Maleficenta Skrevet 19. oktober 2025 #341 Skrevet 19. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): En forelder som ts blir ikke satt i «gidder ikke» lyset hos oss. Hadde hun vært en del av vårt idrettslag hadde vi andre foreldrene hjulpet henne. Hun bidrar masse ellers, og jeg har full forståelse for at hallvakt til 22 ikke går når man er alene med små barn. Foreldre som ikke gidder bidra i det heletatt eller bare klager, de blir med andre ord satt i det lyset. Dette er endel av å ha barn, hvis de skal drive med idrett. Anonymkode: 0c15d...75e Likevel er det lov å mene at det med barneidretten går over stokk og stein. Man kan ikke bare bruke livet sitt på jobb og dugnad uten et eneste pust i bakken 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #342 Skrevet 19. oktober 2025 Maleficenta skrev (23 minutter siden): Likevel er det lov å mene at det med barneidretten går over stokk og stein. Man kan ikke bare bruke livet sitt på jobb og dugnad uten et eneste pust i bakken Men den gjør jo ikke det?! Grunnen til dugnadene er jo fordi kommunene ikke har økonomi til å ha ansatte som hallvakt, i vår kommune er det kommunale ansatte som gjør den jobben. Men uten kiosk, parkeringsvakter og kampverter blir det lite tilbud til barna. Vi blir satt opp på 2 kioskvakter i året, så kommer det forespørsler om ekstra ved behov. Korps feks har mange, og lange dugnader. Men jeg synes ikke det ts skisserer er voldsomt mye og overhodet ikke der at man vier hele livet i dugnader. Men jeg sier som før, skal du kun være negativ til dugnader er det bedre du oppfordrer barna til aktiviteter hvor dugnader ikke er en greie. Her i kommunen et det kampsport ov svømming. Anonymkode: 0c15d...75e 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #343 Skrevet 19. oktober 2025 Maleficenta skrev (1 time siden): Likevel er det lov å mene at det med barneidretten går over stokk og stein. Man kan ikke bare bruke livet sitt på jobb og dugnad uten et eneste pust i bakken Men det har jo ikke endret seg så mye siden jeg som er født midten av 70-tallet spilte. Det var kioskvakter, vakt for inngangspenger, loddsalg, fiksing av premier til lotteri, sekretariat, i fotball litt dugnad på klubbhuset og i korps var det masse store dugnader. Det var også i idretten en del andre dugnader for penger til cup, mine foreldre var med på flere vareopptellinger kan jeg huske og sikkert mye med. Så de som «husker» dugnadsfri barndom drev enten ikke aktivitet eller hadde foreldre som aktivt saboterte. Jeg var enebarn og har selv to barn og min far har gjort mer dugnad enn jeg noensinne vil klare for korpset spesielt. Så en kioskvakt i året pr barn, en vakt på cup pr voksen og noen timer med jobb rundt klubbhuset synes jeg egentlig ikke er mye. Anonymkode: a201b...740 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #344 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 13.10.2025 den 18.49): Og her er vi ved kjernen av problemet. Grunnen til at det gikk bra for flere "i gamle dager" var at lista lå på et fornuftig nivå for barneidrett. Nå legges nivået alt for høyt i noen klubber, og folk slenger ut av seg sånne ting som i denne tråden: dette må man gjøre hvis man vil at idrettslaget skal bestå, man må regne med slikt når man velger å ha barna på idrett, da får man la være å ha barn på idrett, fin tanke men alle kan ikke bli med fordi det blir for mye for de som vil etc. Mens det egentlige problemet er at lista legges alt for høyt, for mange cuper, for mye fancy. De glemmer poenget med breddeidrett. Anonymkode: 61517...a8a Jeg gikk på både håndball og fotball, det var en trener og de var selv i slutten av tenårene. De fleste av oss kom oss til alle treninger selv, ikke en forelder i sikte og alle kamper var det om å gjøre å stappe flest barn i minst mulig antall biler. Var ikke snakk om at alle foreldrene var med. Dugnader var det selvfølgelig innimellom, men det var jo noe helt annet. I dag skal jo alle foreldre være med på ALT! Alle treninger, alle kamper, alle dugnader hver gang, alle foreldremøter i alle arenaer hver gang og man skal helst melde seg frivillig til alt hele tiden. Vi drar på alle foreldremøter, vi er på alle treninger/kamper/dugnader både på fritidsaktiviteter og skolealtivteter. Jeg har aldri sagt et vondt ord om noe av det og vi klager ikke, men jeg må si at jeg har lurt på hva som har endret seg, for det var aldri så mange foreldre med på ting før. Jeg har barn som går på håndball og vi har ikke tilsynsvakt? Vi har dugnader der vi selger sokker/fuglenek eller hva det måtte være, men det er stort sett det vi gjør. Og vi har hatt barn på flere andre aktiviteter og aldri vært borti noe annet der heller. Anonymkode: b4030...34d 1
Maleficenta Skrevet 21. oktober 2025 #345 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 19.10.2025 den 22.22): Men det har jo ikke endret seg så mye siden jeg som er født midten av 70-tallet spilte. Det var kioskvakter, vakt for inngangspenger, loddsalg, fiksing av premier til lotteri, sekretariat, i fotball litt dugnad på klubbhuset og i korps var det masse store dugnader. Det var også i idretten en del andre dugnader for penger til cup, mine foreldre var med på flere vareopptellinger kan jeg huske og sikkert mye med. Så de som «husker» dugnadsfri barndom drev enten ikke aktivitet eller hadde foreldre som aktivt saboterte. Jeg var enebarn og har selv to barn og min far har gjort mer dugnad enn jeg noensinne vil klare for korpset spesielt. Så en kioskvakt i året pr barn, en vakt på cup pr voksen og noen timer med jobb rundt klubbhuset synes jeg egentlig ikke er mye. Anonymkode: a201b...740 70 tallet er sånn sett ikke så lenge siden. Var på den tiden foreldre kom mer på banen. Før det var ikke foreldre med på mye slikt
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #346 Skrevet 21. oktober 2025 Maleficenta skrev (På 18.10.2025 den 11.35): Likevel utrivelig når de bare får beskjed om at ikke mitt problem. Du får finne løsninger selv. Ferdig Ja, så må man være litt løsningsorientert. Sjekke om noen andre i idrettslaget vil dele vakt, slik at hun tar første del, og noen andre tar andre delen, betale en nabo, noen juniorspillere i klubben, noen storesøsken av lagkompisene eller en gammel tante for å ta vakten.. Det er helt greit å ikke kunne, men da må man selv ta ansvar for å løse problemet selv. Anonymkode: a550f...53b 1
Maleficenta Skrevet 21. oktober 2025 #347 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja, så må man være litt løsningsorientert. Sjekke om noen andre i idrettslaget vil dele vakt, slik at hun tar første del, og noen andre tar andre delen, betale en nabo, noen juniorspillere i klubben, noen storesøsken av lagkompisene eller en gammel tante for å ta vakten.. Det er helt greit å ikke kunne, men da må man selv ta ansvar for å løse problemet selv. Anonymkode: a550f...53b Ja men da må jo og de andre i idrettslaget ha den holdningen at de er behjelpelige der det lar seg gjøre. Er ikke lett å spørre andre om å dele vakt om de blir sure for at man spør liksom. 1
Sirah Skrevet 21. oktober 2025 #348 Skrevet 21. oktober 2025 Maleficenta skrev (40 minutter siden): 70 tallet er sånn sett ikke så lenge siden. Var på den tiden foreldre kom mer på banen. Før det var ikke foreldre med på mye slikt Nå er det vel strengt tatt 55 år siden 1970 så det var jo ikke igår akkurat 1
Maleficenta Skrevet 21. oktober 2025 #349 Skrevet 21. oktober 2025 (endret) Sirah skrev (1 minutt siden): Nå er det vel strengt tatt 55 år siden 1970 så det var jo ikke igår akkurat Nei men man havna innenfor moderne tid på 70 tallet. Og var rundt den tiden man fikk et annet syn på barn og oppdragelse Endret 21. oktober 2025 av Maleficenta
Sirah Skrevet 21. oktober 2025 #350 Skrevet 21. oktober 2025 Maleficenta skrev (Akkurat nå): Nei men man havna innenfor moderne tid på 70 tallet Jada det har vi. Men likevel var ting ganske annerledes den gang.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #351 Skrevet 21. oktober 2025 Nå har antall barn som driver idrett økt fra ca 300000 til ca 1 million fra 1970 til nå, så bare den økningen krever mye mye mer foreldre på banen. Veldig lite idrett før 1985 var for under 9-10 år, nå masse idrett fra barnehagealder og der MÅ foreldre bidra. Jeg hadde ikke mye tilbud før jeg var 9 år og startet på håndball, hadde litt turn før det. Mine barn hadde tilbud om allidrett de to siste årene i bhg og elsket det. Anonymkode: a201b...740 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #352 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 19.02): Hva tenker du er løsningen da? At andre foreldre skal bruke hele kvelden på dugnad enda oftere, fordi du ikke har skaffet deg en barnevakt? 🤷♀️ Anonymkode: b26fa...f54 Hva tenker du er løsningen da? At barn av aleneforeldre ikke skal få delta i idrett? Vi er to foreldre for ett barn, og selvsagt har vi anledning til å steppe inn for foreldre som ikke har anledning til å delta på kveldstid. Anonymkode: ae9d7...214 1
Bari Skrevet 21. oktober 2025 #353 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 18.10.2025 den 12.05): Du bidrar ved å gi de ett tilbud. Det tilbudet dine barn får, er gjerne noe flere alderskull får. Son medlem av ett idrettslag jobber man gjerne for flere lag, fordelt på året. Men jeg synes i grunn ikke du bør introdusere barna dine for slik aktivitet med holdningene dine. Anonymkode: 0c15d...75e Nå må det bli slutt på dette jævla dugnadstullet, mange er dritlei. Det bør være slik at alle foreldre betaler mer for at et barn skal være på fotball, så slipper foreldre å stille opp som hallvakt, kioskvakt, 17 Mai-dugand +++. Det er alltid noen med enkeltmannsforetak eller små bedrifter som er villige til å gjøre den jobben. Dette er fullt mulig å gjøre slik som i nærliggende land til Norge. Til dere som sier 'Ja men, hva med foreldrene som ikke har råd' så vil jeg si følgende: 1: Velg en annen aktivitet som er billigere, for eksempel 4H. 2: Det er helt ok å ikke ha råd, barn forstår og aksepterer dette hvis dere forklarer det enkelt. Mine hadde aldri problemer med at vi hadde en sliten Mazda og reiste til Dyreparken i Kr.sand imens nabojenta ble hentet på skolen i den nyeste Bmw'n, hadde de dyreste lekene og dro på ferie til Asia, USA og Mexico. Noen har mer penger, noen har mindre og sånn er livet. Mine barn hadde null problemer med dette. Lær barna deres dette, ellers gjør dere dem bare en bjørnetjeneste. 3: Det er ikke verdens undergang hvis barnet ikke er med på en organisert aktivitet, mange av oss som vokste opp på 90 tallet og før den tid var ikke ikke med på slikt. Vi var med venner, ute å klatret i trær, bygde trehytte, syklet, fisket, hoppet paradis, spilte med pog etc. Dette går det ann å gjøre i 2025 også!
Bari Skrevet 21. oktober 2025 #354 Skrevet 21. oktober 2025 Gidavmeg skrev (På 13.10.2025 den 9.30): Altså barneidretten er jo drevet av foreldre for at ungene skal få tilbud. Stoppe galskapen er jo det samme som å legge ned barneidretten. Nei, alle som vil være med kan betale mer for sitt eget barn slik de gjør i andre land. Ellers så finnes det andre aktiviteter ellers så kan barna leke utendørs.
Bari Skrevet 21. oktober 2025 #355 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 19.37): Alternativet er jo å skru opp medlems- og treningsavgifter da, så idrettslaget kan betale noen for å gjøre sånt. Mye av barneidretten er tuftet på,og drives utelukkende ved hjelp av dugnad, og ville ikke eksistert om ikke foreldre stilte opp. Husk det. Anonymkode: 4bd1b...65a Idrett for barn vil fremdeles eksistere selv om vi slutter med dugand. De klarer jo det i andre land uten dugnad, det er bare for foreldre å betale mer. Har man ikke råd så får man finne på noe annet. Ingen som lider av det.
Bari Skrevet 21. oktober 2025 #356 Skrevet 21. oktober 2025 Rødvinsfilosofen skrev (På 12.10.2025 den 22.15): De kan ikke kreve at du stiller. De kan ikke «kaste ut barna» av aktiviteten heller. Ingen kan kreve at du skal betale 4.000.6.000,- i barnevakt eller for at noen skal stille for deg, som en form for uteblitt-gebyr. Lager de andre foreldrene kvalm så får du ta det opp med trener/oppmann. Blir det for sosialt vanskelig så du ender opp med å ta barna ut av aktivitetene - så send en skriftlig begrunnelse for utmelding til klubben. Amen! 1
Bari Skrevet 21. oktober 2025 #357 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 13.10.2025 den 9.08): Skjønner ikke hvordan dette kunne gå rundt før i tiden. I min familie var foreldrene mine klassekontakt, formann i borettslag og i korpset jeg spilte i. I tillegg til at de spilte i korps selv. De jobbet også 100 %. Jeg drev med 3 forskjellige aktiviteter og søsteren min drev med noen. Allikevel så stilte de opp på alt av dugnader. Anonymkode: c4af4...66d Hvorfor trenger et barn/ungdom å drive med 3 ulike aktiviteter og hvorfor må alt være så organisert? Mange i omgangskretsen min drev med fysisk aktivitet ute i form av lett friluftsliv, lekeplasser, klatring i trær, bygde trehytte, fisking, paradis, leke gjemsel, sykle etc. Vokste opp på 90 og 2000 tallet.
Brunello Skrevet 21. oktober 2025 #358 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 19.10.2025 den 22.22): Men det har jo ikke endret seg så mye siden jeg som er født midten av 70-tallet spilte. Det var kioskvakter, vakt for inngangspenger, loddsalg, fiksing av premier til lotteri, sekretariat, i fotball litt dugnad på klubbhuset og i korps var det masse store dugnader. Det var også i idretten en del andre dugnader for penger til cup, mine foreldre var med på flere vareopptellinger kan jeg huske og sikkert mye med. Så de som «husker» dugnadsfri barndom drev enten ikke aktivitet eller hadde foreldre som aktivt saboterte. Jeg var enebarn og har selv to barn og min far har gjort mer dugnad enn jeg noensinne vil klare for korpset spesielt. Så en kioskvakt i året pr barn, en vakt på cup pr voksen og noen timer med jobb rundt klubbhuset synes jeg egentlig ikke er mye. Anonymkode: a201b...740 Ikke enig med deg. Det var mye mindre dugnad. Og ingen salgsdugnad ut over noen loddbøker vi gikk og solgte selv.
Bari Skrevet 21. oktober 2025 #359 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 13.10.2025 den 13.47): Så da mener du kommunen skal ansette tilsynsvakt til alle sine haller og kiosk ansatte? I tillegg skal de betale noen for å ta ansvar for barnet og utstyr og følge opp. Foreldre som ruser seg er ikke skikket til å være foreldre og bør miste omsorgen. Er mann såpass psykisk syk og alene med barn at mann ikke kan sitte 4 timer i en kiosk 2 ganger i året og selge 3 cola og 8 kaffe og vaffel hvordan klarer man å følge opp barnet sitt i hverdagen? Hva mener du kommunen og idrettslag skal gjøre for familier som mangler bil? Skal klubben stille med privat sjåfør? Er mann invandrer plikter mann faktisk å sette seg inn i samfunnet mann lever i for barna sine og for å kunne fungere i det. Å lage snarveier og unnskyldninger til foreldre som ikke ønsker å integrere seg i samfunnet er ikke løsningen. Barneidretten er avhengig av at foreldre stiller opp. Det vil ikke gå rundt viss det kun 4 stykker på et helt håndball lag som gjør en innsats fordi alle andre synes det er for mye ellers i hverdagen. Å bli gravid er ingen sak i forhold til det det kreves å følge opp dette barnet etterpå. Og dette sier jeg med 100% sykmelding og ekstra oppfølging på sykehuset gjennom hele graviditeten. Er alene med barnet og også hatt en lengre periode med alvorlig sykdom mens barnet gikk på idrett. I 4 år hadde jeg ikke bil men mange kamper og cup i andre byer. Det er et kjempe ansvar å ha barn og det er foreldres jobb å ta det ansvaret og finne løsninger som ivaretar barnet dems selv i vanskelige livssituasjoner. Så lenge mann gjør så godt mann kan og ikke kommer med unnskyldning for å sluntre unna har jeg opplevd at folk er villige til å hjelpe de som av ulike årsaker trenger litt tilrettelegging for at ting skal funke eller har en tøff periode. Men å tro at kun noen få foreldre skal bære et helt idrettslag det går ikke. Anonymkode: cd79d...f0d Slapp av, man plikter ikke en dritt. Dugnad er frivillig, punktum! Har ikke foreldrene råd til å sende barna på turn/golf/basket etc, så får de finne en annen aktivitet. Vi gjorde det samme, da aktiviteten barna ønsket var veldig dyr. Og gjett hva? Barna lever fremdeles uten varige mèn.
Gidavmeg Skrevet 22. oktober 2025 #360 Skrevet 22. oktober 2025 Bari skrev (16 timer siden): Nei, alle som vil være med kan betale mer for sitt eget barn slik de gjør i andre land. Ellers så finnes det andre aktiviteter ellers så kan barna leke utendørs. Levekårsutfordringer og de
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå