Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg synes det er spesielt at han i starten av dette erklærte at han «hadde ikke sex med sovende damer» (eller noe lignende). Men nå vet vi jo at han ga en dame sovetablett og dagen etter var det olivenolje på nattbordet som han hadde brukt til å ha sex med henne mens hun sov… da har han jo innrømmet å ha sex med sovende kvinner da. Eller var dette noe han ikke innrømmet?  Jeg går litt i surr. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nettrollet skrev (På 27.2.2026 den 18.39):

Han er IKKE tiltrekkende. 

Han er ikke spesielt tiltrekkende, dette handler om hans status, hadde han vært en vanlig mann i gata uten denne statusen hadde vel de fleste kvinner skygget unna. Når det er sagt har han muligens en liten fordel i tillegg til statusen, noen kvinner liker såkalt lovebombing fordi det får de til å føle seg spesiell, men til syvende og sist er det bare tull. Har selv vært i et lignende forhold som også endte i retten hvor idioten jeg sto og forsvarte han. Vet dessverre alt for mye om disse mekanismene, og vet at man må helt ut av et slikt forhold for se ting objektivt. Det er trist å se at Frognerkvinnen enda ikke er der, men det vil komme. Mette Yvonne Larsen advokat gjør helt riktig i å ta regien og muligens overkjøre kvinnen, det er nok ikke for å være slem men for hun vet nok mye om disse mekanismene fra tidligere saker. 

For mitt vedkommende gikk det nesten 4 år før jeg våknet, og i dag er det kanskje noe av det jeg skammer meg mest over, at jeg kunne bli til de grader blind at jeg ikke selv skjønte at jeg var offer for mishandling i nære relasjoner. 

Mulig var det denne lovebombingen som gjorde meg blind, følte meg på en måte priviligert som hadde en kjæreste som til de grader viste meg så mye kjærlighet. Jeg er i likhet med Frognerkvinnen en ressursterk person og hadde god jobb etc.

Det hele er bare trist å høre på, og i MBH sitt tilfelle tror jeg kvinner faller for statusen hans i utgangspunktet, så blir det en slags kjærlighet hvor man tror man er den eneste som kan redde han, og den eneste som betyr noe for han. 

• Liker 5
  • Hjerte 16
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (29 minutter siden):

Han sitter vel ikke på brev- og besøksforbud.

Jeg spør av ren nysgjerrighet; hvordan reguleres kontakt med verden utenfor? 

Jeg googlet det fordi det ble stilt spørsmål om besøket fra kronprinsparet tidlig og da stod det at at innsatte kan få besøk 2 ganger i uka, men det reduseres til 1 gang i uka hvis fengselet ikke har kapasitet. 

Kom på denne kompisen som ringte til MBH om en påstått Netflix-avtale, så googlet og til min overraskelse så er det ikke lov med inngående samtaler. Innsatte kan ringe ut. Så hvorfor har en kompis fått til å ringe inn med denne informasjonen? Og her har altså MBH kunnet bryte besøksforbud mot FK mens han sitter i varetekt. Der han har brukt via, via for å sende blomster og brev. 

Dette stinker. 

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
Eris skrev (14 minutter siden):

jeg synes det er spesielt at han i starten av dette erklærte at han «hadde ikke sex med sovende damer» (eller noe lignende). Men nå vet vi jo at han ga en dame sovetablett og dagen etter var det olivenolje på nattbordet som han hadde brukt til å ha sex med henne mens hun sov… da har han jo innrømmet å ha sex med sovende kvinner da. Eller var dette noe han ikke innrømmet?  Jeg går litt i surr. 

Han mister kontrollen på de ulike tingene han hevder, og motsier seg selv støtt og stadig.

• Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Carrot skrev (44 minutter siden):

så kan man kanskje også argumentere for at MBH burde vært medisiner hele tiden hvis det er dette som skal til for at han skal være normalt rolig og ikke oppføre seg som "hulken" ??

Er medisinene han får rusmidler?

Endret av SVK
Gjest Ninaen
Skrevet
Nemigirl skrev (2 timer siden):

Da 50-års dagen til Mette Marit (og Haakon) ble feiret var ikke Marius tilstede fordi han "var ikke i form". Han var istedenfor på byen med venner og festet samme kveld. Husker jeg syntes dette var veldig rart og lurte på om han er forbannet på sin egen mor og viste dette ved å gi blaffen i feiringen av den grunn. Noen som vet noe mer om dette? Det virker som at han ikke har like nært forhold til sin mor som det mange her inne vil ha det til. Det virker som om han bærer på mye sinne overfor både moren og kongehuset generelt, men godt mulig jeg tar feil?

https://www.seher.no/kongelig/droppet-kongefeiring-festet-pa-byen/80106057

Den offisielle versjonen var vel at han var syk. Og så dukket han opp i hettegenser på utested i nærheten (og så jo ikke helt på stell ut heller). Er blitt diskutert her inne før. Jeg tolket det selv som et «fuck you» til MM og HM. En ting er å nekte å delta, men å dukke opp sånn i nærheten og i den tilstanden, det er next level. 

Skrevet (endret)

Ser ut som at moren fortsatt ikke forsto alvor i situasjonen, selv etter hendelsen august 2024. Drev han ikke å kontaktet Frognerkvinnen under denne rehaben?

https://www.dagbladet.no/nyheter/telefon-fra-mamma-fikk-panikk/84330278

«Da var det rett inn på et fly til London. Jeg har har fortsatt ikke telefon. Jeg sier ha det til mamma og Haakon, eller kanskje bare Haakon. Jeg husker ikke helt. Jeg blir satt i en bil og kjører fire timer eller noe sånt ut til der hvor den rehaben ligger, sier han. Mette-Marit sendte ham en telefon i posten. Da denne kom fram, oppdaget Høiby at han ikke hadde et telefonnummer.» 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Ninaen skrev (4 minutter siden):

Den offisielle versjonen var vel at han var syk. Og så dukket han opp i hettegenser på utested i nærheten (og så jo ikke helt på stell ut heller). Er blitt diskutert her inne før. Jeg tolket det selv som et «fuck you» til MM og HM. En ting er å nekte å delta, men å dukke opp sånn i nærheten og i den tilstanden, det er next level. 

Det kan også være total likegyldighet. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 4
Skrevet
Ninaen skrev (14 minutter siden):

Føler også at det er veldig dårlig blod mellom Marius og moren. Et slags dysfunksjonelt forhold der hun er dominerende (hun skryter av dette til Epstein) og Marius føler seg kvelt og dirigert. 

• Liker 8
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor mange er så kritiske til at han tegner? Det skader ingen, og hjelper ham - så hvorfor? 

hilsen drodler

Rastebenk skrev (2 timer siden):

MBH har uttalt at han har flere psykiske lidelser. MBH har også forklart at han er medisinert nå mens rettssaken pågår. Det å kunne konsentrere seg om en konkret oppgave som å tegne, kan virke beroligende og hjelpe til med å holde fokus.

Amen.

Dette må vel være det ab-so-lutt minste problemet i denne saken? Har man gått tom for ideer til andre negative karakteristikker?

Rastebenk skrev (1 time siden):

Kan godt tenkes at de siste ukene med trygge, forutsigbare rammer i rusfrie omgivelser har vært minst like positivt som medikamenter.

MBHs hverdagsliv det siste tiåret med omfattende alkohol- og narkotikamisbruk, massiv festing, utsvevende sexliv, fri tilgang til penger + lite jobbing hadde trolig gjort de aller fleste nokså psyke. 

Dette er så utrolig viktig. Når ting har eskalert til dette nivået, er rusmisbrukeren såpass skeivt av gårde at det vi andre ser på som ordinært og enkelt, blir uoverkommelig og fremmed. Rusbruk, inkl alkohol, medfører en fremmedgjøring i forhold til egen integritet, noe som i ytterste konsekvens påvirker vanlig dømmekraft, empati og regulering.

Hvis straff i det hele tatt skal skal gi mening når rus er inne i bildet, må fokus være på rusbehandling og langvarig ettervern. Ellers kan vi like gjerne gi dem en startpakke med dop når de slipper ut 🧐

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvor lenge må man ha bodd sammen før det kan være aktuelt å bli tiltalt for «vold i nære relasjoner»? Spør fordi jeg har forstått det slik at Marius «bare» er tiltalt for mindre alvorlige lovbrudd mot Frognerkvinnen, og at den mer alvorlige «vold i nære relasjoner» ikke gjaldt for disse fordi de aldri hadde bodd sammen. 

Men nå sitter han jammen i retten i dag og forklarer med den største selvfølgelighet at han og Frognerkvinnen har bodd sammen i flere måneder før rettssaken startet, et samboerskap som da endte med vold og trusler bare to dager før han skulle i retten. Snakket Marius seg inn i en mer alvorlig situasjon her i dag? 

«Dommeren spør:

– Har det vært noe oppbrudd i forholdet deres etter denne perioden? Eller har dere hatt kontakt jevnlig?

– Det var vel to eller tre dager etter andre uke hvor vi ikke har hatt kontakt.

– Ellers har dere bodd sammen?» 

«– Bor dere sammen helt frem til hovedforhandling? Er det noe å si om det? spør dommeren

– Ja, vi hadde planlagt at jeg skulle flytte ut på mandag.» https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/  13:16

• Liker 8
  • Nyttig 15
Skrevet
TigerK skrev (7 minutter siden):

Hvor lenge må man ha bodd sammen før det kan være aktuelt å bli tiltalt for «vold i nære relasjoner»? Spør fordi jeg har forstått det slik at Marius «bare» er tiltalt for mindre alvorlige lovbrudd mot Frognerkvinnen, og at den mer alvorlige «vold i nære relasjoner» ikke gjaldt for disse fordi de aldri hadde bodd sammen. 

Men nå sitter han jammen i retten i dag og forklarer med den største selvfølgelighet at han og Frognerkvinnen har bodd sammen i flere måneder før rettssaken startet, et samboerskap som da endte med vold og trusler bare to dager før han skulle i retten. Snakket Marius seg inn i en mer alvorlig situasjon her i dag? 

«Dommeren spør:

– Har det vært noe oppbrudd i forholdet deres etter denne perioden? Eller har dere hatt kontakt jevnlig?

– Det var vel to eller tre dager etter andre uke hvor vi ikke har hatt kontakt.

– Ellers har dere bodd sammen?» 

«– Bor dere sammen helt frem til hovedforhandling? Er det noe å si om det? spør dommeren

– Ja, vi hadde planlagt at jeg skulle flytte ut på mandag.» https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/  13:16

Godt poeng. Og vi har jo lært at man kan justere både opp og ned i forhold til tiltalen. Mulig det var det dommeren var ute etter å få innblikk 👍

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor mange er så kritiske til at han tegner? Det skader ingen, og hjelper ham - så hvorfor? 

hilsen drodler

Tja.

Det kan nok virke ganske likegyldig.

Om noen satt og tegnet tigere og 'kule pantere' og 'fuck the police' mens voldsofferene gråt og fortalte hva de var utsatt for, ville jeg nok som meddommer tenkt at her ser jeg lite tegn til anger. 

• Liker 23
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Problemet er ikke at han tegner. Det er en misoppfatning at nevrodivergente ikke kan konsentrere seg. De kan konsentrere seg bedre enn de fleste andre hvis temaet er noe de er interessert i. Dette kalles ofte «hyperfokus» eller lignende. 

Problemet er jo at det som skjer i retten ikke er viktig nok til å fange oppmerksomheten hans, og at han i stedet må ty til ganske basic metoder for å holde ut å sitte der. DET er ganske spesielt! 

Endret av TigerK
  • Liker 11
  • Nyttig 21
Skrevet
TigerK skrev (18 minutter siden):

Det du spør om er forklart her: https://anmeldevoldtekt.no/artikler/hvilken-personkrets-rammes-av-bestemmelsen-i-straffeloven-§-282-om-mishandling-i-naere-relasjoner/
Det er for mye tekst til at jeg har lov til å kopiere inn teksten. 

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger, latterliggjøring og brukerdebatt.

Minner om at utsagn fra rettssaken skal ha med lenke til hvor det er hentet fra og enten direkte lenke til selve notatet, eller klokkeslett om man kun kan lenke til siden. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Rettssaken viser også, på en udramatisk og godt forklart måte, takket være svært dyktige journalister i TV2 (NRKs ene faste person i retten (Fjørtoft?) virker svært dyktig, han også), især 3-4 journalister bl.a kl 16.00-16.20, som vel er daglig tidspunkt for oppsummering av dagen i Tingretten) og en svært dyktig aktor, som til og med tok med boller - at personer i/og utenfor kongefamilien avslører seg selv. 

De behøver ikke si noe. Folk kan se selv. 

Med alt allmennheten nå vet, så er dette trist. For flere. Ikke bare for Marius og hans ofre. Men for hans foreldre og bonusfar også. 

Hvor naivt var det å si offentlig:

«Vi fortsetter våre oppgaver som før, ingenting er endret».

All honnør til aktor og påtalemyndighetene. 

Endret av Forumaktivitet
La til at også NRKs ene faste journalist i retten virker dyktig, han også.
  • Liker 14
  • Hjerte 2
Skrevet
JustAsking skrev (51 minutter siden):

Amen.

Dette må vel være det ab-so-lutt minste problemet i denne saken? Har man gått tom for ideer til andre negative karakteristikker?

Dette er så utrolig viktig. Når ting har eskalert til dette nivået, er rusmisbrukeren såpass skeivt av gårde at det vi andre ser på som ordinært og enkelt, blir uoverkommelig og fremmed. Rusbruk, inkl alkohol, medfører en fremmedgjøring i forhold til egen integritet, noe som i ytterste konsekvens påvirker vanlig dømmekraft, empati og regulering.

Hvis straff i det hele tatt skal skal gi mening når rus er inne i bildet, må fokus være på rusbehandling og langvarig ettervern. Ellers kan vi like gjerne gi dem en startpakke med dop når de slipper ut 🧐

Dette 👆 Veldig enig.

• Liker 3
Skrevet (endret)

.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...