Gå til innhold

Dugnadsarbeid i barneidretten

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Herregud, jaggu glad åtteåringen vår ikke liker ballsport. Det er jo helt sykt hva som forventes av foreldre. Mine egne foreldre hadde aldri verken kunnet eller villet stille opp på så mye dugnad som dette krever. Man har et familieliv som skal gå rundt, man har hus og hjem. Begge to i full jobb.

Det er på tide å stå opp mot denne galskapen, og la familier få dyrke familietid sammen. Det er virkelig noe barna trenger, ikke aktivitetskjøret. Det har jo tatt fullstendig av. 

Med mann som jobber offshorerotasjon, og baby på 10 mnd i tillegg, hadde jeg aldri kunnet stille opp på noe sånt. Virker som om folk tror det bare er å få seg barnevakt - med så liten tilgang til barnevakt og hjelp som det vi har, hadde jeg aldri valgt å bruke den lille hjelpen på at vi foreldre skal stille på dugnad. Det er brennsikkert. 

Anonymkode: aefa0...9dc

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke syns det er så sykt jeg. Dette var noe vi tok med i regnskapet før Vi bestemte oss for at vi skulle få barn. 

Jeg er sjeleglad for  at mine unger og ungdommer driver med idrett. Så utrolig mye glede og vennskap det har bragt med seg. 

Du sier mannen din jobber rotasjon. Da er det bare å gi beskjed da, til dugnadsansvarlig om det, så blir dere satt opp når han har sine friperioder, event så kan man bytte med andre foreldre. Det er et problem for de som kun ser problemer, men det finner veldig mange løsninger om man løfter blikket litt.

Anonymkode: a550f...53b

• Liker 2
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Herregud, jaggu glad åtteåringen vår ikke liker ballsport. Det er jo helt sykt hva som forventes av foreldre. Mine egne foreldre hadde aldri verken kunnet eller villet stille opp på så mye dugnad som dette krever. Man har et familieliv som skal gå rundt, man har hus og hjem. Begge to i full jobb.

Det er på tide å stå opp mot denne galskapen, og la familier få dyrke familietid sammen. Det er virkelig noe barna trenger, ikke aktivitetskjøret. Det har jo tatt fullstendig av. 

Med mann som jobber offshorerotasjon, og baby på 10 mnd i tillegg, hadde jeg aldri kunnet stille opp på noe sånt. Virker som om folk tror det bare er å få seg barnevakt - med så liten tilgang til barnevakt og hjelp som det vi har, hadde jeg aldri valgt å bruke den lille hjelpen på at vi foreldre skal stille på dugnad. Det er brennsikkert. 

Sykt det forventes at man stiller opp for barna sine ? Jaggu godt vi er forskjellige 

Anonymkode: 52710...c2a

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Som det også er sagt i tråden, dugnad er frivillig. Hadde spurt om det er andre ting du kan bidra med, vel igjen, dugnad er frivillig. (Skal være det).

Hadde nok uansett vurdert om det er for mange aktiviteter de har.

Anonymkode: fb82c...593

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Altså barneidretten er jo drevet av foreldre for at ungene skal få tilbud. Stoppe galskapen er jo det samme som å legge ned barneidretten. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Aiaiaiai, du har en hard tid foran deg. Tenk på det før du får flere barn - når det smeller gradvis ila barneskolen er det for sent å sende de i retur.

Anonymkode: 0fd73...7cc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, jeg har tilbudt å betale min andel. Idretten får ca 150 kr timen som sittes vakt. Det er tiden på kvelden, opp mot 5 timer en hel ettermiddag/kveld midt i uken som er problemet. Og det får meg til å begynne å lure, ang hvor frivillig dugnader er lengre. At man blir påkrevd frivillig ulønnet arbeid, over en halv arbeidsdag på kveldstid.  

Jeg baker kaker, står i kiosken, er alltid den forelderen som er med på overnattingsturer og passer alle barna, selger bambusasokker og lys. Men da er jo ungene ogsåbder, og spiller kamper. Men å låse så mange timer til å sitte i en gymsal, når barna ikke er involvert, er faktisk utrolig vanskelig som alenemamma. 

Anonymkode: b1da2...310

For den prisen er det garantert en student, pensjonist nabo, arbeidsløs eller russ som gledelig hadde tatt vaktene for deg. Legg ut et innlegg på den lokale facebook grupppa så får du garantert flere interesserte.

beige skrev (11 timer siden):

Hva er du det må sitte vakt for så sent på kvelden? Høres jo helt merkelig ut spør du meg.

Barneidrett i dag er jo blitt rene hysteriet. I fotballen har de ukentlige kamper + mange helger med cup allerede fra 4. klasse. Faen ikke lett å være forelder i dag, det er et helvettes mas og jag!!

Det er vanlig med hallvakter/tilsynsvakter. Mange haller har det som en betingelse for leie at det alltid skal være noen voksne til stede for å passe på.

Og til deg over her som er så gled for at dine ikke liker ballsport pga dette, det er ikke bare ballsporter som har slike vakter. 

Anonymkode: fc127...d56

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har to som spiller handball, og den ene spiller også fotball. Det samholdet de opplever med lagene, både i hallen og utenfor, samt den enorme mestringen de opplever, er verdt all tiden vi bruker på det.

Organiserte fritidsaktiviteter organiserer seg ikke selv, og da må foreldre bidra. For egen del så ser jeg ikke på det som et krav eller en jobb, men som et bidrag til barna mine sin fritid. Vi er også begge i full jobb, mannen jobber borte store deler av året og jeg har noen jobbreiser i måneden. Selvfølgelig er det hektisk, men vi får det til. Hus og hjem nedprioriteres i perioder, men det kommer en tid der jeg har tid nok til å ha et striglet hjem. Akkurat nå er det for oss viktigere å oppleve gleden barna får av sine idretter enn å ha et ryddig hjem.

Anonymkode: e8674...d4c

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gud forby å tenke litt fremover. For ja livet det skjer, burde ikke komme som noen overraskelse...

Anonymkode: c4af4...66d

Jauda, feks burde jeg planlagt å bli enke i 20 årene med flere barn i et annet land. Sorry men livet skjer og en kan ikke planlegge for alt, en må leve og.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Haha, det hadde jeg aldri giddet.
Hvis de virkelig ender opp med å nekte barna å trene hadde jeg funnet en annen klubb. 

• Liker 1
Skrevet

Dugnad er frivillig, så det du beskriver er ikke dugnad. 

Usikker om barneidretten kan kreve obligatorisk foreldrearbeid, dette må i så fall stå beskrevet ved påmelding. 

Du har hatt maks uflaks. Jeg har barn som har gått på 6 idretter, og det er lite dugnad, og ikke noe tvangsarbeid. 

Med mindre du har fått infoen ved påmelding, så er det bare å si at du ikke kan stille. 

Anonymkode: 8a43f...084

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

At man må betale for bv når man er alene er helt vanlig 

Anonymkode: 52710...c2a

Nei, det er ikke vanlig å bli pålagt å betale for barnevakt i forbindelse med dugnad. 

Dugnad er frivillig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva tenker du er løsningen da? At andre foreldre skal bruke hele kvelden på dugnad enda oftere, fordi du ikke har skaffet deg en barnevakt? 🤷‍♀️

Anonymkode: b26fa...f54

De kan leie inn pensjonister og studenter, som de gjør andre steder. Det må da være lettere å ha noen faste, enn å lære opp nye foreldre hver gang? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aiaiaiai, du har en hard tid foran deg. Tenk på det før du får flere barn - når det smeller gradvis ila barneskolen er det for sent å sende de i retur.

Kanskje må du heller godte deg over noe annet. Kommer an på hvor man bor. Jeg har barn som  har gått flere år på forskjellige idretter. Idrettslaget her følger regelen om at dugnad skal være frivillig. 

• Liker 2
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (35 minutter siden):

Jauda, feks burde jeg planlagt å bli enke i 20 årene med flere barn i et annet land. Sorry men livet skjer og en kan ikke planlegge for alt, en må leve og.

Kondolerer så mye for det. 

Men enn så lenge er det ingen mennesker som har overlevd. Det er selvfølgelig ingen som ønsker å miste noen i ung alder. Men det skjer.

Jeg og mannen min snakker sammen rundt døden, hvis en av oss faller fra i ung alder. Ha det litt i bakhodet at det utenkelig det skjer.

• Liker 2
Skrevet

Som flere skriver her, er dugnad frivillig. Hva blir konsekvensen for deg og/eller barna om du ikke stiller? Dersom det ikke er en del av kontingenten, og dermed også opplyst om ved innmelding eller ved eventuell endring så kan ikke noen kreve at du stiller på en dugnad. Det høres ut som om du deltar på annet dugnadsarbeid og gjør din del, så jeg hadde bare gitt beskjed om at det ikke går og forklare hvorfor og la det være med det. Si at du stiller på dugnad med tider og oppgaver som passer og la det være med det. Det er fullstendig urimelig å kreve at alle må stille opp på alt, uansett. Som sagt, dette er frivillig dugnadsarbeid. Noen foreldre som sitter og bestemmer disse tingene er helt på viddene og skjønner tydeligvis ikke hva som kan pålegges og ikke pålegges på foreldrene til medlemmene sine. 

Anonymkode: 16494...3b6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kondolerer så mye for det. 

Men enn så lenge er det ingen mennesker som har overlevd. Det er selvfølgelig ingen som ønsker å miste noen i ung alder. Men det skjer.

Jeg og mannen min snakker sammen rundt døden, hvis en av oss faller fra i ung alder. Ha det litt i bakhodet at det utenkelig det skjer.

Hva skal du gjøre da når det skjer? Melde barna deres ut av alle fritidsaktiviteter i tillegg til å kanskje måtte flytte pluss at pappa er borte? Det er en elendig plan, stakkars barn!

Gratulerer med dagens minst empatiske innlegg! 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Som flere skriver her, er dugnad frivillig. Hva blir konsekvensen for deg og/eller barna om du ikke stiller? Dersom det ikke er en del av kontingenten, og dermed også opplyst om ved innmelding eller ved eventuell endring så kan ikke noen kreve at du stiller på en dugnad. Det høres ut som om du deltar på annet dugnadsarbeid og gjør din del, så jeg hadde bare gitt beskjed om at det ikke går og forklare hvorfor og la det være med det. Si at du stiller på dugnad med tider og oppgaver som passer og la det være med det. Det er fullstendig urimelig å kreve at alle må stille opp på alt, uansett. Som sagt, dette er frivillig dugnadsarbeid. Noen foreldre som sitter og bestemmer disse tingene er helt på viddene og skjønner tydeligvis ikke hva som kan pålegges og ikke pålegges på foreldrene til medlemmene sine. 

I vårt idrettslag blir de som ikke selv melder seg til vakt pålagt vakt og deretter markert med rødt på vaktlistene som sendes ut til alle medlemmene. 

Anonymkode: 61517...a8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei, det er ikke vanlig å bli pålagt å betale for barnevakt i forbindelse med dugnad. 

Dugnad er frivillig. 

Men når man melder barna på aktiviteter er jo dugnad en del av pakken som man tar høyde for. Det vet man jo. 

Anonymkode: d44e0...b69

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men når man melder barna på aktiviteter er jo dugnad en del av pakken som man tar høyde for. Det vet man jo. 

Anonymkode: d44e0...b69

Dugnad, ja, ikke pliktarbeid. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I vårt idrettslag blir de som ikke selv melder seg til vakt pålagt vakt og deretter markert med rødt på vaktlistene som sendes ut til alle medlemmene. 

Så en slags offentlige gapestokk da - sjarmerende oppførsel...😮

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...