Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ellie42 skrev (7 minutter siden):

Kanskje 'venn av MBH' fra VGs podcast kommer? Da får vi nok høre om MBHs store problemer med ADHD og hvor stakkarslig det gjør han.

At noen har store utfordringer som følge av en ADHD diagnose er ikke det samme som at det "stakkarsliggjør" personen så merkelig å bruke den som utgangspunkt tenker jeg.
Man må skille mellom personens oppfatning av seg selv og dennes diagnose.

At forsvaret derimot kanskje bruker en postensiell diagnose (er han diagnostisert?) som nettopp forsvar er kanskje naturlig for dem uten å tenke på de signaler det sender utover denne saken for resten av hans liv? 

Ikke alle med ADHD mangler fullstendig evne til å kontrollere seg selv når de blir sinna for eksempel, og ikke alle selvmedisinerer med drugs og dritt..

Men ja, ganske fasinerende at de tilsynelatende forsøker tegne et bilde av den person som tydeligvis har problemer med regulering som uten ansvar for sine handlinger.. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ellie42 skrev (11 minutter siden):

Kanskje 'venn av MBH' fra VGs podcast kommer? Da får vi nok høre om MBHs store problemer med ADHD og hvor stakkarslig det gjør han.

Det kommer sikkert noen sånne vitner også, som er der til fordel for Marius.

Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Det er vel andre festdelragere og denne gardisten .   Vil tro SE er vitne for N og ikke skaugum kvinnen.

Er N også anonymisert av retten? Eller hennes navn lov? Uansett velger jeg N frem til jeg vet hva retten kaller henne

Ja, stemmer, gardisten. Det blir interessant. Nei, tror ikke hun er anonymisert? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Blå tyggis skrev (3 minutter siden):

Det som fascinerer meg litt er hvor mange eldre damer i kommentarfeltet på FB som forsvarer M?! De slutshamer jentene under åpent navn, og forsvarer lille søte M med at jentene omtrent ba om det. Er det virkelig sånn at eldre kvinner synes voldtekt er greit så lenge det er gjort av en kongelig? 

Det er til å bli kvalm av. 

definer eldre kvinner? Er det alle over 35, 40, 50? 

Det er mange som mener at har du først hatt sex frivillig og den andre "tafster litt" etterpå så er det ikke voldtekt selv om du ikke ville delta mer, desverre.. På samme måte som det er de som mener at om du kler deg sånn eller slik så "inviterer du" til en type oppmerksomhet osv.. Men det er uavhengig av kjønn og alder tror jeg hvem som har ett slikt syn?

Han sier jo selv at hans oppfatning av voldtekt ikke er den som har ført han inn i rettsalen.. ergo tenker han jo sansynligvis selv da i sitt hode at han "bare har hatt sex" og ikke begått et overgrep.. 

Endret av Carrot
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Blå tyggis skrev (Akkurat nå):

Det som fascinerer meg litt er hvor mange eldre damer i kommentarfeltet på FB som forsvarer M?! De slutshamer jentene under åpent navn, og forsvarer lille søte M med at jentene omtrent ba om det. Er det virkelig sånn at eldre kvinner synes voldtekt er greit så lenge det er gjort av en kongelig? 

Det så jeg også i går,sjokkeende.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
Blå tyggis skrev (6 minutter siden):

Så også en del av de i går. Lurer på hvordan de tenker...

• Liker 2
Skrevet
Blå tyggis skrev (6 minutter siden):

Dette er jo de samme folkene som syntes deg Giske gjorde var helt fint. Det er noe rart med en del av den eldre generasjoner damer. De virker sure og nedsettende på yngre damer. 

• Liker 7
Skrevet
Carrot skrev (5 minutter siden):

definer eldre kvinner? Er det alle over 35, 40, 50? 

Det er mange som mener at har du først hatt sex frivillig og den andre "tafster litt" etterpå så er det ikke voldtekt selv om du ikke ville delta mer, desverre.. På samme måte som det er de som mener at om du kler deg sånn eller slik så "inviterer du" til en type oppmerksomhet osv.. Men det er uavhengig av kjønn og alder tror jeg hvem som har ett slikt syn?

Han sier jo selv at hans oppfatning av voldtekt ikke er den som har ført han inn i rettsalen.. ergo tenker han jo sansynligvis selv da i sitt hode at han "bare har hatt sex" og ikke begått et overgrep.. 

Av profilbildene ser de hvertfall 50+ ut, men og en del eldre. 

Dessverre virker det som den aldersgruppa endelig føler de har funnet et tema de skal rante om på FB, de har tatt over for Mann 60+. Synd de har et menneskesyn verre en Epstein. 

Tenk å skylde på ofrene?!?

• Liker 9
  • Nyttig 1
Gjest Ninaen
Skrevet (endret)
Ellie42 skrev (5 minutter siden):

Dette er jo de samme folkene som syntes deg Giske gjorde var helt fint. Det er noe rart med en del av den eldre generasjoner damer. De virker sure og nedsettende på yngre damer. 

Og de samme som forsvarte Gjert Ingebrigtsen med nebb og klør.

Den generasjonen har en helt annen bagasje med seg. Det er ingen unnskyldning, fordi svært mange har hengt med i tiden og samfunnsutviklingen og har en moderne forståelse av både overgrep og vold. Men for en del er det tydeligvis vanskelig å komme seg videre fra det de selv måtte tåle og som var normen og akseptert. Husk metoo… «vi måtte tåle». 
«Eldre» her er vel her primært født på 50-tallet eller tidligere. (Er vel stort sett dem som er aktive på Facebook i kommentarfeltene også…) De på 60-tallet er i mellomposisjon. Og dette gjelder IKKE alle i de gruppene, tvert imot! Men du finner flere av dem der enn blant dem som er født fra 1965-1970 og utover. 

Endret av Ninaen
Skrevet

Nå spørres Marius om søkehistorikken sin. Skjønner godt det er flaut... Spørs om det er rimelig avslørende søk...

09.43Ingri Gudmundsen Bergo

- Dritflaut

– Jeg synes det er dritflaut å snakke om dette her, sier Høiby om spørsmålsrekken til aktor.

Han har fått en rekke spørsmål om søkehistorikken sin, og bes om å forklare detaljer om dette - noe av det går langt tilbake i tid.

Rettssaken mot Marius Borg Høiby

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Ninaen skrev (2 minutter siden):

Og de samme som forsvarte Gjert Ingebrigtsen med nebb og klør.

Den generasjonen har en helt annen bagasje med seg. Det er ingen unnskyldning, fordi svært mange har hengt med i tiden og samfunnsutviklingen og har en moderne forståelse av både overgrep og vold. Men for en del er det tydeligvis vanskelig å komme seg videre fra det de selv måtte tåle og som var normen og akseptert. Husk metoo… «vi måtte tåle». 

Jeg er over 60 og det kunne aldri falle meg inn å legge skylden på ofrene og jeg forstår ikke tankegangen til mange av disse damene.

• Liker 12
  • Nyttig 11
Skrevet
Blå tyggis skrev (10 minutter siden):

Jeg tror det har noe med hva de selv har opplevd av "regler" rundt seg gjennom livet. Det er en form for beskyttelse. Enten man har opplevd grenseoverskridende ting og føler man har mer kontroll ved å skylde på seg selv, eller man ikke har gjort det - og derfor kan si at det er kvinnens "dårlige valg". Valg man selv ikke ville tatt og derfor tror man har unngått overgrep. Ikke for at man har vært heldig, men fordi man har vært smart. 

Det sagt, så er jeg ca 60 selv og har blitt sjokkert av mye manglende kunnskap i forhold til overgrep og også vold/mishandling i nære relasjoner.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Sk57 skrev (1 minutt siden):

Jeg er over 60 og det kunne aldri falle meg inn å legge skylden på ofrene og jeg forstår ikke tankegangen til mange av disse damene.

Nei, heldigvis er ikke alle 60+ mennesker blottet for empati. Men mange av de på FB er tydeligvis det.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest Ninaen
Skrevet
Sk57 skrev (Akkurat nå):

Nettopp, det er jo det jeg skrev i kommentaren min 😉 Poenget er at i den gruppa som skriver de kommentarene er flertallet 60+. Men det unnskylder ikke, nettopp fordi mange av dere har jo fulgt med i tiden. Dette er jo samme gjengen som «vi brukte ikke setebelte eller sykkelhjelm, vi overlevde for det». 

Skrevet
Blå tyggis skrev (2 minutter siden):

Av profilbildene ser de hvertfall 50+ ut, men og en del eldre. 

Dessverre virker det som den aldersgruppa endelig føler de har funnet et tema de skal rante om på FB, de har tatt over for Mann 60+. Synd de har et menneskesyn verre en Epstein. 

Tenk å skylde på ofrene?!?

jeg må innrømme at jeg ikke kjenner meg igjen som dame 50+ for jeg mener så absolutt han fortjener straff :D og ikke kjenner jeg noen i min krets som deler ett slikt syn heller, men som sagt jeg har møtt en del mennesker som mener at kvinner "må ha gjort noe" osv,
Eller som bruker "det er to sider av en sak" hører man jo ofte, og det er jo en grunn til at det flommer over at saker der kvinner ikke forlater voldelige forhold fordi det er verre enn å bli. Og saker der volden fortsetter etter at forlater mannen osv osv
- som jo denne saken er et bilde på da om man skal tro det man får vite i media om gjentagende brudd på besøksforbud, gjentagene trusler, gjentagende vold osv osv osv..
Disse folka med denne spesielle meningen kommer da øyeblikkelig med ting som "Men hvorfor er hun sammen med han" eller "hvofor går hun bare ikke" og det vitner jo egentlig bare om alt de ikke skjønner, og hva som er galt med dem.. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, alle 50+ er jo heldigvis ikke gærne, det er vel bare at de gærne ofte henger på FB. :sukk: Håper ingen ofre av noe som helst leser de kommentarene.

Spenstige søkeord på lille gutten. Han vet hva han liker, det skal han ha. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Sa han ikke i går at han ikke har sex med folk som sover? Dette sier han nå.

09.57Ingri Gudmundsen Bergo

Ber utdype om sovesex

– Hva slags ting var det du kunne gjøre da? spør aktor.

– Dette har jo vært i forbindelse med med sex, altså frivillig sex i forkant, også sa hun at jeg er sliten, men bare fortsett du, svarer Høiby.

Han forteller at det har skjedd i situasjoner og at han ikke har ventet på at noen skal sovne, men at det har vært en avtale dem imellom om at han kunne fortsette etter at vedkommende sovnet.

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Og der spurte de om det samme jeg lurte på.

10.01Preben Sørensen Olsen

Borer om soving og sex

I går sa Marius Borg Høiby at han ikke ligger med folk som sover. Dette borer aktor Sturla Henriksbø i om stemmer nå. 

– Jeg har for det første ikke hatt sex med noen som sover, sier Høiby. 

– Hun sa seg ferdig, sa ingen plass at hun sov, sier han videre.  

– Men du har hatt en avtale om det? spør aktor

– Du hørte hva avtalen var. Hun sa «du kan bare fortsette, det går fint», sier Høiby.

Samtalen Høiby henviser til gjelder ikke kvinnen han er tiltalt for å ha voldtatt.

Endret av -Pusheen-
Fikset
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (39 minutter siden):

Nå spørres Marius om søkehistorikken sin. Skjønner godt det er flaut... Spørs om det er rimelig avslørende søk...

09.43Ingri Gudmundsen Bergo

- Dritflaut

– Jeg synes det er dritflaut å snakke om dette her, sier Høiby om spørsmålsrekken til aktor.

Han har fått en rekke spørsmål om søkehistorikken sin, og bes om å forklare detaljer om dette - noe av det går langt tilbake i tid.

09:57 der syntes jeg han snakker seg inn i saken. Høres svært usannsynlig ut, at man under en akt sier, "jeg er trøtt , så jeg sover snart , gjør deg ferdig"  (ikke sånn han sa det, men prøver å  virkeligjøre en slik samtale. Det blir bare merkelig....)

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

09:47 der syntes jeg han snakker seg inn i saken. Høres svært usannsynlig ut, at man under en akt sier, "jeg er trøtt , så jeg sover snart , gjør deg ferdig"  (ikke sånn han sa det, men prøver å  virkeligjøre en slik samtale. Det blir bare merkelig....)

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/

Jeg er enig. 

• Liker 2
Skrevet
Ms.Hannigan skrev (4 minutter siden):

Du vet at mannen er snart 30 år? Er det en 8 år gammel søkehistorikk de går gjennom i retten nå, eller snakker vi mer nylige søk? 

Virker som de var fra 2015, for han sier selv at han ikke husker.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...