Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ellie42 skrev (4 minutter siden):

Marius Borg Høiby til NRK: Innrømmer bruk av vald i kokainrus

Kan være en ide å legge bort hvitvasken til rettssaken er over.

Ouf er det nå jeg bør føle meg truffet? Vet du hva kroppskrenkelse er definert som i straffeloven? Jeg bare lurer, ettersom du helt tydelig anser deg selv som den mest opplyste om denne saken..

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Sphinix skrev (2 minutter siden):

Ouf er det nå jeg bør føle meg truffet? Vet du hva kroppskrenkelse er definert som i straffeloven? Jeg bare lurer, ettersom du helt tydelig anser deg selv som den mest opplyste om denne saken..

Er kroppskrenkelse en form for vold? Spør for en venn.

Endret av Ellie42
  • Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
enkefru skrev (29 minutter siden):

En dødsstressa mor som er engstelig og redd for å la sønnen være alene før politiet skal komme, og som vil være med han til det skjer men som ikke helt hvordan. 

Redd? Jeg hadde vært forbanna over hva sønnen min hadde gjort. 

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
Snurrevippen skrev (12 minutter siden):

Fordi presset han har følt på er en del av hans forklaring, og ikke bevisgrunnlaget.

Forklaring på hva? Det er ingen som har etterspurt denne forklaringen?

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Sphinix skrev (12 minutter siden):

hvordan er dette relevant når den seksuelle omgangen skjedde på sofaen? Dersom man skulle ha fulgt logikken du legger frem burde de ha kjøpt ny sofa….

Har du link til dette?

• Liker 5
Skrevet
Hebbe-lille skrev (2 minutter siden):

Redd? Jeg hadde vært forbanna over hva sønnen min hadde gjort. 

Ja, det også! En hel haug med følelser der selvsagt

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (2 minutter siden):

Hvorvidt han har vært samarveudsvilig eller ikke, har en viss relevans. Siden media og komentar felt har klikka i vinkel på mangel på å la seg avhøre bla, og skapt et bilde av at han ikke har ønsket å samarbeide. Blir jo det viktig å ta frem. 

Kremt, host: hva var det jeg /vi sa. At selv om vi ikke får høre noe om det, så betyr det ikke at det ikke skjer. Og igjen da inne på viktigheten av hvordan media omtaler saken. Her har de latt folk tro at han ikke har vært i avhør.

• Nyttig 2
Skrevet
Ellie42 skrev (10 minutter siden):

Snl bruker følgende definisjon;

Kroppskrenkelse er å utøve vold mot en annen person eller på annen måte fornærme personen fysisk. Strafferammen etter straffeloven §§ 271-272 er bøter eller fengsel inntil ett år, men hvis handlingen regnes som grov kan straffen skjerpes opp til seks års fengsel. En normal straffutmåling for kroppskrenkelse ligger mellom 30 og 120 dagers fengsel.

https://snl.no/kroppskrenkelse#:~:text=Kroppskrenkelse er å utøve vold mot en,ligger mellom 30 og 120 dagers fengsel.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Ms.Hannigan skrev (10 minutter siden):

Da regner jeg med at han ikke får strafferabatt på grunn av medietrykket. Siden retten ikke skal vurdere dommen etter føleri og sympati.

I utgangspunktet er ikke medieomtale grunn nok til å strafferabatt. Men i ekstraordinære situasjoner der den offentlige eksponeringen har vært så omfattende og belastende at det kan sees på som en tilleggsbelastning, kan retten vurdere dette som et formildende moment. Dette kan man lese om både i Lovdata og EMK.

Her feks:

Lov om styrking av menneskerettighetenes stilling i norsk rett (menneskerettsloven)

Den europeiske menneskerettighetskonvensjon (EMK) art. 6

Sitat

Enhver som blir siktet for en straffbar handling, skal antas uskyldig inntil skyld er bevist etter loven

• Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (1 minutt siden):

Snl bruker følgende definisjon;

Kroppskrenkelse er å utøve vold mot en annen person eller på annen måte fornærme personen fysisk. Strafferammen etter straffeloven §§ 271-272 er bøter eller fengsel inntil ett år, men hvis handlingen regnes som grov kan straffen skjerpes opp til seks års fengsel. En normal straffutmåling for kroppskrenkelse ligger mellom 30 og 120 dagers fengsel.

https://snl.no/kroppskrenkelse#:~:text=Kroppskrenkelse er å utøve vold mot en,ligger mellom 30 og 120 dagers fengsel.

Ja, det var et retorisk spørsmål til noen som jobber iherdig med å skrive om historien.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Sphinix skrev (8 minutter siden):

https://www.tv2.no/nyheter/hoiby-rettssaken/

Står i referatene fra rettssaken. 

Hvis dette med sofa gjelder skaugum kvinnen som har forklart seg i dag så skjedde dette i 2018. Ikke samme person som hun som skal ha blitt voldtatt dagen før madrasskjøpet. Men lett å gå i surr når det er så mange voldtekter, 

Endret av FruR
  • Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Hvorvidt han har vært samarveudsvilig eller ikke, har en viss relevans. Siden media og komentar felt har klikka i vinkel på mangel på å la seg avhøre bla, og skapt et bilde av at han ikke har ønsket å samarbeide. Blir jo det viktig å ta frem. 

Kremt, host: hva var det jeg /vi sa. At selv om vi ikke får høre noe om det, så betyr det ikke at det ikke skjer. Og igjen da inne på viktigheten av hvordan media omtaler saken. Her har de latt folk tro at han ikke har vært i avhør.

Ja, han var til og med så samarbeidsvillig at han har brutt besøksforbudet et enormt antall ganger, sist gang to dager før rettssaken hvor han truet et offer som han hadde rettspålagt forbud mot å kontakte med kniv. Faktisk, ville jeg kategorisere han som super-samarbeidsvillig. Elsker rett og slett pålegg fra rett og ordensstaten.

Endret av Ellie42
  • Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet
Snurrevippen skrev (1 minutt siden):

I utgangspunktet er ikke medieomtale grunn nok til å strafferabatt. Men i ekstraordinære situasjoner der den offentlige eksponeringen har vært så omfattende og belastende at det kan sees på som en tilleggsbelastning, kan retten vurdere dette som et formildende moment. Dette kan man lese om både i Lovdata og EMK.

Her feks:

Lov om styrking av menneskerettighetenes stilling i norsk rett (menneskerettsloven)

Hva med den ekstraordinære situasjonen med å bli utsatt av vold/ overgrep/ dokumentert i sove- overgrep mappa til sønnen til kronsprinsessen av Norge??

Hva tenker vi?? Omfattende? Belastende? 

HMMMMMMM

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
Hebbe-lille skrev (13 minutter siden):

Det er en del av hans frie forklaring. 

• Nyttig 1
Skrevet
Snurrevippen skrev (Akkurat nå):

Det er en del av hans frie forklaring. 

Sitering?

• Liker 1
Skrevet
Snurrevippen skrev (4 minutter siden):

Her feks:

Så litt føleri er lov.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Ellie42 skrev (15 minutter siden):

Du kan fortelle vennen din at kroppskrenkelser også ka omfatte å spytte på noen. 
Du kan samtidig nevne at det er en lang vei fra det til voldtekt. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Sphinix skrev (18 minutter siden):

Ut fra hva jeg finner i straffeloven så brukes begrepet vold i paragrafen om kroppskrenkelse. 

74.

§ 271.Kroppskrenkelse

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som øver vold mot en annen person eller på annen måte krenker ham fysisk.

En kroppskrenkelse kan gjøres straffri dersom

a.den er gjengjeldt med en kroppskrenkelse eller kroppsskade, eller

b.den gjengjelder en forutgående kroppskrenkelse, kroppsskade eller særlig provoserende ytring.

0Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

🔗Del paragraf

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-10#§271

• Liker 8
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...