Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Aricia skrev (38 minutter siden):

Å nei du, dette ble forstått. Det står utførlig beskrevet i boken Ute av kontroll hvordan tipseren ringte Ulf André Andersen kl 2 om natten, og spilte av lydopptaket over telefon, uten innledning, slik at Andersen trodde det var han selv som ble truet, og først ble vettskremt og svarte "men jeg har ikke gjort noe!" 

Har du noengang våknet midt om natten av en voldshendelse i nærheten, feks ute på gaten utenfor der du bor? Det har jeg. Det er veldig, veldig skremmende. Skrikende, truende atferd, noen som er i fare, og hjertebank og forvirring etter at man er rykket ut av søvnen av noe slikt. Jeg ringte politiet med én gang, mens hele kroppen skalv. Det var vanvittig ekkelt. 

Hva som får noen til å i stedet være så kald og forberedt at man i stedet tar frem mobilen, spiller inn lyd, og så ringer redaktøren i Se og Hør for å spille det av over telefon, det kan man JAMMEN lure på. Noe skikkelig. For det er ikke normalt, rett og slett. Enten er man da veldig spesiell og iskald i retning ikke helt frisk, eller man er profesjonell, betalt, på jobb.... og man har sittet svært forberedt i lang tid og ventet på at noe slikt skulle skje, for å kunne cashe ut gevinsten. 

Meget spesielt å ta lydopptak og ringe Ulf André Andersen fremfor politiet, for å si det forsiktig. Trist at hendelsen ikke ble varslet politiet før dagen etter.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Pilaff skrev (1 time siden):

Det er nesten så jeg ikke tror at du skjønner hvilken særstilling de kongelige har på alle mulige måter. Hvorfor tror du ikke damene han banket opp og de som trodde at de kanskje hadde hadde blitt utsatt for noe ikke gikk til politiet? Og hvorfor ville "ingen" anmelde? 

Er du seriøs? 

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (29 minutter siden):

Er du seriøs? 

Det virker sånn.

Tror du ikke MBHs familie har noen som helst påvirkning på ofrenes avveininger? Sosial makt er en ting.

Det er faktisk ikke alle som syntes det er helt stas å ta mammas gullgutt til rettssak, man ser jo hvordan både medier og MBH m\ advokater har dratt flere av dem gjennom gjørma i mediene på en måte ingen andre voldtektsmenn ville fått lov til. Flere av ofrene har stått i minst like mye som MBH, og de har ikke en mor og stefar som kan tilrettelegge for alt mulig opp i ente, og har ikke skyld i dette slik som MBH har.

Endret av Ellie42
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Ellie42 skrev (5 minutter siden):

Det virker sånn.

Tror du ikke MBHs familie har noen som helst påvirkning på ofrenes avveininger? Sosial makt er en ting.

Det er faktisk ikke alle som syntes det er helt stas å ta mammas gullgutt til rettssak, man ser jo hvordan både medier og MBH m\ advokater har dratt flere av dem gjennom gjørma i mediene på en måte ingen andre voldtektsmenn ville fått lov til. Flere av ofrene har stått i minst like mye som MBH, og de har ikke en mor og stefar som kan tilrettelegge for alt mulig opp i ente, og har ikke skyld i dette slik som MBH har.

Hvis det hadde vært så enkelt hadde vi jo ikke hatt et problem med at kvinner ble i voldlige forhold, lar være å anmelde overgrep ,voldtekter  osv. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (15 minutter siden):

Hvis det hadde vært så enkelt hadde vi jo ikke hatt et problem med at kvinner ble i voldlige forhold, lar være å anmelde overgrep ,voldtekter  osv. 

Kanskje vi skal ta det fra ofrenes munn, og ikke synse, eller?

Sitat

Hva betyr det for meg som privatperson å anmelde en i kongefamilien for det? Det koster litt mer da, å stå i det her, siden han er den han er.

Jeg forsto liksom ikke helt hva jeg sto opp mot, og hvilke konsekvenser det skulle kunne få for meg.

Om du påstår at sosial makt har null og niks å si i denne saken, driver du regelrett å motsier ofrene som har slitt med nettopp det du påstår ikke finnes.

Selvfølgelig har hans mor og stefar påvirket ofrenes valg i å vente så lenge med å anmelde. Om man mener noe annet bør man ta seg en reell leserunde om sosial makt i voldelige forhold.

Endret av Ellie42
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Ellie42 skrev (2 minutter siden):

Kanskje vi skal ta det fra ofrenes munn, og ikke synse, eller?

Om du påstår at sosial makt har null og niks å si i denne saken, driver du regelrett å motsier ofrene som har slitt med nettopp det du påstår ikke finnes.

What? 

• Hjerte 1
Skrevet
Kvittre skrev (Akkurat nå):

What? 

Du spurte om en bruker var seriøs når hen skrev at MBHs familie har påvirket vilje til å anmelde. Ja, hen var seriøs, det er også ettertrykkelig bevist av ofrene til MBH.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Ellie42 skrev (1 time siden):

Merker meg at S&H får mye pes, nærmest skyld, for at MBH holdt på så lenge.

Jeg er enig i at de burde ha brutt inn. Helst med en gang. Ringt politiet. Banket på døra.

På samme måte kan vi kanskje stille store spørsmål til hva som ble gjort i etterkant av varsel om vold fra Snekkestads mor, med tanke på at S&H tydeligvis bærer skyld her, mens MM og HM ikke bærer noe som helst ansvar for det samme når de vet at det pågår hos deres sønn\stesønn.

Eller er vi tilbake til at det er andre regler for MM og HM igjen?

Hvis den som ringte ulf , valgte å ringe politiet istedenfor, så ville hele seansen vært ferdig mye før. Akkurat hvor mye vold  hun ville ha unngått er jo uvisst uten en tidslinje. Men hun hadde kanskje ikke rukket å bli slått 100 ganger og fått en kniv i veggen. Neida vedkommende valgte å ta opp lyd og ringe se og hør.

Hva slags vold er det et varsel til krinprinsoaret skulle stoppes ett år etter brudd og ingen kontakt? Dette vet du at snekkestad har sagt selv, at hun ønsket ikke å anmelde den gangen. Og følte det var riktig tid etterpå. Litt synd hun ikke ønsket det tidligere. Men sånn ble det. Du heller får ikke avverget noe som ikke pågår.

Politiet har ikke funnet grunnlag for straffbare forhold , og det han kunne kanskje ha blitt dømt for er uansett foreldet. Og da har hun ikke noe sak. 

Har ikke sett noe steder at julianne har hatt noe ønske om at kronprinsparet skulle anmelde noen ting. Det sto at de ønsket å informere om det og snakke med han.

I tilegg ser det ut som at de forventet en tilbakemelding /svar. Et svar de ikke har myndighet til å gi om han ikke vil. Fordi han er en voksen mann, og bestemmer dette selv. 

Uansett er det kun en som er grunn til at hun fikk bank. Men syntes at innringer hadde merkelig prioritering, ulf også. Han selv ble redd, og sørget ikke for å sjekke at det ble varslet. Mesr optatt av å være eneste med saken

Endret av Krokenguri
  • Liker 4
Skrevet
Ellie42 skrev (6 minutter siden):

Du spurte om en bruker var seriøs når hen skrev at MBHs familie har påvirket vilje til å anmelde. Ja, hen var seriøs, det er også ettertrykkelig bevist av ofrene til MBH.

Det er løgn.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Ellie42 skrev (Akkurat nå):

Bra at du snakker for hen. 

lytt til voldsofrene selv. Ikke bare Marius sine, men voldsofre. Påstanden jeg siterte var idiotisk, selvom du prøver å endre innhold. 

• Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (2 timer siden):

OG alle medier, inklusive Se & hør har flere ganger fortalt at grunnen til at de holdt seg unna, er at pressen i Norge  (inklusive S&H) anser rus  for å være en privatsak så lenge folk ikke selv snakker om det. Dette har vært diskutert i riksmedier; NRK; de store avisene og nyhetspodkaster gjentatte  ganger. De skrev ikke om det fordi de anser det for å tilvære privatlivet. Ikke fordi MM ba om det. 

Dette har vært dokumentert MANGE ganger siden august 2024. 

Det er jo greit å vite at dersom pressen vet om at f.eks. IA, HM, MM eller den til enhver tid sittende statsmininsteren f.eks. driver med kokain, exit style, så anses det som en privatsak og ikke av offentlig interesse 😶

Aricia skrev (1 time siden):

Å nei du, dette ble forstått. Det står utførlig beskrevet i boken Ute av kontroll hvordan tipseren ringte Ulf André Andersen kl 2 om natten, og spilte av lydopptaket over telefon, uten innledning, slik at Andersen trodde det var han selv som ble truet, og først ble vettskremt og svarte "men jeg har ikke gjort noe!" 

Har du noengang våknet midt om natten av en voldshendelse i nærheten, feks ute på gaten utenfor der du bor? Det har jeg. Det er veldig, veldig skremmende. Skrikende, truende atferd, noen som er i fare, og hjertebank og forvirring etter at man er rykket ut av søvnen av noe slikt. Jeg ringte politiet med én gang, mens hele kroppen skalv. Det var vanvittig ekkelt. 

Hva som får noen til å i stedet være så kald og forberedt at man i stedet tar frem mobilen, spiller inn lyd, og så ringer redaktøren i Se og Hør for å spille det av over telefon, det kan man JAMMEN lure på. Noe skikkelig. For det er ikke normalt, rett og slett. Enten er man da veldig spesiell og iskald i retning ikke helt frisk, eller man er profesjonell, betalt, på jobb.... og man har sittet svært forberedt i lang tid og ventet på at noe slikt skulle skje, for å kunne cashe ut gevinsten. 

I min verden er det ikke normalt å ligge og skjelve og bare ringe politiet i stedet for å gå ut og hjelpe. Vi er forskjellige.

Ellie42 skrev (1 time siden):

Merker meg at S&H får mye pes, nærmest skyld, for at MBH holdt på så lenge.

Jeg er enig i at de burde ha brutt inn. Helst med en gang. Ringt politiet. Banket på døra.

På samme måte kan vi kanskje stille store spørsmål til hva som ble gjort i etterkant av varsel om vold fra Snekkestads mor, med tanke på at S&H tydeligvis bærer skyld her, mens MM og HM ikke bærer noe som helst ansvar for det samme når de vet at det pågår hos deres sønn\stesønn.

Eller er vi tilbake til at det er andre regler for MM og HM igjen?

Merkelig at det er så grusomt og sjokkerende at en journalist gjør jobben sin, mens når MM og HM enabler og ghoster ofre og syr puter under armene på overgriperen så er ingenting kritikkverdig for MBH er selv ansvarlig for sine handlinger...

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (18 minutter siden):

Hvis den som ringte ulf , valgte å ringe politiet istedenfor, så ville hele seansen vært ferdig mye før. Akkurat hvor mye vold  hun ville ha unngått er jo uvisst uten en tidslinje. Men hun hadde kanskje ikke rukket å bli slått 100 ganger og fått en kniv i veggen. Neida vedkommende valgte å ta opp lyd og ringe se og hør.

Hva slags vold er det et varsel til krinprinsoaret skulle stoppes ett år etter brudd og ingen kontakt? Dette vet du at snekkestad har sagt selv, at hun ønsket ikke å anmelde den gangen. Og følte det var riktig tid etterpå. Litt synd hun ikke ønsket det tidligere. Men sånn ble det. Du heller får ikke avverget noe som ikke pågår.

Politiet har ikke funnet grunnlag for straffbare forhold , og det han kunne kanskje ha blitt dømt for er uansett foreldet. Og da har hun ikke noe sak. 

Har ikke sett noe steder at julianne har hatt noe ønske om at kronprinsparet skulle anmelde noen ting. Det sto at de ønsket å informere om det og snakke med han.

I tilegg ser det ut som at de forventet en tilbakemelding /svar. Et svar de ikke har myndighet til å gi om han ikke vil. Fordi han er en voksen mann, og bestemmer dette selv. 

Uansett er det kun en som er grunn til at hun fikk bank. Men syntes at innringer hadde merkelig prioritering, ulf også. Han selv ble redd, og sørget ikke for å sjekke at det ble varslet. Mesr optatt av å være eneste med saken

Du beviser jo bare poenget.

Se&Hør får av flere harmdirrende kritikk for å ikke avverge vold, mens når HM sier han skal vende tilbake om vold til Snekkestads familie, ghoster han dem.

Veldig redelig. Da skjønner man folks prioriteringer. Ofrene burde bety like mye i begge tilfeller. Det gjør de beviselig ikke for noen av partene. Nå sist bevist med luksus-soning (ja, han sitter i varetekt, det trekkes fra endelig dom) på Skaugum.

Kongefamilien har både milder og eiendommer nok til å plassere MBH nær sagt hvor som helst. Men de skal ha han tilbake til stedet han er dømt (med anke) for å ha voldtatt noen i kjelleren. Nettavisen og Se&Hør har kilder som sier han har adgang til HM og MMs hus. Er ikke det en gang littegranne kritikkverdig, om man bryr seg så forferdelig mye om kongehuset?

Endret av Ellie42
  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Ellie42 skrev (1 minutt siden):

Se&Hør får av flere harmdirrende kritikk for å ikke avverge vold, mens når HM sier han skal vende tilbake om vold til Snekkestads familie, ghoster han dem.

Veldig redelig. Da skjønner man folks prioriteringer. Ofrene burde bety like mye i begge tilfeller. Det gjør de beviselig ikke for noen av partene. Nå sist bevist med luksus-soning (ja, han sitter i varetekt, det trekkes fra endelig dom) på Skaugum.

Du sammenligner pågående vold med noe som hadde skjedd for flere år siden? Really? 🧐

• Nyttig 7
Skrevet
pøbelsara skrev (2 timer siden):

Jeg tror at saken hadde blitt anmeldt og omtalt, ja. Det har de store mediehusene bekreftet mange ganger.

HVordan kan du forsvare fremgangsmåten til Se & Hør?  De hadde overhodet ingen omtanke for offeret i jakten på denne saken. 

Jeg tror ikke saken hadde blitt anmeldt, og jeg tror ikke annen media hadde skrevet om den heller, mest fordi de neppe hadde fått høre om den. 

Jeg har aldri forsvart fremgangsmåten til Se og Hør. Hvor har du det fra? Jeg er derimot veldig glad for at de publiserte saken. Jeg tror ellers at han hadde drevet med voldtekter og å banke kjærester fremdeles. Det kunne endt skikkelig stygt. i tillegg ville ikke alle de andre sakene kommet frem i lyset.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Keaton skrev (4 minutter siden):

Du sammenligner pågående vold med noe som hadde skjedd for flere år siden? Really? 🧐

MBH ble dømt for flere forhold begått i slutten av 2022, nettopp i tidsrommet Snekkestads mor varslet. Altså når han var sammen med Nora. Vold i nære relasjoner. En av de desidert groveste tingene han ble dømt for.

Men man ser jo hva som er viktig. Se & Hør.

Merker meg igjen at folk har helt egne moraler når det kommer til HM og MM. De skal ikke klandres for noe, selv ikke ghosting av ofrenes familie når de lover å komme tilbake.

Endret av Ellie42
  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Kvittre skrev (1 time siden):

Handlet denne artikkelen om noe som helst? Se&hør kjenner ikke til at gjestene på Skaugum har forbud mot lovlige rusmidler? 

Artikkelen handlet om Marius sine bevegelsesradius med fotlenke. Altså hvor langt han kan bevege seg bort fra huset han bor i, at han kan bevege seg fritt mellom flere hus, blant annet huset til kronprinsparet. Samt hvilke andre fasiliteter han dermed har tilgang på slik som svømmebasenget til kronprinsparet (forstår det slik at det er deres svømmebasseng det siktes til). Nettavisen skal visst ha hatt en lignende artikkel sist uke, men den har jeg ikke lest. 

Nyhetsverdi lå altså hverken i gjester eller rusmidler, men i hvilken grad han kan bevege seg utenfor huset han leier av kronprinsparet. Dette med besøk, fester og slikt har fler medier skrevet om tidligere blant annet VG. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (25 minutter siden):

Den natta var forferdelig. Jeg kan forstå det kan oppstå situasjoner der man er usikker på hvordan man skal agere, men ikke at man tar lydopptak av vold uten å kontakte politiet, men i stedet kontakter en sjefsredaktør. Det er også veldig spesielt å lese Ulf André Andersen sine utførlige beskrivelser av hva som skjedde da han ble kontaktet og etterpå, der politivarsling og sikring av fornærmede glimrer med sitt fravær i den pulserende fortellingen.

Vitneforklaringen til Frognerkvinnen (litt ned på siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/9pz1yw/opplysninger-til-vg-nye-lydopptak-av-hoeiby

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Pilaff skrev (10 minutter siden):

Jeg tror ikke saken hadde blitt anmeldt, og jeg tror ikke annen media hadde skrevet om den heller, mest fordi de neppe hadde fått høre om den. 

Jeg har aldri forsvart fremgangsmåten til Se og Hør. Hvor har du det fra? Jeg er derimot veldig glad for at de publiserte saken. Jeg tror ellers at han hadde drevet med voldtekter og å banke kjærester fremdeles. Det kunne endt skikkelig stygt. i tillegg ville ikke alle de andre sakene kommet frem i lyset.

Dette er jo beviselig det som skjedde før Frogner-kvinnen. MBH har banket og voldtatt damer i en årrekke, kjørt for fort og filmet det, raljert rundt i Oslos gater.

Ingenting. Ikke en gang når han filmet seg selv bryte mange lover på Skaugum og skrøt av å nesten ha drept en gardist brydde politiet seg. De varslet hans mor om pågripelse, og nå får også MBH det som virker som Norgeshistoriens mest luksuriøse varetekt med fotlenke, hvor han har adgang til langt mer enn sin egen boenhet, slik som er normalen.

Det er da vitterlig forskjell på Jørgen og Salomo.

Endret av Ellie42
  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Ellie42 skrev (Akkurat nå):

Nei jeg  beviser ikke poenget. Gor du kan ikke seriøst mene at det går an å sammenligne det å ikke ringepolititet i en pågående hendelse, med  å ikke ringe om en påstått hendelse 3 år før. Der hun hadde bilde med blåveis  var 3 år før. 

Hva med alle andre som så bildet i 3 år før kronprinsparet. Skal de også shames som kronprinsparet? Venne hennes, mora hennes etc. Nei det blir jo stygt. Akkurat like stygt som å shame kronpinsparet gor det samme.

Og hvorfor mener du at du har rett i mene det om dette. Når hum selv har fortalt om dette at hun ville ikke anmelde dette. Og når hun gjorde det, var rett tid for henne. Hun har fortalt at moren og venne hadde presset på at hun burde anmelde, ergo de visste dette også. Men de valgte  respektere hennes ønske. Så hvorfor kan ikke du det samme, istedenfor å dikte opp et ønske hun selv ikke har. Det ligger 2 timer om dette i chitchat med helle, og hun snakker om saken i råning med tone fra mai 2026. Jeg velger å høre på henne og hennes ønsker. Enn random folk på nett som snakker for henne, med meninger hun ikke har. Ja hun var skuffet for at de ikke tok kontakt. Men hun har aldri ytret at hun ønsket de skulle anmelde for henne. 

Ingen politi rykker ut for å stoppe en sak som er 3 år ganmel. Men de rykker ut med blålys i påhående vold, som høres så skrenmende ut at en godt voksen mann blir redd.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Nei jeg  beviser ikke poenget. Gor du kan ikke seriøst mene at det går an å sammenligne det å ikke ringepolititet i en pågående hendelse, med  å ikke ringe om en påstått hendelse 3 år før. Der hun hadde bilde med blåveis  var 3 år før. 

Hva med alle andre som så bildet i 3 år før kronprinsparet. Skal de også shames som kronprinsparet? Venne hennes, mora hennes etc. Nei det blir jo stygt. Akkurat like stygt som å shame kronpinsparet gor det samme.

Og hvorfor mener du at du har rett i mene det om dette. Når hum selv har fortalt om dette at hun ville ikke anmelde dette. Og når hun gjorde det, var rett tid for henne. Hun har fortalt at moren og venne hadde presset på at hun burde anmelde, ergo de visste dette også. Men de valgte  respektere hennes ønske. Så hvorfor kan ikke du det samme, istedenfor å dikte opp et ønske hun selv ikke har. Det ligger 2 timer om dette i chitchat med helle, og hun snakker om saken i råning med tone fra mai 2026. Jeg velger å høre på henne og hennes ønsker. Enn random folk på nett som snakker for henne, med meninger hun ikke har. Ja hun var skuffet for at de ikke tok kontakt. Men hun har aldri ytret at hun ønsket de skulle anmelde for henne. 

Ingen politi rykker ut for å stoppe en sak som er 3 år ganmel. Men de rykker ut med blålys i påhående vold, som høres så skrenmende ut at en godt voksen mann blir redd.

Det er langt mellom å anmelde og å slutte å fore sin egen kriminelle sønn med penger og livvsstil, Krokenguri. Eller å ta han med på bar og gi han kortet ditt. Fore han med øl og lignende når man vet han har rusproblemer.

Det er ikke så sort\hvitt som du beskriver. I det minste kunne HM ha returnert til den han lovet å returnere til. Det er ghosting.

Jeg syntes man burde anmeldt i begge tilfeller jeg. Både Se&Hør og HM står til stryk når det gjelder hva de gjorde med informasjonen de fikk.

Endret av Ellie42
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...