AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2025 #241 Skrevet 15. oktober 2025 Maleficenta skrev (1 time siden): Hva med tap og vinn med samme sinn? Hva skjedde med det? Om det bare er gøy å vinne så blir det jo bare rent alvor. Om alle spilte på gøy så hadde de jo blitt gode etterhvert og hadde vunnet av og til og tapt av og til og det hadde ikke gjort noe. Og hvor vanskelig kan det nå være å lære de reglene da? De fungerer ikke slik, dessverre. De teller i utgangspunktet ikke mål enda i kampene til min 10 åring, jeg lover deg at ungen har full kontroll. De spiller for å ville, uten tvil Anonymkode: 0c15d...75e 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2025 #242 Skrevet 15. oktober 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Her er det 15.årsgrense, men det er vanskelig å sitte i sekretariatet på en kamp man selv skal spille. Kan stemme at det var 15års-grense hos oss også. Vanlig var det i alle fall at vi stilte på andre årskull sine kamper. Var selvfølgelig voksne som stilte også, men disse var ofte engasjert i idretten fra før av, og hadde uansett planer om å være der. Så fikk inntrykk av at de ønsket å ha litt å gjøre også. Det var i alle fall ikke noe problem for oss å få noen til sekretariatet (vi ble faktisk glade når vi ble spurt, og hadde trekning på hvem som fikk sitte), og heller ikke kioskvakt. Selv om sistnevnte gjør at man ikke får sett kampen (i alle fall ikke i vår hall). Tror mange egentlig vil bidra, men når noen gjør det "uoverkommelig" med vakter som strekker seg hele kvelden til kl 22, så skjønner jeg at det kan bli vanskelig. Idrett er jo en sosial arena, og handler ikke bare om å trene og spille kamper. Er det noe som har blitt mistet på veien? Om det er sånn at barna heller vil sitte på mobil/some/tv, så burde det nok innføres mer obligatorisk deltakelse, og ikke bare kalle det dugnad. Å selge ting som doruller og sokker synes jeg ikke kan kalles mye til dugnad, og gir også bare størst fortjeneste til "bakmennene", så det nekter jeg å kjøpe noe av. Loddsalg hvor de trekker ut gaver som de har skaffet fra ulike bedrifter osv synes jeg er bedre, men jeg er heller ikke noe glad i få folk på døra lenger, så det må i tilfelle være mulig å skrive seg opp digitalt. Anonymkode: 706fc...731
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2025 #243 Skrevet 15. oktober 2025 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg er i utgangspunktet enig med den du siterer. For barna er det viktig med fremgang, læring og mestring. Min 10 åring synes det er lite gøy å bare tape kamper. For å kunne lage dyktige trenere, trenger vi ett foreldreteam rundt som kan hjelpe de. Alle kan ikke være med på alt, alltid. Men alle klarer noe. Å spille feks fotball bare for gøy gjør de ikke hos oss, det er hard konkurranse, og det er det som gjør at de synes det et gøy! De elsker det når de vinner, det er åpenbar lykke når mål scores. Uten ett godt idrettslag hadde ikke barna fått oppleve dette. Fra min egen barndom også er jeg evig takknemlig for trenerne som var sammen med oss nesten hver dag, og innimellom også i helgene. Det er gjevt å konkurrere i NM, og prøve å kvalifisere seg til VM. Det er sånn barna er skrudd sammen, sånn har det alltid vært. Jeg er selv slik som voksen. Man trener ikke bare for gøy, man gjør det for å bli bedre. Uavhengig om det et fotball, håndball, turn eller ridning. Anonymkode: 0c15d...75e Uansett om man spiller for gøy, så er det alltid mer gøy å spille når man faktisk KAN spille, har nødvendige ferdigheter og føler at man mestrer det. Når man hele tiden bommer på ballen, løper saktere enn andre og føler seg unyttig for laget, får man verken mestring eller lagfølelse. Men det er vel slik det blir av mer og mer i Norge - ingen skal være god, alle skal være dårlige. Da kan man spille like dårlig mot hverandre og kose seg gløgg. Anonymkode: 1bb77...d5b 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2025 #244 Skrevet 15. oktober 2025 Illuminatum skrev (2 timer siden): Hvem er det som hjelper idrettslagene med å dekke utgifter til foreldre som har dårlig råd? Hvem skal gjøre arbeidet for de som ikke stiller opp? Alternativet til obligatorisk dugnad er jo å sette deltakeravgiften høyt og gi betaling til de som stiller. Gjerne da 10-15.000 for unge som skal spille fotball. Mange av de som ikke har foreldre som stiller på dugnad vil vel da enda mer "utestengte"? 15 000 per år for FOTBALL? Som går til hva da? Hva er det som koster 15 000 per unge i året, hvis alt er tuftet på frivillighet? Anlegg er som regel fullfinansiert av spillemidler/kommunen, trenere er frivillige foreldre, kjøring til kamper foretas på skift, de som selger kake, saft osv på turneringer er foreldre. Så hva skal man bruke flere hundre tusen til hvert år? Anonymkode: 1bb77...d5b 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2025 #245 Skrevet 15. oktober 2025 Søknadslistene til NTGU og Wang Ung er ikke lave og det viser at mange unge liker å trene/være aktive. Vanlige gymtimer på vanlig skole er kjedelig. Anonymkode: a201b...740
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2025 #246 Skrevet 15. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Likevel er dette loven. Seriøse klubber har en avgift med dugnad og en annen uten. Sistnevnte selvsagt dyrere. I klubbene våre barn går på, er det også en liste med ungdommer vi kan betale for å stå i kiosk mm. Dette blir ofte billigere, enn å betale avgift uten dugnad. Anonymkode: f1454...ff7 Dette er en skummel linje og legge seg på for da skaper man et klasseskille. De som har råd til å betale og de som ikke har det. Vi hadde faktisk en avstemning på dette i vårt idrettslag for en tid tilbake. Vi har en medlemsmasse med svært varierende økonomi og regnet med at de mest bemidlede gladelig ville betale seg fra dugnaden. Derimot stemte absolutt alle for at de heller ville jobbe dugnad - nettopp for at alle barna skulle stille likt. At det ikke skulle bli slik at "Per kommer fra en fattig familie for mammaen hans jobber dugnad". Syntes det var ekstremt fint gjort av foreldrene. Maleficenta skrev (2 timer siden): Hva med tap og vinn med samme sinn? Hva skjedde med det? Om det bare er gøy å vinne så blir det jo bare rent alvor. Om alle spilte på gøy så hadde de jo blitt gode etterhvert og hadde vunnet av og til og tapt av og til og det hadde ikke gjort noe. Og hvor vanskelig kan det nå være å lære de reglene da? Da kan de spille fotball på "løkka" med vennene sine. De trenger ikke være medlem av et idrettslag. Idrett skal skape utvikling, glede og mestring. For å få til dette må man ha et system. Det holder ikke å sparke en ball litt vilkårlig rundt på et jorde. Dersom man er fornøyd med det siste så er jo det helt perfekt, men de fleste ønsker faktisk å utvikle seg. Anonymkode: c0f20...8fb 3 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2025 #247 Skrevet 15. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 15 000 per år for FOTBALL? Som går til hva da? Hva er det som koster 15 000 per unge i året, hvis alt er tuftet på frivillighet? Anlegg er som regel fullfinansiert av spillemidler/kommunen, trenere er frivillige foreldre, kjøring til kamper foretas på skift, de som selger kake, saft osv på turneringer er foreldre. Så hva skal man bruke flere hundre tusen til hvert år? Anonymkode: 1bb77...d5b Veldig mange anlegg er ikke fullfinansierte nei. Vet du hva det koster å holde en sånn hall med strøm gjennom vinteren? Vet du hva snømåking koster? Innkjøp og svinn i kiosken? Det koster å arrangere kamper/stevner, avgifter til forbund, leie inn dommere og annet teknisk personell dersom klubben ikke har nok tilgjengelig selv. Vaktmestertjenester, trenere er ofte litt lønnet osv. Hos oss fikk vi strømregning i november i fjor på over 100.000kr. Anlegget er klubbeid og får ingen støtte eller finansiering fra kommunen.... Anonymkode: c0f20...8fb 2 2
Minlillelykke Skrevet 15. oktober 2025 #248 Skrevet 15. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Uansett om man spiller for gøy, så er det alltid mer gøy å spille når man faktisk KAN spille, har nødvendige ferdigheter og føler at man mestrer det. Når man hele tiden bommer på ballen, løper saktere enn andre og føler seg unyttig for laget, får man verken mestring eller lagfølelse. Men det er vel slik det blir av mer og mer i Norge - ingen skal være god, alle skal være dårlige. Da kan man spille like dårlig mot hverandre og kose seg gløgg. Anonymkode: 1bb77...d5b Jeg er helt enig, det er mer gøy for barna å delta når de opplever mestring, og progresjon. Her er gutta ute å spiller ball stort sett hver kveld når det ikke er trening, de bor på banen i helgene og i ferier. Dette er også med på å gjøre de bedre, men ett godt trener team og foreldre team er uansett nødvendig. Og ikke minst, hjelpe hverandre når noen har det vanskelig. Jeg skjønner godt at disse lange kveldsvaktene er vanskelig for ts, her kan man dele vaktene, eller man kan bytte med andre. Det er enklere for oss som et to å kunne ta slike vakter. De få som er eneforsørgere på laget til mine står sjeldent i kiosken feks. Jeg synes det er trist at ikke de kan se kampen, så jeg tilbyr å hjelpe de med vaktene. Familier som har to voksen personer må klare slike vakter. Men hos er det ikke i nærheten av så mye dugnad. Vi har vel to vakter i året, pluss hjelp til cup eller fotballskole 2
Illuminatum Skrevet 15. oktober 2025 #249 Skrevet 15. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): 15 000 per år for FOTBALL? Som går til hva da? Hva er det som koster 15 000 per unge i året, hvis alt er tuftet på frivillighet? Anlegg er som regel fullfinansiert av spillemidler/kommunen, trenere er frivillige foreldre, kjøring til kamper foretas på skift, de som selger kake, saft osv på turneringer er foreldre. Så hva skal man bruke flere hundre tusen til hvert år? Anonymkode: 1bb77...d5b Hele poenger var at dersom folk ikke stiller opp så vil det ikke lenger være frivillighet. Da må man leie trenere, transport, lokalleie. Eller er det bare noen av foreldrene som skal bidra? 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2025 #250 Skrevet 15. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Veldig mange anlegg er ikke fullfinansierte nei. Vet du hva det koster å holde en sånn hall med strøm gjennom vinteren? Vet du hva snømåking koster? Innkjøp og svinn i kiosken? Det koster å arrangere kamper/stevner, avgifter til forbund, leie inn dommere og annet teknisk personell dersom klubben ikke har nok tilgjengelig selv. Vaktmestertjenester, trenere er ofte litt lønnet osv. Hos oss fikk vi strømregning i november i fjor på over 100.000kr. Anlegget er klubbeid og får ingen støtte eller finansiering fra kommunen.... Anonymkode: c0f20...8fb Hvilken HALL? Vi snakker om fotballbane. Snømåking koster noen hundrelapper i måneden hvis man engasjerer en ungdom med ATV. Leie inn dommere? Er de ikke frivillige? Det er de hos oss. Vaktmestertjenester til gress eller snø? Eller mål? Strømregning til hva da? Lysanlegg? Hvis dere har fått en regning på flere hundre tusen på EN måned til lysanlegg, så har dere alvorlig feil på anlegget, som bør fikses ASAP. Anonymkode: 1bb77...d5b 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2025 #251 Skrevet 15. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 15 000 per år for FOTBALL? Som går til hva da? Hva er det som koster 15 000 per unge i året, hvis alt er tuftet på frivillighet? Anlegg er som regel fullfinansiert av spillemidler/kommunen, trenere er frivillige foreldre, kjøring til kamper foretas på skift, de som selger kake, saft osv på turneringer er foreldre. Så hva skal man bruke flere hundre tusen til hvert år? Anonymkode: 1bb77...d5b Treningsavgift. Kommunen eier ofte banene og det må betales skyhøy leie til kommunen, det gjør at treningsavgiften blir høyere jo flere dager i uka man trener. I datterens idrettslag må de betale ekstra vintertreningsavgift for at kommunen skal gidde å måke 1/3 baner som hele fotballgruppa må dele på så 40 spillere får enten 1/4 bane eller treningstid fredag kveld/søndag formiddag… Kommunen gir med en hånd og tar med en annen. Kommuner kan nekte å ha på undervarme og banene blir stengt. Andre klubber måtte bygge anlegg selv for kommunen nektet og må drifte alt selv, lys, undervarme, drift, måking osv, det kan ikke gå på frivillighet bare. Så trenere, til et visst nivå fungerer det med foreldretrenere, men i ungdomsfotballen så trengs det gjerne noen med litt mer «tyngde» og som ikke er foreldre. Så kommer turneringer, dette kommer oppå, det koster en del med overnatting og bespisning. Så treningstøy, barn vokser jo. Min 16-årige jenter sliter ut 3-4 sko i året. (Trener 6 fotballøkter og en kamp) og hvert par koster over 2000kr. Knottene blir nedslitt, sålene slites av spill ute osv, og trengs ulike typer for ulike underlag. Så kjøring, kamp lengst unna er 2,5 time og er noen bomveier ja. Mange barn er gjerne på akademi etter skolen, det kan være 1000kr pr måned. Dette gjør at det ikke går tid på kvelden, men som erstatning for SFO, bare at det varer i mange mange år etter vanlig SFO. Min ene hadde tilbud ut 8. trinn i den lille klubben. Kostnad på 15000 er ikke superhøy om cup og akademi. Frivillighet er liten del av idretten. og det er masse skjulte kostnader jeg har glemt. Hva synes man det er rimelig å legge på barns aktiviteter. Lav kostnad vil jo gjerne bety lite aktivitet. Anonymkode: a201b...740 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2025 #252 Skrevet 15. oktober 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvilken HALL? Vi snakker om fotballbane. Snømåking koster noen hundrelapper i måneden hvis man engasjerer en ungdom med ATV. Leie inn dommere? Er de ikke frivillige? Det er de hos oss. Vaktmestertjenester til gress eller snø? Eller mål? Strømregning til hva da? Lysanlegg? Hvis dere har fått en regning på flere hundre tusen på EN måned til lysanlegg, så har dere alvorlig feil på anlegget, som bør fikses ASAP. Anonymkode: 1bb77...d5b Dommere koster i alle ballidretter, selv for småtasser for dommere betalt. For en dommer som dømmer f.eks 12-prs klassen er det 200-400 kr pr kamp avhengig av ballidrett. Vaktmestertjenester, har man 3-4 baner er ikke det nok med frivillighet. ATV til å måke snø??? Ikke alltid en traktorer er nok en gang. Selv her på østlandet kan det komme mye snø. Så hvor skal ATVen du nevnte gjøre av snøen, hvordan forholde seg til reglene for snødeponi. Snøhaugene på vinteren utenfor ungenes baner er 3-4 meter høye uavhengig om det er klubbeid eller kommunalt eid, bare at kommunen er kjipere på måking. Så har du kommunalt eid bane er ikke frivillig måking engang mulig. Strømregning er gjerne både undervarme (ikke alle har geo/bergvarme) og lys. Ikke alle har fått satt opp nye ledlys som kan styres med app med nivå for lys avhengig av trening og kamp, mange er gjerne kun styrt av tid eller sensor for lysstyrke. Igjen og igjen viser de som kritiserer idrettene minimal kunnskap om hva som er realitetene mange steder. Anonymkode: a201b...740 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2025 #253 Skrevet 15. oktober 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvilken HALL? Vi snakker om fotballbane. Snømåking koster noen hundrelapper i måneden hvis man engasjerer en ungdom med ATV. Leie inn dommere? Er de ikke frivillige? Det er de hos oss. Vaktmestertjenester til gress eller snø? Eller mål? Strømregning til hva da? Lysanlegg? Hvis dere har fått en regning på flere hundre tusen på EN måned til lysanlegg, så har dere alvorlig feil på anlegget, som bør fikses ASAP. Anonymkode: 1bb77...d5b Dette beviser bare hvor ekstremt lite peiling du har på hva du snakker om. Anonymkode: c0f20...8fb 1 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2025 #254 Skrevet 15. oktober 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvilken HALL? Vi snakker om fotballbane. Snømåking koster noen hundrelapper i måneden hvis man engasjerer en ungdom med ATV. Leie inn dommere? Er de ikke frivillige? Det er de hos oss. Vaktmestertjenester til gress eller snø? Eller mål? Strømregning til hva da? Lysanlegg? Hvis dere har fått en regning på flere hundre tusen på EN måned til lysanlegg, så har dere alvorlig feil på anlegget, som bør fikses ASAP. Anonymkode: 1bb77...d5b Du har åpenbart ikke peiling Anonymkode: 52710...c2a
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2025 #255 Skrevet 15. oktober 2025 Jeg er trener for 2 lag. Foreldrene ønsker idrett, kamper, turneringer, fine drakter osv. Men vil bidra minimalt selv. ‘Dugnad er frivillig’, sa de. Ok, sa jeg. Da blir det ingen turneringer, ingen reiser, ikke nye drakter og trening kuttes ned til 1 gang i måneden. Skal si det ble ramaskrik! Etter det begynte de å bidra mer. Vil man ha idrett og aktivitet for ungene så må foreldrene bidra. Jeg som trener (og ja, 100% alenemor) kan ikke stå for alt. Bidra til ungene deres! Anonymkode: 7b6a4...cf3 3 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2025 #256 Skrevet 15. oktober 2025 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg er trener for 2 lag. Foreldrene ønsker idrett, kamper, turneringer, fine drakter osv. Men vil bidra minimalt selv. ‘Dugnad er frivillig’, sa de. Ok, sa jeg. Da blir det ingen turneringer, ingen reiser, ikke nye drakter og trening kuttes ned til 1 gang i måneden. Skal si det ble ramaskrik! Etter det begynte de å bidra mer. Vil man ha idrett og aktivitet for ungene så må foreldrene bidra. Jeg som trener (og ja, 100% alenemor) kan ikke stå for alt. Bidra til ungene deres! Anonymkode: 7b6a4...cf3 Samme foreldre sier gjerne det er urimelig at trenere slipper unna en del dugnad. Alle treningene, kampene, kommunikasjon og forberedelser teller visst ikke…. Anonymkode: a201b...740 3 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #257 Skrevet 16. oktober 2025 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hun skrev jo det: tilskudd. Det finnes mange tilskuddsordninger, mange selskap sponser gjerne barneidretten. Hvorfor skal foreldre jobbe som gratis salgsagenter eller kjøpe inn masse ræl de ikke trenger og ikke får solgt? Anonymkode: 1bb77...d5b Du er jo stokk dum. Vet du hvor jævlig mye jobb det ligger bak å skaffe sponsorer?? Da må NOEN drive med masse tiggearbeid og disse noen er da andre foreldre i klubben som sitter i styret og som allerde bruker mange flere timer enn andre foreldre. Anonymkode: 128fe...559 1 1
Maleficenta Skrevet 16. oktober 2025 #258 Skrevet 16. oktober 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dommere koster i alle ballidretter, selv for småtasser for dommere betalt. For en dommer som dømmer f.eks 12-prs klassen er det 200-400 kr pr kamp avhengig av ballidrett. Vaktmestertjenester, har man 3-4 baner er ikke det nok med frivillighet. ATV til å måke snø??? Ikke alltid en traktorer er nok en gang. Selv her på østlandet kan det komme mye snø. Så hvor skal ATVen du nevnte gjøre av snøen, hvordan forholde seg til reglene for snødeponi. Snøhaugene på vinteren utenfor ungenes baner er 3-4 meter høye uavhengig om det er klubbeid eller kommunalt eid, bare at kommunen er kjipere på måking. Så har du kommunalt eid bane er ikke frivillig måking engang mulig. Strømregning er gjerne både undervarme (ikke alle har geo/bergvarme) og lys. Ikke alle har fått satt opp nye ledlys som kan styres med app med nivå for lys avhengig av trening og kamp, mange er gjerne kun styrt av tid eller sensor for lysstyrke. Igjen og igjen viser de som kritiserer idrettene minimal kunnskap om hva som er realitetene mange steder. Anonymkode: a201b...740 Hvorfor må de ha ordentlige dommere når småtassene spiller
Maleficenta Skrevet 16. oktober 2025 #259 Skrevet 16. oktober 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dette er en skummel linje og legge seg på for da skaper man et klasseskille. De som har råd til å betale og de som ikke har det. Vi hadde faktisk en avstemning på dette i vårt idrettslag for en tid tilbake. Vi har en medlemsmasse med svært varierende økonomi og regnet med at de mest bemidlede gladelig ville betale seg fra dugnaden. Derimot stemte absolutt alle for at de heller ville jobbe dugnad - nettopp for at alle barna skulle stille likt. At det ikke skulle bli slik at "Per kommer fra en fattig familie for mammaen hans jobber dugnad". Syntes det var ekstremt fint gjort av foreldrene. Da kan de spille fotball på "løkka" med vennene sine. De trenger ikke være medlem av et idrettslag. Idrett skal skape utvikling, glede og mestring. For å få til dette må man ha et system. Det holder ikke å sparke en ball litt vilkårlig rundt på et jorde. Dersom man er fornøyd med det siste så er jo det helt perfekt, men de fleste ønsker faktisk å utvikle seg. Anonymkode: c0f20...8fb Ja det er nettopp det jeg syns at man skal tilbake til den tiden da de spilte på løkka. Så slapp foreldre å bli totalt utbrent på å måtte bidra så jævla mye på aktiviteten.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #260 Skrevet 16. oktober 2025 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du er jo stokk dum. Vet du hvor jævlig mye jobb det ligger bak å skaffe sponsorer?? Da må NOEN drive med masse tiggearbeid og disse noen er da andre foreldre i klubben som sitter i styret og som allerde bruker mange flere timer enn andre foreldre. Anonymkode: 128fe...559 Jeg sitter i styret til et idrettslag, og det er min oppgave å søke støtte og skaffe sponsorer. Så jeg vet. Det er for øvrig ikke nødvendig å kalle folk stygge ord kun fordi du er uenig. Hva lærer du barna dine? Anonymkode: 1bb77...d5b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå