AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #361 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg blir ikke fornærmet, jeg har ikke barn i barnehage i dag. Tidligere var de som jobbet der gode mennesker som ikke snakket stygt om foreldrene til Jens og etterpå tror at Jens ikke merker dette. Kan ikke skjule dere bak omsorg slik dere snakker om disse foreldrene. Finnes mennesker som er uegnet i yrket sitt, også i barnehagesektoren Anonymkode: bea8d...827 Du får mene det du vil , men jo av omsorg gjøre. Det og heldigvis skjønner foreldre ofte det om man tar det opp med de, de færreste blir forbannet eller går i forsvar og kalles oss uegnet sånn som enkelte her på kg. Anonymkode: 2ec1e...91c
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #362 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Av 7 barnehagelærere jeg kjenner har 4 slutta og 2 søker annet . Så ja før jul er det nok rimelig tomt med faste, flinke, stabile folk. Bare det å sette ned barnehageprisen heller enn å øke lønn eller antall ansatte tok nok gnisten fra de siste som har bitt seg fast. Som å spytte på de ansatte . Typ enda billigere med 10 timers barnepass og Netflix ( satt på kanten siden mange her ikke skjønner poenget og tror det er det vi mener ) Anonymkode: 9ea60...d1c Ekstremt mange som slutter nå, fordi man ikke orker mer og dessverre går det utover barna Anonymkode: 2ec1e...91c 1
Orly Skrevet 25. oktober 2025 #363 Skrevet 25. oktober 2025 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tipper de som blir "fornærmet" er de som faktisk har behov for en fulltidsplass i bhg. Er ikke alle som har penger og økonomi til å gå ned i stilling, selv om de fleste her mener det er mulig. Jeg jobber selv i et serviceyrke og det har ikke slått meg å sitte inne på KG å lire av meg alt jeg har fått hørt og måtte godtatt i jobben min gjennom mange år. Jeg har stor forståelse for alle som jobber I slike yrker og er derfor aldri den forelderen som klager. Selv om jeg absolutt burde gjort det enkelte ganger. Men du nevner at foreldre ikke ser alt dere gjør osv, og samtidig hevder alle ansatte i bhg at de vet alt foreldre gjør til enhver tid. Burde dere ikke være forsiktig med å dømme foreldre for hvordan de legger opp tiden? Jeg har vansker for å tro alle foreldre er på spa og koser seg hver dag mens barnet er 10 timer i barnehage. Anonymkode: cba0b...069 Har ikke lest hele tråden, men hvorfor snakkes det om spa hver dag som forelder? Endret 25. oktober 2025 av Orly
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #364 Skrevet 25. oktober 2025 Orly skrev (58 minutter siden): Har ikke lest hele tråden, men hvorfor snakkes det om spa hver dag som forelder? Det var en av eksemplene på foreldre som har barna sine 10 timer om dagen i bhg. Noe av det som er nevnt foreldre bedriver som ikke er jobb er spa, isfiske, romantiske dater, være på stranda, ligge å sole seg i hagen, gå på kjøpesenter, frisørbesøk eller bare gå hjemme og traske. Er visst ingen av de som har barna 10 timer i barnehagen som faktisk jobber var vel konklusjonen, samt at flertallet hentes og leveres 7 til 17. Anonymkode: cba0b...069 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #365 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 16.30): I disse tider når hele barnehagesektoren holder på å gå rett vest ! Blir dere provosert av foreldre som har barna i barnehagen utover kjernetid når de ikke må det ? ( tenker ikke på de som har behov, syke osv ) men som kommer med lillebror i vogna 3 minutt før stenging og leverer ved åpning hver eneste dag ! Altså de som bruker 8-9 timer i barnehagen når de ikke har behov ! Eller tenker dere at de betaler for en tjeneste og bør bruke den maks !? Og at tjenesten derfor er for dårlig ! Anonymkode: 9ea60...d1c Jeg tenker at hvis man har muligheten til å levere senere og hente tidligere så bør man gjøre det. BHG hos oss åpner 07:30 og stenger 17:00. Har jeg god tid leverer jeg innen 10. Men bhg har uttrykt ønske om levering innen 9:15 egentlig så barnet får kommet inn i lek. Henter mellom 15:30-16:30 alt ettersom trafikk fra jobb. Anonymkode: 784c8...5f2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #366 Skrevet 25. oktober 2025 Maleficenta skrev (9 timer siden): Hjelper ikke å skylde på foreldrene. Det er ingen som skylder alt dette med bemanninga på foreldre. Men staten og kommunen betaler for barnehagen man bruker, og det er altfor mange som bruker den mye, mye, MYE lengre enn jobb + reisevei, og det er vi ikke bemannet til. Og jeg skjønner at mange har opplevd at de henter barnet sitt sist kl16 på sitt avdeling, eller at de har ikke venner som sender barna i bhg for en full dag (9+ timer) i alle ferier, men vi som jobber i bhg deres har også jobbet i barnehagene hvor man har nesten hele gruppe 7:30 på morgenen og 16:45 på ettermiddagen. Og vi har minst ett barn per avdeling, i hvert eneste barnehage, som har aldri fri. Og de er yngre og yngre. Og det er stort sett fordi mange foreldre orker ikke å tilbringe tid med småbarna sine og de har funnet en vei ut, og det er å bruke barnehage mens de er små. Jeg skjønner at alle har lyst å tro at alle foreldre jobber for barnets beste hele tiden og det er bare objektive fakta som hindrer dem, som fødselsdepresjon, usynlig sykdom, de holder på å gå på veggen osv. Men det er ikke sant. Det finnes dårlige og usosiale foreldre og, og de kommer gjerne og forteller om det selv, at det var en mareritt å være med barna i sommerferien men nå heldigvis kan de sende barna inn igjen, og da barnet får ikke ett eneste timen fri fram til neste sommerferie. De får familiebesøk i jul og påske, minst en forelder har fri, og blir sendt i bhg likevel fra 7 til 16. Det finnes også dårlig barnesyn hos foreldre som virkelig mener det beste. Din treåring nekter ikke å gå hjem kl15 fordi han koser seg så mye, barna sliter med overganger, han er trøtt på ettermiddagen og kanskje jeg har tatt ut duplo klosser fordi jeg vet at han liker det og det kommer til å hjelpe ham overleve til du kommer. Løsningen er ikke å alltid hente kl16 (når bestevennen har lenge siden dratt hjem og vi begynner å rydde duplo klosser) uansett hvor tidlig du er ferdig på jobb, løsningen er å orke å være forelder, sette en grense, gi ham duplo klosser hjemme!!! Anonymkode: dd258...2af 3 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #367 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ingen som skylder alt dette med bemanninga på foreldre. Men staten og kommunen betaler for barnehagen man bruker, og det er altfor mange som bruker den mye, mye, MYE lengre enn jobb + reisevei, og det er vi ikke bemannet til. Og jeg skjønner at mange har opplevd at de henter barnet sitt sist kl16 på sitt avdeling, eller at de har ikke venner som sender barna i bhg for en full dag (9+ timer) i alle ferier, men vi som jobber i bhg deres har også jobbet i barnehagene hvor man har nesten hele gruppe 7:30 på morgenen og 16:45 på ettermiddagen. Og vi har minst ett barn per avdeling, i hvert eneste barnehage, som har aldri fri. Og de er yngre og yngre. Og det er stort sett fordi mange foreldre orker ikke å tilbringe tid med småbarna sine og de har funnet en vei ut, og det er å bruke barnehage mens de er små. Jeg skjønner at alle har lyst å tro at alle foreldre jobber for barnets beste hele tiden og det er bare objektive fakta som hindrer dem, som fødselsdepresjon, usynlig sykdom, de holder på å gå på veggen osv. Men det er ikke sant. Det finnes dårlige og usosiale foreldre og, og de kommer gjerne og forteller om det selv, at det var en mareritt å være med barna i sommerferien men nå heldigvis kan de sende barna inn igjen, og da barnet får ikke ett eneste timen fri fram til neste sommerferie. De får familiebesøk i jul og påske, minst en forelder har fri, og blir sendt i bhg likevel fra 7 til 16. Det finnes også dårlig barnesyn hos foreldre som virkelig mener det beste. Din treåring nekter ikke å gå hjem kl15 fordi han koser seg så mye, barna sliter med overganger, han er trøtt på ettermiddagen og kanskje jeg har tatt ut duplo klosser fordi jeg vet at han liker det og det kommer til å hjelpe ham overleve til du kommer. Løsningen er ikke å alltid hente kl16 (når bestevennen har lenge siden dratt hjem og vi begynner å rydde duplo klosser) uansett hvor tidlig du er ferdig på jobb, løsningen er å orke å være forelder, sette en grense, gi ham duplo klosser hjemme!!! Anonymkode: dd258...2af Igjen det burde bli en bv sak om foreldre åpenlyst sier de ikke orker barna sine og sender de i bhg et helt år uten ferie mens de selv er hjemme. Dette er jo foreldre som er uskikket. De fleste normale oppegående foreldre ønsker at barna skal ha det bra og tilbringe tid med de. Og ikke minst ha leker hjemme til barna og vet veldig godt hva barna elsker å leke med. Heldigvis er det ikke normalen der barnet mitt går at foreldre driter i barna sine. Derfor jeg har vansker å tro på denne gjengangeren at absolutt alle utnytter barnehagen av egoistiske grunner og lar barnet gå for lut og kaldt vann Anonymkode: cba0b...069 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #368 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tenker at hvis man har muligheten til å levere senere og hente tidligere så bør man gjøre det. BHG hos oss åpner 07:30 og stenger 17:00. Har jeg god tid leverer jeg innen 10. Men bhg har uttrykt ønske om levering innen 9:15 egentlig så barnet får kommet inn i lek. Henter mellom 15:30-16:30 alt ettersom trafikk fra jobb. Anonymkode: 784c8...5f2 Her åpner bhg 6.30 og er åpen til 17, før var den åpen lenger Anonymkode: 2ec1e...91c
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #369 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Igjen det burde bli en bv sak om foreldre åpenlyst sier de ikke orker barna sine og sender de i bhg et helt år uten ferie mens de selv er hjemme. Dette er jo foreldre som er uskikket. De fleste normale oppegående foreldre ønsker at barna skal ha det bra og tilbringe tid med de. Og ikke minst ha leker hjemme til barna og vet veldig godt hva barna elsker å leke med. Heldigvis er det ikke normalen der barnet mitt går at foreldre driter i barna sine. Derfor jeg har vansker å tro på denne gjengangeren at absolutt alle utnytter barnehagen av egoistiske grunner og lar barnet gå for lut og kaldt vann Anonymkode: cba0b...069 Men det er jo det vi sier. Det er flere og flere som sier slike ting. Tro på oss eller ei. Aldri i verden om bv ville gått videre med en slik sak, da ville de fått mer enn nok å gjøre. Det skal være ganske alvorlig omsorgssvikt før de kommer inn i bildet. Jeg kjenner mange bhg folk, sånn er det når man har studert til det yrket og jobbet i mange år i bhg. Og alle sier det samme. Det er et skifte, foreldre er blitt mer og mer opptatt av seg selv og barna kommer i annen rekke. Anonymkode: d801f...5b9 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #370 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Igjen det burde bli en bv sak om foreldre åpenlyst sier de ikke orker barna sine og sender de i bhg et helt år uten ferie mens de selv er hjemme. Dette er jo foreldre som er uskikket. De fleste normale oppegående foreldre ønsker at barna skal ha det bra og tilbringe tid med de. Og ikke minst ha leker hjemme til barna og vet veldig godt hva barna elsker å leke med. Heldigvis er det ikke normalen der barnet mitt går at foreldre driter i barna sine. Derfor jeg har vansker å tro på denne gjengangeren at absolutt alle utnytter barnehagen av egoistiske grunner og lar barnet gå for lut og kaldt vann Anonymkode: cba0b...069 At man lar barnet være lenge i bhg betyr ikke at de går for lut og kaldt vann men det er heller ikke optimalt , man får ikke endrer på ting om foreldre ikke tror på oss og hvorfor er det så vanskelig å tro på at noen foreldre velger å ha barna der lenger enn nødvendig og mer en. Nødvendig Anonymkode: 2ec1e...91c 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #371 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men det er jo det vi sier. Det er flere og flere som sier slike ting. Tro på oss eller ei. Aldri i verden om bv ville gått videre med en slik sak, da ville de fått mer enn nok å gjøre. Det skal være ganske alvorlig omsorgssvikt før de kommer inn i bildet. Jeg kjenner mange bhg folk, sånn er det når man har studert til det yrket og jobbet i mange år i bhg. Og alle sier det samme. Det er et skifte, foreldre er blitt mer og mer opptatt av seg selv og barna kommer i annen rekke. Anonymkode: d801f...5b9 Flere og flere barnehager kutter åpningstidene og holder stengt i romjula, påsken og tre uker om sommeren. Samt planleggingsdager. Dette skaper store problemer for foreldre med lite fleksible jobber, og barnehagene kunne argumentert med dette ovenfor kommunene. Det er en dårlig måte å spare penger på, siden det medfører at folk må jobbe redusert, med alt det medfører av reduserte skatteinntekter og så videre. En familie som flytter ut mens barna er i barnehagealder kommer neppe tilbake. I stedet velger barnehagene å skape et inntrykk av at foreldrene egentlig ikke har behov for så mye barnehage. Det er flust av hjemmeværende mødre som ikke gjør noe om formiddagen og alle arbeidstakere har fri hele sommeren. Om noen familier står fram og forteller hvor vanskelig de nye reglene gjør det for dem, får de høre at de syter og er kravstore. Da er det jo enkelt for kommunene å velge barnehagesektoren når de skal spare penger. Folk har jo egentlig ikke bruk for den, de er bare for late til å passe egne barn. Anonymkode: a0619...aa3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #372 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Igjen det burde bli en bv sak om foreldre åpenlyst sier de ikke orker barna sine og sender de i bhg et helt år uten ferie mens de selv er hjemme. Dette er jo foreldre som er uskikket. De fleste normale oppegående foreldre ønsker at barna skal ha det bra og tilbringe tid med de. Og ikke minst ha leker hjemme til barna og vet veldig godt hva barna elsker å leke med. Heldigvis er det ikke normalen der barnet mitt går at foreldre driter i barna sine. Derfor jeg har vansker å tro på denne gjengangeren at absolutt alle utnytter barnehagen av egoistiske grunner og lar barnet gå for lut og kaldt vann Anonymkode: cba0b...069 Ingen sa absolutt alle, vi bare sa "flere og flere i det siste tiden". BV sak om hva? Du kan lese om foreldre som klager om obligatorisk ferie i avisene og på sosiale medier, det er ikke forbudt å klage om dette. Det er ikke innført noe makstid eller annet lovpålagt ferie utenfor de tre ukene i sommeren, så de gjør ingenting ulovlig hvis de sender barna inn hver dag. Det er en stor sak at vi i barnehagen skal forstå forskjellige situasjoner, foreldre som ikke er ressurssterke, innvandrerfamilier med et annet barnesyn som kommer fra kulturen de har vokst opp med osv, at ingen vet hva foreldre sliter med. Selv om de kommer selv og forteller om sitt stort sett barnefritt liv, så har du ikke lov å mene noe særlig om det så lenge det er ikke tegn at barnet ikke trives hjemme eller med forelderen. Men de absolutt har lyst å være med forelderen fordi de ser dem aldri! Så de fleste tenker ikke om å melde til bv om sånne "små" ting som ikke er åpent omsorgssvikt. Og hvis vi gjør det uansett, det fører alltid til ødelagt samarbeid mellom bhg og foreldre, og foreldre går så langt til å flytte til en annen kommune så du får aldri høre om dette barnet igjen. Det er så mange i tråden som sier at i disse sakene bv "må" inn eller at det er bedre da at barnet er 10 timer i bhg hver dag. Nei, barnets beste er at foreldre skal skjerpe seg, med eller uten hjelp fra bv. Anonymkode: dd258...2af 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #373 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ingen sa absolutt alle, vi bare sa "flere og flere i det siste tiden". BV sak om hva? Du kan lese om foreldre som klager om obligatorisk ferie i avisene og på sosiale medier, det er ikke forbudt å klage om dette. Det er ikke innført noe makstid eller annet lovpålagt ferie utenfor de tre ukene i sommeren, så de gjør ingenting ulovlig hvis de sender barna inn hver dag. Det er en stor sak at vi i barnehagen skal forstå forskjellige situasjoner, foreldre som ikke er ressurssterke, innvandrerfamilier med et annet barnesyn som kommer fra kulturen de har vokst opp med osv, at ingen vet hva foreldre sliter med. Selv om de kommer selv og forteller om sitt stort sett barnefritt liv, så har du ikke lov å mene noe særlig om det så lenge det er ikke tegn at barnet ikke trives hjemme eller med forelderen. Men de absolutt har lyst å være med forelderen fordi de ser dem aldri! Så de fleste tenker ikke om å melde til bv om sånne "små" ting som ikke er åpent omsorgssvikt. Og hvis vi gjør det uansett, det fører alltid til ødelagt samarbeid mellom bhg og foreldre, og foreldre går så langt til å flytte til en annen kommune så du får aldri høre om dette barnet igjen. Det er så mange i tråden som sier at i disse sakene bv "må" inn eller at det er bedre da at barnet er 10 timer i bhg hver dag. Nei, barnets beste er at foreldre skal skjerpe seg, med eller uten hjelp fra bv. Anonymkode: dd258...2af Men tror du at en mor som ikke jobber og har barnet i barnehagen 10 timer om dagen og aldri ferie er i stand til å bare "skjerpe seg"? For meg høres det ut som symptomer på alvorlig sykdom, enten det er fysisk eller psykisk. Ikke er det så lett å få innvilget uføretrygd heller, så noe må det jo være. Sannsynligvis er det snakk om en mor i krise, som virkelig trenger hjelp. Hva med å prøve å snakke med henne, tipse om lavterskeltilbud i kommunen, hvis det finnes noe sånt? Og ja, barnevern om dere ikke når igjennom. Anonymkode: a0619...aa3 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #374 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det er jo det vi sier. Det er flere og flere som sier slike ting. Tro på oss eller ei. Aldri i verden om bv ville gått videre med en slik sak, da ville de fått mer enn nok å gjøre. Det skal være ganske alvorlig omsorgssvikt før de kommer inn i bildet. Jeg kjenner mange bhg folk, sånn er det når man har studert til det yrket og jobbet i mange år i bhg. Og alle sier det samme. Det er et skifte, foreldre er blitt mer og mer opptatt av seg selv og barna kommer i annen rekke. Anonymkode: d801f...5b9 Må vel leve i min egen boble da når jeg tenker foreldre anno 2025 vs foreldre anno 1990 har kommet lengre. Vi tenker mer på barnas psykiske helse og hvordan man oppdrar barn på en empatisk måte og skal forstå og ta barnas følelser seriøst. Leser gjerne en haug med artikler og bøker skrevet av psykologer, kjøper pedagogiske bøker og ønsker å ta barnet seriøst uavhengig om det er 2 år eller 12 år. I tillegg tenke mer på barnas sikkerhet under lek, bilkjøring og om det er mye dårlig ingredienser i mat eller om det brukes plastprodukter. Og ja unngår skjermbruk og tenker på hvor mye tv osv barnet seriøst i løpet av en uke. Jeg vokste opp med en forelder som bare tenkte på seg selv, og ja jeg slapp jo barnehage da men til hvilken pris? Hvem er alle disse foreldrene i dag som ikke setter barna sine høyest? Skulle gjerne vært noe forskning på det. Anonymkode: cba0b...069 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #375 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du får mene det du vil , men jo av omsorg gjøre. Det og heldigvis skjønner foreldre ofte det om man tar det opp med de, de færreste blir forbannet eller går i forsvar og kalles oss uegnet sånn som enkelte her på kg. Anonymkode: 2ec1e...91c At man tar opp bekymringer med foreldre er da noe helt annet enn å dømme de, snakke dritt om de og være så nedlatende som enkelte i denne tråden. Forstår du ikke forskjellen på det så har du ingenting å jobbe med mennesker å gjøre. Det som utvises i denne tråden er bate nedlatende og dårlig holdninger. Ikke bekymring. Ts Anonymkode: bea8d...827 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #376 Skrevet 25. oktober 2025 Jeg er barnehageansatt, og blir ikke provosert i slike tilfeller-heller litt lei meg på vegne av barna. Anonymkode: 4aa23...eaa 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #377 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): At man tar opp bekymringer med foreldre er da noe helt annet enn å dømme de, snakke dritt om de og være så nedlatende som enkelte i denne tråden. Forstår du ikke forskjellen på det så har du ingenting å jobbe med mennesker å gjøre. Det som utvises i denne tråden er bate nedlatende og dårlig holdninger. Ikke bekymring. Ts Anonymkode: bea8d...827 Hvorfor skriver du ts til slutt? dette er et diskusjonsforum hvor man kan diskutere alt mulig, om du ikke tåler at foreldres prioriteringer diskuteres så bør du kanskje ikke være på forum Anonymkode: 2ec1e...91c
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #378 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er barnehageansatt, og blir ikke provosert i slike tilfeller-heller litt lei meg på vegne av barna. Anonymkode: 4aa23...eaa Ja de fleste av oss sier det men det er visst ikke ok å si Anonymkode: 2ec1e...91c 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #379 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor skriver du ts til slutt? dette er et diskusjonsforum hvor man kan diskutere alt mulig, om du ikke tåler at foreldres prioriteringer diskuteres så bør du kanskje ikke være på forum Anonymkode: 2ec1e...91c Aner ikke😂 Anonymkode: bea8d...827
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #380 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor skriver du ts til slutt? dette er et diskusjonsforum hvor man kan diskutere alt mulig, om du ikke tåler at foreldres prioriteringer diskuteres så bør du kanskje ikke være på forum Anonymkode: 2ec1e...91c Og jeg er ikke ts, tydeligvis var jeg et annet sted. Jeg tåler meninger, men mener at som barnehageansatt bør man være forsiktig å ytre seg slik for det skader samarbeidsforholdet mellom foreldre og barnehage. Dere har behov for å ha med dere foreldrene, snakke så stygt om de vil ikke gjøre dette. Anonymkode: bea8d...827
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå