Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kvittre skrev (1 minutt siden):

Kan de ikke sitte der når det er ulike saker? 

Det har du sikkert rett i at de kan ja, tenkte ikke så langt🙏

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
JustAsking skrev (Akkurat nå):

Enig med deg, jeg. Jeg bare føler meg ikke trygg på at han får noen straff å snakke om, og jeg gruer meg til å høre/lese gjennomknadde, unnvikende formuleringer fra kronprins og kongepar.

Det går opp for meg hvor triggende dette er, og hvor lite tillit jeg egentlig har til maktpersoner. Det har ikke alltid vært sånn. Pressen er et problem i seg selv, de fleste av dem finner åpenbart ingen balanse mellom å være i lomma på kongefamilien som «kompisen som ikke sier noe», og på den annen side drive full beleiring og paparazziliknende virksomhet. Bare vent og se, vi har uker og måneder foran oss med tåkeprat fra kongehuset med påfølgende offerrolle, hvor pressen og folket blir skurkene - for det er så vanskelig å være offentlig person, uansett hvor mye luksus det er pakket inn i.

Håper å ta grundig feil i alt jeg frykter.

Enig og er også bekymret. Forstår ❤️ Det er mye som er ufattelig. Og det er frustrerende med spillet og hvordan ting som er så åpenbart og har konsekvenser og folk som har blitt behandlet dårlig, kan bli snudd, vrengt og vendt på hodet. Og hvordan det føles ugjennomtrengelig selv om både logikken og omsorgen er på vår side. 

Men jeg håper mange nok av folket og de som er høyere oppe som har et klokere snillere hode, kan stå sammen og vi støtter ofrene og finner en vei rundt dette med at kriminelle ikke blir tatt og korrupsjonen i samfunnet. Men det er vanskelig å ha det motet også for min del. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Sphinix skrev (4 minutter siden):

Jeg blir mest overrasket over at alle har forhåndsdømt han så til de grader. Man trenger ikke å like han, men det er da noe annet enn å mene at han er en serievoldtekts mann. Spesielt før rettssaken en gang er ferdig. Hun har akkurat like stor grunn til å lyve som han har, så hvorfor alle mener at det er hans historie som må være løgn forstår jeg ikke. 

At hun utover enhver tvil sover gjennom hele videoen er da heller ikke noen her inne som vet. Med mindre dere har sett den da.. 

Hun har da tydeligvis i hvert fall i løpet av 13 min gått fra å være helt bevistløs, til å kle på seg, finne tingene sine, gå ut å slå av en prat med en gardist. 

Det er video. Mapper. Han har banka 3 kjærester. Det er kniv i veggen. Hva mer trenger du?

• Liker 20
  • Nyttig 18
Skrevet (endret)
Rosakatt skrev (7 minutter siden):

Det er video. Mapper. Han har banka 3 kjærester. Det er kniv i veggen. Hva mer trenger du?

https://www.tv2.no/nyheter/hoiby-rettssaken/#/616co/69835ad669f95db5aaf17c34/fant-videoer-great-rape-scenes-and-vids

Også dette er en form som kan underbygge hans preferanser.  Det er ikke bare en sovevoldtekt han er anklaget for men 4. 

Endret av Privateprivate
  • Liker 11
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
Rosakatt skrev (10 minutter siden):

Kanskje en lege eller noen med kunnskap kan forklare. Selv tenker jeg som jeg tror noen andre også nevnte at hun våknet av at hun ble tatt på men at siden hun var berusa eller neddopet?? Ikke våknet like fort som det hun gjør i edru tilstand.

Til det med at det er rart med at hun våknet i det jeg siterte.

Endret av Rosakatt
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (36 minutter siden):

Ser ut til at «jeg husker ikke» er en del av strategien. Da kan han ikke bli tatt i løgn dersom det dukker opp beviser / vitnemål som sier annerledes. 

Han sier da at han er enig i at det så ut som hun sov. Og han husker verken det han gjorde eller at han tok bildene. Interessant strategi. Lurer litt på om den vil fungere? Hun husker ikke (fordi hun ikke var bevisst), han husker ikke. Altså koker det ned til filmer / bilder. Der er han enig i at det ser ut som hun sover. Han tolker det slik, hun tolker det slik, politiet tolker det slik. 
Mener det er åpenbart. 

Ja det er mye han «ikke husker».Det er nok som du sier.
 Men han husker ellers igrunnen det meste hun sier som en annen historie. Hvor de har har hatt sex  før ( eller ikke), hvor det har skjedd, meldingsutvekslinger mellom dem, initiativ til møter, absolutt alt avviker jo fra Skaugum-kvinnes historie. Er det en strategi på å gjøre henne så lite troverdig som mulig?

For han kunne jo sagt, jo alt stemmer som hun sier, bortsett fra hendelsforløpet den spesifikke natten/morgenen. 

• Liker 1
  • Nyttig 17
Skrevet
Rosakatt skrev (12 minutter siden):

Æsj. Bra de har funnet dette. 

Tror ikke det hjelper. Det er så opplest og vedtatt i mange kretser at gutter er gutter, sånn er det bare, alt er lov å teste, har du ikke humor, ikke ta deg selv så høytidelig, osv osv. Bare den forklaringen han ga om hva et samleie er - samme idioti som Clinton brukte med straight face om Lewinsky, for «ingen penetrering med p****, ingen s**». De tror på dette selv, helt og holdent. Alt er greit i personlige preferansers navn. Hva en kvinne måtte mene i forhold til sin kvinnekropp og -seksualitet kommer ganske langt ned på rangstigen. Jeg tror ikke denne rettssaken kommer til å endre på etablert misogyni på de kommende sju ukene.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Ms.Hannigan skrev (52 minutter siden):

Mange kjendisbarn som har vokst opp med et heftigere mediepress enn Marius. De har også mer kjente foreldre enn Marius.

Hva er relevansen? 

Enig. Og han snakker om det voldsomme mediepresset fra han var 3 år.. Jeg hadde ikke engang hørt stemmen hans før mediene publiserte opptak av den telefonsamtalen der ja truet eksen med å brenne alt hun eide. Har ikke hørt han siden heller. 

Ingrid A har nok opplevd et ganske annet kjør. Sverre M også, uten at disse har endt opp som kriminelle voldsutøvere. 

Stakkars rike priviligerte mann liksom... Nei takk, spar meg. Snytt ut av nesa på faren og moren sin kan vi heller si. 

• Liker 20
  • Nyttig 8
Skrevet
JustAsking skrev (Akkurat nå):

Tror ikke det hjelper. Det er så opplest og vedtatt i mange kretser at gutter er gutter, sånn er det bare, alt er lov å teste, har du ikke humor, ikke ta deg selv så høytidelig, osv osv. Bare den forklaringen han ga om hva et samleie er - samme idioti som Clinton brukte med straight face om Lewinsky, for «ingen penetrering med p****, ingen s**». De tror på dette selv, helt og holdent. Alt er greit i personlige preferansers navn. Hva en kvinne måtte mene i forhold til sin kvinnekropp og -seksualitet kommer ganske langt ned på rangstigen. Jeg tror ikke denne rettssaken kommer til å endre på etablert misogyni på de kommende sju ukene.

Hater dette og det er sant, for dem går ikke tankene lengre og det vil bli en bratt bakke å gå og om vi vinner vil de neppe være fornøyd med det eller forstå.

Men jeg håper det er starten på at det vil snu. Jeg er stolt av hvor godt det argumenteres her inne, vi har stått stødig sammen og personlig så ser jeg ikke andre veier om det enn å måtte som du sier, ignorere realiteten rundt press, overgrep, sexisme og kvinner generelt eller sex å det tror jeg en god del vil kjenne igjen at sitter feil selv om de tidligere mente noe ignorant og sexist. Før fikk ikke alle snakke like høyt, men nå kan vi å som vi snakker og skal snakke. Marius fremstår dårlig, på jobb blir folk oppgitt når navnet hans kommer på radioen. Han har det jeg har oppfattet som et dårlig omdømme. Og oi, de vil kanskje ikke engang ha kongefamilie lenger.

Om ikke har de ikke trengt å manipulere med skyld følelse av stakkars lille Marius. 
I lokal avisa mi er det ensidig avstemning om at det er synd dette her.
Så det er kanskje ikke nødvendigvis folket jeg frykter mest, selv om mange er uvitende og sexisme og overgrep er utbredt, men akkurat de lengre opp som skal bedømme dette. Eller jeg har enda vært nervøs, for nå har jeg et veldig godt arbeidsmiljø og kanskje avisa vår ikke publiserte om det var noen vanskeligere kommentarer som ble delt. Men det er mye bevegelse i folket, vi er ikke alene om å rette øynene mot ting som har skapt problemer.

Clinton som nå er i Epstein filene, ser man det, ser man det.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Sphinix skrev (1 time siden):

Jeg blir mest overrasket over at alle har forhåndsdømt han så til de grader. Man trenger ikke å like han, men det er da noe annet enn å mene at han er en serievoldtekts mann. Spesielt før rettssaken en gang er ferdig. Hun har akkurat like stor grunn til å lyve som han har, så hvorfor alle mener at det er hans historie som må være løgn forstår jeg ikke. 

At hun utover enhver tvil sover gjennom hele videoen er da heller ikke noen her inne som vet. Med mindre dere har sett den da.. 

Hun har da tydeligvis i hvert fall i løpet av 13 min gått fra å være helt bevistløs, til å kle på seg, finne tingene sine, gå ut å slå av en prat med en gardist. 

Påtalemyndigheten har ingen interesse i å tiltale en person for noe han ikke har gjort. Beviskravet påtalemyndigheten legger til grunn for sin vurdering (sannsynlig utover enhver rimelig tvil) er det samme som domstolene anvender.

Politi og påtalemyndighet har her gjennomført et utall av avhør av tiltalte, vitner og de fornærmede, sett gjennom timevis med videoopptak og gjennomgått en haug av andre bevis. Banalitetene du påpeker er selvfølgelig blitt grundig vurdert av langt mer kvalifiserte folk enn deg. (Har du  hørt på litt for mange true crime-podcaster?)

Når dette er sagt, skal det selvsagt påpekes at retten skal gjøre en selvstendig vurdering av bevisene, slik de fremkommer under prosessen. Bevistemaene er vanskelige når de knytter seg til subjektive bevissthetstilstander, og de blir ekstra kompliserte når påstand står mot påstand, og det verken finnes vitner til ugjerningene eller direkte fellende tekniske bevis. Derfor kan det selvsagt tenkes at han blir frikjent på noen punkter. Å late som om etterforskerne og de påtaleansvarlige er idioter, sier dog mer om deg enn om dem.

Endret av Caniggia
  • Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet

En mann på nesten tretti år sitter å gråter i rettssalen. Hans overpriviligerte liv som har gitt ham mulighet for å bo i rikdom og luksus, med flotte ferier, gratis bil, uten å måtte forsørge seg selv, men bruke all sin tid på festing, alkohol, narkotika og ville sexfester, har hatt konsekvenser for ham. Mor har løftet ham inn i offentligheten, tatt ham med på røde løpere, på slottsbalkongen, på kjendisfester og gallaer verden over, hvor han blitt fotografert av kjendispressen. Og han forstår nok ikke at han fremstår som en usmakelig, privilegert sytepave. 

Bare TENK hvordan han kunne ha spilt denne hånden hvis han hadde vært bare litt lur. Han kunne grått, forklart at livet hans har vært langt fra A4. At han ufrivillig ble del av en familie hvor han for alltid ville være en utenforstående. At det å være omgitt av en nærmest uendelig strøm av penger, status, luksus helt fritatt for ansvar har gjort at han ikke har klart å utvikle et godt moralsk kompass. Men at nå som han har havnet i denne situasjonen, har hatt tid og mulighet til å se seg selv og sitt lov fra utsiden, og at han må gjøre en endring. At han er fryktelig lei seg for all smerte han har påført både ofrene og de rundt ham. At han vil ta ansvar for det han har gjort, erklære straffeskyld slik at ofrene skal slippe påkjenningen denne rettssaken er for dem. 

Det hadde vært en kar som kunne hatt en mulighet for å kunne snu samfunnets oppfatning om ham. En fyr med integritet, som har trådd veldig feil, men som tar det fulle og hele ansvaret. 

Moren hans kunne også lagt seg på den linja. Men nei….det er pressens feil, det er ofrenes feil, det er alle andres feil! 

Og derfor vil Marius og mamma tape kampen om omdømme og anseelse. De vil aldri kunne komme tilbake fra dette. 

• Liker 22
  • Nyttig 15
Skrevet
luna1 skrev (9 minutter siden):

Enig. Og han snakker om det voldsomme mediepresset fra han var 3 år.. Jeg hadde ikke engang hørt stemmen hans før mediene publiserte opptak av den telefonsamtalen der ja truet eksen med å brenne alt hun eide. Har ikke hørt han siden heller. 

Ingrid A har nok opplevd et ganske annet kjør. Sverre M også, uten at disse har endt opp som kriminelle voldsutøvere. 

Stakkars rike priviligerte mann liksom... Nei takk, spar meg. Snytt ut av nesa på faren og moren sin kan vi heller si. 

Samme her! 😅 Tenkte beklager, men hvem har brydd seg? Eneste inntrykkene/minnene er noe mote med jakke, ble omtalt prins, kjærestene hans og hans kriminelle oppførsel. Han har vært totalt anonymisert for meg foruten å være i kongefamilien. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Så det var aldri i tankene hans å få bekreftelse på andre måter enn sex og rus? Hva med en jobb? Drive med noe samfunnsnyttig som frivillig arbeid? Bruke de enorme ressursene han har tilgang til å skape seg et liv på egne bein, uavhengig av foreldrene? Det er mange barn av kongelige som lever et relativt anonymt liv, og som ikke oppsøker offentlighet i det hele tatt. Eller er det et holdningsproblem som er utfordringen? 

«Jeg har levd et liv som dere vil tro at veldig få her kan relatere seg til. Med ja, mye fest, veldig mye alkohol, mye narkotika. Jeg er jo kjent for de aller fleste i Norge, lenge før alt sammen skjedde. Men jeg er jo kjent for å være sønnen til mamma og ikke noe annet, så jeg har hatt et ekstremt bekreftelsesbehov. Hele livet, og det har jo resultert i mye sex, mye rus og alt det der, sa Marius.» 

https://www.seher.no/kongelig/historisk-marius-vitnet/84186050

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
CeXNS skrev (1 time siden):

Ser ut til at «jeg husker ikke» er en del av strategien. Da kan han ikke bli tatt i løgn dersom det dukker opp beviser / vitnemål som sier annerledes. 

Han sier da at han er enig i at det så ut som hun sov. Og han husker verken det han gjorde eller at han tok bildene. Interessant strategi. Lurer litt på om den vil fungere? Hun husker ikke (fordi hun ikke var bevisst), han husker ikke. Altså koker det ned til filmer / bilder. Der er han enig i at det ser ut som hun sover. Han tolker det slik, hun tolker det slik, politiet tolker det slik. 
Mener det er åpenbart. 

Ja jo. Men hvor godt og detaljert husker du ting 8 år tilbske i tid selv?

En  ting er å huske i grove trekk. Men detaljer er værre. Hun husker heller ikke alt fra da hun også var våken, og de husker ulikt. Jeg klarer ikke å huske mer enn grove trekk 8år tilbake. Og noe ingenting. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (5 timer siden):

Han gjør seg selv til et offer fra han var ca 3 år, og mener seg forfulgt og trakassert fra da. 
Vel, nå må moren og stefaren ta ansvar for hvordan de løftet ham frem i media og i offentlige sammenhenger, tenker jeg. Å beskytte barna sine er foreldres ansvar. Å innta offerrollen ved å innlede med noe sånt er ikke verken tillitsvekkende eller troverdig. Om han opplever seg forfulgt fra barnsben, 3 år, så har foreldrene sviktet. 

.. da har foreldrene sviktet?!?

Marius sin opplevelse er hans sannhet, helt uavhengig av oppdragelse og beskyttelse eller ikke. 

Endret av Kilami
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Sphinix skrev (1 time siden):

Tja man kan jo lure litt på om også hun har mangel på hukommelse her? Jeg tenker at det kanskje høres ut som hun vil fort vekk. Kanskje noe hun ikke husker, hvorfor? Ikke umulig om hun går fra sovende og rett ut døra, at noe i underbevisstheten ber deg komme deg vekk. ? Hun sier hun ikke husker noe før hun kan huske å se grusen ute. Ikke uvanlig at et traume kan bli borte i hukommelsen, og fortrengt.

13 min fra sovende,  til  på vei hjem er ganske kjapt. Blir jo spennde å høre vitner i morgen da. Og om det kommer en god forklaring på dette her. Hun husker det vel også som at gardisten fikset taxi, men beviser sier det var marius som bestilte. 

Men ikke godt å huske så godt 8 år senere. Kan være at alt er riktig, bare feil satt sammen

• Liker 2
Skrevet
Privateprivate skrev (1 time siden):

https://www.tv2.no/nyheter/hoiby-rettssaken/#/616co/69835ad669f95db5aaf17c34/fant-videoer-great-rape-scenes-and-vids

Også dette er en form som kan underbygge hans preferanser.  Det er ikke bare en sovevoldtekt han er anklaget for men 4. 

Det er på en  måte bra, for det bygger jo veldig oppunder hva han interesserer seg for, og fremstår han en brikke til nermere skyldig.  Men det er jo 🤮

Skrevet
Jobbermedbarn skrev (2 timer siden):

Er det noen som har fått med seg at Frogner kvinnen sitter i salen? Det betyr jo i så fall at hun ikke skal vitne eller så kan hun jo ikke sitte å høre på. Hørte bare noen sa de hadde forstått at hun var der, har ikke fått med meg det selv. 

Ja, hun satt i salen i går, frem til den første fornærmede forklarte seg, det har hun lov til.

Hun kan bare ikke være der når andre fornærmede vitner, før hun selv har vitnet. Derfor måtte hun gå ut når "Skaugum-fornærmede" begynte sitt vitnemål.

Det var visst litt spesiell stemning av at hun satt der har jeg hørt fra en som var i rommet. Hun satt på første rad, rett ovenfor MHB. De utvekslet endel blikk, og ristet begge på hodet av ting som ble sagt.

Vi må jo ikke glemme at de tilbragte tid sammen ikke lenger tilbake enn i helgen, så dette må være veldig spesielt for både dem og andre aktører som er vant til at fornærmede holder seg langt unna den tiltalte.

Om hun var der i dag vet jeg ikke.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (5 timer siden):

Åja jeg glemmer at han bare snakker sant, når det ikke er til fordel for mora hans.

For ordens skyld , så har han aldri skyldt på mora si heller. Han sa han ikke visste hvor simkortet var. Han hade dusjet og mora hans hadde ryddet. 

Nå forteller han at mora tok oppvasken, og han fant en gammel teleon. Det samme mange andre her også antok. 

I følge beskrivelsen av hvordan det så ut i hans hjem i podcasten Krimrommet på nrk, er det ikke rart MM tok oppvasken og ryddet.

Forøvrig kuriøst når MBH blir sett på som sannferdig og ikke. Det viktigste er nok å få det til en å passe inn i eget narrativ.

• Liker 4
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...