Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Nei. Men der var vel en undersøkelse iht noe ala rett før rettsaken basert på om han kunne stille i retten, basert på den siste hendelsen dager før rettsaken startet. 

Men sikkert en annen type undersøkelse, og iht annet formål

Han truet jo å skade seg selv med kniv, så var kanskje i forbindelse med det?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
000VF000 skrev (5 timer siden):

Det var jeg ikke klar over :D

Han presenterte seg som jonny på stovner. Så det er der navnet der kommer fra 😆

• Liker 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Han truet jo å skade seg selv med kniv, så var kanskje i forbindelse med det?

Ja og iht om han var frisl nok til å stille opp i retten. Ble vel nevnt at han hadde fått medisiner, så det skulle gå bra

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (19 timer siden):

Han presenterte seg som jonny på stovner. Så det er der navnet der kommer fra 😆

Jonny FRA Stovner

• Nyttig 4
Skrevet

Jeg hadde aldri trodd han skulle greie å sitte hjemme i varetekt uten å ruse seg, så det skal han kudos for👏👏👏
(Selv om jeg ikke synest det er rett at han skal få sone under bedre forhold enn andre)

• Liker 3
Skrevet
Jadaomatte skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde aldri trodd han skulle greie å sitte hjemme i varetekt uten å ruse seg, så det skal han kudos for👏👏👏
(Selv om jeg ikke synest det er rett at han skal få sone under bedre forhold enn andre)

Tror ikke han får lov. De sjekker han konstant. Å det har kun gått kort tid.

Men jeg håper det varer. 

Skrevet
Hebbe-lille skrev (På 19.8.2026 den 15.20):

Noen som vet om MBH har blitt rettspsykiatrisk vurdert og om det foreligger en rettspsykiatrisk sakkyndig rapport? 

Såvidt jeg forstår, er det ingen problemstillinger i saken hans som har aktualisert behov for en rettsspykiatrisk vurdering. Det vil primært være aktuelt når det er tvil om strafferettslig tilregnelighet, spørsmål om særreaksjoner som forvaring eller tvunget psykisk helsevern, eller spørsmål om det foreligger særlige formildende omstendigheter pga nedsatt virkelighetsforståelse mv..

• Liker 7
Skrevet
Pås skrev (32 minutter siden):

Jonny FRA Stovner

Fra ja

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Caniggia skrev (1 time siden):

Såvidt jeg forstår, er det ingen problemstillinger i saken hans som har aktualisert behov for en rettsspykiatrisk vurdering. Det vil primært være aktuelt når det er tvil om strafferettslig tilregnelighet, spørsmål om særreaksjoner som forvaring eller tvunget psykisk helsevern, eller spørsmål om det foreligger særlige formildende omstendigheter pga nedsatt virkelighetsforståelse mv..

Med tanke på alt av materiale de fant av kvinner som blir utsatt for seksuelle hendelser når de ser bevisstløse ut, så er det merkelig at retten ikke har vurdert en rettspsykiatrisk vurdering. Det gjelder også hans seksuelle preferanser når de sjekket nettloggen. Selv om han er verdensmester i knusing av mobiler, så hadde politet  tilgang til slettet innhold. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (15 timer siden):

Med tanke på alt av materiale de fant av kvinner som blir utsatt for seksuelle hendelser når de ser bevisstløse ut, så er det merkelig at retten ikke har vurdert en rettspsykiatrisk vurdering. Det gjelder også hans seksuelle preferanser når de sjekket nettloggen. Selv om han er verdensmester i knusing av mobiler, så hadde politet  tilgang til slettet innhold. 

Jeg er selvfølgelig enig i at det kunne ha vært interessant å få ham psykiatrisk vurdert, særlig i forhold til ClusterB-personlighetsforstyrrelser, men  «varig svekkede sjelsevner» (som det i gamle dager) har ingen strafferettslig betydning i denne konkrete saken.

Endret av Caniggia
  • Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Skrevet
Caniggia skrev (3 timer siden):

Jeg er selvfølgelig enig i at det kunne ha vært interessant å få ham psykiatrisk vurdert, særlig i forhold til ClusterB-personlighetsforstyrrelser, men  «varig svekkede sjelsevner» (som det i gamle dager) har ingen strafferettslig betydning i denne konkrete saken.

Han sa i det unnskyld-brevet at han har slitt med flere psykiske lidekser gjennom oppveksten, og i rettssaken sa han at han hadde hatt sinneproblemer lenge. Kanskje han alt er utredet? Særlig mtp at han snakker om psykiske lidelser, de må han jo ha fått påvist av noen? Men det trenger selvsagt ikke være noe innen det du nevner, kan være andre ting også. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (5 timer siden):

Han sa i det unnskyld-brevet at han har slitt med flere psykiske lidekser gjennom oppveksten, og i rettssaken sa han at han hadde hatt sinneproblemer lenge. Kanskje han alt er utredet? Særlig mtp at han snakker om psykiske lidelser, de må han jo ha fått påvist av noen? Men det trenger selvsagt ikke være noe innen det du nevner, kan være andre ting også. 

Jeg tipper han at ikke er utredet for personlighetsforstyrrelser. Ingen som kan unngå det, ønsker å bli stemplet med diagnosen dyssosial og/eller narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Da er det mye bedre med ADHD, som åpner dørene for ressurser/støtte, og er lite stigmatiserende.

Endret av Caniggia
  • Liker 3
Skrevet

Jeg tipper han at ikke er utredet for personlighetsforstyrrelser. Ingen som kan unngå det, ønsker å bli stemplet med diagnosen dyssosial og/eller narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Da er det mye bedre med ADHD, som åpner dørene for ressurser/støtte, og er lite stigmatiserende.

Hvor mange ofre må til før retten vurderer at det trengs en utredning? 

• Liker 1
Skrevet

Ja, han føler seg sikkert bedre, men medisineringen hjelper vel primært mot abstinensene, og ikke mot underliggende psykiske forstyrrelser.

Han får behandling av psykolog i følge forsvarer Sekulic. Han argumenterte med at MBH ville få bedre tilgang til behandling av psykolog om han fikk fotlenke. Dette kom frem i podcasten Krimrommet eller Krimpodden.

«Framstilling betyr at Høiby slipper ut av fengsel i en begrenset periode, i følge med politiet eller fengselsbetjenter, dersom «velferdsgrunner tilsier det». – De har vært knyttet til helsemessige behov for fremstillingen»

https://www.tv2.no/nyheter/hoiby-har-vaert-framstilt-ti-ganger-pa-fire-maneder/18929463/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...