Gå til innhold

Dugnadsarbeid i barneidretten

Fremhevede innlegg

Skrevet
Maleficenta skrev (13 minutter siden):

Men jeg driter jo i andre kanskje voksne spiller. Har jo ikke lyst å stå i kiosken for dem

Foreslår du lar barna dine droppe å drive med idrett, makan til negativitet og kjipe uttalelser 

Anonymkode: 52710...c2a

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fint å lese at ikke alle synes det er greit å utnytte barna/foreldrene for at menn skal kunne holde på med elite idrett. Forsøker å si nei til alle dugnadend for A-laget men folk har store vansker med å respektere et NEI. 

Anonymkode: 9319b...c6a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har du sett regnskapene som legges ut på hvert årsmøte som viser hvor mye penger som går til A-laget ?? 

Så klart man kan kritisere dugnadene, men ikke uten å forstå hvilke valg/modeller som ligger bak! 

Jeg misliker kioskvakt når egne barn spiller, for da får jeg ikke se, men holder kjeft om det. 

Viljen til å stille opp er generell lav samme hvilken modell for inntekt som benyttes i klubber.  

Anonymkode: a201b...740

Ja, regnskap legges frem på årsmøte. 
Slutt å kritiser andre mennesker fordi de er uenig om hvordan ting fungerer i egen klubb. 
Du er ganske uvitende om vår klubb. Her slutter de fleste barna når de er gamle nok til å komme seg til andre klubber. 
Alle klubber i Norge drives ikke bra, stemple andre som uvitende fordi de er uenig med deg er en dårlig debattskikk. 

Anonymkode: eed34...491

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har du sett regnskapene som legges ut på hvert årsmøte som viser hvor mye penger som går til A-laget ?? 

Så klart man kan kritisere dugnadene, men ikke uten å forstå hvilke valg/modeller som ligger bak! 

Jeg misliker kioskvakt når egne barn spiller, for da får jeg ikke se, men holder kjeft om det. 

Viljen til å stille opp er generell lav samme hvilken modell for inntekt som benyttes i klubber.  

Dugnadstimene foreldrene på mitt barns lag gjør for A-laget kunne gitt ungene gratis treningsavgift og cuper, dersom vi hadde tatt dugnader utenfor klubben. Det handler ikke om ungene det handler om A-lagets bemanningsbehov. Hvis A-laget hadde mått lønne folk for å stille opp hadde de ikke hatt råd til satsningen sin, så de utnytter ungene i stedet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser ikke på det som ett problem i det heletatt. Det at du ikke gidder å ta ansvaret barna betyr er ett problem. 
Man skal være rimelig interessert for å bruke skatteetaten til slikt. Jeg finner ikke inntekten til andre foreldre som nyttig informasjon. Igjen, en privatsak!

Anonymkode: 0c15d...75e

Absolutt ikke en privatsak, lett å finne ut 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Foreslår du lar barna dine droppe å drive med idrett, makan til negativitet og kjipe uttalelser 

Anonymkode: 52710...c2a

Hvorfor er jeg kjip? Er jo for barna man gjør dugnaden. Ikke for alle andre. Er jo ikke dugnad når det er utnytting 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, regnskap legges frem på årsmøte. 
Slutt å kritiser andre mennesker fordi de er uenig om hvordan ting fungerer i egen klubb. 
Du er ganske uvitende om vår klubb. Her slutter de fleste barna når de er gamle nok til å komme seg til andre klubber. 
Alle klubber i Norge drives ikke bra, stemple andre som uvitende fordi de er uenig med deg er en dårlig debattskikk. 

Nei, alt drives ikke bra, men å anta det er håpløst overalt er ikke greit heller.  Jeg har sittet i styret i idrettslag og vi kartla mange andre klubber for å vurdere egne medlemsavgifter, jobbet med klesavtaler og laget standarder for klubben som særidrettene måtte følge. I stor grad så ble satsing i høyere divisjoner flyttet ut som egen særgruppe, og lite pengee ble flyttet oppover. Satsingen mulig for noen klarte å få sponsing. 

Det var også mulig for lag å skaffe gratis klær, sønnen fikk det på g16 og junior for foreldrenes firmaer var med og sponset mot reklame på klærne. 

Jeg tror likevel at man bør gå på årsmøte og kuppe avfjlrelser med andre om man er uenig med dugnadsoppgavene.   

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, alt drives ikke bra, men å anta det er håpløst overalt er ikke greit heller.  Jeg har sittet i styret i idrettslag og vi kartla mange andre klubber for å vurdere egne medlemsavgifter, jobbet med klesavtaler og laget standarder for klubben som særidrettene måtte følge. I stor grad så ble satsing i høyere divisjoner flyttet ut som egen særgruppe, og lite pengee ble flyttet oppover. Satsingen mulig for noen klarte å få sponsing. 

Det var også mulig for lag å skaffe gratis klær, sønnen fikk det på g16 og junior for foreldrenes firmaer var med og sponset mot reklame på klærne. 

Jeg tror likevel at man bør gå på årsmøte og kuppe avfjlrelser med andre om man er uenig med dugnadsoppgavene.   

Ungene er ikke engang stemmeberettiget på årsmøtet.

Man skal uansett kunne si NEI til dugnad uten å bli mast på og uglesett. Det er veldig tydelig at dugnad skal være frivillig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi slutter heller om 2 år, da er det mulig for barnet vårt å sykle eller ta buss til annen klubb. 
Jeg går ikke ut ifra at alle klubber er slik, som jeg skrev har et barn i håndball også. Der jobber vi for barna. 
Har akkurat måtte kjøpe drakt og kler til sønnen for 2500 denne sesongen. Ingen klubber like, noen utnytter dugnaden og skaper da motvilje til å stille på dugnad. 

• Liker 1
Skrevet
Bari skrev (4 timer siden):

Hvorfor er det så privat? Alle som kjenner deg fra skole/trening/jobb kan jo bare søke deg opp på Skatteeaten for å se inntekt, skatt og formue.

Her er kjernen av problemet, ingen snakker om økonomi og problemer rundt det. Vi ser hvor ille det går med folk og unge med 400 000 i kredittkortgjeld eller med deltakelse i Lukshusfellen.

Det er ikke noe normale friske mennesker gjør. Eller gjør du det? Kjenner du folk som søker opp andre? Ikke en gang moren min gjør det, og hun er nysgjerrig nabokjerring de lux

Anonymkode: 8a43f...084

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke noe normale friske mennesker gjør. Eller gjør du det? Kjenner du folk som søker opp andre? Ikke en gang moren min gjør det, og hun er nysgjerrig nabokjerring de lux

Noen som er ansvarlige for medlemsregisret der enkelte krever frafalt avgift og slippe å betale klær/cuper kan bli søkt opp.

Skrevet
Bari skrev (28 minutter siden):

Absolutt ikke en privatsak, lett å finne ut 😄

Jeg er sterkt uenig med deg. Her har vi heldigvis en god dugnadskultur slik at nyskjerrige folk som deg slipper å bruke tiden sin på skatteetaten. Beklager altså, men dine utalelser bekrefter mer min mistanke, du er nyskjerrig på hva andre tjener, fremfor å ta din del av dugnaden. Hold barna dine til passive aktiviteter du. 4H eller hva enn du kalte det. Det du beskrev av det hadde kjedet mine barn til døde. Noen timer i året har alle til å sette av for barna våre. Hvis ikke, dropp organisert idrett!

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Noen som er ansvarlige for medlemsregisret der enkelte krever frafalt avgift og slippe å betale klær/cuper kan bli søkt opp.

Det er faktisk noe helt annet enn hva Bari sikter til. Hun/han mener hvem som helt gjør dette, og kan gjøre dette for å finne ut hva hvermansen tjener. Det er så lite interessant hva de andre foreldrene tjener at jeg skjønner ikke at noen i det heletatt gidder. Da kan jo Bari heller beuke den tiden på å bedrive dugnad for barna sine

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ungene er ikke engang stemmeberettiget på årsmøtet.

Man skal uansett kunne si NEI til dugnad uten å bli mast på og uglesett. Det er veldig tydelig at dugnad skal være frivillig. 

Skjønner at ikke alle kan stille alltid, og det er i og for seg greit. Men hvis hvordan skal det løses hvis alle velger muligheten for å kunne si nei?

På laget vår tenåring spiller på er det en spiller hvor foreldrene aldri stiller opp, det snakkes ikke om dette blant de andre foreldrene og så vidt jeg vet har det aldri vært snakk om å utestenge denne spilleren. Så lenge det kun gjelder denne ene, så byr det på lite eller ingen utfordring, fordi det er så mange andre som stiller opp. Problemet oppstår hvis det er mange som velger muligheten til å si nei, da kommer det til et punkt hvor aktiviteten ikke lengre er mulig eller man må kalle det noe annet en dugnad slik at man ikke kan si nei.

Anonymkode: e8674...d4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skjønner at ikke alle kan stille alltid, og det er i og for seg greit. Men hvis hvordan skal det løses hvis alle velger muligheten for å kunne si nei?

På laget vår tenåring spiller på er det en spiller hvor foreldrene aldri stiller opp, det snakkes ikke om dette blant de andre foreldrene og så vidt jeg vet har det aldri vært snakk om å utestenge denne spilleren. Så lenge det kun gjelder denne ene, så byr det på lite eller ingen utfordring, fordi det er så mange andre som stiller opp. Problemet oppstår hvis det er mange som velger muligheten til å si nei, da kommer det til et punkt hvor aktiviteten ikke lengre er mulig eller man må kalle det noe annet en dugnad slik at man ikke kan si nei.

Det er A-laget som må løse sitt bemanningsproblem. Ikke dytte det over på ungene. Hvis de ikke får det til uten å utnytte barn kanskje de må skalere ned ambisjonene sine litt, akkurat som alle andre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er A-laget som må løse sitt bemanningsproblem. Ikke dytte det over på ungene. Hvis de ikke får det til uten å utnytte barn kanskje de må skalere ned ambisjonene sine litt, akkurat som alle andre. 

Det med a-laget hos DEG, har vi skjønt itriterer deg, men det gjelder nok få klubber. 

En av turnklubbene i nærheten er ivrige til å tilby å arrangere NM, store stevner, landslagssamlinger osv, mange av arrangementene for voksne og det kreves masse frivillige foreldre. Disse arrangementene er hele grunnlaget for driften av gruppa, de får ikke nok frivillige trenere, men må betale noe, det er for å kjøpe utstyr. Det man antar er arrangement FOR a-laget betyr ikke at pengene går dit overalt.   Dugnadene er ikke på ungenes arrangement, men det gir inntekter for hele gruppa. Det er flere medlemmer blant de yngste og færrest blant de eldste og de eldste får nok i større grad de betalte trenerne, jeg synes ikke det er urettferdig st flere foreldre av de yngste bidrar, men antall trenere avgjør jo hvor mange som kan få tilbud på ulike partier. Tilbudet vil man jo vokse inn i. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det med a-laget hos DEG, har vi skjønt itriterer deg, men det gjelder nok få klubber. 

En av turnklubbene i nærheten er ivrige til å tilby å arrangere NM, store stevner, landslagssamlinger osv, mange av arrangementene for voksne og det kreves masse frivillige foreldre. Disse arrangementene er hele grunnlaget for driften av gruppa, de får ikke nok frivillige trenere, men må betale noe, det er for å kjøpe utstyr. Det man antar er arrangement FOR a-laget betyr ikke at pengene går dit overalt.   Dugnadene er ikke på ungenes arrangement, men det gir inntekter for hele gruppa. Det er flere medlemmer blant de yngste og færrest blant de eldste og de eldste får nok i større grad de betalte trenerne, jeg synes ikke det er urettferdig st flere foreldre av de yngste bidrar, men antall trenere avgjør jo hvor mange som kan få tilbud på ulike partier. Tilbudet vil man jo vokse inn i. 

Mhm et insentiv for å ikke slutte. 

Anonymkode: cd23d...b97

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er vanlig og det er en grunn til at skattelistene er offentlig. Flere i klassen på videregående satt å leste i skattelistene. Dette var før det var innlogging med BankID. 

Det er offentlig informasjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg er sterkt uenig med deg. Her har vi heldigvis en god dugnadskultur slik at nyskjerrige folk som deg slipper å bruke tiden sin på skatteetaten. Beklager altså, men dine utalelser bekrefter mer min mistanke, du er nyskjerrig på hva andre tjener, fremfor å ta din del av dugnaden. Hold barna dine til passive aktiviteter du. 4H eller hva enn du kalte det. Det du beskrev av det hadde kjedet mine barn til døde. Noen timer i året har alle til å sette av for barna våre. Hvis ikke, dropp organisert idrett!

Vi deltar ikke i dugnaden av prinsipp, har allerede forklart i andre poster hvorfor. 

"4H eller hva du kalte det" Organisasjonen har eksistert siden 30 tallet.. Hvordan vet du om det er så kjedelig når du ikke en gang vet noe om 4H? 😄 

Friuftsliv og sykling er ikke passive aktiviter ditt brødhue.

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Her går inntektene bare til aldersbestemt, men det er allikevel behov for en hel del dugnader. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...