Gå til innhold

Dugnadsarbeid i barneidretten

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke vanlig å bli pålagt å betale for barnevakt i forbindelse med dugnad. 

Dugnad er frivillig. 

Anonymkode: 8a43f...084

Joda vi er flere som har gjort det når vi selv ikke kan stille 

Anonymkode: 52710...c2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
snillOnkel skrev (2 timer siden):

Haha, det hadde jeg aldri giddet.
Hvis de virkelig ender opp med å nekte barna å trene hadde jeg funnet en annen klubb. 

Så da skal du hoppe fra klubb til klubb? Ikke så viktig at barna får være med vennene , bare du slipper dugnad..

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (2 timer siden):

Jauda, feks burde jeg planlagt å bli enke i 20 årene med flere barn i et annet land. Sorry men livet skjer og en kan ikke planlegge for alt, en må leve og.

Men herlighet , du skjønner at det er en uvanlig situasjon??

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er alenemor til to barn. Far er ikke i bilde og besteforeldre bor halve året borte. 

Alle tre idrettene krever at foreldre skal sitte vakt i gymsal/skole. Ene idretten krever 4 dager i halvåret, de to andre krever 2 dager. Altså 8 dager i halvåret fordelt på 4 uker. Dugnadene er fra kl. 17 til 22. 

Jeg har sagt at jeg ikke kan sitte så lenge. Jeg har barn som skal i seng og opp på skole neste dag. To slike dager i en uke så er ungene helt ødelagte, sure, trøtte og gretne. De må ta fri fra sine treninger disse dagene, for jeg kan ikke følge dem. 

Jeg har spurt om jeg kan betale meg ut av disse dugnadene, men det er vist ikke mulig, da det blir mer dugnad på de andre foreldrene om jeg ikke tar vaktene. 

Er det slik at dugnad ikke lengre er hva definisjonen på dugnad er? Altså frivillig ulønnet arbeid? 

Det handler ikke om at jeg ikke ønsker og vil, men mangelen på tid og ressurs. Det er jo veldig dumt om jeg må si nei til at barna kan gå på de idrettene de vil fordi "mamma ikke kan bruke kvelder på å sitte i gumsal", når jeg gladelig betaler istedenfor. 

Anonymkode: b1da2...310

Barnevakt brukt vi, kan være greit å ha på lur. 

Anonymkode: 6c89d...92a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil ikke ha besøk i ukedager..  Her trenger vi rutiner, så hadde noen spurt om det, ville jeg personlig sagt nei. 

Anonymkode: 97af7...c0d

Uff , tenk å være så firkantet..

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Joda vi er flere som har gjort det når vi selv ikke kan stille 

Det er fint. Poenget mitt er at man kan ikke presse/kreve at foreldre gjør dette.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uff , tenk å være så firkantet..

Er vel heller idrettslaget som er firkantet i ts' tilfelle. 

Hvis det er sant at de driver med tvangsarbeid. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er fint. Poenget mitt er at man kan ikke presse/kreve at foreldre gjør dette.

Da kan man ikke melde på barna sine på aktiviteter heller, er man alene må man faktisk finne løsninger , det må også de som er to om man ikke kan stille

Skrevet

Er vel heller idrettslaget som er firkantet i ts' tilfelle. 

Hvis det er sant at de driver med tvangsarbeid. 

Nei det er det ikke! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så da skal du hoppe fra klubb til klubb? Ikke så viktig at barna får være med vennene , bare du slipper dugnad..

Vennene slutter vel etter hvert hvis idrettslaget kaster ut de som ikke har mulighet til å stille?

• Liker 1
Skrevet

Da kan man ikke melde på barna sine på aktiviteter heller, er man alene må man faktisk finne løsninger , det må også de som er to om man ikke kan stille

Nei. Jeg anbefaler å lese dette:https://www.idrettsforbundet.no/tema/retningslinjer/dugnad/

Skrevet

Nei det er det ikke! 

Det er greit å drite å kjørereglene for dugnad synes du?

Skrevet

*i, ikke å 

Skrevet

Nei. Jeg anbefaler å lese dette:https://www.idrettsforbundet.no/tema/retningslinjer/dugnad/

Du har linket til det flere ganger ., om man ikke stiller på dugnad, er det andre som må dra lasset eller det blir dyrer. Dessverre vil det alltid finnes kverulanter som ikke vil bidra 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det er det ikke! 

Ikke firkantet å kreve at en som stiller som kioskvakt og cupvakt jevnlig ikke kan få slippe tilsynsvakt? Det er ganske så firkantet. 

Anonymkode: 61517...a8a

• Liker 2
Skrevet

Du har linket til det flere ganger ., om man ikke stiller på dugnad, er det andre som må dra lasset eller det blir dyrer. Dessverre vil det alltid finnes kverulanter som ikke vil bidra 

Men det gjelder ikke ts. Hun bidrar masse uten å kverulere. Men har reelle problemer med denne ene typen vakt. 

• Liker 3
Skrevet

Tror den største feilen med dugnad i idretten er at de kaller det dugnad. De burde omdøpt det til Obligatorisk foreldrebidrag eller noe lignende.

Det neste er at ikke alle kan stille på alle typer arbeid. Så sett opp lister  for et hele sesongen og la alle skrive seg opp der de ønsker og kan delta. Sette et minstekrav på antall vakter pr familie for at det skal gå rundt. Da er det først til mølla og de som tar ansvar får belønning for det ved å velge hva de vil gjøre når. Deretter blir resten av oppgavene fordelt på de som prøver å snike seg unna. Kanskje blir det færre vakter på de siden noen garantert setter seg på flere enn de må, men de har ingen styringsrett over oppgaver og tidspunkt. Så det er en sjanse å ta.

Anonymkode: fc127...d56

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke firkantet å kreve at en som stiller som kioskvakt og cupvakt jevnlig ikke kan få slippe tilsynsvakt? Det er ganske så firkantet. 

Jeg svarte på at man ikke vil ta i mot besøk i ukedager og derfor ikke hjelpe noen som trenger det, det er firkantet 

Skrevet

Tror ikke dette har vært oppe i tråden, men noe av grunnen som gjør at jeg blir provosert av at noen idrettslag tilsynelatende driver tvangsarbeid, er følgende: 

En viktig funksjon for barneidretten, er å være inkluderende og drive sosial utjevning. Idrettslagene får hjelp til å dekke utgifter for barn som har foreldre med dårlig råd. 

Hvis det er riktig at det forekommer tvangsarbeid, og barn utestenges pga dette, så vil det medføre at barn med ressurssvake foreldre utestenges fra idrett (i de kommunene er tilbudet er svakt og man ikke kan velge og vrake i aktiviteter). 

Jeg får legge til at jeg stiller som regel. 

Men synes dere det er riktig å utestenge barn som har foreldre som av ulike grunner ikke stiller? Det være seg psykisk sykdom, rus, dårlige norskkunnskaper, manglende forståelse for kulturelle forhold, mangel på bil etc...  

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg oppfatter ikke ts som kverulant. Hun har skrevet at hun stiller på annet, som ikke innebærer kveldsarbeid. Mulig jeg misforstår. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...