Gå til innhold

Dugnadsarbeid i barneidretten

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Idrett for barn/ungdom skal være gøy! Dessverre pusher overivrige trenere og foreldre ut der som kun vil ha det som en gøy aktivitet. Svært få fortsetter etter 14-16 år.

Anonymkode: cc268...c1d

Nei, det hadde ikke vært rekordmange søkere til NTGU, Wang Ung og videre til idrettslinjer på vgs om ungene ikke selv så at å trene mye er gøy, alle skoler/linjer kunne tidoblet minst plassene etter interessen. 

Det er ikke så mye foreldre/trenere som pusher. Da hadde ikke fotballspillende barn i tillegg til treninger levd på banen etter skolen, spilt masse FIFA eller sett masse fotball på TV. Mange mange barn trenger utfordrende treninger for at det er gøy, andre blir skremt av utfordringer. Har sagt det før, hva som er gøy med idrett er ikke det samme for alle så slutt å si at idrett skal være gøy. Det er f.eks ikke gøy å tape hele tiden når du ser at du blir fraløpt eller brukt som rundingsbøye og aldri vinner ballen. Treningen var kanskje gøy for de med litt lek med ball, men tro meg samtidig står det en andel som hatet den treningen for at det er null utvikling å se. 

Så hvorfor fortsetter så få etter 14-16. En er lekser, for mange er det vanskelig å kombinere idrett med lekser; venner, mye trening begrenser litt det sosiale livet om man ikke regner vennene der; Synet på egen utvikling/ferdigheter endres og man blir mer selvkritisk og har man ikke ferdighetsnivået som de beste så føles det tungt og tro meg på et par år med litt mindre trening så blir nivåforskjellen mellom de beste som gjerne driver med egentrening og ksnskje i tillegg wang ung/ntgu ig senere idrettslinjer ekstremt stor.  Var på cup for noen uker siden hvor det var blandet med både første og annetlagsspillere og det ble tydelig for alle hvorfor de trener mye i ulike grupper på trening. Det var ikke gøy for et par av de å føle at de ødela. Sier ikke at gode spillere ikke gjør feil, for kretslagsspilleren klarte å score selvmål. 

18-åringen liker ikke å spille med de beste, han føler han ikke er rask nok og teknisk nok, derimot elsker han å være på banen med gutta og skyte, elsker FIFA, Fantasy PL og ser hundrevis av kamper. 16-åringen er aldri på banen utenom trening(men har 6 fotballøkter i uka og 2 styrkeøkter) spiller ikke Fifa og ser mest kun favorittlaget spille.  Fotball er altoppslukende og har vært det siden barneskolen. 16-åringen HATER tulleøkter med mye lek, er det ikke ordentlig innsats og noe fornuftig så er treningen meningsløs.  Fotball kun for gøy holdning for henne er utenkelig. Hun har som mange andre en indre driv, en indre driv styrt av ønske om å bli bedre.  Hun har ikke hatt klassevenninner på laget siden 3. klasse.  Hun er ikke unik en gang. 

Så hvorfor så ulik innstilling blant barna? Det handler om grunnteknikk og byggesteinene fra de var små og metodisk bygge lag. Når eldste begynte på fotball så var han litt klønete, litt svak motorisk og stor og sterk. Hadde i tillegg trenere som ikke la vekt på teknikk. Han knakk aldri alle tekniske koder som liten og det straffet seg senere. Så kom yngste som 4åring sto på sidelinjen til storebrors trening og sparket ball og utviklet ballfølelse. Når hun først kunne starte på fotball så var ikke det i 1. klasse ikke noe lag, men når hun begynte så lå hun milevis foran de andre og hun startet på IFO med fotball hvor de i årevis jobbet med teknikk.  Hun elsket den treningen, hatet lagstrening for hun var jo vant til å trene på helt annet nivå.  

Så hvorfor disse anekdotene. Å ha trening/kamp på samme nivå som før kan være gøy, å gå ned i nivå på kamp/trening for at «det skal være gøy» er selvpining for andre og noe som garantert gjør at de slutter eller bytter klubb. Min datter måtte ta det valget og det ble klubbytte, men 30 min til trening 4 dager i uka og kamp langt i gokk annenhver helg.  

Slutt å definere hva som er gøy for alle andre, mine barn representerer kun to vinkler, finnes sååå mange andre der ute. 

Anonymkode: a201b...740

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bari skrev (På 25.10.2025 den 21.41):

Her er litt av problemet, at mange ikke snakker/ tør å snakke om egen økonomi og det å eventuelt ha dårlig råd. Hvorfor er det så farlig/skamlagt/privat? Forresten, det er ikke så privat, bare å søke opp på Skatteeaten.

Det er jo ingenting å skamme seg over å ha mindre å rutte med (ihvertfall ikke der jeg kommer fra) Folk sier rett ut hva de tjener, hvilket politisk parti de stemmer på, om de har dårlig råd etc.

Fellesforbundet hadde videoer på nettet der de intervjuet folk i ulike yrker og spurte: Hva tjener du som elektriker, heismontør, vernepleier, trafikklærer, politibetjent etc og folk svarte velvillig..

Du har vel forståelse for at dette ikke gjelder alle mennesker? 

For mange er det skambelagt at man tjener lite, og man vil i hvert fall ikke at folk skal vite om det. 

Anonymkode: 8a43f...084

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har vel forståelse for at dette ikke gjelder alle mennesker? 

For mange er det skambelagt at man tjener lite, og man vil i hvert fall ikke at folk skal vite om det. 

Anonymkode: 8a43f...084

Men igjen hvorfor er det ansett som menneskerett å la barna drive med noen idretter som fotball, men innser at de ikke har råd til andre ? Ja, det er kjipt å tjene lite og ikke kunne tilby barna alt det vil, men sånn er det, veldig lite er gratis og mye hadde vært mye mye dyrere uten noe dugnad og da mener jeg i fotball inkludert trenere, lagledere, kampvakter, kioskvakter og videre i klubben til ubetalte jobber som å sette opp dommere, fordele treningstider  for å nevne noen ytterst få oppgaver.  

Noen har ansatte i klubben til å håndtere overganger, innkjøp, betale regninger, medlemsansvarlig, sende ut fakturaer og mye mer.  Skal ikke veldig stor klubb for at det er for mye å gjøre på dugnad ubetalt. 

Vi tjener sånn passe, men nok til å kunne prioritere nye fotballsko mange ganger i uka, cuper og treningsleir. Høstens treningsleir for datteren koster 15000kr.  Det betyr billigere julegaver, at jeg ikke kjøper nye klær, at vi ikke pusser opp badet enda.  

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (På 21.10.2025 den 15.29):

70 tallet er sånn sett ikke så lenge siden. Var på den tiden foreldre kom mer på banen. Før det var ikke foreldre med på mye slikt

Ja, og før det var det også lov å slå barna, voldta kjerringa og jobbe 100 timer per uke. Vil du tilbake dit, eller gjelder det kun dugnader?

Anonymkode: 1bb77...d5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men igjen hvorfor er det ansett som menneskerett å la barna drive med noen idretter som fotball, men innser at de ikke har råd til andre ? Ja, det er kjipt å tjene lite og ikke kunne tilby barna alt det vil, men sånn er det, veldig lite er gratis og mye hadde vært mye mye dyrere uten noe dugnad og da mener jeg i fotball inkludert trenere, lagledere, kampvakter, kioskvakter og videre i klubben til ubetalte jobber som å sette opp dommere, fordele treningstider  for å nevne noen ytterst få oppgaver.  

Noen har ansatte i klubben til å håndtere overganger, innkjøp, betale regninger, medlemsansvarlig, sende ut fakturaer og mye mer.  Skal ikke veldig stor klubb for at det er for mye å gjøre på dugnad ubetalt. 

Vi tjener sånn passe, men nok til å kunne prioritere nye fotballsko mange ganger i uka, cuper og treningsleir. Høstens treningsleir for datteren koster 15000kr.  Det betyr billigere julegaver, at jeg ikke kjøper nye klær, at vi ikke pusser opp badet enda.  

Fordi et barn som er født i en fattig familie, kan ha enormt talent og bli olympisk mester. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi et barn som er født i en fattig familie, kan ha enormt talent og bli olympisk mester. 

Men mine barn kunne vært naturtalent i alpint med den teorien, de bruker masse tid i ferier i bakken ved svigers hytte, men VI HAR IKKE RÅD til den idretten, sånn må dessverre andre innse om fotball. Fotball koster penger, punktum.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, og før det var det også lov å slå barna, voldta kjerringa og jobbe 100 timer per uke. Vil du tilbake dit, eller gjelder det kun dugnader?

Ja og ikke være med på organisert idrett er det samme som å bli slått... Dessuten var ikke alt dette ok før 70 tallet som du nevner nå. Min mor ble født i 1940 tallet. Aldri blitt slått

Skrevet
Maleficenta skrev (4 timer siden):

Ja og ikke være med på organisert idrett er det samme som å bli slått... Dessuten var ikke alt dette ok før 70 tallet som du nevner nå. Min mor ble født i 1940 tallet. Aldri blitt slått

Og min far røyket hele livet, og var frisk som en fisk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og min far røyket hele livet, og var frisk som en fisk. 

Hva er egentlig poenget ditt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Åja så det handler kun om at de skal bli profesjonelle idrettsutøvere altså? Noe som er urealistisk for de aller fleste

Skrevet
Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Åja så det handler kun om at de skal bli profesjonelle idrettsutøvere altså? Noe som er urealistisk for de aller fleste

DET er vi enig i, men det er lov å teste grenser for utvikling også uten at målet er landslaget, men beste mulige versjonen man kan bli, ikke måtte ta til takke med tvungen middelmådighet for noen andre har bestemt at så bra holder.

Min yngste som går på toppidrett fotball har egentlig ikke noe stort mål om å spille i toppserien, men kan ikke tenke seg en hverdag uten masse masse treninger.  Trening uten mål og mening misliker hun sterkt.  Har alltid likt å trene mye og hun har fått lov. Har trent 3-5 dager i uka i 11 år og kan telle på to hender hvor mange ganger hun ikke har giddet trening på disse årene. Det er minst 1500 treninger. På det siste året har hun misset EN trening pga sykdom. 

Hun er ikke veldig unik, bare eksempel på at masse trening betyr ikke jakten på landslaget.   Hun har ikke noen mindre respekt for lagvenninner som er på trening kanskje 1 dag i uka på vinteren, men å trene en hel økt med spill med de føles likevel som en bortkastet økt og da ikke som klaging på at de er sååå dårlige, burde ikke vært med, men som en som har eierskap til treningen og konkludere at når de er med så klarer hun ikke gjøre andre eller seg selv gode, følelsen over å ikke få til noe er ikke gøy.  Den følelsen kan gjelde for både gode og ikke fullt så gode.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

DET er vi enig i, men det er lov å teste grenser for utvikling også uten at målet er landslaget, men beste mulige versjonen man kan bli, ikke måtte ta til takke med tvungen middelmådighet for noen andre har bestemt at så bra holder.

Min yngste som går på toppidrett fotball har egentlig ikke noe stort mål om å spille i toppserien, men kan ikke tenke seg en hverdag uten masse masse treninger.  Trening uten mål og mening misliker hun sterkt.  Har alltid likt å trene mye og hun har fått lov. Har trent 3-5 dager i uka i 11 år og kan telle på to hender hvor mange ganger hun ikke har giddet trening på disse årene. Det er minst 1500 treninger. På det siste året har hun misset EN trening pga sykdom. 

Hun er ikke veldig unik, bare eksempel på at masse trening betyr ikke jakten på landslaget.   Hun har ikke noen mindre respekt for lagvenninner som er på trening kanskje 1 dag i uka på vinteren, men å trene en hel økt med spill med de føles likevel som en bortkastet økt og da ikke som klaging på at de er sååå dårlige, burde ikke vært med, men som en som har eierskap til treningen og konkludere at når de er med så klarer hun ikke gjøre andre eller seg selv gode, følelsen over å ikke få til noe er ikke gøy.  Den følelsen kan gjelde for både gode og ikke fullt så gode.  

Men om man skal bli god må jo utøveren jobbe for det selv også eller er det kun de voksne og treneren som gjør vedkommende god?

Skrevet
Maleficenta skrev (10 minutter siden):

Men om man skal bli god må jo utøveren jobbe for det selv også eller er det kun de voksne og treneren som gjør vedkommende god?

Det kan være ulikt for mye man kan trene på egenhånd og hvor mye man trenger trenere for og trene med sammen for.   Min eldste har vært mye mer på banen med kompiser, yngste har aldri hatt  noen å gå på banen med og er mer avhengig av fellestreninger.  Kan ikke øve å gå av motspillere alene, øve på pasninger kan kun gjøres mot en vegg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan være ulikt for mye man kan trene på egenhånd og hvor mye man trenger trenere for og trene med sammen for.   Min eldste har vært mye mer på banen med kompiser, yngste har aldri hatt  noen å gå på banen med og er mer avhengig av fellestreninger.  Kan ikke øve å gå av motspillere alene, øve på pasninger kan kun gjøres mot en vegg. 

Men da blir ikke din yngste god i fotball helt enkelt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 17.07):

Jeg er alenemor til to barn. Far er ikke i bilde og besteforeldre bor halve året borte. 

Alle tre idrettene krever at foreldre skal sitte vakt i gymsal/skole. Ene idretten krever 4 dager i halvåret, de to andre krever 2 dager. Altså 8 dager i halvåret fordelt på 4 uker. Dugnadene er fra kl. 17 til 22. 

Jeg har sagt at jeg ikke kan sitte så lenge. Jeg har barn som skal i seng og opp på skole neste dag. To slike dager i en uke så er ungene helt ødelagte, sure, trøtte og gretne. De må ta fri fra sine treninger disse dagene, for jeg kan ikke følge dem. 

Jeg har spurt om jeg kan betale meg ut av disse dugnadene, men det er vist ikke mulig, da det blir mer dugnad på de andre foreldrene om jeg ikke tar vaktene. 

Er det slik at dugnad ikke lengre er hva definisjonen på dugnad er? Altså frivillig ulønnet arbeid? 

Det handler ikke om at jeg ikke ønsker og vil, men mangelen på tid og ressurs. Det er jo veldig dumt om jeg må si nei til at barna kan gå på de idrettene de vil fordi "mamma ikke kan bruke kvelder på å sitte i gumsal", når jeg gladelig betaler istedenfor. 

Anonymkode: b1da2...310

Jeg antar antall ganger er basert på hvor mange vakter hver familie må ta, for at alle vakter skal dekkes. Altså, det er basert på antall barn, og fordelt likt på alle. 

Og det å stille med hallvakt (vakt i gymsal/på skole) er et krav for å kunne bruke hallen/gymsalen/skolen. 
Dersom den voksne som har vakt ikke kan stille, så må aktiviteten avlyses, for de har ikke lov til å være i bygget uten ansvarlig vakt. (Og vakten kan ikke være en voksen som er opptatt med noe annet, f.eks. trener.) 

Så det er jo i og for seg frivillig. Men det går direkte ut over alle barna på aktiviteten dersom de voksne ikke stiller opp. 

Om jeg hadde vært TS, ville jeg tatt en prat med de jeg kjente best av de andre foreldrene. Eller lagt ut forespørsel i foreldregruppa, dersom dere har en felles gruppe, og hørt om noen kunne hjelpe deg. F.eks. bytte tjenester. (De tar noen av dine vakter, mot at du tar med deres barn også når det er stevner/kamper/aktiviteter andre steder. Eller du betaler dem. Eller du tar deres andel av kakebaking.) 
Det er også mulig å tilby seg å ta på seg oppgaver som kan gjøres hjemmefra. Sette opp vaktlister, kampoppsett, eller annet, som andre kanskje ønsker å slippe, mot at du får færre vakter, eller får slippe vakter. 

Evt. så hyrer du inn en student eller pensjonist som kan ta disse vaktene for deg, mot betaling. (Koster vel omtrent det samme som barnevakt, men du slipper å overlate barna dine til personen.) 

Alternativet ditt er jo at du finner en aktivitet som ikke har samme behovet for at foreldre stiller opp, der du kan betale deg ut av det, og slipper noen form for dugnad. 

Hvis mange nok opplever det å måtte sitte vakt som "noe de ikke orker", så blir det jo veldig mye på de få som blir igjen, som gjør at det til slutt ikke er noen som orker, og hele aktiviteten legges ned. 
Det er jo også et alternativ. 

Anonymkode: 348df...5df

• Nyttig 2
Skrevet
Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Men da blir ikke din yngste god i fotball helt enkelt 

Det er hun som er best, for hun har hatt proffe trenere tidlig, og alltid trent mer, det eldste som har lekt mer på egenhånd har ikke tatt igjen nivået til yngste som nå har 4 kveldsøkter fotball, 2 dagøkter og to dagstyrketreningsøkter.  Eldste har jo kun lekt det som er gøy, ikke nødvendigvis øvd på det som hadde gjort han bedre generelt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er hun som er best, for hun har hatt proffe trenere tidlig, og alltid trent mer, det eldste som har lekt mer på egenhånd har ikke tatt igjen nivået til yngste som nå har 4 kveldsøkter fotball, 2 dagøkter og to dagstyrketreningsøkter.  Eldste har jo kun lekt det som er gøy, ikke nødvendigvis øvd på det som hadde gjort han bedre generelt. 

Kan det ha noe med interesse å gjøre da

Skrevet
Maleficenta skrev (14 minutter siden):

Kan det ha noe med interesse å gjøre da

Fotballinteressen hos yngste lå i frem til ungdomsskolen i mye lagstrening og fotballfritidsordning/akademi og lære ting, se lite fotball på tv, ingen fantasy, ingen futmob, ingen fifa og lite på banen på egenhånd, interessen hos eldste var lite lagstrening, lite fotballfritidsordning/akademi, mye banen, mye fifa, mer kamper på tv, mye futmob. Hans grunnleggende ferdigheter er pga manglende veiledning mye mye dårligere og timene på banen kunne ikke kompensere for det.  Begge har nå på vgs like stor interesse i fotball, men yngste er mer opptatt av å trene generelt og trene fotball mer spesifikk. Eldste kan prioritere å se favorittlaget spille champions league, helt uhørt for yngste.  Så du ser at fotballinteresse går utover kun trening.  Hadde eldste vært flinkere i kritiske utviklingsperioder så hadde treningsiveren kanskje også vært større.    

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fotballinteressen hos yngste lå i frem til ungdomsskolen i mye lagstrening og fotballfritidsordning/akademi og lære ting, se lite fotball på tv, ingen fantasy, ingen futmob, ingen fifa og lite på banen på egenhånd, interessen hos eldste var lite lagstrening, lite fotballfritidsordning/akademi, mye banen, mye fifa, mer kamper på tv, mye futmob. Hans grunnleggende ferdigheter er pga manglende veiledning mye mye dårligere og timene på banen kunne ikke kompensere for det.  Begge har nå på vgs like stor interesse i fotball, men yngste er mer opptatt av å trene generelt og trene fotball mer spesifikk. Eldste kan prioritere å se favorittlaget spille champions league, helt uhørt for yngste.  Så du ser at fotballinteresse går utover kun trening.  Hadde eldste vært flinkere i kritiske utviklingsperioder så hadde treningsiveren kanskje også vært større.    

Ja eldste syns fotball er god underholdning. Minstemann tar det på det største alvor.... Lurer på hvem som har det mest gøy jeg.... Eldste som koser seg eller yngste med flink pike syndrom

Skrevet
Maleficenta skrev (8 minutter siden):

Ja eldste syns fotball er god underholdning. Minstemann tar det på det største alvor.... Lurer på hvem som har det mest gøy jeg.... Eldste som koser seg eller yngste med flink pike syndrom

Etter å ha lest flere av svarene dine i denne tråden, så er jeg usikker på hvordan du egentlig ønsker idretten organisert?

Anonymkode: e8674...d4c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...