AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #261 Skrevet 16. oktober 2025 Maleficenta skrev (25 minutter siden): Hvorfor må de ha ordentlige dommere når småtassene spiller HVEM skal dømme? Ett øyeblikk sier du at det er for mye på foreldrene, det neste sier du at vi betale noen. Hvem skal gidde å gjøre dette gratis for ditt barn når du selv ikke gidder? Anonymkode: 128fe...559 5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #262 Skrevet 16. oktober 2025 Maleficenta skrev (52 minutter siden): Hvorfor må de ha ordentlige dommere når småtassene spiller Hvem skal dømme hvis det ikke skal være dommere? Foreldre? En tilfeldig forbipasserende? Anonymkode: e8674...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #263 Skrevet 16. oktober 2025 Maleficenta skrev (51 minutter siden): Ja det er nettopp det jeg syns at man skal tilbake til den tiden da de spilte på løkka. Så slapp foreldre å bli totalt utbrent på å måtte bidra så jævla mye på aktiviteten. Det er jo ingenting i veien for at de som ikke ønsker å være tilknyttet et lag fortsetter å bare spille på løkka. Anonymkode: e8674...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #264 Skrevet 16. oktober 2025 Maleficenta skrev (48 minutter siden): Ja det er nettopp det jeg syns at man skal tilbake til den tiden da de spilte på løkka. Så slapp foreldre å bli totalt utbrent på å måtte bidra så jævla mye på aktiviteten. Så fotballen skal bli drittkjedelig for en stor andel for at foreldre skal slippe å gjøre noe! De ivrigste ER allerede påbanen hver dag. Det er ingen løkker idag, de er på baner som kommunen/klubben drifter. Det er de ikke fullt så ivrige som kun dukker opp på noen treninger og ikke på banen utenfor. Som mange nevner så var det like mye dugnad for mine foreldre som for meg og jeg er født på 70-tallet. Anonymkode: a201b...740 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #265 Skrevet 16. oktober 2025 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg sitter i styret til et idrettslag, og det er min oppgave å søke støtte og skaffe sponsorer. Så jeg vet. Det er for øvrig ikke nødvendig å kalle folk stygge ord kun fordi du er uenig. Hva lærer du barna dine? Anonymkode: 1bb77...d5b Men når man forklarer og forklarer og enkelte ser ut til å leve i alternativ virkelighet nesten så blir man irritert av uvitenhet. Anonymkode: a201b...740
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #266 Skrevet 16. oktober 2025 Maleficenta skrev (58 minutter siden): Hvorfor må de ha ordentlige dommere når småtassene spiller Hvis du mener trenerne skal dømme, hvem skal passe på bytter, gi oppmuntring, lære de noe? Alle dine «hvorfor må» viser at din ideologi ikke helt stemmer med realitetene. Hvis ikke en klubbdommer så blir det jo mer på foreldre når trenerne ikke lenger kan være trener, men må dømme. Det er også en grunn til at dommerne går masse kurs for å lære seg regler og dømme på riktig nivå, for reglene i fotball for 3er, 5er, 7er,9er og 11er er langt fra like. Da vil man spørre seg hvorfor så komplisert. Vel, fordi det er mer rettferdig sånn og at når manen er mindre så er ikke alle regler like viktig. Offside er f.eks mye viktigere på større baner enn små og derfor gjelder den regelen bare fra 9er fotball. Å dømme handler om å følge med, hvilken som helst forelder uten kurs tar det ikke så lett som du tror, og barn merker om du ikke har peiling. Bare for at barna er små betyr ikke det at de ikke skal lære å følge en dommers regler, at de er vant til dommeren, at det blir trygt og rettferdig. På samme måte som med spillere begynner med 3er for å få alle med i spillet mest mulig så begynner dommeren også med 3er. Du vil ikke kaste dommere rett ut i 11er fotball, men gå gradene til de blir trygge. Tro meg, dommere trengs ihvertfall på 5er. Dommerne bruker masse tid på å veilede på regler. Dommerne er ungdom gjerne - som kanskje tjener sine første penger og kan holde de i klubben lenger. Anonymkode: a201b...740 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #267 Skrevet 16. oktober 2025 Maleficenta skrev (1 time siden): Hvorfor må de ha ordentlige dommere når småtassene spiller Det brukes ungdom til de yngste spillerne, men de skal ha betalt de også. Anonymkode: c4af4...66d
Me for life Skrevet 16. oktober 2025 #268 Skrevet 16. oktober 2025 (endret) Det er så enkelt som at alle kan drive sporten de ønsker slik de vil. Vil man ha bare morokamper uten dommere og noe mer styr rundt gjør de akkurat det. Da drar de på løkka og har uhøytidelige kamper hvor tap og vinn med samme sinn er regelen. Men for de som ønsker litt mer så finnes det organiserte idrettsklubber. Vil man ha litt mer ordning rundt ting kan man melde inn barnet der og følge dems program. Men da må man også delta på det som kreves, man kan ikke bare velge det som passer hver og en best. Begge deler er valgfritt, det er også valgfritt å droppe begge deler, ingen tvinges til det ene og andre, men alle må følge retningslinjene til valget en går for. Er det å hjelpe til innimellom en del av retningslinjene for sitt valgte alternativ, ja da stiller man opp og hjelper til uansett hvor pyton en egentlig synes det er. Endret 16. oktober 2025 av Me for life Skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #269 Skrevet 16. oktober 2025 Maleficenta skrev (1 time siden): Hvorfor må de ha ordentlige dommere når småtassene spiller Fordi ellers blir det urettferdig. Hadde du giddet å spille kamper hvis motstanderlaget jukset hele tiden og vant? Jeg hadde ikke det. Anonymkode: 1bb77...d5b 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #270 Skrevet 16. oktober 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvilken HALL? Vi snakker om fotballbane. Snømåking koster noen hundrelapper i måneden hvis man engasjerer en ungdom med ATV. Leie inn dommere? Er de ikke frivillige? Det er de hos oss. Vaktmestertjenester til gress eller snø? Eller mål? Strømregning til hva da? Lysanlegg? Hvis dere har fått en regning på flere hundre tusen på EN måned til lysanlegg, så har dere alvorlig feil på anlegget, som bør fikses ASAP. Anonymkode: 1bb77...d5b Oi. Jeg tror kanskje ikke du skal kommentere noe mer i denne tråden siden du ikke aner hva du snakker om 😮 Anonymkode: 0fd73...7cc 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #271 Skrevet 16. oktober 2025 Jeg blir så trist av å lese alle "proff-pappa" svarene som rant inn her nå. Folk som alvorlig mener at barn som ikke har foreldre som gir alt for sporten eller selv vil satse skikkelig fra skolestart av, skal ikke få lov til å delta i idrettslag men får værsågod nøye seg med å spille fotball på løkka. Gratulerer, dere representerer alt som er galt med utviklingen i barneidretten i dag. Anonymkode: 61517...a8a 4 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #272 Skrevet 16. oktober 2025 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg blir så trist av å lese alle "proff-pappa" svarene som rant inn her nå. Folk som alvorlig mener at barn som ikke har foreldre som gir alt for sporten eller selv vil satse skikkelig fra skolestart av, skal ikke få lov til å delta i idrettslag men får værsågod nøye seg med å spille fotball på løkka. Gratulerer, dere representerer alt som er galt med utviklingen i barneidretten i dag. Anonymkode: 61517...a8a Vi mener ikke det. Det vi mener, at foreldre til barn som ikke ønsker å lære idretten sin, ikke skal diktere at alle andre også skal være helt uten kunnskaper, slik at barna deres slipper å tape hele tiden. Vi ønsker BREDDEN. Bredde betyr at det skal være rom både for dem som drar på trening for å henge med venner og ha det sosialt, dem som trener for helsas skyld og dem som ønsker å satse. Men som overalt ellers i Norge, er det vel om å gjøre å få flest mulig dårlige slik at ingen føler seg som taper. Forstår du hva bredde er for noe? Anonymkode: 1bb77...d5b 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #273 Skrevet 16. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi mener ikke det. Det vi mener, at foreldre til barn som ikke ønsker å lære idretten sin, ikke skal diktere at alle andre også skal være helt uten kunnskaper, slik at barna deres slipper å tape hele tiden. Vi ønsker BREDDEN. Bredde betyr at det skal være rom både for dem som drar på trening for å henge med venner og ha det sosialt, dem som trener for helsas skyld og dem som ønsker å satse. Men som overalt ellers i Norge, er det vel om å gjøre å få flest mulig dårlige slik at ingen føler seg som taper. Forstår du hva bredde er for noe? Anonymkode: 1bb77...d5b Rett på hersketeknikk, det støtter godt opp om argumentene dine. Anonymkode: 61517...a8a
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #274 Skrevet 16. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi mener ikke det. Det vi mener, at foreldre til barn som ikke ønsker å lære idretten sin, ikke skal diktere at alle andre også skal være helt uten kunnskaper, slik at barna deres slipper å tape hele tiden. Vi ønsker BREDDEN. Bredde betyr at det skal være rom både for dem som drar på trening for å henge med venner og ha det sosialt, dem som trener for helsas skyld og dem som ønsker å satse. Men som overalt ellers i Norge, er det vel om å gjøre å få flest mulig dårlige slik at ingen føler seg som taper. Forstår du hva bredde er for noe? Anonymkode: 1bb77...d5b Nettopp. Vi snakker om bredde og differensiering så flest mulig trives. Blir det for lite utfordrende forsvinner de beste, blir det fir vanskelig og lite mestring forsvinner de som kunne trenge litt mer tid. Dette er uten ens å diskutere kostnadene. Nå er det engang sånn at ingenting man ikke gjør selv i skog og mark koster penger. Dette er ikke hersketeknikker, det er å ikke være nostalgisk til en tid man spilte fotball et par måneder i året. Anonymkode: a201b...740 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #275 Skrevet 16. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nettopp. Vi snakker om bredde og differensiering så flest mulig trives. Blir det for lite utfordrende forsvinner de beste, blir det fir vanskelig og lite mestring forsvinner de som kunne trenge litt mer tid. Dette er uten ens å diskutere kostnadene. Nå er det engang sånn at ingenting man ikke gjør selv i skog og mark koster penger. Dette er ikke hersketeknikker, det er å ikke være nostalgisk til en tid man spilte fotball et par måneder i året. Anonymkode: a201b...740 Målet er nettopp at flest mulig skal trives, noe som blir vanskelig når folk her skrev rett ut at barn som ikke passet inn mtp satsing fikk komme seg ut av idrettslaget og bruke løkka i stedet. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forstår du hva bredde er for noe? ☝️hersketeknikk. Anonymkode: 61517...a8a 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #276 Skrevet 16. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Målet er nettopp at flest mulig skal trives, noe som blir vanskelig når folk her skrev rett ut at barn som ikke passet inn mtp satsing fikk komme seg ut av idrettslaget og bruke løkka i stedet. ☝️hersketeknikk. Anonymkode: 61517...a8a Nei, det var ikke det som ble skrevet, det ble sagt at om motparten mente idretten KUN skulle være uten satsning så fantes løkka, da trengte man ikke idrettslaget!! Anonymkode: a201b...740 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #277 Skrevet 16. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Målet er nettopp at flest mulig skal trives, noe som blir vanskelig når folk her skrev rett ut at barn som ikke passet inn mtp satsing fikk komme seg ut av idrettslaget og bruke løkka i stedet. Anonymkode: 61517...a8a Antar at svaret mitt under er et av de du sikter til her. Svaret mitt var til en som ønsket seg tilbake til den tiden da det kun ble spilt på løkka. Det er ingenting i veien for at de som ikke vil være tilknyttet et lag spiller på løkka slik som det ble gjort tidligere. Men det kan ikke være slik at de som ønsker seg et lag med det det medfører skal bli nektet det fordi noen heller ønsker uorganisert spill. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er jo ingenting i veien for at de som ikke ønsker å være tilknyttet et lag fortsetter å bare spille på løkka. Anonymkode: e8674...d4c Anonymkode: e8674...d4c
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #278 Skrevet 16. oktober 2025 Uenigheten består i hva det egentlig medfører å være på et lag, for noen her later det til å bety voldsom satsing fra veldig tidlig. Det finnes regler fra forbundet om alder barna bør ha før man begynner med ulike nivådelinger, som en del lag ignorerer glatt fordi de vil satse mye og tidlig og legge lista for alt veldig høyt, til ulempe for de som ikke har foreldre som kan bidra like mye. Ref alle kommentarene om at barn av foreldre som ikke bidrar kan slutte på idrett, med eller uten løkke. Anonymkode: 61517...a8a
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #279 Skrevet 16. oktober 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Uenigheten består i hva det egentlig medfører å være på et lag, for noen her later det til å bety voldsom satsing fra veldig tidlig. Det finnes regler fra forbundet om alder barna bør ha før man begynner med ulike nivådelinger, som en del lag ignorerer glatt fordi de vil satse mye og tidlig og legge lista for alt veldig høyt, til ulempe for de som ikke har foreldre som kan bidra like mye. Ref alle kommentarene om at barn av foreldre som ikke bidrar kan slutte på idrett, med eller uten løkke. Anonymkode: 61517...a8a Men hva som er høy list er jo subjektivt! Innlegget ditt viser at du ikke har forstått forskjellen på NIVÅdeling og differensiering. Trener etter trener vil si at Differensiering er det viktigste verktøyet til å beholde flest mulige spillere. Det går helt fint - om det er mange nok på trening- å dele opp i ulike grupper PÅ NOEN øvelser. Du setter ikke den som kaster hardest med en som er litt redd for ballen sammen i øvelser. Det er her man i deler av treningene kan dele opp i litt vanskelige øvelser og litt lette så alle kan gå både mestring og utvikling. Dette går jo ikke om trenerne vil tvunget til å behandle alle likt. At noe tror man sikter mot profflivet for at man vil bli bedre er håpløst. Utfordringen er jo at mange trenere blir bundet av foreldre/treningsgruppen til å tilby alle det samme og egentlig så blir ingen egentlig fornøyd. Det skal ikke mye lek utenfor lagstrening som gjør at ferdighetsnivået til de som øker blir veldig mye høyere. Hva gjør man da? Som nevnt før har jeg yngste som hadde bedre pasningsfot som 5-åring enn lagvenninner hadde når de nærmet seg ungdomsskolen. Det har fordi hun ble inspirert av broren og når hun likevel måtte være med og se trening så kunne hun like gjerne sparke ball hun også. Broren har aldri vært god, kun innbytter på noen 1. lagskamper. og er der for kompisene Jeg ser jo at de ikke kan tilbys det samme og trives med det. Det ER en utfordring at så veldig få trenere er godt skolerte og har verktøyene til at alle skal få det bra. Synes veldig ofte lista blir lagt veldigt lavt. Anonymkode: a201b...740 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #280 Skrevet 16. oktober 2025 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Uenigheten består i hva det egentlig medfører å være på et lag, for noen her later det til å bety voldsom satsing fra veldig tidlig. Det finnes regler fra forbundet om alder barna bør ha før man begynner med ulike nivådelinger, som en del lag ignorerer glatt fordi de vil satse mye og tidlig og legge lista for alt veldig høyt, til ulempe for de som ikke har foreldre som kan bidra like mye. Ref alle kommentarene om at barn av foreldre som ikke bidrar kan slutte på idrett, med eller uten løkke. Anonymkode: 61517...a8a Jeg har også grenser for hva foretrekker at barna skulle drive med, jeg valgte f.eks ikke å introdusere langrenn eller alpint som idrett for barna mine, 1) frysepinne så orket ikke tanken på å stå og se på og fryse. Alpint det samme med frysing og visste at begge ville bety kjøring land og strand og nok dyrere enn jeg er villig til å betale. Hvorfor er det ikke greit at andre gjør en vurdering på tid/kostnad og hva man er villig til å ofre. Jwg hadde ikke meldt på barnet alpint og forventet at andre skal kjøre og andre skal betale. Med fotball så skal masse foreldre stille ekstra opp og betale mer. Det er masse ting jeg gjerne skulle ha gjort/kjøpt for barna, men jeg har grenser. (en er å kjøre bil på fjellet på vinteren) hvorfor skal da foreldre vitende om begrensninger melde barna på og bare satse alt på hva andre kan gjøre for de. Anonymkode: a201b...740 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå