Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så utrolig bra at det er en sakkyndig i retten nå som snakker om vold i parforhold, og hvorfor det ikke er så lett å komme seg ut av. Det tror jeg flere enn dommerne faktisk trenger å høre, og på en måte blir det en liten oppreisning for Frogner kvinnen syns jeg. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet
viriam skrev (2 timer siden):

Det var i hvert fall ikke med penetrering. Tror det går verre med de 1 av 5 gutta, som potensielt har drevet med penetrering (vold, hvis en ikke har samtykket til vold). At såpass mange gutter liker å drive med vold (skade andre mennesker fysisk), og såpass mange kvinner like å bli fysisk mishandlet (som straffbar vold, hvis ikke samtykke), er vanskelig å akseptere - men Norge er lovløst samfunn, har alltid vært.

https://www.tv2.no/nyheter/oppsiktsvekkende-funn-unge-kvinner-rammes-hardest/18531728/

MBH er tiltalt for penetrering i det ene tilfellet (Lofoten).

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
JustAsking skrev (1 time siden):

Synes også dette er både rart og bekymringsverdig. Hvis hun hadde blitt drept, hva da?

Har ikke tall på antall historier i avisene om denne typen saker, og det som går igjen etter at kvinnen til slutt blir drept er at det sitter en familie tilbake og forteller om gjentatte brudd på besøksforbud og forsøk på å få politiet på banen. Det kan jo ikke være sånn!

Nettopp! Det fremstår som "falsk trygghet". 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
blvck skrev (30 minutter siden):

Så utrolig bra at det er en sakkyndig i retten nå som snakker om vold i parforhold, og hvorfor det ikke er så lett å komme seg ut av. Det tror jeg flere enn dommerne faktisk trenger å høre, og på en måte blir det en liten oppreisning for Frogner kvinnen syns jeg. 

Veldig bra og viktig. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ekspertvitnet påpeker noe viktig, og som stemmer overen. Både forholdet til NH og FK er identiske:

«De mennene som havner i disse relasjonene, de går ofte inn i forhold hvor relasjonen blir omtrent den samme, sier han»

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
krikelikken skrev (6 timer siden):

Herregud. Enhver 15 åring med litt tegneinteresse kan tegne dette her.

Verst er det tåpelige sammensiriuminnholdet. Naken dame med hårete mus. Ying yang. Nei til atomvåpen. Infantilt Tigerfjes. Fuck the Police. 

Helt innholdsløst og papirtynt intellektuelt og kunstnerisk. Som det andre søppelet produsert av niksepinnene i kongefamilien, som sonjas malerier, Ari Behns litografier (?), Angelicas 'kunst' og så videre. For lat til å gå på skikkelig kunstskole, for priviligert til å skjønne at de bør holde det for seg selv.

Har du noe imot tigerfjes? Hilsen TigerK

Spøk til side; er det bare jeg som stusser over at en voksen mann på nesten 30 år må ha tegnesaker for å klare å holde roen og konsentrasjonen i en rettssak som kan avgjøre om han må bo i fengsel de neste ti årene? Dette er jo mestringsstrategier man bruker på en treåring som må være med på restaurant. Hvorfor i alle dager har en tretti år gammel mann ikke lært seg bedre strategier enn papir og fargeblyanter? Og hva sier det om hvordan beholder roen ellers i livet? Men det svaret har vi kanskje fått svar på nå - han klarer ikke holde roen.

Fyren bryter for fankern meg besøksforbudet mens han sitter i retten! Det er noe alvorlig galt med denne mannen!

«Nå kommer det jo en innrømmelse av enda et brudd på besøksforbud her, men gjennom en kompis så fikk jeg sendt et brev til N.N. (Frogner-kvinnen) på Valentine's Day.

– Altså, nå i år? spør dommeren

– Ja, og noen blomster, svarer Høiby.

Valentines day var 14. februar. Rettssaken mot ham startet 3. februar.» https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?entry=70808 10:54

Endret av TigerK
Lagt til sitat
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

Spøk til side; er det bare jeg som stusser over at en voksen mann på nesten 30 år må ha tegnesaker for å klare å holde roen og konsentrasjonen i en rettssak som kan avgjøre om han må bo i fengsel de neste ti årene? Dette er jo mestringsstrategier man bruker på en treåring som må være med på restaurant. Hvorfor i alle dager har en tretti år gammel mann ikke lært seg bedre strategier enn papir og fargeblyanter? Og hva sier det om hvordan beholder roen ellers i livet? Men det svaret har vi kanskje fått svar på nå - han klarer ikke holde roen.

Fyren bryter for fankern meg besøksforbudet mens han sitter i retten! Det er noe alvorlig galt med denne mannen!

Det er noe alvorlig galt. Det er det flere av oss som har skrevet mange ganger. Og så klarer han like vel gang på gang å gjøre noe som får oss til å skrive det på nytt.

Når det gjelder rehabilitering så får man jo virkelig håpe at han klarer å bli et velfungerende menneske. Men jeg frykter at sannsynligheten er lav ettersom han er såpass voksen og ikke later til å ha noe selvinnsikt eller ønske om å fungere bedre.

Jeg tror han kommer til å forbli et problem. Og jeg respekterer at familien ikke vil kutte kontakt, men da tror jeg ikke det er forenelig med å være en kongefamilie. Ingen av oss får alt vi vil ha. Og det er ikke mulig å støtte og henge med en slik mann og være en respektert kongefamilie.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 3
Skrevet
CeXNS skrev (3 timer siden):

Han vil påstå at det MYL gjør ikke er det Frognerkvinnen vil. At hun er skremt til å si det MYL vil og ikke det som er sant. 

Han er så drøy!

…men hun er jo bare redd for edderkopper. Det har han jo fått sine egne advokater til å presisere i retten.

Han sier akkurat det han tror vil gagne ham best i øyeblikket, uten å tenke på hva han har sagt før eller om det han sier henger på greip. Mest sannsynlig mener han at han er veldig lur og skjønner ikke at andre mennesker kan resonnere og legge sammen to og to. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet
TigerK skrev (10 minutter siden):

Han har vel ikke lært å strikke 🤷‍♀️

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
TigerK skrev (14 minutter siden):

«Nå kommer det jo en innrømmelse av enda et brudd på besøksforbud her, men gjennom en kompis så fikk jeg sendt et brev til N.N. (Frogner-kvinnen) på Valentine's Day.

Valentines day var 14. februar. Rettssaken mot ham startet 3. februar.» https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?entry=70808 10:54

Hvis han sitter «helt mutters alene», hvordan får han kommunisert med denne kameraten? 

Kan kameraten straffes for å ha hjulpet ham å bryte besøksforbudet?

helt sykt at en tiltalt som sitter i varetekt har mulighet til å terrorisere ofre og vitner på denne måten

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Han har vel ikke lært å strikke 🤷‍♀️

Nå må jeg innrømme at jeg ikke har noen erfaring eller kunnskap om normal atferd i rettssaler, men er det vanlig at tiltalte sitter å strikker under rettssaken?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
TigerK skrev (17 minutter siden):

Å tegne for å holde fokus er veldig vanlig for nevrodivergente. https://www.google.com/amp/s/www.psychologytoday.com/us/blog/mythbusting-adhd/202304/how-doodling-helps-kids-with-adhd-to-focus/amp

• Liker 5
  • Nyttig 13
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor mange er så kritiske til at han tegner? Det skader ingen, og hjelper ham - så hvorfor? 

hilsen drodler

• Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet
TigerK skrev (17 minutter siden):

MBH har uttalt at han har flere psykiske lidelser. MBH har også forklart at han er medisinert nå mens rettssaken pågår. Det å kunne konsentrere seg om en konkret oppgave som å tegne, kan virke beroligende og hjelpe til med å holde fokus.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
TigerK skrev (4 minutter siden):

Nå må jeg innrømme at jeg ikke har noen erfaring eller kunnskap om normal atferd i rettssaler, men er det vanlig at tiltalte sitter å strikker under rettssaken?

Det vet jeg ikke. Det er nok uansett bedre å tegne, ja. Jeg nevnte strikking, da det er en relativt diskret aktivitet som har samme konsentrasjonsfremmende effekt som tegning. Men enig med deg - tegning er mer diskret, og dermed mer passende i retten enn strikking.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 9
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (9 minutter siden):

Hvis han sitter «helt mutters alene», hvordan får han kommunisert med denne kameraten? 

Han sitter vel ikke på brev- og besøksforbud.

Endret av MissLucy
  • Liker 1
Skrevet
Rastebenk skrev (3 minutter siden):

MBH har uttalt at han har flere psykiske lidelser. MBH har også forklart at han er medisinert nå mens rettssaken pågår. Det å kunne konsentrere seg om en konkret oppgave som å tegne, kan virke beroligende og hjelpe til med å holde fokus.

så kan man kanskje også argumentere for at MBH burde vært medisiner hele tiden hvis det er dette som skal til for at han skal være normalt rolig og ikke oppføre seg som "hulken" ??

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Carrot skrev (3 timer siden):

så kan man kanskje også argumentere for at MBH burde vært medisiner hele tiden hvis det er dette som skal til for at han skal være normalt rolig og ikke oppføre seg som "hulken" ??

Kan godt tenkes at de siste ukene med trygge, forutsigbare rammer i rusfrie omgivelser har vært minst like positivt som medikamenter.

MBHs hverdagsliv det siste tiåret med omfattende alkohol- og narkotikamisbruk, massiv festing, omvendt døgnrytme, utsvevende sexliv, fri tilgang til penger + minimalt med jobbing hadde trolig gjort de aller fleste av oss nokså psyke. 

Endret av Rastebenk
  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...