Gå til innhold

Dugnadsarbeid i barneidretten

Fremhevede innlegg

Skrevet
Bari skrev (10 timer siden):

Vi deltar ikke i dugnaden av prinsipp, har allerede forklart i andre poster hvorfor. 

"4H eller hva du kalte det" Organisasjonen har eksistert siden 30 tallet.. Hvordan vet du om det er så kjedelig når du ikke en gang vet noe om 4H? 😄 

Friuftsliv og sykling er ikke passive aktiviter ditt brødhue.

Å sykle rundt uten mål og mening er ikke en vettug aktivitet. Men vi er fundamentalt uenige! Jeg er dermed ferdig med å diskutere med noen som ikke gidder å ta din del av det å ha barn. Da håper jeg virkelig ikke du har barn i ett idrettslag. 

Anonymkode: 0c15d...75e

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bari skrev (12 timer siden):

Absolutt ikke en privatsak, lett å finne ut 😄

Ja? Du tror at skattelistene er fasiten? At det Viser hva man faktisk tjente?

Bari skrev (11 timer siden):

Det er vanlig og det er en grunn til at skattelistene er offentlig. Flere i klassen på videregående satt å leste i skattelistene. Dette var før det var innlogging med BankID. 

Det er offentlig informasjon.

Det er absolutt ikke vanlig. Kanskje normalt blant misunnelige og smålige mennesker, men de aller fleste bryr seg ikke noe om hva «naboen» tjener..

Anonymkode: a550f...53b

Skrevet
Bari skrev (12 timer siden):

Vi deltar ikke i dugnaden av prinsipp, har allerede forklart i andre poster hvorfor. 

"4H eller hva du kalte det" Organisasjonen har eksistert siden 30 tallet.. Hvordan vet du om det er så kjedelig når du ikke en gang vet noe om 4H? 😄 

Friuftsliv og sykling er ikke passive aktiviter ditt brødhue.

Regner med barna deres heller ikke deltar på aktiviteter hvor det forventes dugnadsinnsats da?

Anonymkode: e8674...d4c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Regner med barna deres heller ikke deltar på aktiviteter hvor det forventes dugnadsinnsats da?

Er ikke dugnad i 4H. De var tidligere på en annen aktivitet, der var det heller ikke noen form for dugnad.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å sykle rundt uten mål og mening er ikke en vettug aktivitet. Men vi er fundamentalt uenige! Jeg er dermed ferdig med å diskutere med noen som ikke gidder å ta din del av det å ha barn. Da håper jeg virkelig ikke du har barn i ett idrettslag. 

Det er ikke opp til deg å bestemme hva som er en vettug aktivitet. For mange er fotball og håndball fullstendig hjernedødt.

Når barn sykler ute holder seg i aktivitet, aktivitet trenger ikke å være organisert.

Skrevet
Bari skrev (24 minutter siden):

Det er ikke opp til deg å bestemme hva som er en vettug aktivitet. For mange er fotball og håndball fullstendig hjernedødt.

Når barn sykler ute holder seg i aktivitet, aktivitet trenger ikke å være organisert.

Det er opp til meg hva jeg mener er vettug aktivitet for mine barn. Å sykle rundt uten mål og mening for å se på youtube er totalt hjernedødt. Heldigvis bærer mine barn de samme verdiene som meg. 

• Liker 1
Skrevet
Bari skrev (56 minutter siden):

Og jeg synes ingen av delene er hjernedødt. Fotball, håndball, youtube, sykle rundt uten mål og mening kan alle delene være bra og kan gi god balanse. 

Jeg vokste opp med video fra tidlig 80tall, datamaskin med spill fra tidlig 80-tall, parabol med Filmnet fra 85, sky/super litt senere. Hadde egen TV på rommet. Trening/aktivitet/kamp 4-5 dager i uka. Min hverdag var ikke så ulik mine barns og mine foreldres dugnadsbidrag var i perioder større enn vår.  Forskjellen var at mine foreldre hadde mindre fleksibel arbeidstid og jeg måtte lage meg boksmiddag for å rekke middag for jeg hadde ikke lært meg å lage noe annet. Vi kan komme hjem tidlig nok til ordentlig mat eller prioriterer å matpreppe på søndager så ungene kan varme ordentlig mat før trening.  

Selv drev jeg et par idretter og spilte i korps. Valgte å ikke introdusere ungene for det, men har hatt gitar, ukulele, miniorgel, blokkfløyter og mange flere instrumenter tilgjengelig i tilfelle interessen for musikk var der. Den kom ikke. Vi har selvfølgelig tatt de med ut på ski og i alpinbakken, på sykkelturer og i svømmehallen fordi vi mente det var viktige ferdigheter. Vi mener også at idrett er viktig for koordinasjon, utholdenhet, lagånd osv. Vi foreldre drev jo også med idrett. Min mann var også i speideren, jeg prøvde meg der, men likte det ikke, min mann følte ikke for å introdusere ungene for Speideren av en grunn enda det var hele barndommen og moren var en av lederne. Faren var treneren hans og leder i idrettslaget fordi han kunne det han drev med og vsr ivrig. Min mann ble assistenstrener fordi han brydde seg, men kunne mindre. 

Ja, vi har alle ulike verdier og interesser, men å droppe dugnad og være gratispassasjer av prinsipp er patetisk og barnslig. Da kan man holde seg unna aktiviteten som krever dugnad. 

Anonymkode: a201b...740

Skrevet
Bari skrev (1 time siden):

Er ikke dugnad i 4H. De var tidligere på en annen aktivitet, der var det heller ikke noen form for dugnad.

Så det du sier er at 4H driver seg selv, helt uten støtte og organisering fra foresatte? Medlemmene reiser på leir helt uten voksen-innblanding? Loddene som alle må selge regnes kanskje heller ikke som dugnad?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så det du sier er at 4H driver seg selv, helt uten støtte og organisering fra foresatte? Medlemmene reiser på leir helt uten voksen-innblanding? Loddene som alle må selge regnes kanskje heller ikke som dugnad?

Kan tyde på at det er så lite opplegg at det holder med et par ildsjeler.  

Anonymkode: a201b...740

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har aldri solgt lodd via 4H, ei heller blitt spurt om dugnad. Der vi bor er ungdommene som er 17-19 år og som selv er medlemmer av 4H, ledere/kontaktperson av organisasjonen.

Det er generelt svært lite vokseninnblanding i 4H, medlemmene bestemmer selv aktiviteten gjennom året. 

Broen til mannen var i Heimevernsungdommen, der var det heller ingen dugnad og den gang fikk ungdommene BETALT for å være med og dekket reiseutgifter. Hvert år fikk 2 heldige (de som hadde vært med lengst) bli med på tur til USA og besøke US National Guard, bo hos en amerikansk vertsfamilie osv. Alt betalt av Forsvaret.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er opp til meg hva jeg mener er vettug aktivitet for mine barn. Å sykle rundt uten mål og mening for å se på youtube er totalt hjernedødt. Heldigvis bærer mine barn de samme verdiene som meg. 

Du er jo helt blåst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Med fare for å gjenta meg selv; Det er flere aktiviteter som ikke innebærer dugnadsinnsats, jeg har nevnt flere.

Alle bør betale mer så slipper folk å selge dopapir, sokker og annet tøv. Hører at mange er drittlei av dette.

Skrevet

Du er jo helt blåst.

Overhodet ikke. Har du fulgt med på hva 10-12 åringer ser på youtube? Det råtner hjernen, bokstavlig talt! Jeg har godt innblikk i hva mine barn ville sett på youtube. Flere av disse barna ser på videoer av hvordan man dreper dyr, helt hjernedøde spillvideoer osv. At du ønsker at dine barn skal holde på med dette sier mer om deg enn meg. Jeg har hvertfall ikke lyst til at mine barn skal vokse opp med at slikt innhold i hverdagen er normalt eller greit. At dine barn får sykle rundt uten mål og mening må du gjerne la de gjøre, de er jo aktive. Men det er så fryktelig mye mer enn bare å være aktiv. Det handler om det sosiale samholdet barna får ved organiserte aktiviteter. Dette har vært ekstremt viktig her, og har holdt ungene som deltar innenfor sunne verdier. Hva du legge i friluftsliv aner ikke jeg. Vi har hverken skog eller fjell i nærheten så det blir naturligvis lite av dette. Derfor igjen har organisert idrett vært helt avgjørende for sunn og frisk oppvekst, men og læringen av struktur og rutiner. Veldig mange i dette kullet som ikke har disse forholdene til struktur og rutine sliter ikke bare sosialt på skolen, men også faglig. Dette er tatt opp på generelt grunnlag, da man ser tydelige og skumle tendenser. Det er gått så langt at spikkekniver ikke er lov på turdager, på grunn av ustabile barn. Igjen vil jeg påpeke at disse barna hadde hatt mye bedre forutsetninger for å håndtere hverdagen om de hadde hatt noe å gå til. Det trenger absolutt ikke være lagidrett, det kan være alt fra speidern til turn, til kampsport eller ridning. Ett fellesskap for barna, ett sted de vet hvordan omstendighetene er! Også er det veldig lett for meg å uttale meg om hvordan ting foregår her jeg bor, og det er også utgangspunktet for mine uttalelser, men det kan være helt anderlesdes der du bor. Kanskje barna er roligere anlagt, har bedre rutiner hjemme og at foreldrene samarbeider bedre. Hvem vet..

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Overhodet ikke. Har du fulgt med på hva 10-12 åringer ser på youtube? Det råtner hjernen, bokstavlig talt! Jeg har godt innblikk i hva mine barn ville sett på youtube. Flere av disse barna ser på videoer av hvordan man dreper dyr, helt hjernedøde spillvideoer osv. At du ønsker at dine barn skal holde på med dette sier mer om deg enn meg. Jeg har hvertfall ikke lyst til at mine barn skal vokse opp med at slikt innhold i hverdagen er normalt eller greit. At dine barn får sykle rundt uten mål og mening må du gjerne la de gjøre, de er jo aktive. Men det er så fryktelig mye mer enn bare å være aktiv. Det handler om det sosiale samholdet barna får ved organiserte aktiviteter. Dette har vært ekstremt viktig her, og har holdt ungene som deltar innenfor sunne verdier. Hva du legge i friluftsliv aner ikke jeg. Vi har hverken skog eller fjell i nærheten så det blir naturligvis lite av dette. Derfor igjen har organisert idrett vært helt avgjørende for sunn og frisk oppvekst, men og læringen av struktur og rutiner. Veldig mange i dette kullet som ikke har disse forholdene til struktur og rutine sliter ikke bare sosialt på skolen, men også faglig. Dette er tatt opp på generelt grunnlag, da man ser tydelige og skumle tendenser. Det er gått så langt at spikkekniver ikke er lov på turdager, på grunn av ustabile barn. Igjen vil jeg påpeke at disse barna hadde hatt mye bedre forutsetninger for å håndtere hverdagen om de hadde hatt noe å gå til. Det trenger absolutt ikke være lagidrett, det kan være alt fra speidern til turn, til kampsport eller ridning. Ett fellesskap for barna, ett sted de vet hvordan omstendighetene er! Også er det veldig lett for meg å uttale meg om hvordan ting foregår her jeg bor, og det er også utgangspunktet for mine uttalelser, men det kan være helt anderlesdes der du bor. Kanskje barna er roligere anlagt, har bedre rutiner hjemme og at foreldrene samarbeider bedre. Hvem vet..

Med friluftsliv så mener jeg tur i skogen, oppå en fjellet, kano/kajakk, kanskje kombinert med fiske, bygging av gapahuk m/overnatting og småviltjakt for største ungdommene. Er flere på 16-17 år her jeg bor som går på jakt alene og yngre som går lengre turer alene. Det er mange titusenvis av skritt pr tur. Og ikke minst: Flotte naturopplevelser!

Omstendighetene og organiseringen skaper de og bestemmer selv. Vi legger oss ikke borti dette. Dermed blir de kreative og initiativrike.

Se hva Jens Kvernmo gjør på turene sine i Norge, både med dagsturer og overnatting, så får du en ide. Verken Kvermo eller Lars Monsen har fokus på stress, struktur eller skynde seg hit og dit. De er likevel veldig spreke og spesielt Jens Kvernmo hadde mye nytte av sin friluftsinteresse i tiden som skarpskytter i Forsvaret blant annet.

Skrevet

Med friluftsliv så mener jeg tur i skogen, oppå en fjellet, kano/kajakk, kanskje kombinert med fiske, bygging av gapahuk m/overnatting og småviltjakt for største ungdommene. Er flere på 16-17 år her jeg bor som går på jakt alene og yngre som går lengre turer alene. Det er mange titusenvis av skritt pr tur. Og ikke minst: Flotte naturopplevelser!

Omstendighetene og organiseringen skaper de og bestemmer selv. Vi legger oss ikke borti dette. Dermed blir de kreative og initiativrike.

Se hva Jens Kvernmo gjør på turene sine i Norge, både med dagsturer og overnatting, så får du en ide. Verken Kvermo eller Lars Monsen har fokus på stress, struktur eller skynde seg hit og dit. De er likevel veldig spreke og spesielt Jens Kvernmo hadde mye nytte av sin friluftsinteresse i tiden som skarpskytter i Forsvaret blant annet.

Det er jo kjempe font om man slike områder tilgjengelig, det har ikke vi her. Derfor blir organisert aktivitet for de yngre barna viktig for å skape rutiner og struktur.

Nå er min eldste en fjellgeit når vi er på vestøandsferier, men her vi bor er det helt flatt. Ikke anbefalt å spise fisken som fiskes her helle. Når vi er på vestlandet fisker de både fisk å setter teiner med familie der. Men igjen, her vi bor er det ikke slike fasiliteter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...