Gå til innhold

Dugnadsarbeid i barneidretten

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er fint. Poenget mitt er at man kan ikke presse/kreve at foreldre gjør dette.

Anonymkode: 8a43f...084

Det står som regel informasjon om at dette er pålagt ved innmelding til idretten. Da står det minimumskrav av tilsynsvakter, om laget har en fast cup de arrangerer og krav til deltagelse, semester avgift og lissens krav for å kunne være med på idretten. Vil si de kan kreve dette når det opplyses om dette ved innmelding. 

Viss ingen vil stille så vil det ikke være mulig å drifte barneidretten. 

Anonymkode: cd79d...f0d

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror ikke dette har vært oppe i tråden, men noe av grunnen som gjør at jeg blir provosert av at noen idrettslag tilsynelatende driver tvangsarbeid, er følgende: 

En viktig funksjon for barneidretten, er å være inkluderende og drive sosial utjevning. Idrettslagene får hjelp til å dekke utgifter for barn som har foreldre med dårlig råd. 

Hvis det er riktig at det forekommer tvangsarbeid, og barn utestenges pga dette, så vil det medføre at barn med ressurssvake foreldre utestenges fra idrett (i de kommunene er tilbudet er svakt og man ikke kan velge og vrake i aktiviteter). 

Jeg får legge til at jeg stiller som regel. 

Men synes dere det er riktig å utestenge barn som har foreldre som av ulike grunner ikke stiller? Det være seg psykisk sykdom, rus, dårlige norskkunnskaper, manglende forståelse for kulturelle forhold, mangel på bil etc...  

Kan ta et eksempel fra mitt hjemsted. 

Jeg har selvfølgelig ikke oversikt over alle barns fritidsaktiviteter. Det jeg imidlertid har lagt merke til, er at alpint og et par av de andre aktivitetene med høyere kostnad, er rimelig blendahvitt. På svømmingen, derimot, er det mer variert, og mange barn med minoritetsbakgrunn, går der. Hallen ligger i sentrum, og man er da ikke avhengig av bil. Svømmingen her er lavterskel og kontingenten er rimelig, Man behøver kun svømmetøy og et håndkle, så er man i gang. 

Jeg synes det er ille å tenke på, at hvis dette ble organisert av et annet idrettslag så kunne barn bli kastet ut viss foreldre ikke stiller på dugnad? Vet ikke, som sagt, men har inntrykk av at svømmingen for noen kan være eneste aktiviteten de har. 

Så skal man ikke generalisere for mye. Men i mine barns klasser, så er det noen foreldre med minoritetsbakgrunn som aldri møter på foreldremøter, aldri melder seg som klassekontakt/fau, aldri melder seg for å organisere halloweenfest osv. Kjedelig så klart. Men synd om det skulle gå ut over barna og at de kastes ut av idrett fordi foreldre ikke gidder/har mulighet til å stille.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det står som regel informasjon om at dette er pålagt ved innmelding til idretten. Da står det minimumskrav av tilsynsvakter, om laget har en fast cup de arrangerer og krav til deltagelse, semester avgift og lissens krav for å kunne være med på idretten. Vil si de kan kreve dette når det opplyses om dette ved innmelding. 

Viss ingen vil stille så vil det ikke være mulig å drifte barneidretten. 

Ikke mulig å drifte barneidretten nei. Dette har jeg lurt på. Skulle gjerne sett budsjettet. Hva vi betaler for aner jeg faktisk ikke. For det er jo 100% foreldredrevet i fotballen. Vi har gamle nedarvede drakter og ikke shorts og strømper følger med en gang. Ofte må treningen flyttes pga banekapasitet. I tillegg er det overorgsnisert i fht førtid. Det er foreldrekontakter og foreldremøter og masse greier i appen. Kioskvakter og dugnader. Så hvor pengene vi betaler for vår del vet jeg ikke hvor går, og jeg selv kunne lett driftet et lag for dette privat. Så hvor er det alle disse pengene vi betaler hvert år går til? Administrasjon? 

Anonymkode: 843b9...af7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror ikke dette har vært oppe i tråden, men noe av grunnen som gjør at jeg blir provosert av at noen idrettslag tilsynelatende driver tvangsarbeid, er følgende: 

En viktig funksjon for barneidretten, er å være inkluderende og drive sosial utjevning. Idrettslagene får hjelp til å dekke utgifter for barn som har foreldre med dårlig råd. 

Hvis det er riktig at det forekommer tvangsarbeid, og barn utestenges pga dette, så vil det medføre at barn med ressurssvake foreldre utestenges fra idrett (i de kommunene er tilbudet er svakt og man ikke kan velge og vrake i aktiviteter). 

Jeg får legge til at jeg stiller som regel. 

Men synes dere det er riktig å utestenge barn som har foreldre som av ulike grunner ikke stiller? Det være seg psykisk sykdom, rus, dårlige norskkunnskaper, manglende forståelse for kulturelle forhold, mangel på bil etc...  

Så da mener du kommunen skal ansette tilsynsvakt til alle sine haller og kiosk ansatte? I tillegg skal de betale noen for å ta ansvar for barnet og utstyr og følge opp. 

Foreldre som ruser seg er ikke skikket til å være foreldre og bør miste omsorgen.

Er mann såpass psykisk syk og alene med barn at mann ikke kan sitte 4 timer i en kiosk 2 ganger i året og selge 3 cola og 8 kaffe og vaffel hvordan klarer man å følge opp barnet sitt i hverdagen?

Hva mener du kommunen og idrettslag skal gjøre for familier som mangler bil? Skal klubben stille med privat sjåfør?

Er mann invandrer plikter mann faktisk å sette seg inn i samfunnet mann lever i for barna sine og for å kunne fungere i det. Å lage snarveier og unnskyldninger til foreldre som ikke ønsker å integrere seg i samfunnet er ikke løsningen. 

Barneidretten er avhengig av at foreldre stiller opp. Det vil ikke gå rundt viss det kun 4 stykker på et helt håndball lag som gjør en innsats fordi alle andre synes det er for mye ellers i hverdagen. 

Å bli gravid er ingen sak i forhold til det det kreves å følge opp dette barnet etterpå. Og dette sier jeg med 100% sykmelding og ekstra oppfølging på sykehuset gjennom hele graviditeten. Er alene med barnet og også hatt en lengre periode med alvorlig sykdom mens barnet gikk på idrett. I 4 år hadde jeg ikke bil men mange kamper og cup i andre byer. Det er et kjempe ansvar å ha barn og det er foreldres jobb å ta det ansvaret og finne løsninger som ivaretar barnet dems selv i vanskelige livssituasjoner. Så lenge mann gjør så godt mann kan og ikke kommer med unnskyldning for å sluntre unna har jeg opplevd at folk er villige til å hjelpe de som av ulike årsaker trenger litt tilrettelegging for at ting skal funke eller har en tøff periode. Men å tro at kun noen få foreldre skal bære et helt idrettslag det går ikke. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så da mener du kommunen skal ansette tilsynsvakt til alle sine haller og kiosk ansatte? I tillegg skal de betale noen for å ta ansvar for barnet og utstyr og følge opp. 

Foreldre som ruser seg er ikke skikket til å være foreldre og bør miste omsorgen.

Er mann såpass psykisk syk og alene med barn at mann ikke kan sitte 4 timer i en kiosk 2 ganger i året og selge 3 cola og 8 kaffe og vaffel hvordan klarer man å følge opp barnet sitt i hverdagen?

Hva mener du kommunen og idrettslag skal gjøre for familier som mangler bil? Skal klubben stille med privat sjåfør?

Er mann invandrer plikter mann faktisk å sette seg inn i samfunnet mann lever i for barna sine og for å kunne fungere i det. Å lage snarveier og unnskyldninger til foreldre som ikke ønsker å integrere seg i samfunnet er ikke løsningen. 

Barneidretten er avhengig av at foreldre stiller opp. Det vil ikke gå rundt viss det kun 4 stykker på et helt håndball lag som gjør en innsats fordi alle andre synes det er for mye ellers i hverdagen. 

Å bli gravid er ingen sak i forhold til det det kreves å følge opp dette barnet etterpå. Og dette sier jeg med 100% sykmelding og ekstra oppfølging på sykehuset gjennom hele graviditeten. Er alene med barnet og også hatt en lengre periode med alvorlig sykdom mens barnet gikk på idrett. I 4 år hadde jeg ikke bil men mange kamper og cup i andre byer. Det er et kjempe ansvar å ha barn og det er foreldres jobb å ta det ansvaret og finne løsninger som ivaretar barnet dems selv i vanskelige livssituasjoner. Så lenge mann gjør så godt mann kan og ikke kommer med unnskyldning for å sluntre unna har jeg opplevd at folk er villige til å hjelpe de som av ulike årsaker trenger litt tilrettelegging for at ting skal funke eller har en tøff periode. Men å tro at kun noen få foreldre skal bære et helt idrettslag det går ikke. 

Det kan godt være at de tenkte eksemplene mine for hvorfor noen ikke stiller, er dårlige. Jeg vet jo ikke hvorfor de ikke stiller.

Vi har hallvakt, og jeg visste ikke at noen idrettslag pålegger foreldre å ha den jobben før denne tråden. Så mitt syn er jo farget av det. 

Jeg har ikke konkrete forslag for hvordan andre skal gjøre det. Synes bare det er uheldig dersom det går utover barn.

Jeg nevnte bil fordi en dugnadsaktivitet kan være kjøring. Jeg har kjørt barn til mange turneringer opp gjennom årene, og har ikke noe imot å kjøre de som ikke har bil. Viss det er tvang å kjøre, så tenker jeg at de uten bil faller fra.

Jeg er enig i at man bør ha ting på stell før man får barn, at innvandrere må gjøre en innsats for å integrere seg osv. Men realiteten er jo at det er ikke alltid at de som har barn gidder/orker følge opp gjennom dugnad. Og jeg synes det er leit hvis det fører til utestenging av barn som kanskje allerede befinner seg i en sårbar situasjon. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kondolerer så mye for det. 

Men enn så lenge er det ingen mennesker som har overlevd. Det er selvfølgelig ingen som ønsker å miste noen i ung alder. Men det skjer.

Jeg og mannen min snakker sammen rundt døden, hvis en av oss faller fra i ung alder. Ha det litt i bakhodet at det utenkelig det skjer.

Anonymkode: c4af4...66d

En kan faktisk ikke alltid planlegge for alt.

Selv ikke døden

Hele hans familie trakk seg unna så avlastning fantes ikke der. Min familie fløy inn for å hjelpe når de kunne. 

Hadde jeg flyttet til hjemlandet mitt hadde jeg hatt mer avlastning, men det ville betydd at barna måtte, i tillegg til å miste sin far, og måtte omstille seg til et nytt land, nye venner, skole osv

Skrevet

Det er en veldig godt plan å ha i bakhodet at man kanskje må flytte til et sted man har større nettverk dersom en faller fra. 

Fatter ikke hva som er lite empatisk med det? Det er da bare reelt. 

Anonymkode: 97af7...c0d

Ikke alltid nettverket ditt stiller opp slik du hadde trodd og ønsket 

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

En kan faktisk ikke alltid planlegge for alt.

Selv ikke døden

Hele hans familie trakk seg unna så avlastning fantes ikke der. Min familie fløy inn for å hjelpe når de kunne. 

Hadde jeg flyttet til hjemlandet mitt hadde jeg hatt mer avlastning, men det ville betydd at barna måtte, i tillegg til å miste sin far, og måtte omstille seg til et nytt land, nye venner, skole osv

De uten empati kommer sikkert til å si at du burde ha flyttet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De uten empati kommer sikkert til å si at du burde ha flyttet. 

Regner med det ja, jobbet ræven av meg for at barna skulle få minst mulig endringer i rutiner og tror å flytte de til et annet land (t.o.m kontinent) m m ville skadet de i lengden.

Har så langt gått bra med de, og de er selv glad for at vi ble

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men herlighet , du skjønner at det er en uvanlig situasjon??

Anonymkode: 52710...c2a

Men likevel livet, og livet skjer og det uvanlige og utenkelige 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kan ta et eksempel fra mitt hjemsted. 

Jeg har selvfølgelig ikke oversikt over alle barns fritidsaktiviteter. Det jeg imidlertid har lagt merke til, er at alpint og et par av de andre aktivitetene med høyere kostnad, er rimelig blendahvitt. På svømmingen, derimot, er det mer variert, og mange barn med minoritetsbakgrunn, går der. Hallen ligger i sentrum, og man er da ikke avhengig av bil. Svømmingen her er lavterskel og kontingenten er rimelig, Man behøver kun svømmetøy og et håndkle, så er man i gang. 

Jeg synes det er ille å tenke på, at hvis dette ble organisert av et annet idrettslag så kunne barn bli kastet ut viss foreldre ikke stiller på dugnad? Vet ikke, som sagt, men har inntrykk av at svømmingen for noen kan være eneste aktiviteten de har. 

Så skal man ikke generalisere for mye. Men i mine barns klasser, så er det noen foreldre med minoritetsbakgrunn som aldri møter på foreldremøter, aldri melder seg som klassekontakt/fau, aldri melder seg for å organisere halloweenfest osv. Kjedelig så klart. Men synd om det skulle gå ut over barna og at de kastes ut av idrett fordi foreldre ikke gidder/har mulighet til å stille.

Fine ideologiske tanker, de fleste ønsker jo at "alle skal med". 

Problemet er bare at stadig flere steder blir andelen hvor "foreldre ikke har ressurser/gidder stille" større og større, spesielt i områder med høy minoritetsandel. Og da faller etter hvert korthuset sammen, når mengden på de som faktisk stiller opp blir urettmessig stor. Som igjen kan føre til at alt stopper opp. 

Så da er spørsmålet: skal alle med, til enhver pris, eller må man noen ganger si stopp og "beskytte" resten?

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ikke mulig å drifte barneidretten nei. Dette har jeg lurt på. Skulle gjerne sett budsjettet. Hva vi betaler for aner jeg faktisk ikke. For det er jo 100% foreldredrevet i fotballen. Vi har gamle nedarvede drakter og ikke shorts og strømper følger med en gang. Ofte må treningen flyttes pga banekapasitet. I tillegg er det overorgsnisert i fht førtid. Det er foreldrekontakter og foreldremøter og masse greier i appen. Kioskvakter og dugnader. Så hvor pengene vi betaler for vår del vet jeg ikke hvor går, og jeg selv kunne lett driftet et lag for dette privat. Så hvor er det alle disse pengene vi betaler hvert år går til? Administrasjon? 

Den beste måten å finne ut av dette på er å delta på årsmøtet, der skal både regnskap fra foregående år og budsjett for kommende år gjennomgås. Alle medlemmer har også stemmerett og kan derfor være med å bestemme hvordan budsjettet skal se ut.

Hvor gammelt er ditt barn?

Anonymkode: e8674...d4c

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Da syns jeg du skal prøve å drifte et lag selv, siden det er så enkelt. Du kan jo bare gå inn i egen klubb og si at du fikser det, null stress.

Hvorfor har du ikke gått inn og sett på budsjettene og regnskapet da? Dette legges jo frem hvert år i alle Idrettslag. Mange har det liggende ute på nettsidene sine. Eller er det lettere å bare slenge ut av seg "skjønner ikke hva penga går til"? Tror jeg kan forsikre deg om at det er særs få breddeklubber hvor det sitter noen i administrasjonen og skummer fløten...

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Tja banen og stell av den f.eks.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så da skal du hoppe fra klubb til klubb? Ikke så viktig at barna får være med vennene , bare du slipper dugnad..

Jeg betaler meg ut med glede, men min tid er for verdifull til å sitte vakt i en hall. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Alle idretter jeg har hatt barn på legger frem budskjett årlig. På foreldre møte i sesong start har det alltid blitt informert om klubben sin økonomi og selve laget sin økonomi. 

Utgifter laget har hatt er påmelding til ulike cuper, lag bilder, felles materiell, leie av trenings fasiliteter mot sesongslutt slutt, mat og drikke ved felles arrangement og selvsagt trener honorarer. 

Klubben har utgifter til drift av anlegg. Dette kan være er enorm pengesluk. 

For eldre utøvere blir det ofte leid buss til å frakte til enkelte kamper. 

Er garantert noen poster i budskjettet jeg har glemt.

Skrevet
snillOnkel skrev (2 minutter siden):

Jeg betaler meg ut med glede, men min tid er for verdifull til å sitte vakt i en hall. 

Det er fullstendig mulig å betale en over 18 til å stille på dine vakter. Enkelte velger en slik løsning. 

• Nyttig 1
Skrevet
snillOnkel skrev (27 minutter siden):

🙄

Skrevet

Det er fint. Poenget mitt er at man kan ikke presse/kreve at foreldre gjør dette.

Men det er heldigvis er det frivillig å melde barnet sitt inn i et idrettslag. Er man ikke interessert i å stille opp, nei da melder man ikke barnet inn.

Vennene slutter vel etter hvert hvis idrettslaget kaster ut de som ikke har mulighet til å stille?

De aller fleste stiller faktisk, så derfor blir de aller fleste værende .

Anonymkode: a550f...53b

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg er alenemor til to barn. Far er ikke i bilde og besteforeldre bor halve året borte. 

Alle tre idrettene krever at foreldre skal sitte vakt i gymsal/skole. Ene idretten krever 4 dager i halvåret, de to andre krever 2 dager. Altså 8 dager i halvåret fordelt på 4 uker. Dugnadene er fra kl. 17 til 22. 

Jeg har sagt at jeg ikke kan sitte så lenge. Jeg har barn som skal i seng og opp på skole neste dag. To slike dager i en uke så er ungene helt ødelagte, sure, trøtte og gretne. De må ta fri fra sine treninger disse dagene, for jeg kan ikke følge dem. 

Jeg har spurt om jeg kan betale meg ut av disse dugnadene, men det er vist ikke mulig, da det blir mer dugnad på de andre foreldrene om jeg ikke tar vaktene. 

Er det slik at dugnad ikke lengre er hva definisjonen på dugnad er? Altså frivillig ulønnet arbeid? 

Det handler ikke om at jeg ikke ønsker og vil, men mangelen på tid og ressurs. Det er jo veldig dumt om jeg må si nei til at barna kan gå på de idrettene de vil fordi "mamma ikke kan bruke kvelder på å sitte i gumsal", når jeg gladelig betaler istedenfor. 

Anonymkode: b1da2...310

Dugnad skal vel være frivillig arbeid, ikke tvangsarbeid. Jeg har også tilbudt meg å betale i stedet, men nei.

Er man aleneforelder har man også mer enn nok som det er med jobb, hus og barn om man ikke i tillegg skal bli belemret med gratis arbeid for barnas fritidsaktivitet. Tid og krefter strekker ikke til.

Kan heller ikke ha med småsøsken til langt på kveld. Mitt barn valgte å trekke seg fra idretten sin fordi han så hvor vanskelig det ble.

Anonymkode: 0535f...894

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...