen etter. Klærne var ikke tatt ut så de hadde tørket engang.

Bare av å skrive dette så lurer jeg veldig på hvordan det gikk med denne gutten etter hvert. Nå er han i 30 årene og dessverre husker jeg ikke navnet hans, så får ikke undersøkt noe.

Jeg orket ikke å se tafatte foreldre og tenkte at mine barn ikke skulle være i bhg lenger enn nødvendig. Jeg sluttet og brukte tiden til å levere barna sent og hentet tidlig. Da de var i bhg gjorde jeg husarbeid og andre ting barn synes er kjedelig. All annen tid brukte jeg på de.

Så jeg kan med hånda på hjerte si at foreldre som levere barn klokken 7.00 og henter 16.58 virkelig provoserer meg voldsomt. Jeg synes skikkelig synd på disse barna som er lenger i bhg enn foreldrene er i sin jobb. Det skulle ikke vært lov at vi er nødt til å ha det sånn her i landet.

Anonymkode: a6160...c3c

Nå var det flere issues her som ikke bare hadde med hvor lenge barnet var i barnehagen å gjøre. Det med klærne viser jo at her var det no omsorgssvikt. Hvorfor meldte dere ikke bekymringsmld til barnevernet den gangen?

Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Da høres det jo ut som man er syk så det burde man kanskje?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du kødder nå ?!? Du leverer kidden din 8-16.30 hver eneste dag for at hun vil spise banan !!!! Jeg blir helt matt ….8.5 time for at det er digg for deg ! 

Blir helt matt jeg også. Hvis du leser innlegget så ser du selv om jeg kødder eller ikke. 

Ikke gidd å kommenter hvis du ikke leser gjennom. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...