Maleficenta Skrevet 14. oktober 2025 #161 Skrevet 14. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 19.37): Alternativet er jo å skru opp medlems- og treningsavgifter da, så idrettslaget kan betale noen for å gjøre sånt. Mye av barneidretten er tuftet på,og drives utelukkende ved hjelp av dugnad, og ville ikke eksistert om ikke foreldre stilte opp. Husk det. Anonymkode: 4bd1b...65a Hadde gladelig betalt istedet jeg altså. 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #162 Skrevet 14. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 17.07): Jeg er alenemor til to barn. Far er ikke i bilde og besteforeldre bor halve året borte. Alle tre idrettene krever at foreldre skal sitte vakt i gymsal/skole. Ene idretten krever 4 dager i halvåret, de to andre krever 2 dager. Altså 8 dager i halvåret fordelt på 4 uker. Dugnadene er fra kl. 17 til 22. Jeg har sagt at jeg ikke kan sitte så lenge. Jeg har barn som skal i seng og opp på skole neste dag. To slike dager i en uke så er ungene helt ødelagte, sure, trøtte og gretne. De må ta fri fra sine treninger disse dagene, for jeg kan ikke følge dem. Jeg har spurt om jeg kan betale meg ut av disse dugnadene, men det er vist ikke mulig, da det blir mer dugnad på de andre foreldrene om jeg ikke tar vaktene. Er det slik at dugnad ikke lengre er hva definisjonen på dugnad er? Altså frivillig ulønnet arbeid? Det handler ikke om at jeg ikke ønsker og vil, men mangelen på tid og ressurs. Det er jo veldig dumt om jeg må si nei til at barna kan gå på de idrettene de vil fordi "mamma ikke kan bruke kvelder på å sitte i gumsal", når jeg gladelig betaler istedenfor. Anonymkode: b1da2...310 Betal noen for å gjøre det for deg, lei inn noen du kjenner. Anonymkode: 2ea75...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #163 Skrevet 14. oktober 2025 Det jeg stusser over er at det kjøres hele vakter over 5 timer. Det blir mye lettere for alle dersom det deles opp i to mindre vakter. At småbarnsforeldre ikke kan sitte til kl 22 er veldig vanlig. Bare det at man kan spise middag med familien før man drar i hallen på "senvakt", bidrar mye til at flere vil stille på begge de to ulike vaktene. Jeg er ikke oppvokst med tilsynsvakt eller hallvakt på ukedag i noen av mine idretter som ung. Holder det ikke med at de voksne trenerne er tilstede? Når er dette vanlig, eller er det noe nytt? Var heller ikke så vanlig at foreldre var med på kamper, spesielt bortekamper. Og kan ikke si at det er noen av oss som mente det var nødvendig. Synes lista for hvor mye foreldre skal bidra har helt klart blitt mye høyere siden jeg var i lagidrett for 12-13 år siden. Er det et krav om at sekretariatet eller kioskvakt er over 18år nå? Vet dette var ting vi gjorde som ungdom. Anonymkode: 706fc...731 3
Maleficenta Skrevet 14. oktober 2025 #164 Skrevet 14. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 13.10.2025 den 9.08): Skjønner ikke hvordan dette kunne gå rundt før i tiden. I min familie var foreldrene mine klassekontakt, formann i borettslag og i korpset jeg spilte i. I tillegg til at de spilte i korps selv. De jobbet også 100 %. Jeg drev med 3 forskjellige aktiviteter og søsteren min drev med noen. Allikevel så stilte de opp på alt av dugnader. Anonymkode: c4af4...66d Før i tiden ble det ikke forventet at foreldre gjorde alt. Før var det barna selv som gjorde dugnadsarbeidet nå gjør foreldrene ALT. Barna selger ikke dopapiret selv engang. Det gjør foreldrene 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #165 Skrevet 14. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og det er jo akkurat derfor jeg og sånne som meg gjør det - igjen og igjen! Fordi det betyr så mye for barna! Som ikke engang er våre egne! Jeg har ikke engang barn i dette idrettslaget, jeg bare brenner for idretten! Problemet er bare at vi blir slitne vi også. Vi har også personlige ting vi sliter med, vi har også jobber og familie som krever mye av oss. Jeg har sett mange som meg bli brent ut og ikke orke mer. Og hvem går det utover? Barna! Arrangementer går innimellom allerede litt på halv maskin fordi foreldre driter i å komme. På siste arrangement sjonglerte jeg tre oppgaver man egentlig ikke kan sjonglere for å få gjennomført. Man er så sliten når man er ferdig at man er helt knekt. Da er det faktisk lov å banne litt og si "aldri igjen" - helt til neste gang noen bare driter i å møte og det står 60-70 spente barn der. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe! Når alle bidrar og tar sin del av kaka så går arrangementene superfint og alle koser seg. Er det ikke verdt det å trå litt til for ungene sin del? Når det er sagt så forstår jeg at TS sliter med å sitte til 22 på kvelden såpass ofte som hun skisserer. Hun virker som om hun bidrar sterkt på andre punktet og det er ikke sånne som henne jeg snakker om. Hun virker som om hun virkelig prøver. Anonymkode: c0f20...8fb Nok en gang, her snakker vi om ts og andre som henne, som bidrar der de kan men ikke kan ta hva som helst pga en eller annen form for ressursmangel. De som bare ikke gidder er ikke tema her, de fleste er enig i at de kan skjerpe seg. Problemet er når de som ikke KAN stille på alt blir baktalt/presset ut av sporten pga overdrevent press på vakter o.l. med null fleksibilitet og når det ikke holder å bidra på andre områder. Da må man se litt på hvordan dugnadene er organisert, være fleksibel med å tilbedele oppgaver etter evne når noen kommer med en god grunn, muligheter til å kjøpe seg fri kanskje med en avtale om å leie inn eldre ungdom/klubbmedlemmer - rett og slett en jobb å gjøre for dugnadsansvarlig/styret utover det å bare fordele vakter flatt og så kjefte/shame på de om ikke kan og gjentatte ganger løpe seg helseløs når det blir for lite. Anonymkode: 61517...a8a 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #166 Skrevet 14. oktober 2025 Maleficenta skrev (1 time siden): Hun tilbyr seg å betale... Maleficenta skrev (1 time siden): Hadde gladelig betalt istedet jeg altså. Det er jo bare å betale noen for å ta vakten. Men man kan ikke betale idrettslaget - da må jo de ta jobben med å finne noen. Er garantert mange 18.åringer rundt om som hadde tatt på seg slike vakter om de hadde blitt tilbudt det. Rett over sommeren skulle jeg egentlig ha to vakter i forbindelse med en cup. Mannen min var bortreist med jobb, og jeg har en kropp som ikke alltid spiller på lag. Da betalte jeg to stk på juniorlaget til å ta vaktene. Null problem. For dugnadsansvarlig spiller det ingen rolle hvem som er der, bare det er noen ansvarlige som stiller. Anonymkode: a550f...53b 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #167 Skrevet 14. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes lista for hvor mye foreldre skal bidra har helt klart blitt mye høyere siden jeg var i lagidrett for 12-13 år siden. Er det et krav om at sekretariatet eller kioskvakt er over 18år nå? Vet dette var ting vi gjorde som ungdom. Anonymkode: 706fc...731 Her er det 15.årsgrense, men det er vanskelig å sitte i sekretariatet på en kamp man selv skal spille. Maleficenta skrev (1 time siden): Før i tiden ble det ikke forventet at foreldre gjorde alt. Før var det barna selv som gjorde dugnadsarbeidet nå gjør foreldrene ALT. Barna selger ikke dopapiret selv engang. Det gjør foreldrene Jeg husker at mine foreldre kjørte oss rundt med henger og solgte fuglenek for håndballen, hadde dugnad på leker i skolegården på 17.mai og kiosvakt i hallen. Eneste dugnaden jeg husker at vi selv gjorde var å gå rundt i nabolaget for å selge lodd. Nå lukker ikke folk opp døren om det ringer på og de ikke venter besøk… Anonymkode: a550f...53b 1
Maleficenta Skrevet 14. oktober 2025 #168 Skrevet 14. oktober 2025 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er jo bare å betale noen for å ta vakten. Men man kan ikke betale idrettslaget - da må jo de ta jobben med å finne noen. Er garantert mange 18.åringer rundt om som hadde tatt på seg slike vakter om de hadde blitt tilbudt det. Rett over sommeren skulle jeg egentlig ha to vakter i forbindelse med en cup. Mannen min var bortreist med jobb, og jeg har en kropp som ikke alltid spiller på lag. Da betalte jeg to stk på juniorlaget til å ta vaktene. Null problem. For dugnadsansvarlig spiller det ingen rolle hvem som er der, bare det er noen ansvarlige som stiller. Anonymkode: a550f...53b Ja er med på det å betale noen for å sitte i kiosken eller vakten eller whatever om man ikke vil selv eller kan. Når det er sagt kunne jo idrettslaget like lett som meg funnet noen ungdommer til å gjøre det men... Så lenge de fikk inn penger da fra de foreldre som ikke kan Endret 14. oktober 2025 av Maleficenta
Dansemamma Skrevet 14. oktober 2025 #169 Skrevet 14. oktober 2025 Hvis ikke foreldre stiller opp på dugnadsarbeid, så må idretten betale ansatte for å gjøre den jobben - og da koster det alt for mye for ungene å delta. Du kan jo få tak i en ungdom som du betaler for å være gangvakt for deg. Da betaler du deg ut av det. Ev betale for barnepass. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #170 Skrevet 14. oktober 2025 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Her er det 15.årsgrense, men det er vanskelig å sitte i sekretariatet på en kamp man selv skal spille. Jeg husker at mine foreldre kjørte oss rundt med henger og solgte fuglenek for håndballen, hadde dugnad på leker i skolegården på 17.mai og kiosvakt i hallen. Eneste dugnaden jeg husker at vi selv gjorde var å gå rundt i nabolaget for å selge lodd. Nå lukker ikke folk opp døren om det ringer på og de ikke venter besøk… Anonymkode: a550f...53b Jeg ble kjørt rundt og leverte tekefonkataloger og kjørt rundt for å selge og senere levere juleblomster, hele bygda var delt opp i ruter fordelt på alle medlemmene. Vi måtte ta mange ekstra ruter for pappa var ansvarlig for begge og i tillegg har jeg solgt masse lodd. Det ble ekstremt vanskelig når jeg byttet til naboklubben og da måtte mine foreldre og familie kjøpe opp alle loddene. Vi tok masse sekretariat/inngangsvakter for da kom vi gratis inn i hallen og vi kunne skyte masse i pauser. Mine barn har jeg aldri sendt ut i nabolaget, vet folk ikke åpner og det er ikke gøy, jeg hatet loddsalg som liten. Selge blomster var noe annet for da fikk jo folk det de ville ha uten å måtte dra i butikken. Foreldrene mine hadde flere andre dugnader også og pappa var med på flere utenlandsturer Anonymkode: a201b...740
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #171 Skrevet 14. oktober 2025 Maleficenta skrev (25 minutter siden): Ja er med på det å betale noen for å sitte i kiosken eller vakten eller whatever om man ikke vil selv eller kan. Når det er sagt kunne jo idrettslaget like lett som meg funnet noen ungdommer til å gjøre det men... Så lenge de fikk inn penger da fra de foreldre som ikke kan Skal et idrettslag med 3000 medlemmer finne like lett noen til å ta vakter, riktignok delt inn i undergrupper som igjen gjerne delegerer til lagleder om lag. På turn er det ikke noen mellomdel så der har ikke den ene ansvarlige for å fordele vakter sjans til å bytte mellom flere hundre foreldre. Anonymkode: a201b...740
Maleficenta Skrevet 14. oktober 2025 #172 Skrevet 14. oktober 2025 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Skal et idrettslag med 3000 medlemmer finne like lett noen til å ta vakter, riktignok delt inn i undergrupper som igjen gjerne delegerer til lagleder om lag. På turn er det ikke noen mellomdel så der har ikke den ene ansvarlige for å fordele vakter sjans til å bytte mellom flere hundre foreldre. Anonymkode: a201b...740 De som setter opp vaktene kan jo gjøre det? Det er jo noen som har fordelt hvem som skal ta vakten når. Og flere hundre foreldre i samme klubben? Er det så mange? Endret 14. oktober 2025 av Maleficenta
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #173 Skrevet 14. oktober 2025 Dugnad er en del av kostnaden ved å være med på idrett. Man kan si dugnad i utgangspunktet er frivillig, men det er det jo ikke når det er påkrevd. Vi burde kanskje kalt det "påkrevd innsats" fremfor dugnad, siden dugnad opprinnelig var frivillig. Men er du først med på et lag eller en aktivitet av denne typen, er kostnaden som regel todelt; en økonomisk side og en aktivitetsbasert. Og skal du eller barnet ditt være med, må du bidra på begge disse feltene. Det er ikke greit en plass at du ikke betaler med kroner OG innsats. Kan eller vil du ikke bidra slik det kreves, kan faktisk ikke barnet ditt delta heller. Eller mener du at alle de andre foreldrene skal måtte bidra mer fordi noen ikke vil? Eller skal man betale for alle verv som må dekkes, f eks de to som må sitte i sekretariatet under en håndballkamp og trenerne? Da blir det jævlig dyrt å drive på med ting hvis alle slike roller skal dekkes av lønnede verv. Det står heller ikke et kobbel av frivillige, lønnede eller ulønnede, som gidder å aktivisere andres unger. Barneidrett, korps og andre aktiviteter for barn er foreldredrevet. Det betyr at foreldrene selv gjør jobben. Et idrettslag, styret, trenere m m er foreldre. Og har du ikke lappen eller klarer du ikke ditten eller datten, er du på tilbudssiden og tilbyr deg andre roller rundt aktiviteten. Kan du ikke bidra med noe som helst holder du ungen din hjemme. Vet om flere foreldre som ikke har lappen, men de bidrar der de kan; baker flere kaker, vasker draktene til laget fast, organiserer dugnadene og setter opp lister, tar flere økter på hjemmekamper, mens foreldrene som kjører tar mer kjøring og lager færre kaker. Dog synes jeg det burde være mulig å betale seg fri fra f eks salgsdugnader hvis man ønsker. Men betale seg fri fra f eks økta i sekretariatet går ikke, noen må jo gjøre jobben for at det skal bli kamp. Anonymkode: 128fe...559 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #174 Skrevet 14. oktober 2025 Det er IKKE tvil om at dugnadsbelastningen er enormt mye større i 2025 enn i 1995. Hvorfor er det så enormt mye mer behov for foreldredugnad nå enn før? Det er jo helt sprøtt. Her bør lista legges ekstremt mye lavere. Det er ikke toppidrettsutøvere vi snakker om, det er små barn som har nok glede av å trene litt og spille noen kamper. Om man skal satse, må det være opp til de få det gjelder å få ting til å gå rundt. Anonymkode: aefa0...9dc 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #175 Skrevet 14. oktober 2025 Maleficenta skrev (2 timer siden): Hadde gladelig betalt istedet jeg altså. Man kan ikke lønne folk for alle verv tilknyttet idretten, det er mange roller som skal dekkes. Selv når bare trener har en symbolsk sum, blir det for dyrt for en del å delta. Anonymkode: 128fe...559 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #176 Skrevet 14. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er IKKE tvil om at dugnadsbelastningen er enormt mye større i 2025 enn i 1995. Hvorfor er det så enormt mye mer behov for foreldredugnad nå enn før? Det er jo helt sprøtt. Her bør lista legges ekstremt mye lavere. Det er ikke toppidrettsutøvere vi snakker om, det er små barn som har nok glede av å trene litt og spille noen kamper. Om man skal satse, må det være opp til de få det gjelder å få ting til å gå rundt. Anonymkode: aefa0...9dc Fordi alle utgifter øker. Kommuner krever mye i halleie, strøm koster mye osv osv. Anonymkode: 128fe...559 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #177 Skrevet 14. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi alle utgifter øker. Kommuner krever mye i halleie, strøm koster mye osv osv. Anonymkode: 128fe...559 Men dette må ikke belastes foreldre. Da får man lage ordninger hvor man får tilskudd, kommunen betaler deler, og så videre. Ellers er det ikke liv laga. De fleste av oss har flere barn, full jobb og et hjem som skal gå rundt. Da har man ikke tid til å vase rundt i haller og på cuper i times- og dagevis. Eller så får man bare drite i ballaktiviteter. Det er tydeligvis fotball og håndball som lager alle disse problemene for foreldre. Anonymkode: aefa0...9dc
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #178 Skrevet 14. oktober 2025 Maleficenta skrev (3 timer siden): Hun tilbyr seg å betale... Tingen er at idrettslaget er pålagt å ha folk det. De kan ikke ansette noen for å ta ts sine vakter. Det utløser mye høyere utgift at de blir arbeidsgivere enn det jeg antar ts er villig til å betale. Men det er fult mulig å privat betale en over 18 år å ta slike vakter for deg. Studenter og pensjonister er gjerne typen som sier ja til slikt. Dette er vanlig flere steder og i ene idretten min gikk på var dette løsningen til de som ikke kunne stille fysisk. Hos oss var det aldersgrense på 18 år grunnet pålegg fra kommunen og ansvaret ved brannalarm. Anonymkode: cd79d...f0d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #179 Skrevet 14. oktober 2025 Maleficenta skrev (1 time siden): Ja er med på det å betale noen for å sitte i kiosken eller vakten eller whatever om man ikke vil selv eller kan. Når det er sagt kunne jo idrettslaget like lett som meg funnet noen ungdommer til å gjøre det men... Så lenge de fikk inn penger da fra de foreldre som ikke kan Maleficenta skrev (1 time siden): De som setter opp vaktene kan jo gjøre det? Det er jo noen som har fordelt hvem som skal ta vakten når. Og flere hundre foreldre i samme klubben? Er det så mange? Men det er jo også folk som er frivillige som driver å deler ut dugnadsvakter. Skal de da bruke enda mer av «fri»tiden sin for å finne vakter for deg slik at du kan bruke din fritid på noe annet. AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Men dette må ikke belastes foreldre. Da får man lage ordninger hvor man får tilskudd, kommunen betaler deler, og så videre. Ellers er det ikke liv laga. De fleste av oss har flere barn, full jobb og et hjem som skal gå rundt. Da har man ikke tid til å vase rundt i haller og på cuper i times- og dagevis. Eller så får man bare drite i ballaktiviteter. Det er tydeligvis fotball og håndball som lager alle disse problemene for foreldre. Anonymkode: aefa0...9dc Noen må ta den regningen. Om den allikevel blir lagt på kommunen, så må man igjen øke skattene, (og da er det jo foreldrene som betaler allikevel). De fleste av oss har flere barn, jobb og hjem. Og de fleste av oss har fått de barna vi klarer å følge opp og har da tatt med i regning at man må dugnad i en hall eller stå i en kiosk en lørdag formiddag. Anonymkode: a550f...53b 1 1
Gidavmeg Skrevet 14. oktober 2025 #180 Skrevet 14. oktober 2025 Maleficenta skrev (3 timer siden): Hun tilbyr seg å betale... Ja, det så jeg og responderte med å spørre om hun kunne GJØRE noe annet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå