AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #401 Skrevet 24. oktober 2025 Maleficenta skrev (12 timer siden): De kunne senka nivået på fotballen Hvorfor? Har jo mulighet til å ikke trene fire dager i uka, men 1. Har mulighet til å ikke trene på vinteren, men drive med noe annet da. Kun trene 1 dag i uka gir minimal med fremgang og mestring så fra de er små er to nødvendig for å få nok mestring. Det trengs nok repetisjoner for å få muskelminne. Spiller man ikke fotball på skolen eller på banen på fritiden opplever man saktere fremgang og nivåforskjellene øker kun pga interesse ig ikke engang mye lagstreninger. For å like aktiviteten holder det ikke med å tenke på idrett som noe statisk og kun sparker ball for da har du ikke forstått hvorfor man driver med noe. Er det gøy å aldri føle at man løper fortere, aldri får til en dribbling, ikke får til å treffe ballen riktig så pasningen går dit den skal eller skuddet går dit det skal. På barnas lag i ungdomsfotballen går det fortsatt 16-18 åringer som fra straffemerket ikke kan treffe nettet, alltid blir løpt fra og aldri kan gå av en spiller. Det er bredde og det tilbys lag i flere divisjoner. Kan de beste og de dårligste trene sammen hele tiden ? Absolutt ikke, den svakeste blir rundingsbøye og konstant «ydmyket» av andres teknikk, men på en gruppe med mer likeverdige så vil spilleren få til noe og dermed ikke kun bruke fotball som sosial aktivitet. Datterens tilbud er 3 lagstreninger og 1 hospiteringsøkt. De beste trener 4 dager, de minst interesserte ofte bare 1. Min ene er så interessert i fotball at går «idrettsgymnas» og har enda flere økter fotball og styrketrening i uka. Hadde jo ikke blitt så hektet om ikke tilbudet hadde vært minimalt? Anonymkode: a201b...740 1
Pippi Lotta Skrevet 24. oktober 2025 #402 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 19.33): Ps. Bare skaffe barnevakt? Skal du bruke 5-800 kr for barnevakt som ikke tilfører deg som alenemor noe annet enn utgifter og mer stress? Nei vet du hva. De pengene og den tiden må da virkelig være forbeholdt når du skal noe hyggelig for å lade opp energien til det beste for barna du er alene gir. Anonymkode: 9ae0e...4bc TS skriver jo at hun vill betale seg ut av dugnaden, hva er forskjelen på det og betale en barnevakt? 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #403 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nå spiller mine fotball, men vi har sjeldent slike utfordringer da det er en pappa i odrettslaget som har måkejobben på vinteren. Våre spiller på kunstgress og i hall om det er skikkelig kaldt eller bare is på banen. Hee opplever vi ikke klasseskille fordi prisene er så lave, takket være dugnadsånden at alle kan delta. Anonymkode: 0c15d...75e Men da forutsetter du at det er dugnadsånd og det var jo hele grunnlaget for tråden at så mange ikke deltar på dugnad. Her finnes ingen haller å trene i på vinterstid og som sagt så er det kommunen som gjør at treningsavgiften er så høy i ene idrettslaget. Det er nærmere 20 fotballklubber i kommunen og ingen har hall. Anonymkode: a201b...740 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #404 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men da forutsetter du at det er dugnadsånd og det var jo hele grunnlaget for tråden at så mange ikke deltar på dugnad. Her finnes ingen haller å trene i på vinterstid og som sagt så er det kommunen som gjør at treningsavgiften er så høy i ene idrettslaget. Det er nærmere 20 fotballklubber i kommunen og ingen har hall. Anonymkode: a201b...740 Nei, her er dugnadsånden god, heldigvis. Slik at alle kan ha mulighet til å delt. Vi har pr nå heller ikke hall da den må repareres, men når det er gjort kan de kanskje trene noe inne om det blir spreng kaldt i vinter Anonymkode: 0c15d...75e 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #405 Skrevet 24. oktober 2025 Bari skrev (14 timer siden): Vi som er uenig i dugnad i barneidretten av prinsipp har rett til å ha denne meningen uten å få et forsøk på hersketeknikk tilbake, respekt går begge veier. Du eller andre vet ikke hva vi bidrar med selv om vi er uenige i dette med dugnad. Mange av oss er frivillige i Sivilforsvaret, Heimevern, blodgivere etc, det er også å bidra. Og som jeg sa tidligere: Basert på mine erfaringer når det gjelder de som ikke var med på fotball/håndball/turn etc, så hadde de følgende hobbier: Mekking av moped, friluftsliv, gaming/bygging av pc, frimerke/myntsamling, lego, fisking, noen var med i 4H, jakt og fiskeforening for barn og unge m.m. Disse barna/ungdommene klarer seg like bra og i flere tilfeller bedre enn "de andre" som du snakker om. Og som jeg sa tidligere, å bygge trehytte, sykle, sandkasse, fiske, friluftsliv m.m er fullt mulig i 2025 også. Man MÅ ikke på død og liv være med på en aktivitet som koster penger. Lurer på hvordan barna på 50 og 60 tallet klarte seg Og som jeg skrev at siden du uansett vil betale mer for idretten (for å slippe dugnad), så kan du like godt bruke de pengene på å betale noen for å ta din del. Så kan de som Ikke har råd til å betale så mye som deg, få lov til å ta den dugnadsvakten. (Og ja, vi som bidrar i idretten, bidrar også på de arenaene du nevner. De som oftes bidrar på idrettsarenaen er nok de som fra før er opptatt av felleskapet). At du gir blod hjelper ikke idrettslaget da. Det betaler ikke husleien for hallen.. Man må absolutt ikke være med på en betalt aktivitet, men når de aller fleste er det, så blir det fryktelig få for lille Mari å bygge hytte i skogen med.. (Det du skriver har for øvrig mine unger bedrevet i tillegg til aktivitetene sine). Og om ungene her skulle vært med på 4H, hadde de hvertfall ikke kommet dit for egen maskin. Ingen slike i nærheten, så da måtte de blitt kjørt. Til info: På 50-tallet, så satt de faktisk i gang fritidsklubber etc for ungdom, for å få ned ungdomskriminaliteten som steg på grunn av ungdom som gikk rundt og drev dank. Det var riktignok gratis, men i dag bygges jo alt slikt av forebyggende aktiviteter ned og ikke opp.. (og til slutt litt fakta, for det har jo blitt gjort noen undersøkelser opp gjennom med tanke på ungdommer som driver med idrett, konta ungdommer som ikke driver med idrett) Her er noen av hva de har kommet frem til:: Idrettsungdom er blant annet mer fornøyd med foreldrene sine, de liker seg bedre i lokalmiljøet, de trives bedre på skolen, de skulker mindre, og det er langt flere som sikter mot høyere utdanning, enn de som ikke er medlemmer av organisert idrett. Idrettsungdom er langt mer fornøyd med egen helse enn andre ungdommer. De har også et sunnere kosthold, de røyker mindre, færre drikker alkohol, og færre har prøvd hasj eller marihuana. Dessuten har idrettsungdom generelt færre psykiske helseplager. Idrett gir en forholdsvis høy status blant ungdom. Mer enn halvparten av alle ungdommer mener for eksempel at det å være god i idrett gir økt status i vennemiljøet. Barn som er aktive med idrett, får bedre mental helse senere i livet, Anonymkode: a550f...53b 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #406 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Burde vært mulig å kjøpe seg ut av dugnaden. Valgfrihet. Anonymkode: 83775...2ed Nei,som det er sagt før: vi vil ikke ha et slikt klasseskille! Anonymkode: 9e14e...469
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #407 Skrevet 24. oktober 2025 Maleficenta skrev (13 timer siden): De kunne senka nivået på fotballen Man må ha rekruttering for å få spillere som gidder når de blir eldre. Ingen/få eldre barn gidder å leke fotball. Og man trenger noe organisert for å holde unger i aktivitet og ute av kriminelle ting. Anonymkode: 9e14e...469 2
Bari Skrevet 24. oktober 2025 #408 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og som jeg skrev at siden du uansett vil betale mer for idretten (for å slippe dugnad), så kan du like godt bruke de pengene på å betale noen for å ta din del. Så kan de som Ikke har råd til å betale så mye som deg, få lov til å ta den dugnadsvakten. (Og ja, vi som bidrar i idretten, bidrar også på de arenaene du nevner. De som oftes bidrar på idrettsarenaen er nok de som fra før er opptatt av felleskapet). At du gir blod hjelper ikke idrettslaget da. Det betaler ikke husleien for hallen.. Man må absolutt ikke være med på en betalt aktivitet, men når de aller fleste er det, så blir det fryktelig få for lille Mari å bygge hytte i skogen med.. (Det du skriver har for øvrig mine unger bedrevet i tillegg til aktivitetene sine). Og om ungene her skulle vært med på 4H, hadde de hvertfall ikke kommet dit for egen maskin. Ingen slike i nærheten, så da måtte de blitt kjørt. Til info: På 50-tallet, så satt de faktisk i gang fritidsklubber etc for ungdom, for å få ned ungdomskriminaliteten som steg på grunn av ungdom som gikk rundt og drev dank. Det var riktignok gratis, men i dag bygges jo alt slikt av forebyggende aktiviteter ned og ikke opp.. (og til slutt litt fakta, for det har jo blitt gjort noen undersøkelser opp gjennom med tanke på ungdommer som driver med idrett, konta ungdommer som ikke driver med idrett) Her er noen av hva de har kommet frem til:: Idrettsungdom er blant annet mer fornøyd med foreldrene sine, de liker seg bedre i lokalmiljøet, de trives bedre på skolen, de skulker mindre, og det er langt flere som sikter mot høyere utdanning, enn de som ikke er medlemmer av organisert idrett. Idrettsungdom er langt mer fornøyd med egen helse enn andre ungdommer. De har også et sunnere kosthold, de røyker mindre, færre drikker alkohol, og færre har prøvd hasj eller marihuana. Dessuten har idrettsungdom generelt færre psykiske helseplager. Idrett gir en forholdsvis høy status blant ungdom. Mer enn halvparten av alle ungdommer mener for eksempel at det å være god i idrett gir økt status i vennemiljøet. Barn som er aktive med idrett, får bedre mental helse senere i livet, Anonymkode: a550f...53b Da kan alle sammen betale mer så trenger ikke noen å gjøre dugnad i barneidretten. Hvis en eller to foreldre ikke har råd så kan de si ifra (hvor jeg kommer fra er vi ikke skamfulle eller redde for å si at vi har dårlig råd, hvorfor skulle vi være det?) så kan resten av foreldrene spleise for det barnet. Vi som ikke deltar på dugnad tenker absolutt på fellesskapet. Blodet vi donerer redder liv og de som er i Heimevernet skal i ytterste konsekvens ta en kule i skallen for å forsvare landet og ditt og mitt liv. Alt dette veier mer enn å være steke vafler eller hjelpe til på en cup.. Fint at idrett er bra for barn, men status? Hvem i all verden bryr seg om det gir økt "status" 😂 Bare usikre mennesker snakker sånn og det spørs helt på hvem du spør. For mange er ballsport, turn, orientering, ski m.m dørgende kjedelig og uinteressant og absolutt ikke "status" Og en ting til, hvis barnet/ungdommen prøver idrett og synes det er kjedelig og meningsløst og det er mer givende å bygge egen pc og samle frimerker, hva da? Da må man respektere at sønnen/datteren er slik. Det er mange som driver med hobbier som noen vil si er "nerdete", det være seg programmering eller mekking og disse hobbiene har også fostret mye innovasjon og fremtidige teknikkere, ingeniører og forskere.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #409 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 17.07): Jeg er alenemor til to barn. Far er ikke i bilde og besteforeldre bor halve året borte. Alle tre idrettene krever at foreldre skal sitte vakt i gymsal/skole. Ene idretten krever 4 dager i halvåret, de to andre krever 2 dager. Altså 8 dager i halvåret fordelt på 4 uker. Dugnadene er fra kl. 17 til 22. Jeg har sagt at jeg ikke kan sitte så lenge. Jeg har barn som skal i seng og opp på skole neste dag. To slike dager i en uke så er ungene helt ødelagte, sure, trøtte og gretne. De må ta fri fra sine treninger disse dagene, for jeg kan ikke følge dem. Jeg har spurt om jeg kan betale meg ut av disse dugnadene, men det er vist ikke mulig, da det blir mer dugnad på de andre foreldrene om jeg ikke tar vaktene. Er det slik at dugnad ikke lengre er hva definisjonen på dugnad er? Altså frivillig ulønnet arbeid? Det handler ikke om at jeg ikke ønsker og vil, men mangelen på tid og ressurs. Det er jo veldig dumt om jeg må si nei til at barna kan gå på de idrettene de vil fordi "mamma ikke kan bruke kvelder på å sitte i gumsal", når jeg gladelig betaler istedenfor. Anonymkode: b1da2...310 Det er drit, har en mann som jobber vekke noen uker og ingen besteforeldre eller andre til å passe. Det var tungt, men enda tyngre når vi fikk enda mer dugnad når folk som hadde barnevakt(besteforeldre) og gikk jt eller reiste vekk hele tiden for å slippe dugnad så vi måtte ta det og.. Så endte med at vi (3stk) måtte ta dugnad for 20 barn(mange foreldre det.....) Så det er heller ikke riktig. Ta det du kan. Ta med barna der det går. Anonymkode: f7606...23a
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #410 Skrevet 24. oktober 2025 Bari skrev (1 time siden): Da kan alle sammen betale mer så trenger ikke noen å gjøre dugnad i barneidretten. Hvis en eller to foreldre ikke har råd så kan de si ifra (hvor jeg kommer fra er vi ikke skamfulle eller redde for å si at vi har dårlig råd, hvorfor skulle vi være det?) så kan resten av foreldrene spleise for det barnet. Vi som ikke deltar på dugnad tenker absolutt på fellesskapet. Blodet vi donerer redder liv og de som er i Heimevernet skal i ytterste konsekvens ta en kule i skallen for å forsvare landet og ditt og mitt liv. Alt dette veier mer enn å være steke vafler eller hjelpe til på en cup.. Fint at idrett er bra for barn, men status? Hvem i all verden bryr seg om det gir økt "status" 😂 Bare usikre mennesker snakker sånn og det spørs helt på hvem du spør. For mange er ballsport, turn, orientering, ski m.m dørgende kjedelig og uinteressant og absolutt ikke "status" Og en ting til, hvis barnet/ungdommen prøver idrett og synes det er kjedelig og meningsløst og det er mer givende å bygge egen pc og samle frimerker, hva da? Da må man respektere at sønnen/datteren er slik. Det er mange som driver med hobbier som noen vil si er "nerdete", det være seg programmering eller mekking og disse hobbiene har også fostret mye innovasjon og fremtidige teknikkere, ingeniører og forskere. Men så betal noen for å ta din dugnadsvakt da! For oss som fortsatt ønsker dugnad og ikke finnes interessert i å betale med for idrettene til barna for å slippe. Det handler om så mye mer enn bare å holde hjulene i gang. Man får ett forhold til hele laget, man bygger tillit og barna får enda flere gode voksenpersoner å ha i livet sitt. Hos oss har også godt samhold mellom foresatte vært mes på å forebygge mobbing på alderstrinnet til eldstemann. Dette hadde vi ikke klart uten å faktisk tvinges sammen på dugnader. Skal du kjempe for å bli kvitt dugnaden bør du kjempe for å slutte med dugnad i skolen. 17 mai dugnaden er noe alle hater, hvorfor skal vi jobbe på en offentlig fridag. Det er stedet man må begynne. Jeg har begynt å ta kampen her, men jeg tror dette må bli en trend jevnt over. Denne dugnader varer i tillegg hele dagen, i motsetning til 2 timer etter jobb en dag på våren og en på høsten. Hvis det er så vanskelig og kjedelig får du ta dine egne råd og ha barna dine på 4H. Mine barn har vist null interesse for friluft, baking osv. Og jeg ønsker også at minoritetsbarna i området her skal kunne delta, foreldre med lav inntekt uten å måtte be andre spleise? Hva er det for noe? Jeg hadde aldri snakket om vår personlige økonomi med andre foresatte, det er en privatsak ingen av de trenger å vite noe som helst om. Anonymkode: 0c15d...75e 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #411 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men så betal noen for å ta din dugnadsvakt da! For oss som fortsatt ønsker dugnad og ikke finnes interessert i å betale med for idrettene til barna for å slippe. Det handler om så mye mer enn bare å holde hjulene i gang. Man får ett forhold til hele laget, man bygger tillit og barna får enda flere gode voksenpersoner å ha i livet sitt. Hos oss har også godt samhold mellom foresatte vært mes på å forebygge mobbing på alderstrinnet til eldstemann. Dette hadde vi ikke klart uten å faktisk tvinges sammen på dugnader. Skal du kjempe for å bli kvitt dugnaden bør du kjempe for å slutte med dugnad i skolen. 17 mai dugnaden er noe alle hater, hvorfor skal vi jobbe på en offentlig fridag. Det er stedet man må begynne. Jeg har begynt å ta kampen her, men jeg tror dette må bli en trend jevnt over. Denne dugnader varer i tillegg hele dagen, i motsetning til 2 timer etter jobb en dag på våren og en på høsten. Hvis det er så vanskelig og kjedelig får du ta dine egne råd og ha barna dine på 4H. Mine barn har vist null interesse for friluft, baking osv. Og jeg ønsker også at minoritetsbarna i området her skal kunne delta, foreldre med lav inntekt uten å måtte be andre spleise? Hva er det for noe? Jeg hadde aldri snakket om vår personlige økonomi med andre foresatte, det er en privatsak ingen av de trenger å vite noe som helst om. Anonymkode: 0c15d...75e Problemet er at antall gratispassasjerer faktisk øker og det går ut over foreldre og barn i spesielt fotballen . Så mange som mener det er en selvfølge å få delta selv uten økonomi eller mulighet til å delta på dugnad og så mange har en ide om at det er en enkel og billig idrett. Alle må med er spillere på alle nivåer, men bør det bety alle økonomiske nivåer. Jeg dukker jo ikke opp i stallen eller i alpinbakken og forventer at andre gjør jobben for barna mine og betaler utgiftene for oss, men på fotball aksepteres gratispassasjerer nå. Anonymkode: a201b...740 1
Maleficenta Skrevet 24. oktober 2025 #412 Skrevet 24. oktober 2025 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Man må ha rekruttering for å få spillere som gidder når de blir eldre. Ingen/få eldre barn gidder å leke fotball. Og man trenger noe organisert for å holde unger i aktivitet og ute av kriminelle ting. Anonymkode: 9e14e...469 Da får de øke nivået når ungene er såpass store at de selv kan bidra i dugnaden og ikke er avhengig av foreldrene i like stor grad. Man trenger ikke organisert idrett for å holde unger unna kriminalitet. Endret 24. oktober 2025 av Maleficenta
Maleficenta Skrevet 24. oktober 2025 #413 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvorfor? Har jo mulighet til å ikke trene fire dager i uka, men 1. Har mulighet til å ikke trene på vinteren, men drive med noe annet da. Kun trene 1 dag i uka gir minimal med fremgang og mestring så fra de er små er to nødvendig for å få nok mestring. Det trengs nok repetisjoner for å få muskelminne. Spiller man ikke fotball på skolen eller på banen på fritiden opplever man saktere fremgang og nivåforskjellene øker kun pga interesse ig ikke engang mye lagstreninger. For å like aktiviteten holder det ikke med å tenke på idrett som noe statisk og kun sparker ball for da har du ikke forstått hvorfor man driver med noe. Er det gøy å aldri føle at man løper fortere, aldri får til en dribbling, ikke får til å treffe ballen riktig så pasningen går dit den skal eller skuddet går dit det skal. På barnas lag i ungdomsfotballen går det fortsatt 16-18 åringer som fra straffemerket ikke kan treffe nettet, alltid blir løpt fra og aldri kan gå av en spiller. Det er bredde og det tilbys lag i flere divisjoner. Kan de beste og de dårligste trene sammen hele tiden ? Absolutt ikke, den svakeste blir rundingsbøye og konstant «ydmyket» av andres teknikk, men på en gruppe med mer likeverdige så vil spilleren få til noe og dermed ikke kun bruke fotball som sosial aktivitet. Datterens tilbud er 3 lagstreninger og 1 hospiteringsøkt. De beste trener 4 dager, de minst interesserte ofte bare 1. Min ene er så interessert i fotball at går «idrettsgymnas» og har enda flere økter fotball og styrketrening i uka. Hadde jo ikke blitt så hektet om ikke tilbudet hadde vært minimalt? Anonymkode: a201b...740 Driter i nivåene. Jeg driter i om de blir gode. Syns ikke noe om prestasjonspress
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #414 Skrevet 25. oktober 2025 Maleficenta skrev (11 timer siden): Driter i nivåene. Jeg driter i om de blir gode. Syns ikke noe om prestasjonspress Hvilke interesser har du ? At du ikke liker prestasjonspress betyr ikke at andre ikke trives med det og det at de presses litt ut av komfortsonen er hva som er utviklende og barna har glede av det. Som forelder og trener har jeg sett hvilken genuin glede barna viser når de når nye milepæler i utviklingen som spiller. Det er heller ikke prat hjemme om hvor mye de vant/tapte kampen men de bryter ned til ting de var veldig fornøyd med eller fikk til for første gang, plutselig sitter f.eks tofotsfinten eller de fikk til en vanskeligere pasning osv. Hva barn får til på trening og kamp er ikke det samme. Noen liker det ikke og har ikke lært seg å håndtere sånne ting, andre koser seg. Nivåer på kamp, hvor mye man tør på nivået er også ulikt. Poenget er at barn er ulike. Har ett barn som tar alle utfordringer på strak arm og om lett hvorfor gjøre det. Selvfølgelig hospitere opp eller trene/spille kamp med gutta selv om alle var større. Så har jeg et barn som ikke tør utfordringer, fornøyd med 2. laget osv. Det skal være rom for alle typer spillere. Når en trener sier vi spiller for gøy så kan det for noen bli bra, for andre er det å vinke farvel til de, for status quo er ikke derfor de vil bruke 4-5 dager i uka på idretten. Ja, min ene anses ofre mye på at noen uker er det trening/kamp 7 dager i uka og kan bli litt lite venner utenfor idretten, men det er jo et valg, hadde ikke trengt å hospitere, hadde ikje trengt å spille kamper på to lag og hadde ikke trengt å gå på toppidrett vgs, men der er et valg hun selv tok fordi hun kunne. Kunne som broren valgt mest 2 dagers trening i uka og spille på 2. laget. Hva gjør vi som foreldre ? Vi har sagt at har vi meldt de på idrett som de vil så skal de faktisk trene, ikke unnasluntring og vil de slutte så må de gå ut semesteret. Samme som vi selv som foreldre, vi kjører på trening, stiller opp kamp og dugnad. Anonymkode: a201b...740
Bari Skrevet 25. oktober 2025 #415 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 24.10.2025 den 19.02): Men så betal noen for å ta din dugnadsvakt da! For oss som fortsatt ønsker dugnad og ikke finnes interessert i å betale med for idrettene til barna for å slippe. Det handler om så mye mer enn bare å holde hjulene i gang. Man får ett forhold til hele laget, man bygger tillit og barna får enda flere gode voksenpersoner å ha i livet sitt. Hos oss har også godt samhold mellom foresatte vært mes på å forebygge mobbing på alderstrinnet til eldstemann. Dette hadde vi ikke klart uten å faktisk tvinges sammen på dugnader. Skal du kjempe for å bli kvitt dugnaden bør du kjempe for å slutte med dugnad i skolen. 17 mai dugnaden er noe alle hater, hvorfor skal vi jobbe på en offentlig fridag. Det er stedet man må begynne. Jeg har begynt å ta kampen her, men jeg tror dette må bli en trend jevnt over. Denne dugnader varer i tillegg hele dagen, i motsetning til 2 timer etter jobb en dag på våren og en på høsten. Hvis det er så vanskelig og kjedelig får du ta dine egne råd og ha barna dine på 4H. Mine barn har vist null interesse for friluft, baking osv. Og jeg ønsker også at minoritetsbarna i området her skal kunne delta, foreldre med lav inntekt uten å måtte be andre spleise? Hva er det for noe? Jeg hadde aldri snakket om vår personlige økonomi med andre foresatte, det er en privatsak ingen av de trenger å vite noe som helst om. Anonymkode: 0c15d...75e Her er litt av problemet, at mange ikke snakker/ tør å snakke om egen økonomi og det å eventuelt ha dårlig råd. Hvorfor er det så farlig/skamlagt/privat? Forresten, det er ikke så privat, bare å søke opp på Skatteeaten. Det er jo ingenting å skamme seg over å ha mindre å rutte med (ihvertfall ikke der jeg kommer fra) Folk sier rett ut hva de tjener, hvilket politisk parti de stemmer på, om de har dårlig råd etc. Fellesforbundet hadde videoer på nettet der de intervjuet folk i ulike yrker og spurte: Hva tjener du som elektriker, heismontør, vernepleier, trafikklærer, politibetjent etc og folk svarte velvillig..
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #416 Skrevet 25. oktober 2025 Maleficenta skrev (23 timer siden): Da får de øke nivået når ungene er såpass store at de selv kan bidra i dugnaden og ikke er avhengig av foreldrene i like stor grad. Man trenger ikke organisert idrett for å holde unger unna kriminalitet. Men det går ikke an å øke nivået først i ungdomsidrett, da har mye av toget gått for utvikling av de helt grunnleggende ferdighetene. Anonymkode: a201b...740
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #417 Skrevet 25. oktober 2025 Maleficenta skrev (23 timer siden): Driter i nivåene. Jeg driter i om de blir gode. Syns ikke noe om prestasjonspress Det ER allerede jevnt over ganske dårlig nivå for det er så mange foreldre som overfører at de driter i utvikling til barna. Anonymkode: a201b...740
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #418 Skrevet 27. oktober 2025 Idrett for barn/ungdom skal være gøy! Dessverre pusher overivrige trenere og foreldre ut der som kun vil ha det som en gøy aktivitet. Svært få fortsetter etter 14-16 år. Anonymkode: cc268...c1d
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #419 Skrevet 27. oktober 2025 Bari skrev (På 25.10.2025 den 21.41): Her er litt av problemet, at mange ikke snakker/ tør å snakke om egen økonomi og det å eventuelt ha dårlig råd. Hvorfor er det så farlig/skamlagt/privat? Forresten, det er ikke så privat, bare å søke opp på Skatteeaten. Det er jo ingenting å skamme seg over å ha mindre å rutte med (ihvertfall ikke der jeg kommer fra) Folk sier rett ut hva de tjener, hvilket politisk parti de stemmer på, om de har dårlig råd etc. Fellesforbundet hadde videoer på nettet der de intervjuet folk i ulike yrker og spurte: Hva tjener du som elektriker, heismontør, vernepleier, trafikklærer, politibetjent etc og folk svarte velvillig.. Fordi min økonomi er en privatsak. Jeg har heller ikke noe behov for å snakke om det. Du må gjerne snakke med hvermansen om det, jeg kommer aldri til å gjøre det. Anonymkode: 0c15d...75e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #420 Skrevet 27. oktober 2025 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Idrett for barn/ungdom skal være gøy! Dessverre pusher overivrige trenere og foreldre ut der som kun vil ha det som en gøy aktivitet. Svært få fortsetter etter 14-16 år. Anonymkode: cc268...c1d Trist her er det ikke seriespill for de mellom 16-18, min 17 åring kunne tenkt seg å spille. Har derimot ikke tid til å satse mellom skole og fritid. Vil bare spille for å ha det gøy. Anonymkode: eed34...491
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå