Bari Skrevet 23. oktober 2025 #381 Skrevet 23. oktober 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Da mister du hele konseptet med bredden, bredden tilsier at alle skal ha mulighet til å være med. En helt enkel idrett som fotball skal ikke koste 3-4000 i året. Jeg støtter idretten ved å delta. Jeg har null ønske for at barna mine skal bli passive late ungdommer som kun sitter med gaming pc. Og nei, her jeg bor er det ikke klasseskille. Alle har mulighet til å delta, fordi foreldrene ikke er tafatte å ikke gidder å delta. Man velger å få barn, med de forpliktelser det gjelder. 4H har jeg aldri hørt om, så finnes nok ikke på bygda hos meg. Det å skape ett klasse skille for barna vil føre til mer utestenging og høyere press på barna, enn det det allerede er. Anonymkode: 0c15d...75e Man er da ikke passiv hvis man driver med lego, friluftsliv, sykler ute, bygger trehytte, fiske, mekking o.s.v. Det er flere barn og unge som ikke liker idrett i det hele tatt og synes det er pyton, men som elsker å gå på fjelltur. Det ene utelukker ikke det andre. Mannen hater all type sport og synes det er meningsløst, men liker å trene ved å gå med sekk fordi det er bra for helsen og kroppen generelt. Vedrørende 4H som har vært siden 1936: 4H har som mål å utvikle en aktiv og samfunnsengasjert ungdom med ansvarsfølelse og respekt for natur og mennesker. Bevegelsen er ikke-religiøs og partipolitisk nøytral. Det finnes mange 4H-klubber, og det organiseres utflukter og leirer. Hvert år velger medlemmene en oppgave som de skal jobbe med gjennom et år. Da kan man velge veldig fritt, og det finnes temaer til stort sett alt. Eksempler er fotografering, fisking, baking, gartnerarbeide, sying, matlaging, historie m.m Når man har gått et bestemt antall år i 4H, vil man få plaketten som bevis for at du har gått i 4H. Pris pr år: fra 200-700 kr, ingen dugnad for foreldrene. 2
Maleficenta Skrevet 23. oktober 2025 #382 Skrevet 23. oktober 2025 Sirah skrev (2 timer siden): Man trenger vel ikke gjøre det enda større? Det fins som en annen nevner andre aktiviteter som ikke krever så mye dugnad at foreldrene ikke lenger har et liv
Sirah Skrevet 23. oktober 2025 #383 Skrevet 23. oktober 2025 Maleficenta skrev (26 minutter siden): Det fins som en annen nevner andre aktiviteter som ikke krever så mye dugnad at foreldrene ikke lenger har et liv Det gjør det absolutt, men kjedelig for "Kjetil" å ikke kunne spille fotball pga økonomi når alle de andre kameratene i klassen gjør det. Breddeidretten er lissom en av de få tingene igjen hvor det er minimalt med klasseskille. 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2025 #384 Skrevet 23. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dugnadskulturen på ditt hjemsted er usunn hvis de krever at den som ligger febersyk, stiller. Det er også en skikkelig bygdedyr-uting å snakke dritt om "de som ikke gidder". Det er ikke alt folk vil skrifte om. Har dere ikke forståelse for at dugnad er frivillig? Anonymkode: 8a43f...084 At jeg stiller selv på dugnad med feber trenger ingen å legge seg opp i, på lik linje som at jeg går på jobb med feber. Frivillig ja, men hvis du får barn må man være villig til å ta jobben, eller bytte eller betale noen for å gjøre det. Det er mye enklere å få ting til å gå rundt om man er åpen, i stedet for å bare droppe å stille opp. Det er provoserende og frekt! H is denne personen var alene om kioskvakten hadde idrettslaget tapt mye salg den ettermiddagen. Anonymkode: 0c15d...75e
Maleficenta Skrevet 23. oktober 2025 #385 Skrevet 23. oktober 2025 Sirah skrev (11 minutter siden): Det gjør det absolutt, men kjedelig for "Kjetil" å ikke kunne spille fotball pga økonomi når alle de andre kameratene i klassen gjør det. Breddeidretten er lissom en av de få tingene igjen hvor det er minimalt med klasseskille. De kunne senka nivået på fotballen
Maleficenta Skrevet 23. oktober 2025 #386 Skrevet 23. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): At jeg stiller selv på dugnad med feber trenger ingen å legge seg opp i, på lik linje som at jeg går på jobb med feber. Frivillig ja, men hvis du får barn må man være villig til å ta jobben, eller bytte eller betale noen for å gjøre det. Det er mye enklere å få ting til å gå rundt om man er åpen, i stedet for å bare droppe å stille opp. Det er provoserende og frekt! H is denne personen var alene om kioskvakten hadde idrettslaget tapt mye salg den ettermiddagen. Anonymkode: 0c15d...75e Så du skal smitte andre på vakt om du er febersyk? 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2025 #387 Skrevet 23. oktober 2025 Bari skrev (51 minutter siden): Man er da ikke passiv hvis man driver med lego, friluftsliv, sykler ute, bygger trehytte, fiske, mekking o.s.v. Det er flere barn og unge som ikke liker idrett i det hele tatt og synes det er pyton, men som elsker å gå på fjelltur. Det ene utelukker ikke det andre. Mannen hater all type sport og synes det er meningsløst, men liker å trene ved å gå med sekk fordi det er bra for helsen og kroppen generelt. Vedrørende 4H som har vært siden 1936: 4H har som mål å utvikle en aktiv og samfunnsengasjert ungdom med ansvarsfølelse og respekt for natur og mennesker. Bevegelsen er ikke-religiøs og partipolitisk nøytral. Det finnes mange 4H-klubber, og det organiseres utflukter og leirer. Hvert år velger medlemmene en oppgave som de skal jobbe med gjennom et år. Da kan man velge veldig fritt, og det finnes temaer til stort sett alt. Eksempler er fotografering, fisking, baking, gartnerarbeide, sying, matlaging, historie m.m Når man har gått et bestemt antall år i 4H, vil man få plaketten som bevis for at du har gått i 4H. Pris pr år: fra 200-700 kr, ingen dugnad for foreldrene. Tja, mine barn får ikke fly rundt uten mål og mening. De som gjør det her driver med så usunne ting som mine ikke skal dras inn i. Vi betaler 1000kr i året for fotballen til eldste og 1700 i halvåret for turn. Helt holdbart. Ingen av mine har noen gang brydd seg om lego, og de er glad i å være fysisk aktive. Mine er også alt for små til å mekke eller bygge trehytter. Jeg sender ikke min 10 åring ut med sag eller øks uten voksen bistand. Det er heller ikke noe vi kan gjøre hvor som helst da vi må få godkjenning av skogeier. Fint passive aktiviteter funker for dine barn, men mine ønsker konkurranse og da er det idrett som gjelder. Anonymkode: 0c15d...75e 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2025 #388 Skrevet 23. oktober 2025 Maleficenta skrev (2 minutter siden): De kunne senka nivået på fotballen Hvilket nivå snakker du om? Vet du i det heletatt hvordan barnefotballen fungerer? Det er hvertfall nummer en å vite det før du slenger ut ting du åpenbart ikke har kunnskap om. Endel av bredden er at alle skal kunne delta, uavhengig av økonomi, ferdigheter og kompetanse. De har ikke lov å nivå dele lagene før de er 12 år. Alle skal ha lik spilletid, alle skal spille likt antall kamper, alle skal få være med på cuper og aktiviteter. Dette er bredden! Hvis du som foresatt ikke ønsker å delta på dugnader er ikke ballsport, turn eller korps din greie. Her har ikke kampsport, svømming og speidern noe særlig dugnader, men det koster igjen fryktelig mye penger. Selv jeg som rir i rideskole og betaler latterlig mye penger i året på det deltar på dugnad der, både sommer og vinter, til stevner osv. det går ikke rundt uten frivillig arbeid! Anonymkode: 0c15d...75e 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2025 #389 Skrevet 23. oktober 2025 Maleficenta skrev (7 minutter siden): Så du skal smitte andre på vakt om du er febersyk? Feber er ikke smittsomt, det er hvis man har annen infeksjon i tillegg. Jeg har ofte feber grunnet kronisk sykdom. Skulle jeg holdt meg hjemme hver gang måtte jeg vært uføre, og det gidder jeg ikke Anonymkode: 0c15d...75e
Bari Skrevet 23. oktober 2025 #390 Skrevet 23. oktober 2025 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Tja, mine barn får ikke fly rundt uten mål og mening. De som gjør det her driver med så usunne ting som mine ikke skal dras inn i. Vi betaler 1000kr i året for fotballen til eldste og 1700 i halvåret for turn. Helt holdbart. Ingen av mine har noen gang brydd seg om lego, og de er glad i å være fysisk aktive. Mine er også alt for små til å mekke eller bygge trehytter. Jeg sender ikke min 10 åring ut med sag eller øks uten voksen bistand. Det er heller ikke noe vi kan gjøre hvor som helst da vi må få godkjenning av skogeier. Fint passive aktiviteter funker for dine barn, men mine ønsker konkurranse og da er det idrett som gjelder. Anonymkode: 0c15d...75e Friluftsliv og sykling er ikke passive aktiviteter, det er å være fysisk aktiv. Vi brukte sag og hammer som 8 åringer og jeg kjørte traktor alene på åkeren som 11 åring. Tydelig at det er flere bobleplastforeldre nå enn før 😂 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2025 #391 Skrevet 23. oktober 2025 Bari skrev (24 minutter siden): Friluftsliv og sykling er ikke passive aktiviteter, det er å være fysisk aktiv. Vi brukte sag og hammer som 8 åringer og jeg kjørte traktor alene på åkeren som 11 åring. Tydelig at det er flere bobleplastforeldre nå enn før 😂 Nei, men det handler om hva man ser i nærmiljøet. De som ikke er knyttet til en aktivitet i området her har endt opp som barn uten karaktergrunnlag, de plager dyr, driver med herværk osv. det er en så tydelig trend at mine barn får ikke delta, rett og slett. Og mine barn har ikke lært å håndtere hverken sag eller øks. Tenker det holder med fotballen, det er uansett der interessen ligger. Og da skal de få holde på. Jeg stiller gledelig på dugnad, for at ALLE skal kunne ha ett tilbud. Anonymkode: 0c15d...75e
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2025 #392 Skrevet 23. oktober 2025 Burde vært mulig å kjøpe seg ut av dugnaden. Valgfrihet. Anonymkode: 83775...2ed 2
Maleficenta Skrevet 23. oktober 2025 #393 Skrevet 23. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, men det handler om hva man ser i nærmiljøet. De som ikke er knyttet til en aktivitet i området her har endt opp som barn uten karaktergrunnlag, de plager dyr, driver med herværk osv. det er en så tydelig trend at mine barn får ikke delta, rett og slett. Og mine barn har ikke lært å håndtere hverken sag eller øks. Tenker det holder med fotballen, det er uansett der interessen ligger. Og da skal de få holde på. Jeg stiller gledelig på dugnad, for at ALLE skal kunne ha ett tilbud. Anonymkode: 0c15d...75e Du er jamen fordomsfull ovenfor barn som ikke er med i organisert idrett 3
Maleficenta Skrevet 23. oktober 2025 #394 Skrevet 23. oktober 2025 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Feber er ikke smittsomt, det er hvis man har annen infeksjon i tillegg. Jeg har ofte feber grunnet kronisk sykdom. Skulle jeg holdt meg hjemme hver gang måtte jeg vært uføre, og det gidder jeg ikke Anonymkode: 0c15d...75e Har du feber er det jo fordi du har en mest sannsynlig smittsom infeksjon. Ok ser nå at du har kronisk sykdom. Men dette gjelder ikke de fleste som får feber Endret 23. oktober 2025 av Maleficenta 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2025 #396 Skrevet 23. oktober 2025 Maleficenta skrev (26 minutter siden): Du er jamen fordomsfull ovenfor barn som ikke er med i organisert idrett Ja, når de går rundt å tenner på barnehager, torturer dyr osv blir man dømmende, eller synes du slikt er greit? Det kan være helt andre forhold andre steder, men de få barna som ikke deltar her har blitt tatt i myrde dyr, andre sine katter blant annet. Men slik adferd er kanskje helt ok for deg? Og de flyr rundt med skytevåpen og kniver. For meg er ikke dette ett sunt miljø, derfor holder jeg mine barn unna dette. Anonymkode: 0c15d...75e
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2025 #397 Skrevet 23. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, når de går rundt å tenner på barnehager, torturer dyr osv blir man dømmende, eller synes du slikt er greit? Det kan være helt andre forhold andre steder, men de få barna som ikke deltar her har blitt tatt i myrde dyr, andre sine katter blant annet. Men slik adferd er kanskje helt ok for deg? Og de flyr rundt med skytevåpen og kniver. For meg er ikke dette ett sunt miljø, derfor holder jeg mine barn unna dette. Anonymkode: 0c15d...75e Akkurat det kan også barn som spiller fotball gjøre.. Anonymkode: fc35a...bcb 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #398 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Da mister du hele konseptet med bredden, bredden tilsier at alle skal ha mulighet til å være med. En helt enkel idrett som fotball skal ikke koste 3-4000 i året. Jeg støtter idretten ved å delta. Jeg har null ønske for at barna mine skal bli passive late ungdommer som kun sitter med gaming pc. Og nei, her jeg bor er det ikke klasseskille. Alle har mulighet til å delta, fordi foreldrene ikke er tafatte å ikke gidder å delta. Man velger å få barn, med de forpliktelser det gjelder. 4H har jeg aldri hørt om, så finnes nok ikke på bygda hos meg. Det å skape ett klasse skille for barna vil føre til mer utestenging og høyere press på barna, enn det det allerede er. Anonymkode: 0c15d...75e Men hvorfor har du ideen om at fotball er en enkel idrett?????? DER ligger problemet og du viser at du har null peiling i hva som ligger i at fotball nå i stor grad er en helårsidrett. Det det er det for at så mange elsker det og idrettsklubbene ser det. Enten kommunen eier banen og idrettslaget betaler okerpris for å leie den eller idrettslaget selv eier alt og må drifte (og innimellom bygge opp banen igjen) banen med undervarme, lys, snømåking osv. Mine trener ute hele vinteren 4 dager i uka. Bare for at kommunen egentlig ikke vil ha på undervarme, måke osv så må vi for datteren betale 2500kr for å trene på vinteren og det går ut til alle spillere som trener på vinterstid. Og kommunen holder ikke engang alle banene åpne. Første seriekamp var første uka i april og siste kamp for sesongen er i slutten av november for datteren. Klasseskille, dessverre alltid vært det og har alltid vært aktiviteter som blir dyrt. Men bare for at man tidligere spilte fotball på gress/grus noen måneder i året så er ikke det samme idrett nå, og vil man tilbake til gress/grus så lag eget opplegg. Jeg dropper heller ferien og lar ungene mine spille fotball og forstår idrettslagenes kostnader. Anonymkode: a201b...740
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #399 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men hvorfor har du ideen om at fotball er en enkel idrett?????? DER ligger problemet og du viser at du har null peiling i hva som ligger i at fotball nå i stor grad er en helårsidrett. Det det er det for at så mange elsker det og idrettsklubbene ser det. Enten kommunen eier banen og idrettslaget betaler okerpris for å leie den eller idrettslaget selv eier alt og må drifte (og innimellom bygge opp banen igjen) banen med undervarme, lys, snømåking osv. Mine trener ute hele vinteren 4 dager i uka. Bare for at kommunen egentlig ikke vil ha på undervarme, måke osv så må vi for datteren betale 2500kr for å trene på vinteren og det går ut til alle spillere som trener på vinterstid. Og kommunen holder ikke engang alle banene åpne. Første seriekamp var første uka i april og siste kamp for sesongen er i slutten av november for datteren. Klasseskille, dessverre alltid vært det og har alltid vært aktiviteter som blir dyrt. Men bare for at man tidligere spilte fotball på gress/grus noen måneder i året så er ikke det samme idrett nå, og vil man tilbake til gress/grus så lag eget opplegg. Jeg dropper heller ferien og lar ungene mine spille fotball og forstår idrettslagenes kostnader. Anonymkode: a201b...740 Nå spiller mine fotball, men vi har sjeldent slike utfordringer da det er en pappa i odrettslaget som har måkejobben på vinteren. Våre spiller på kunstgress og i hall om det er skikkelig kaldt eller bare is på banen. Hee opplever vi ikke klasseskille fordi prisene er så lave, takket være dugnadsånden at alle kan delta. Anonymkode: 0c15d...75e 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #400 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Akkurat det kan også barn som spiller fotball gjøre.. Anonymkode: fc35a...bcb Her er fotball gutta så opptatt av å trene at det er ett ikke problem. Anonymkode: 0c15d...75e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå