Gå til innhold

Dugnadsarbeid i barneidretten

Fremhevede innlegg

Skrevet
Maleficenta skrev (6 minutter siden):

Likevel utrivelig når de bare får beskjed om at ikke mitt problem. Du får finne løsninger selv. Ferdig

Men har du vært den som lager dugnadsskjema og får alle mulige unnskyldninger så må man noen ganger overlate til den på lista. Jeg HAR vært lagleder og laget dugnadsskjema og gjort mitt ytterste så alle får oppgaver som passer, hvor laget har vært avhengig av at alle stilte opp for å kunne gjennomføre. Da kunne jeg lett sagt finn en løsning når jeg faktisk har gjort hva jeg kunne.   Jeg har også hatt ansvar for dugnadslister på 17. mai. Når man ser hvor kreative noen er for å stille opp i motsetning til de som ser problemer i alt så mister  man litt respekt for de med masse unnskyldninger.   Da handler det ikke om at jeg som lager listene ikke forstår. 

Anonymkode: a201b...740

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Maleficenta skrev (3 timer siden):

Er ikke negativt å bidra i barnas liv men hvor mye bidrar du i deres liv når du sitter dugnadsvaklt midt i leggetidene deres?

Du bidrar ved å gi de ett tilbud. Det tilbudet dine barn får, er gjerne noe flere alderskull får. Son medlem av ett idrettslag jobber man gjerne for flere lag, fordelt på året. Men jeg synes i grunn ikke du bør introdusere barna dine for slik aktivitet med holdningene dine.

Anonymkode: 0c15d...75e

• Nyttig 2
Skrevet

Går barna på kulturskole så sutrer foreldrene om at det koster for mye penger, og går barna på aktiviteter som er drevet på frivillig basis så klager de på at de må delta på dugnad...
Alt koster penger og noen må gjøre jobben/innsatsen, og det gjelder også aktiviteter som er tuftet på frivillighet.

TS: har du tenkt på de voksne som jobber gratis for å gi barna dine de tilbudene de går på? Voksne som antakeligvis har barn og andre ting å ta hensyn til også? Du har noen valg du kan ta for å løse dette:

1. kutte ned på antall aktiviteter

2. bytte over til f.eks. kulturskole eller andre aktiviteter der du må betale folk for å drive kurset/aktiviteten. Det koster en del penger, men du slipper i stor grad dugnad.

3. Ta barna ut av alle aktiviteter og lage alternativt opplegg for dem selv.

Anonymkode: 1fbb6...871

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bidrar ved å gi de ett tilbud. Det tilbudet dine barn får, er gjerne noe flere alderskull får. Son medlem av ett idrettslag jobber man gjerne for flere lag, fordelt på året. Men jeg synes i grunn ikke du bør introdusere barna dine for slik aktivitet med holdningene dine.

👏

Anonymkode: 52710...c2a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer ikke til å ha noe valg da jeg ikke har tenkt å nekte han å bli med på en aktivitet som han vil men må være lov å ha flere tanker i hodet på en gang. Må da være lov å syns at ting er kjipt. Man må ikke gjøre alt med glede her i livet

Skrevet
Maleficenta skrev (7 minutter siden):

Kommer ikke til å ha noe valg da jeg ikke har tenkt å nekte han å bli med på en aktivitet som han vil men må være lov å ha flere tanker i hodet på en gang. Må da være lov å syns at ting er kjipt. Man må ikke gjøre alt med glede her i livet

Forskjell på å ikke like det og aktivt sabotere og snakke det ned!! Masse ting med barn jeg synes er skikkelig kjipt, men jeg gjør jo likevel.  

• Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (31 minutter siden):

Litt rart at fordi DU ikke kan si nei til ditt barn så skal alle andre barn få et dårlig tilbud om ting var i tråd med din filosofi. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.10.2025 den 12.53):

Her sluttet barna å stille opp på kamper og treninger når de nivå inndelte (differensiere har jo blitt et finere ord på det) så de få gode som var igjen fikk ikke stilt med lag for å spille kamper. 
Det å bli fortalt som 11/12 åring at du er rett og slett dårlig du må spille på lag 2 tar i fra barn all motivasjon. 
Det slo tilbake på klubben her, de sluttet med dette å får til å stille lag med gode marginer. 
Slike klubber ødelegger bredde idretten, og de har som regel enormt med dugnad også. 

Anonymkode: eed34...491

Dette er todelt, å spille med skikkelig dårlige lagkompiser ødelegger også interessen for de beste. Det beste er å ha minst to lag, gjerne flere, hvor det nivådeles. Sånn får de fleste medspillere på eget nivå. Ikke kom her og fortell meg at de største klønene uten ballteft synes det er mer gøy å bli rundspilt og løpt fra enn det er for de gode å spille på lag med dårlige medspillere som ødelegger.

Anonymkode: 128fe...559

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Litt rart at fordi DU ikke kan si nei til ditt barn så skal alle andre barn få et dårlig tilbud om ting var i tråd med din filosofi. 

Jeg må jo stille opp der jeg kan så klart men jeg kommer til å være en av de som ikke kan delta på alt pga et annet barn som trenger en del

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Forskjell på å ikke like det og aktivt sabotere og snakke det ned!! Masse ting med barn jeg synes er skikkelig kjipt, men jeg gjør jo likevel.  

Enig !

Anonymkode: 52710...c2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er todelt, å spille med skikkelig dårlige lagkompiser ødelegger også interessen for de beste. Det beste er å ha minst to lag, gjerne flere, hvor det nivådeles. Sånn får de fleste medspillere på eget nivå. Ikke kom her og fortell meg at de største klønene uten ballteft synes det er mer gøy å bli rundspilt og løpt fra enn det er for de gode å spille på lag med dårlige medspillere som ødelegger.

Jeg har vært trener, lagleder forelder til lagets beste og forelder til litt under midt på treet spiller så synes at jeg har sett mange ulike perspektiver både i spiller og dugnadsdebatten. 

Som trener var det ekstremt viktig for meg å differensiere fra dag 1, og tro meg, det var ikke for å fremme de beste, de ville klare seg, det var for å løfte de svakeste for at de skulle bli i idretten så lenge som mulig. De trengte mer tilpasninger og bli plassert med de på samme nivå for å ikke bli skremt. De trengte å få ta plass uten at de veldig gode kom og overtok alt.   Nivådelte kamplag ga mest utvikling til begge grupper, mest utfordrende for de i midten, opp eller ned, men det sosiale trumfer for det frem til ungdomsfotballen så dele i øvet vs uøvet blir gjerne nedstemt av foreldre.  Igjen, oppdeling er ikke for at de beste skal skinne. 

Så dugnad. Det beste er å gå inn i styret og/eller lagleder for å bestemme dugnader, for noen dugnader er for f.rks fotball klubbdugnader og andre er lagsdugnader for å f.eks skaffe penger til cup, til sosiale tilstelninger, treningsleir, gratis treningstøy mm. Er det lagsbasis kan foreldre gå sammen om å si nei til mye (både dugnad, cup osv) Er det på klubbnivå derimot så må du i styret for å endre dugnadstypen.  Har en klubb med 1 dag hard jobbing rundt klubbhuset i året, andre er kommunslt eid så ingenting.  Ene klubben har sagt nei til salgsdugnad på klubbbasis, den andre har salg både på klubbnivå og lagsnivå.   

Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

Måten du skriver og snakker ut om din mening rundt dugnad gjør at jeg skrev det slik. Det er ekstremt slitsomt for alle andre å ha voksne sutreunger som skal klage, alltid bytte eller worst case, ikke møte i det hele tatt. Gjør jobben med positivitet, og ikke la dine meninger gå utover andre barn eller voksne. Klarer du ikke det, må du faktisk nekte barna dine dette. Eller blir du «hun der morra som ikke gidder noe som helst». De blir snakket om, vi har flere sånne på laget. Ikke koselig, og for slike hadde jeg ikke giddet å bytte. Enslige som ikke får det til å gå rundt er en ting, men alt annet får man jaggu klare å stille. Jeg har stått i  kiosk med migrene, jeg har hatt feber mens var var parkeringsvakt. You name it! Har man fått utdelt en vakt, og noen kan passe barn har du ingen grunn til å si nei!

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når du er 11 år så kan det hende det er den største kløna som er best når de er 15. Allerede putte de i taperboksen når de er 11 år kan slå kraftig tilbake på klubben når de er eldre. 
Bredde handler ikke om å alltid få de gode til å skinne, det handler om å gi plass til alle. 
Store, små, gode, dårlige. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Når du er 11 år så kan det hende det er den største kløna som er best når de er 15. Allerede putte de i taperboksen når de er 11 år kan slå kraftig tilbake på klubben når de er eldre. 
Bredde handler ikke om å alltid få de gode til å skinne, det handler om å gi plass til alle. 

Veldig sjelden. De som blir gode som 15-åring var gjerne gode som 11-åring også.  Litt utgjør pubertet med høyde, vekt ig muskler, men har du ikke grunnleggende teknikk som 11-åring blir ikke best som 15-åring. I fotball kommer sonesystemet som 12-åring iog hit plukkes de beste ut og vi får enda større skillelinjer.

Det er ikke å sette noen i taperboks bare for at man ikke er best.  Likevel, jeg er overrasket over hvor mye miljøet må fenge for at noen blir værende på laget og blir fraløpt, driblet og ikke helt treffer på pasningene kamp etter kamp og på trening. Men alle lagene mine barn har vært på har ikke klaget eller kjeftet høyt på medspillere. 

Men breddefotball er gøy, ofte kan det være mer spill nedover i divisjonene for ballen går ikke like fort og ikke like mye taklinger så det blir lite 1v1 spill og enkeltprestasjoner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sjeldent, gode spillere er gjerne gode hele veien, nettopp fordi mye handler om talent. Dessuten er ikke inndelingen av lagene låst, lagene ser ikke like ut år etter år. Min etfaring er dessuten at når det er to lag med nivådeling, bytter de middels gode spillerne på å spille på begge lag gjennom sesongen.

I håndball SKAL lag nivådeles, man meldes på i A, B eller C for at laget skal møte riktig motstand. Det er selvsagt ikke gøy for et c-lag å hele tiden tape, i riktig pulje har man sjanse til å vinne en og annen kamp. Og et a-lag har ikke særlig utvikling hvis de aldri møter reell motstand. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sjeldent, gode spillere er gjerne gode hele veien, nettopp fordi mye handler om talent. Dessuten er ikke inndelingen av lagene låst, lagene ser ikke like ut år etter år. Min etfaring er dessuten at når det er to lag med nivådeling, bytter de middels gode spillerne på å spille på begge lag gjennom sesongen.

I håndball SKAL lag nivådeles, man meldes på i A, B eller C for at laget skal møte riktig motstand. Det er selvsagt ikke gøy for et c-lag å hele tiden tape, i riktig pulje har man sjanse til å vinne en og annen kamp. Og et a-lag har ikke særlig utvikling hvis de aldri møter reell motstand. 

Utfordringen er der EN spiller holder A-nivå og resten C-nivå eller der det påstås det ikke er nok c-spillere og bevisst henter ned dominerende spillere bare for å vinne. 

Før de deles i A, B og C, men kun øvet eller uøvet så har barnehåndball har veldig fokus på jevnbyrdighet og finnes regler om det: Dette sier min håndball til trenere i minihåndball om dette: 

1. «Jeg går i dialog og samarbeider med motstanders lagleder om å skape jevnbyrdighet i kampen. Ingen lag bør vinne med mer enn 10 mål. 
  2. Begge lags ledere har ansvar for at begge lag har mål ved kampslutt.
  3. Lagleder for det beste laget har ansvar for at kampen blir jevn og artig for begge lag.»

Tro meg, noen ganger må man være skikkelig kreativ for å få til det, MEN det kan også gjøre at flere kan stå frem.  Derfor vil man også kunne ha ett øvet og ett uøvet lag på disse miniturneringene for det kan faktisk føles begrensende for mange å måtte benkes, stå i mål, ikke få skyte, kun for at barnet så lett kan score mål og det blir synd på motstanderen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Måten du skriver og snakker ut om din mening rundt dugnad gjør at jeg skrev det slik. Det er ekstremt slitsomt for alle andre å ha voksne sutreunger som skal klage, alltid bytte eller worst case, ikke møte i det hele tatt. Gjør jobben med positivitet, og ikke la dine meninger gå utover andre barn eller voksne. Klarer du ikke det, må du faktisk nekte barna dine dette. Eller blir du «hun der morra som ikke gidder noe som helst». De blir snakket om, vi har flere sånne på laget. Ikke koselig, og for slike hadde jeg ikke giddet å bytte. Enslige som ikke får det til å gå rundt er en ting, men alt annet får man jaggu klare å stille. Jeg har stått i  kiosk med migrene, jeg har hatt feber mens var var parkeringsvakt. You name it! Har man fått utdelt en vakt, og noen kan passe barn har du ingen grunn til å si nei!

Ja men jeg må jo få lov å ha en mening om det. Vet jo at det ikke er stort å gjøre med det men jeg gleder meg ikke til å gjøre en masse dugnad liksom. Men jeg har ikke lyst å være like kjip som mine foreldre som nekta meg å bli med i skolekorpset fordi de ikke gadd å stille opp på dugnad så da får jeg bare bite tenna sammen. Men er jo ganske toxic å lage kvalm og sette en forelder som ts i dårlig lys når det er visse ting hun ikke KAN stille opp på. Promoterer jo mobbing i stor grad de foreldrene som blir pissesur på henne.

Skrevet
Maleficenta skrev (29 minutter siden):

Ja men jeg må jo få lov å ha en mening om det. Vet jo at det ikke er stort å gjøre med det men jeg gleder meg ikke til å gjøre en masse dugnad liksom. Men jeg har ikke lyst å være like kjip som mine foreldre som nekta meg å bli med i skolekorpset fordi de ikke gadd å stille opp på dugnad så da får jeg bare bite tenna sammen. Men er jo ganske toxic å lage kvalm og sette en forelder som ts i dårlig lys når det er visse ting hun ikke KAN stille opp på. Promoterer jo mobbing i stor grad de foreldrene som blir pissesur på henne.

Men TS kan alltid finne en løsning, ikke alltid billig.  Det andre foreldre blir sure på er når man ikke engang prøver. Det er ikke mobbing, men frustrasjon over å måtte gjøres andres jobb og gjerne uten en takk.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men TS kan alltid finne en løsning, ikke alltid billig.  Det andre foreldre blir sure på er når man ikke engang prøver. Det er ikke mobbing, men frustrasjon over å måtte gjøres andres jobb og gjerne uten en takk.

Men ts prøver jo. Hun skriver jo at hun stiller opp på alt hun kan. De foreldrene som blir sure hater jo tydeligvis dugnad de og

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (6 timer siden):

En forelder som ts blir ikke satt i «gidder ikke» lyset hos oss. Hadde hun vært en del av vårt idrettslag hadde vi andre foreldrene hjulpet henne. Hun bidrar masse ellers, og jeg har full forståelse for at hallvakt til 22 ikke går når man er alene med små barn. Foreldre som ikke gidder bidra i det heletatt eller bare klager, de blir med andre ord satt i det lyset. Dette er endel av å ha barn, hvis de skal drive med idrett.

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...