Gå til innhold

Dugnadsarbeid i barneidretten

Fremhevede innlegg

Skrevet
Bari skrev (16 timer siden):

Nå må det bli slutt på dette jævla dugnadstullet, mange er dritlei. Det bør være slik at alle foreldre betaler mer for at et barn skal være på fotball, så slipper foreldre å stille opp som hallvakt, kioskvakt, 17 Mai-dugand +++. Det er alltid noen med enkeltmannsforetak eller små bedrifter som er villige til å gjøre den jobben.

Dette er fullt mulig å gjøre slik som i nærliggende land til Norge.

Til dere som sier 'Ja men, hva med foreldrene som ikke har råd' så vil jeg si følgende: 

1: Velg en annen aktivitet som er billigere, for eksempel 4H.

2: Det er helt ok å ikke ha råd, barn forstår og aksepterer dette hvis dere forklarer det enkelt. Mine hadde aldri problemer med at vi hadde en sliten Mazda og reiste til Dyreparken i Kr.sand imens nabojenta ble hentet på skolen i den nyeste Bmw'n, hadde de dyreste lekene og dro på ferie til Asia, USA og Mexico. Noen har mer penger, noen har mindre og sånn er livet. Mine barn hadde null problemer med dette. Lær barna deres dette, ellers gjør dere dem bare en bjørnetjeneste.

3: Det er ikke verdens undergang hvis barnet ikke er med på en organisert aktivitet, mange av oss som vokste opp på 90 tallet og før den tid var ikke ikke med på slikt. Vi var med venner, ute å klatret i trær, bygde trehytte, syklet, fisket, hoppet paradis, spilte med pog etc. Dette går det ann å gjøre i 2025 også!

Så la være å ha barna dine i idrettslag da! Jeg personlig ønsker ikke klasse skille i norge, slik som de har i Usa, jeg ønsker at alle skal kunne delta på helt vanlige idretter, slik at dette sikrer trygt og godt miljø for barna. Her hvor jeg bor er nesten alle guttene med på fotball, og når man ser de få som ikke er med og hva de driver med blir jeg bekymret. Alle som «arbeider» i idrettslaget gjør dette på frivillig basis, selv da jeg drev med håndball, fotball og turn var trenerteamet basert på dugnad. Dugnad er endel av Norge, lik det eller ei! At de bedriver dugnad i skolen fortsatt er jeg motstander av, dette burde kommunene selv ordne. Men dugnad i barneidretten er såpass lav at dette må man regne med om man vil ha ett tilbud til ungene. Skulle alle disse menneskene hatt betalt hadde kontigenten pr barn økt med 3-4000 i året. Svært få har økonomi til å kunne betale slikt! Å ha så fiendtlig forhold til dugnad gjør meg trist, hva skjer med at alle vil ha alt, men ikke jobbe for det? Er virkelig 3 timer i kiosken 2 ganger i året så ille? Det skaper samhold og dialog blant foreldrene. Det er bare en vinn vinn situasjon for alle.

Anonymkode: 0c15d...75e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde skrevet på facebook/spond siden til idrettslaget og vært helt ærlig om situasjonen.

Spør om det er noen andre oppgaver du kan gjøre. Ellers er jeg sikker på at noen andre kan ta dine seinvakter i hallen. Hadde hvertfall stilt opp for en alenemor uten nettverk. 

Ang folk som ikke stiller opp på dugnad så er det som provoserer folk at når en er to å de ikke gidder. Ikke en alenemor som ikke får det til for barna skal i seng, 

Anonymkode: a6b4e...a25

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg hadde skrevet på facebook/spond siden til idrettslaget og vært helt ærlig om situasjonen.

Spør om det er noen andre oppgaver du kan gjøre. Ellers er jeg sikker på at noen andre kan ta dine seinvakter i hallen. Hadde hvertfall stilt opp for en alenemor uten nettverk. 

Ang folk som ikke stiller opp på dugnad så er det som provoserer folk at når en er to å de ikke gidder. Ikke en alenemor som ikke får det til for barna skal i seng, 

Anonymkode: a6b4e...a25

Amen! Akkurat dette som er blitt poengtert flere ganger👏🏻👏🏻

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 17.07):

Jeg er alenemor til to barn. Far er ikke i bilde og besteforeldre bor halve året borte. 

Alle tre idrettene krever at foreldre skal sitte vakt i gymsal/skole. Ene idretten krever 4 dager i halvåret, de to andre krever 2 dager. Altså 8 dager i halvåret fordelt på 4 uker. Dugnadene er fra kl. 17 til 22. 

Jeg har sagt at jeg ikke kan sitte så lenge. Jeg har barn som skal i seng og opp på skole neste dag. To slike dager i en uke så er ungene helt ødelagte, sure, trøtte og gretne. De må ta fri fra sine treninger disse dagene, for jeg kan ikke følge dem. 

Jeg har spurt om jeg kan betale meg ut av disse dugnadene, men det er vist ikke mulig, da det blir mer dugnad på de andre foreldrene om jeg ikke tar vaktene. 

Er det slik at dugnad ikke lengre er hva definisjonen på dugnad er? Altså frivillig ulønnet arbeid? 

Det handler ikke om at jeg ikke ønsker og vil, men mangelen på tid og ressurs. Det er jo veldig dumt om jeg må si nei til at barna kan gå på de idrettene de vil fordi "mamma ikke kan bruke kvelder på å sitte i gumsal", når jeg gladelig betaler istedenfor. 

Anonymkode: b1da2...310

Skaffe barnevakt? 

Anonymkode: 31253...182

• Nyttig 1
Skrevet
Bari skrev (18 timer siden):

Idrett for barn vil fremdeles eksistere selv om vi slutter med dugand. De klarer jo det i andre land uten dugnad, det er bare for foreldre å betale mer.

Har man ikke råd så får man finne på noe annet. Ingen som lider av det.

Kanskje greit å sammenlikne med land som har like stor deltakelse som Norge.  Sjelden billig og uten dugnad uten rik sponsor. 

Anonymkode: a201b...740

Skrevet

Jeg har hatt barn i idrett i mange år og deltatt på utallige kiosk og hallvakter med både baby og småbarn da eldste drev med idrett.  Du skal da ikke slippe unna selv om du er alenemor, da blir det mer jobb for andre.

På idretten til mine barn har flere aleneforeldre stilt opp med småbarn på dugnad, eventuelt bakt kaker og vaffelrøre. 

Hvis du ikke ban bidra på dugnad så kan faktisk ikke barna dine delta på aktiviteten.

Anonymkode: e80e5...9ab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg har hatt barn i idrett i mange år og deltatt på utallige kiosk og hallvakter med både baby og småbarn da eldste drev med idrett.  Du skal da ikke slippe unna selv om du er alenemor, da blir det mer jobb for andre.

På idretten til mine barn har flere aleneforeldre stilt opp med småbarn på dugnad, eventuelt bakt kaker og vaffelrøre. 

Hvis du ikke ban bidra på dugnad så kan faktisk ikke barna dine delta på aktiviteten.

Anonymkode: e80e5...9ab

Men ts bidrar jo! Hun baker, tar kioskvakter og alt dette, men sliter mes hallvakt etter leggetid for de yngste barna. Da tenker jeg man må samarbeide for å få kabalen til å gå rundt, både for idretthallen, men også for ta. Kanskje vaktene kan deles, feks slik at flere får anledning til å delta.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Så la være å ha barna dine i idrettslag da! Jeg personlig ønsker ikke klasse skille i norge, slik som de har i Usa, jeg ønsker at alle skal kunne delta på helt vanlige idretter, slik at dette sikrer trygt og godt miljø for barna. Her hvor jeg bor er nesten alle guttene med på fotball, og når man ser de få som ikke er med og hva de driver med blir jeg bekymret. Alle som «arbeider» i idrettslaget gjør dette på frivillig basis, selv da jeg drev med håndball, fotball og turn var trenerteamet basert på dugnad. Dugnad er endel av Norge, lik det eller ei! At de bedriver dugnad i skolen fortsatt er jeg motstander av, dette burde kommunene selv ordne. Men dugnad i barneidretten er såpass lav at dette må man regne med om man vil ha ett tilbud til ungene. Skulle alle disse menneskene hatt betalt hadde kontigenten pr barn økt med 3-4000 i året. Svært få har økonomi til å kunne betale slikt! Å ha så fiendtlig forhold til dugnad gjør meg trist, hva skjer med at alle vil ha alt, men ikke jobbe for det? Er virkelig 3 timer i kiosken 2 ganger i året så ille? Det skaper samhold og dialog blant foreldrene. Det er bare en vinn vinn situasjon for alle.

Det er allerede et klasseskille i Norge, det har det alltid vært og slik vil det alltid være. Se på boligene på Bygdøy/Holmenkollen vs Holmlia. Brød og sirkus har blitt erstattet av gullrekka og fredagstaco.

Du sier kontigenten pr barn hadde økt med 3-4000 kr i året. Da sier jeg det samme som du sa: Så la være å ha barna dine i idrettslag da! 

Du sier du er bekymret fordi de fleste guttene er med på fotball og hva med de andre? Basert på mine erfaringer når det gjelder de som ikke var med på fotball/håndball/turn etc, så hadde følgende hobbier: Mekking av moped, friluftsliv, gaming/bygging av pc, frimerke/myntsamling, lego, fisking, noen var med i 4H, jakt og fiskeforening for barn og unge m.m. Disse barna/ungdommene klarer seg like bra og i flere tilfeller bedre enn "de andre" som du snakker om. Flere av mine barndomsminner hadde null interesse av idrettstilbud av ymse slag. 

Og som jeg sa tidligere, å bygge trehytte, sykle, sandkasse, fiske, friluftsliv m.m er fullt mulig i 2025 også. Man MÅ ikke på død og liv være med på en aktivitet som koster penger. Lurer på hvordan barna på 50 og 60 tallet klarte seg.. 🙄

• Liker 2
Skrevet
Bari skrev (21 minutter siden):

Det er allerede et klasseskille i Norge, det har det alltid vært og slik vil det alltid være. Se på boligene på Bygdøy/Holmenkollen vs Holmlia. Brød og sirkus har blitt erstattet av gullrekka og fredagstaco.

Du sier kontigenten pr barn hadde økt med 3-4000 kr i året. Da sier jeg det samme som du sa: Så la være å ha barna dine i idrettslag da! 

Du sier du er bekymret fordi de fleste guttene er med på fotball og hva med de andre? Basert på mine erfaringer når det gjelder de som ikke var med på fotball/håndball/turn etc, så hadde følgende hobbier: Mekking av moped, friluftsliv, gaming/bygging av pc, frimerke/myntsamling, lego, fisking, noen var med i 4H, jakt og fiskeforening for barn og unge m.m. Disse barna/ungdommene klarer seg like bra og i flere tilfeller bedre enn "de andre" som du snakker om. Flere av mine barndomsminner hadde null interesse av idrettstilbud av ymse slag. 

Og som jeg sa tidligere, å bygge trehytte, sykle, sandkasse, fiske, friluftsliv m.m er fullt mulig i 2025 også. Man MÅ ikke på død og liv være med på en aktivitet som koster penger. Lurer på hvordan barna på 50 og 60 tallet klarte seg.. 🙄

Enig med deg 

• Liker 1
Skrevet
Bari skrev (35 minutter siden):

Etter å ha hatt barn og nå ungdom i idrettslag i mange år, er min erfaring at det er de foreldrene med antatt best økonomi og krevende jobber som jevnt over deltar på flest dugnader. Hvis mine antagelser er riktig, vil det da si at de som jobber mest dugnad også vil være de som har minst problem med å betale høyere medlemsavgift.

Anonymkode: e8674...d4c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Enig. Trist å se hvor mange som ønsker et klasseskille her i Norge på de som har råd til å delta og de som ikke har det. Jeg ser absolutt verdien i å jobbe noen timer dugnad for at flest mulig skal ha mulighet til å være en del av den organiserte idretten.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Etter å ha hatt barn og nå ungdom i idrettslag i mange år, er min erfaring at det er de foreldrene med antatt best økonomi og krevende jobber som jevnt over deltar på flest dugnader. Hvis mine antagelser er riktig, vil det da si at de som jobber mest dugnad også vil være de som har minst problem med å betale høyere medlemsavgift.

Anonymkode: e8674...d4c

Samme erfaring her.

• Liker 1
Skrevet
Sirah skrev (2 minutter siden):

Enig. Trist å se hvor mange som ønsker et klasseskille her i Norge på de som har råd til å delta og de som ikke har det. Jeg ser absolutt verdien i å jobbe noen timer dugnad for at flest mulig skal ha mulighet til å være en del av den organiserte idretten.

Samme erfaring her.

Der ER klasseskille

Skrevet
Bari skrev (På 22.10.2025 den 0.33):

Nå må det bli slutt på dette jævla dugnadstullet, mange er dritlei. Det bør være slik at alle foreldre betaler mer for at et barn skal være på fotball, så slipper foreldre å stille opp som hallvakt, kioskvakt, 17 Mai-dugand +++. Det er alltid noen med enkeltmannsforetak eller små bedrifter som er villige til å gjøre den jobben.

Men det er jo ingen som stopper deg i å betale noen for å ta din kioskvakt . Så kan du betale for det, mens de som ikke har råd til det, eller de som Vil stille opp, ta vakten selv. 

Selv om jeg har økonomi nok til å betale 10x det det koster å ha barna i idretten, så gjør det meg absolutt ingen ting å stå i kiosk eller billettluke. Jeg viste jo det kunne skje når jeg valgte Å få barn. 

Jeg ønsker at flest mulig barn og ungdom skal kunne delta på idrett. Man vet at utenforskap er roten til det meste, og heldigvis evner flere av oss å se utenfor egen nesetipp.

Anonymkode: a550f...53b

Skrevet
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Der ER klasseskille

Man trenger vel ikke gjøre det enda større?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er jo ingen som stopper deg i å betale noen for å ta din kioskvakt . Så kan du betale for det, mens de som ikke har råd til det, eller de som Vil stille opp, ta vakten selv. 

Selv om jeg har økonomi nok til å betale 10x det det koster å ha barna i idretten, så gjør det meg absolutt ingen ting å stå i kiosk eller billettluke. Jeg viste jo det kunne skje når jeg valgte Å få barn. 

Jeg ønsker at flest mulig barn og ungdom skal kunne delta på idrett. Man vet at utenforskap er roten til det meste, og heldigvis evner flere av oss å se utenfor egen nesetipp.

Anonymkode: a550f...53b

Vi som er uenig i dugnad i barneidretten av prinsipp har rett til å ha denne meningen uten å få et forsøk på hersketeknikk tilbake, respekt går begge veier. Du eller andre vet ikke hva vi bidrar med selv om vi er uenige i dette med dugnad. Mange av oss er frivillige i Sivilforsvaret, Heimevern, blodgivere etc, det er også å bidra.

Og som jeg sa tidligere: 

Basert på mine erfaringer når det gjelder de som ikke var med på fotball/håndball/turn etc, så hadde de følgende hobbier: Mekking av moped, friluftsliv, gaming/bygging av pc, frimerke/myntsamling, lego, fisking, noen var med i 4H, jakt og fiskeforening for barn og unge m.m. Disse barna/ungdommene klarer seg like bra og i flere tilfeller bedre enn "de andre" som du snakker om. 

Og som jeg sa tidligere, å bygge trehytte, sykle, sandkasse, fiske, friluftsliv m.m er fullt mulig i 2025 også.

Man MÅ ikke på død og liv være med på en aktivitet som koster penger. Lurer på hvordan barna på 50 og 60 tallet klarte seg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.10.2025 den 15.48):

Måten du skriver og snakker ut om din mening rundt dugnad gjør at jeg skrev det slik. Det er ekstremt slitsomt for alle andre å ha voksne sutreunger som skal klage, alltid bytte eller worst case, ikke møte i det hele tatt. Gjør jobben med positivitet, og ikke la dine meninger gå utover andre barn eller voksne. Klarer du ikke det, må du faktisk nekte barna dine dette. Eller blir du «hun der morra som ikke gidder noe som helst». De blir snakket om, vi har flere sånne på laget. Ikke koselig, og for slike hadde jeg ikke giddet å bytte. Enslige som ikke får det til å gå rundt er en ting, men alt annet får man jaggu klare å stille. Jeg har stått i  kiosk med migrene, jeg har hatt feber mens var var parkeringsvakt. You name it! Har man fått utdelt en vakt, og noen kan passe barn har du ingen grunn til å si nei!

Det der høres ut som et ordentlig usunt miljø. Ofre helsa for å unngå å bli slarvet om? 

Jeg ville ha vurdert å flytte hvis jeg bodde på et sånt sted.

Anonymkode: 8a43f...084

Skrevet
Bari skrev (2 timer siden):

Da mister du hele konseptet med bredden, bredden tilsier at alle skal ha mulighet til å være med. En helt enkel idrett som fotball skal ikke koste 3-4000 i året. Jeg støtter idretten ved å delta.

Jeg har null ønske for at barna mine skal bli passive late ungdommer som kun sitter med gaming pc. Og nei, her jeg bor er det ikke klasseskille. Alle har mulighet til å delta, fordi foreldrene ikke er tafatte å ikke gidder å delta. Man velger å få barn, med de forpliktelser det gjelder. 4H har jeg aldri hørt om, så finnes nok ikke på bygda hos meg. 

Det å skape ett klasse skille for barna vil føre til mer utestenging og høyere press på barna, enn det det allerede er. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det der høres ut som et ordentlig usunt miljø. Ofre helsa for å unngå å bli slarvet om? 

Jeg ville ha vurdert å flytte hvis jeg bodde på et sånt sted.

4 timer i året klarer de fleste. Blir tøffere når man må steppe inn for de som ikke gidder. Vi har ekstremt lite dugnad, neste  ikke loddsalg. Vi får utdelt 2 kioskvakter i året, de er på 2 timer hver.

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

Der ER klasseskille

Ikke utenfor Oslo og de andre storbyene. Ekstremt lite klasseskille her jeg bor. Men det har nok noe med at foreldre gidder å stille opp for barna sine.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

4 timer i året klarer de fleste. Blir tøffere når man må steppe inn for de som ikke gidder. Vi har ekstremt lite dugnad, neste  ikke loddsalg. Vi får utdelt 2 kioskvakter i året, de er på 2 timer hver.

Dugnadskulturen på ditt hjemsted er usunn hvis de krever at den som ligger febersyk, stiller. 

Det er også en skikkelig bygdedyr-uting å snakke dritt om "de som ikke gidder". Det er ikke alt folk vil skrifte om. 

Har dere ikke forståelse for at dugnad er frivillig?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...