Gå til innhold

Dugnadsarbeid i barneidretten

Fremhevede innlegg

Skrevet
Maleficenta skrev (48 minutter siden):

Ja eldste syns fotball er god underholdning. Minstemann tar det på det største alvor.... Lurer på hvem som har det mest gøy jeg.... Eldste som koser seg eller yngste med flink pike syndrom

Om vi snakker alvor, eldstemann reagerer MYE MYE sterkere på at favorittlaget taper enn yngste gjorde på å tape semifinalen i Norway cup. Trofeene fra cuper, serier osv ligger stappet i en skuff.  Hvorfor skal sport være KUN underholdning, hvorfor kan det ikke være å lære å lære.  Lære å bruke kroppen bedre, lære å bli bedre i noe, lære samarbeid, lære å gjøre andre bedre, få livslang læring med trening. Min yngste har i snitt 9-10 økter i uka inkludert kamp i over 3 år og skadene har vært gnagesår, stygge sår etter kunstgress, blå og forslåtte føtter/legger/lår etter stemplinger/kne i låret.  Null muskel og leddskader. 

De har det begge gøy, på de delene av fotball de liker best, den ene bare liker mer å trene selv, sikte høyere, hospitere opp, gå toppidrett, den andre vil nå heller se fotball. Den som ser tv har det IKKE mer gøy på trening/kamp, mer frykt for å gjøre feil. 

DIN feil er at du sier det ene er feil og det andre er riktig, jeg sier begge deler er mulig og aktiviteter skal ikke kun passe den bedagelige, late som min eldste. 

Anonymkode: a201b...740

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2025 den 11.47):

Du har vel forståelse for at dette ikke gjelder alle mennesker? 

For mange er det skambelagt at man tjener lite, og man vil i hvert fall ikke at folk skal vite om det. 

Anonymkode: 8a43f...084

Ja, men hvorfor er det skambelagt? 

Vi har vært der selv, ingen skam. Like lite skamfullt som å ha dårlig rygg/prolaps, ikke noe man kan noe får.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2025 den 7.56):

Fordi min økonomi er en privatsak. Jeg har heller ikke noe behov for å snakke om det. Du må gjerne snakke med hvermansen om det, jeg kommer aldri til å gjøre det.

Anonymkode: 0c15d...75e

Hvorfor er det så privat? Alle som kjenner deg fra skole/trening/jobb kan jo bare søke deg opp på Skatteeaten for å se inntekt, skatt og formue.

Her er kjernen av problemet, ingen snakker om økonomi og problemer rundt det. Vi ser hvor ille det går med folk og unge med 400 000 i kredittkortgjeld eller med deltakelse i Lukshusfellen.

Skrevet

Hvorfor skal jeg som mamma til en på ti år stå i kiosken når a-laget til idrettsklubben? Jeg syår gjerne i kiosk når eget barn spiller, men at jeg skal ha dugnad når voksene spiller fotball forstår jeg ikke. 

Anonymkode: eed34...491

• Nyttig 1
Skrevet
Bari skrev (1 time siden):

Hvorfor er det så privat? Alle som kjenner deg fra skole/trening/jobb kan jo bare søke deg opp på Skatteeaten for å se inntekt, skatt og formue.

Her er kjernen av problemet, ingen snakker om økonomi og problemer rundt det. Vi ser hvor ille det går med folk og unge med 400 000 i kredittkortgjeld eller med deltakelse i Lukshusfellen.

Jeg ser ikke på det som ett problem i det heletatt. Det at du ikke gidder å ta ansvaret barna betyr er ett problem. 
Man skal være rimelig interessert for å bruke skatteetaten til slikt. Jeg finner ikke inntekten til andre foreldre som nyttig informasjon. Igjen, en privatsak!

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor skal jeg som mamma til en på ti år stå i kiosken når a-laget til idrettsklubben? Jeg syår gjerne i kiosk når eget barn spiller, men at jeg skal ha dugnad når voksene spiller fotball forstår jeg ikke. 

Gjør man det? Vi får bare vakter når ungene spiller..

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gjør man det? Vi får bare vakter når ungene spiller..

Her må man det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her må man det. 

Synd man kun skal ha vakter når ungene spiller. Hvorfor skal man være den som har vakt når andre spiller?

Skrevet
Maleficenta skrev (6 minutter siden):

Synd man kun skal ha vakter når ungene spiller. Hvorfor skal man være den som har vakt når andre spiller?

For å få et idrettslag til å gå opp, det er jo drotkjipt å stå i kiosken når eget barn spiller, jeg vil se barnet spille

Anonymkode: 52710...c2a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For å få et idrettslag til å gå opp, det er jo drotkjipt å stå i kiosken når eget barn spiller, jeg vil se barnet spille

Her er kiosken der fotballen er så null problem å se barnet spillet. Hvorfor skal jeg bruke fridagen jeg har med barnet mitt på å stå i kiosk når andre spiller? Dugnad er ikke for å hjelpe laget til mitt barn, det er for å utnytte arbeidskraft. Helt tullete utnytting av foreldre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Her har det 0 å si hvilke lag som spiller, det er kamper hver dag og fra 17 spiller de yngste og fra 20 spiller de eldste og vakter fordeles ukesvis på lag.  Kiosken stenger i pausen av siste kamp.

Ville heller ha kioskvakt når barna ikke spiller.

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Her er kiosken der fotballen er så null problem å se barnet spillet. Hvorfor skal jeg bruke fridagen jeg har med barnet mitt på å stå i kiosk når andre spiller? Dugnad er ikke for å hjelpe laget til mitt barn, det er for å utnytte arbeidskraft. Helt tullete utnytting av foreldre. 

Herregud.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud.. 

Ja, enda en person som har 0 peiling på hvordan en klubb fungerer og som vil ha, men ikke yte.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jo hende at klubben bruker yngre lag til a-lags kampers kiosk og hvor laget faktisk får inntekter fra kiosken som dugnad. Naboklubben bruker den modellen. 

I mine barns klubber går alle kioskinntekter inn til klubben, MEN om ikke åpen kiosk og helpkamp kan lagene selv selge vafler, kaker, kaffe og få inntekter direkte til laget. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Men jeg driter jo i andre kanskje voksne spiller. Har jo ikke lyst å stå i kiosken for dem

• Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Men jeg driter jo i andre kanskje voksne spiller. Har jo ikke lyst å stå i kiosken for dem

Men du står jo ikke i kiosken for de nødvendigvis, du kanskje står for klubben. 

Gi oss info om kioskinntektdystemet i klubben så kan vi vurdere. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, enda en person som har 0 peiling på hvordan en klubb fungerer og som vil ha, men ikke yte.. 

Jeg har null problem å stille opp på dugnad, så ro ned. Har forståelse for at det må til, men det for mitt barn. Dessverre er det a-laget som får alle pengene. Så klart blir man stemplet som uvitende fordi man er uenig over hvordan dette gjøres i ulike lag. 
Jeg har barnet mitt i håndball også, (annet barn), dugnadene der er for å bidra til laget til mitt barn. Det skaper mer vilje til til å stille opp på dugnad. 
Hvorfor er det slik at man ikke kan kritisere hvordan dugnadene blir lagt opp? Er det slik i bredde idrett hold kjeft eller slutt? 
Hva med å forbedre slik at man faktisk får viljen til å stille opp? Nei da er man uvitende ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan jo hende at klubben bruker yngre lag til a-lags kampers kiosk og hvor laget faktisk får inntekter fra kiosken som dugnad. Naboklubben bruker den modellen. 

I mine barns klubber går alle kioskinntekter inn til klubben, MEN om ikke åpen kiosk og helpkamp kan lagene selv selge vafler, kaker, kaffe og få inntekter direkte til laget. 

Her går til og med sokke salg til a-laget. Ingenting drypper på barna, mer enn det helt minimale. Når barnet er eldre så blir barnet å slutte i denne klubben, begynne i en klubb som ikke utnytter foreldrene. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Mange av de i denne tråden , sånn har samfunnet blitt 🤦🏻‍♀️

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har null problem å stille opp på dugnad, så ro ned. Har forståelse for at det må til, men det for mitt barn. Dessverre er det a-laget som får alle pengene. Så klart blir man stemplet som uvitende fordi man er uenig over hvordan dette gjøres i ulike lag. 
Jeg har barnet mitt i håndball også, (annet barn), dugnadene der er for å bidra til laget til mitt barn. Det skaper mer vilje til til å stille opp på dugnad. 
Hvorfor er det slik at man ikke kan kritisere hvordan dugnadene blir lagt opp? Er det slik i bredde idrett hold kjeft eller slutt? 
Hva med å forbedre slik at man faktisk får viljen til å stille opp? Nei da er man uvitende ;) 

Har du sett regnskapene som legges ut på hvert årsmøte som viser hvor mye penger som går til A-laget ?? 

Så klart man kan kritisere dugnadene, men ikke uten å forstå hvilke valg/modeller som ligger bak! 

Jeg misliker kioskvakt når egne barn spiller, for da får jeg ikke se, men holder kjeft om det. 

Viljen til å stille opp er generell lav samme hvilken modell for inntekt som benyttes i klubber.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...