AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #61 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men når man melder barna på aktiviteter er jo dugnad en del av pakken som man tar høyde for. Det vet man jo. Anonymkode: d44e0...b69 Ut fra det TS skriver så deltar hun på alt av annen dugnad, så det virker ikke som om hun forsøker å komme seg unna noe her, men at all dugnad ikke passer for alle. Det må jo være noe idrettslaget bør ta hensyn til. Det å være totalt negativ til alt som har med dugnadsarbeid å gjøre, å alltid vri seg unna, når man melder barna på aktiviteter er jo en helt annen ting. Anonymkode: 16494...3b6 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #62 Skrevet 13. oktober 2025 Dugnad er frivillig. Men dugnad er også en del av idretten og ved å melde på barna sier en automatisk ja til å hjelpe til. De fleste idrettslag drives av frivillige, så uten hjelp fra foreldre vil ikke idretten gå rundt. Leser dere betingelsene fra klubben står det nok noe om det, det gjør det iallfall i vår. Alle klarer ikke alt, men alle klarer noe. Anonymkode: fc127...d56 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #63 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Kan barna bli med venner hjem de veldig få dagene du må på dugnad og overnatte der? Anonymkode: 5e23e...3ef Jeg vil ikke ha besøk i ukedager.. Her trenger vi rutiner, så hadde noen spurt om det, ville jeg personlig sagt nei. Anonymkode: 97af7...c0d 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #64 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så en slags offentlige gapestokk da - sjarmerende oppførsel...😮 Anonymkode: 16494...3b6 Synes faktisk gapestokk er helt innafor XD Anonymkode: 3df83...637 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #65 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hva skal du gjøre da når det skjer? Melde barna deres ut av alle fritidsaktiviteter i tillegg til å kanskje måtte flytte pluss at pappa er borte? Det er en elendig plan, stakkars barn! Gratulerer med dagens minst empatiske innlegg! Anonymkode: 0fd73...7cc Det er en veldig godt plan å ha i bakhodet at man kanskje må flytte til et sted man har større nettverk dersom en faller fra. Fatter ikke hva som er lite empatisk med det? Det er da bare reelt. Anonymkode: 97af7...c0d 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #66 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dugnad er frivillig. Men dugnad er også en del av idretten og ved å melde på barna sier en automatisk ja til å hjelpe til. De fleste idrettslag drives av frivillige, så uten hjelp fra foreldre vil ikke idretten gå rundt. Leser dere betingelsene fra klubben står det nok noe om det, det gjør det iallfall i vår. Alle klarer ikke alt, men alle klarer noe. Anonymkode: fc127...d56 Nettopp! Det står i de fleste klubbers vedtekter. melder man barnet inn, så sier man seg samtidig enig i å bidra med det arbeidet som trengs. Dette står i den ene klubben mitt ene barn er medlem av : 7.2 Arrangementsansvarlig per lag sine oppgaver På hvert lag skal det velges/utpekes en arrangementsansvarlig. Arrangementsansvarlig er bindeledd mellom klubbens hovedarrangementsansvarlig og eget lag. Arrangementsansvarlig sørger for at laget stiller med nødvendig mannskap til gjennomføring av arrangementer på klubbens hjemmebaner, der eget lag er tildelt arrangementsansvar. Dette tildeles av klubbens hovedarrangementsansvarlig. Arrangementsansvarlig setter opp vaktlister for laget sitt, ut fra vaktlisteskjema for fordeling av oppgaver. Klubben ønsker lik fordeling av dugnadsinnsats på foreldre. Med arrangementer i denne forbindelse menes: sekretariatsfunksjon billettsalg kiosk Fair Play-vert Det finnes egne rutiner for arrangementsplikter. Anonymkode: a550f...53b 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #67 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): I vårt idrettslag blir de som ikke selv melder seg til vakt pålagt vakt og deretter markert med rødt på vaktlistene som sendes ut til alle medlemmene. Anonymkode: 61517...a8a Det er skikkelig ugreit. Be de som sitter i styret lese her: https://www.idrettsforbundet.no/tema/retningslinjer/dugnad/ Anonymkode: 8a43f...084 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #68 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): I vårt idrettslag blir de som ikke selv melder seg til vakt pålagt vakt og deretter markert med rødt på vaktlistene som sendes ut til alle medlemmene. Anonymkode: 61517...a8a Det er skikkelig ugreit. Be de som sitter i styret lese her: https://www.idrettsforbundet.no/tema/retningslinjer/dugnad/ Anonymkode: 8a43f...084 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #69 Skrevet 13. oktober 2025 Beklager dobbelposting. Anonymkode: 8a43f...084
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #70 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Synes faktisk gapestokk er helt innafor XD Anonymkode: 3df83...637 Du kan lese linken fra Idrettsforbundet. Ser at det er flere som har misforstått hva dugnad er. Anonymkode: 8a43f...084
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #71 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nettopp! Det står i de fleste klubbers vedtekter. melder man barnet inn, så sier man seg samtidig enig i å bidra med det arbeidet som trengs. Dette står i den ene klubben mitt ene barn er medlem av : 7.2 Arrangementsansvarlig per lag sine oppgaver På hvert lag skal det velges/utpekes en arrangementsansvarlig. Arrangementsansvarlig er bindeledd mellom klubbens hovedarrangementsansvarlig og eget lag. Arrangementsansvarlig sørger for at laget stiller med nødvendig mannskap til gjennomføring av arrangementer på klubbens hjemmebaner, der eget lag er tildelt arrangementsansvar. Dette tildeles av klubbens hovedarrangementsansvarlig. Arrangementsansvarlig setter opp vaktlister for laget sitt, ut fra vaktlisteskjema for fordeling av oppgaver. Klubben ønsker lik fordeling av dugnadsinnsats på foreldre. Med arrangementer i denne forbindelse menes: sekretariatsfunksjon billettsalg kiosk Fair Play-vert Det finnes egne rutiner for arrangementsplikter. Anonymkode: a550f...53b Det finnes ikke noe forbud mot å utpeke en arrangementansvarlig. Vi har også en slik, med tittel dugnadansvarlig. Poenget er at man kan ikke pålegge foreldre å stille, og man kan ikke straffe foreldre som ikke kan stille. (Heller ikke drive med uthenging) Jeg stiller som regel, men har ved en anledning gitt beskjed til dugnadansvarlig at jeg kan ikke stille denne gangen. Man bør jo prøve å bytte. Men går det ikke, så går det ikke og det er ikke noe å gjøre med det. Det er frivillig, og ikke tvang. Anonymkode: 8a43f...084 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #72 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er skikkelig ugreit. Be de som sitter i styret lese her: https://www.idrettsforbundet.no/tema/retningslinjer/dugnad/ Anonymkode: 8a43f...084 Du er en av de ja. Når alle er som deg, må idrettslagene legges ned. Anonymkode: a550f...53b 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #73 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er skikkelig ugreit. Be de som sitter i styret lese her: https://www.idrettsforbundet.no/tema/retningslinjer/dugnad/ Anonymkode: 8a43f...084 De viser til at det ikke er en regel men en retningslinje. Som de ikke ønsker å følge. Anonymkode: 61517...a8a
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #74 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva skal du gjøre da når det skjer? Melde barna deres ut av alle fritidsaktiviteter i tillegg til å kanskje måtte flytte pluss at pappa er borte? Det er en elendig plan, stakkars barn! Gratulerer med dagens minst empatiske innlegg! Anonymkode: 0fd73...7cc Jo takk.. Mannen min er bortreist halve året. Klarer fortsatt å stille opp på dugnader, kjøre dit det trengs, være med på kamper. Samtidig som jeg jobber fult. Da jeg hadde små barn, lå de I barnevognen, mens jeg var på dugnad her vi bor. Var mange som løste det slik. Anonymkode: c4af4...66d 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #75 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du er en av de ja. Når alle er som deg, må idrettslagene legges ned. Anonymkode: a550f...53b Jeg har ikke skrevet teksten som står på siden jeg lenket til. Du bommer for øvrig grovt med hersketeknikken din. Jeg har hatt barn på varierte idretter i en årrekke og har kun gitt beskjed ved ett tilfelle om at det passer ikke. (Vakt i 17. mai toget i år, vi var bortreist) Anonymkode: 8a43f...084 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #76 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Synes faktisk gapestokk er helt innafor XD Anonymkode: 3df83...637 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du er en av de ja. Når alle er som deg, må idrettslagene legges ned. Anonymkode: a550f...53b Og på grunn av sånne som dere så mister disse idrettslagene medlemmer, som bytter til idrettslag som klarer å drive ekte dugnad, og fordele oppgavene skikkelig. Når noen deltar på masse annet (baker, står i kafé, vakt på cup eller slike ting som krever mindre barnevakt) så er det ren idioti å henge ut folk eller tvinge folk fordi de ikke kunne ta EN type vakt. Så da er det ikke så rart det blir stort dugnadspress på de få foreldrene som er igjen når medlemsmassen synker og gjennomtrekken er enorm når nye innmeldte skjønner problemet og bytter de og. Laget får dårlig rykte på seg. Anonymkode: 61517...a8a 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #77 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og på grunn av sånne som dere så mister disse idrettslagene medlemmer, som bytter til idrettslag som klarer å drive ekte dugnad, og fordele oppgavene skikkelig. Når noen deltar på masse annet (baker, står i kafé, vakt på cup eller slike ting som krever mindre barnevakt) så er det ren idioti å henge ut folk eller tvinge folk fordi de ikke kunne ta EN type vakt. Så da er det ikke så rart det blir stort dugnadspress på de få foreldrene som er igjen når medlemsmassen synker og gjennomtrekken er enorm når nye innmeldte skjønner problemet og bytter de og. Laget får dårlig rykte på seg. Anonymkode: 61517...a8a Dette Anonymkode: 8a43f...084 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #78 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skjønner ikke hvordan dette kunne gå rundt før i tiden. I min familie var foreldrene mine klassekontakt, formann i borettslag og i korpset jeg spilte i. I tillegg til at de spilte i korps selv. De jobbet også 100 %. Jeg drev med 3 forskjellige aktiviteter og søsteren min drev med noen. Allikevel så stilte de opp på alt av dugnader. Anonymkode: c4af4...66d Fordi de som stilte gjorde det uten å klage, de andre stilte ikke, men holdt kjeft! Jeg drev med minst 3 aktiviteter og foreldrene mine var klassekontakter, og gjerne satt i styret og var arrangementsansvarlig for masse store arrangementer/dugnader. (både korps) i tillegg jobbet de 100% og satt i styrer på egne aktiviteter. Så jeg er oppvokst med at dugnad er en del av livet. Ikke rart jeg og min mann har vært trenere, lagledere, klassekontakt, FAU-leder/sekretær, styremedlem++ (mine manns foreldre var også ledere/trener for barna for deres ulike aktiviteter, blant annet leder av idrettslag) Både min man og jeg har innimellom reiser på jobb som gjør at en blir hjemme med to og det er aktiviteter hver kveld. Jeg ser masse tanter/onkler og besteforeldre i kiosken som dugnad, og først og fremst der det er to foreldre med flere barn, der ser man ut til å finne løsninger og ikke bare sitte hjemme og sutre. Jeg har hatt med meg ungene på mange hallvakter/kioskvakter/parkeringsvakter og hvert år måtte begge stille samtidig på mange dugnader. Enten fant vi barnevakt eller de fikk henge i skjørtene. Ungene lærte tidlig å være hjemme alene noen timer for å få kabalen til å gå opp. Hvor store synes dere barn må være for noen timer alene?? Anonymkode: a201b...740 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #79 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Som det også er sagt i tråden, dugnad er frivillig. Hadde spurt om det er andre ting du kan bidra med, vel igjen, dugnad er frivillig. (Skal være det). Hadde nok uansett vurdert om det er for mange aktiviteter de har. Anonymkode: fb82c...593 På idrettene mitt barn gikk på hadde de frivillig dugnad for ekstra ordinære ting. Det andre het pålagte tilsynsvakt og pålagt kiosk vakt. Det var et gitt antall vakter og lister ble satt opp i god tid på forhånd. Foreldre i turnus og lignende ble tatt hensyn til ved oppsetting. Har ikke vært innom en eneste idrett hvor dette blir omtalt som dugnad. Anonymkode: cd79d...f0d
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #80 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ut fra det TS skriver så deltar hun på alt av annen dugnad, så det virker ikke som om hun forsøker å komme seg unna noe her, men at all dugnad ikke passer for alle. Det må jo være noe idrettslaget bør ta hensyn til. Det å være totalt negativ til alt som har med dugnadsarbeid å gjøre, å alltid vri seg unna, når man melder barna på aktiviteter er jo en helt annen ting. Anonymkode: 16494...3b6 Nå var det ikke ts sin situasjon jeg kommenterte på, men at dugnad er frivillig. I så tilfelle kan jo "alle" bare la være, og ingenting går rundt. Eller de blir de få samme hver gang man stiller. Når noen har den innstillingen at dugnad er frivillig har man kanskje ikke tenkt over at det er noe som følger med på mange aktiviteter. Tenker jeg. Er selv alene med barn og må tidvis trikse og mikse en del, men ønsker å ta min del av lasset. I ts sitt tilfelle ville jeg ihvertfall forsøkt å få barnevakt til noen av disse vaktene eller betalt noen for å stille for meg. Anonymkode: d44e0...b69
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå