Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
blvck skrev (Akkurat nå):

Enig. Eneste som kan tale i mot er hvis pst ikke har gjort jobben sin. 

Noe som vi inderlig får håpe de har gjort, selv om jeg er åpen for det så klart er en mulighet. 

Ja, helt enig med deg. 

Men jeg klarer ikke til å få det til å gi mening at de ikke har gjort jobben sin, ikke med denne familien. I så fall må noen gå fra jobben sin.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Snurrevippen skrev (2 minutter siden):

Jeg har svart deg på dette, men skriver det igjen: PST kan ikke overvåke familiemedlemmer, de må forholde seg til informasjonen som er konkret og verifiserbar. 

Hva er hjemmelen for at de ikke kan overvåke familiemedlemer som kan utgjøre en trussel?

Og hvorfor skulle ikke Marius sin atferd være konkret eller verifiserbar? 

Endret av blvck
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
blvck skrev (Akkurat nå):

Hva er hjemmelen for at de ikke kan overvåke familiemedlemer som kan utgjøre en trussel?

Det finnes ingen generell hjemmel som tilsier at PST har adgang til å overvåke familiemedlemmer. 

Du bør heller se på Grunnloven, PST- og politiloven, og EMK. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Snurrevippen skrev (1 minutt siden):

Det finnes ingen generell hjemmel som tilsier at PST har adgang til å overvåke familiemedlemmer. 

Jeg gir opp! God natt 🙏

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Skrevet
blvck skrev (42 minutter siden):

Enig. Eneste som kan tale i mot er hvis pst ikke har gjort jobben sin. 

Noe som vi inderlig får håpe de har gjort, selv om jeg er åpen for det så klart er en mulighet. 

Jeg tror at PST absolutt har gjort jobben sin. Dette er spesial trente og profesjonelle folk.
At Hells Angles har fått tilgang til Skaugum, ikke en gang men flere ganger, har sikkert hvert oppe til diskusjon fra et sikkerhetsmessig perspektiv. Har vondt for å tro at de har vært enig i at HA skulle få tilgang.

Så kan en spørre hvem har mulighet til å sette  PST sin anbefaling til side. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Kronprinsparet har visst. Noe annet skal ingen prøve seg på å få meg til å tro. PST har visst. Som politimannen sa til Marius i lydopptaket: «Above my fucking paygrade.» Dette har alle rundt Marius vært klar over, og de har antakelig forsøkt, på sitt verdensfjerne vis, å stoppe det samtidig som de har jobbet for å holde det skjult for offentligheten. 

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Snurrevippen skrev (1 time siden):

Tror du er litt for snevre i din tolkning av posten til den andre brukeren. 

Er helt forskjellig å overvåke elektronisk kommunikasjon og det å gjøre en bakgrunnsjekk på nettverket til Marius, som eksempel. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Tenker at kongefamilien synes det blir godt å få den fjompen sperret inne.

Endelig fred og ro en stund.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Kollontaj skrev (2 timer siden):

Tviler på at de er informert før rett før det ble kjent nå. Verken politiet eller advokatene kan avsløre noe til foreldre når sønnen er myndig. De forteller ikke kona, engang, i de tilfellene jeg har kjent til dvs der de etterforsker videre etter varetekt, siktelse og tid frem mot rettssak. 

Stefaren hans viste om at han skulle bli pågrepet innen han ble det. 

Men tror mye har endret seg hos politiet etter august 2024. Som at når man pågrep han på hytta så ble ikke de kongelige informert, og vi skjønner hvorfor man endret policy. Kronsparet er ikke medspillere til politiet (snakker da om de i politiet som er opptatt av politiarbeid og ikke karriere og politikk). 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Snurrevippen skrev (3 timer siden):

Hva nøyaktig mener du er verre med det han har innrømmet nå kontra det han ble beskyldt for? 

Så du mener at senere erkjennelser ikke har betydning for å korrigere tidligere påståtte feil? Er ikke det så nøye med fakta, liksom. 

Han har nå innrømmet et grovt narkotikalovbrudd. Det som kildene til de to velmeritterte kriminaljournalistene hadde observert var salg av brukerdoser, som er mye mindre alvorlig. Og ikke minst, tidsmessig i forkant. 

Mannen vented ved tidspunktet for søksmålet på en straffesak der han kunne forvente å bli dømt til et relativt langt fengselsstraff. 

Mannen gad ikke å møte opp selv i rettsaken. 

Boken avslørte en systematisk blindsone rundt Skaugum og hvor få ledd det var mellom kongefamilien og noen av Europas tungste kriminelle miljøer. 

Tapet i tingretten kostet over en million kroner. 

Marius stod ikke bak den rettsaken, og pengene kom ikke opprinnelig fra bestemor, men fra dem som ønsket å flytte fokus fra Skaugum til Marius og generelt diskreditere boken.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
TigerK skrev (4 timer siden):

Husker helt i starten av saken, da det «bare» var vold og kjefting, og det ble sagt at «bare vent. Det kommer mer». Lekkasjer og informasjon har kommet litt etter litt, drypp på drypp. Politiets bekymringssamtale får en helt ny mening nå som vi vet at han har innrømmet å ha vært i besittelse av mange kilo cannabis. 

Og spørsmålet om varetektsfengsling ikke var på sin plass etter så mange brudd på besøksforbud etc. Ikke umulig at dette har vært og er en taktisk avgjørelse fra politiets side. De vet Marius er uforsiktig, arrogant og at han ikke evner å ta seg sammen. Politiet har garantert hatt mistanker over tid, som de har slitt med å bevise, og nå lar de ham løpe fritt rundt og gjøre jobben enklere for dem. Marius graver sin egen grav, og dypere for hver dag som går. For en dott! 

Jeg var og har vært en av de som har påpekt det mange ganger. Bare vent, det kommer mer. Og jeg tror fortsatt det kommer mer.

Hva som er grunnlaget til funn av dette med canabisen nå, da vi snakker så lang tid tilbake? Er litt uvisst. Dog hevdes det så vidt jeg kunne se i media, at denne etterforskningen har pågått i ca ett år. Og da er det lite sannsylig å tro dette er mye annet enn funn på hans beslaglagte telefon. 

Så før man skyter i hytt og pine om alle som skulle ha visst , stoppet osv iht alkkurat hvem som burde stoppet han etc, tenker jeg er lurt å vente bittelitt med.

Pst osv er i hovedsak sikkerhet for de kongelige. Så marius boende i tønsberg, tror jeg ikke har hatt noen tilgang på livvakt tjeneste der, med mindre de vet om reel trussel. 

Med tiden kan det dukke opp informasjon som sier at både den ene og andre visste etc..men akkurat i dag, fremstår det iht narko , bruk, frakting og mest sannsynlig funn på telefonen. Ikke noe som har ligget i arkivskuffen i flere år og så tatt opp nå.

De færreeste tror vel på at han ikke har tjent noe på dette, og at det var en enkelt hendelse.  Og hvis det stemmer det som står i avisene, og først oppdaget i fjor så lang tid etter fraktingen, pga hans fantastiske evne til å dokumentere, så er det lite som tyder på at det er grunn til å peke på alle om at de har måttet visst.

Har noen visst etc, vil det komme frem. Og da må vi  vente på at noen har gravd frem slik verifierbar informasjon.

Jeg har vel inni meg "visst" om at det ville komme noe ang narkotika utover bruk. Jeg tror også at det kommer mer iht det, på et tidspunkt. Men tro er ikke nok til å hevde. Nå kan jeg hevde. Men ikke hevde alt jeg har trodd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Natttåke skrev (3 timer siden):

Ja, helt enig med deg. 

Men jeg klarer ikke til å få det til å gi mening at de ikke har gjort jobben sin, ikke med denne familien. I så fall må noen gå fra jobben sin.

Helt enig. De gjør risikovurderinger hele tiden. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
FruR skrev (9 timer siden):

Det er jo veldig mange av lovbruddene som Marius har dokumentert sjøl. Filma både voldtekt og hasjleveranse og når han har kjørt for fort med bil. La ut på sosiale medier eller snap eller hva det var når han hadde kræsja og nesten kjørt på gardist, altså får meg til å lure på hvor mye ulovlig har skjedd som han ikke har dokumentert og som vi og politiet derfor ikke vet om eller kan bevise,

Kan lure på hva som var på telefonen som han knuste og fjernet sim kortet på. Den muligheten fikk han jo pga han ble varslet om pågripelsen i forkant.

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Uheldig å bli tatt for narko-transport den ene gangen han var i nærheten av et større parti.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Helt enig. De gjør risikovurderinger hele tiden. 

Se for eksempel på drapet på den tidligere svenske statsministeren Olaf Palme. For at personbeskyttelse skal virke så må skyddsobjektet ønske personbeskyttelse. 

Til dere som ikke er gamlinger, så ble Palme drept på åpen gate en kveld der han hadde sendt hjem sine livvakter fordi han ønsket kvalitetstid med sin kone. Uflaks at dem møte feil man på gåturen hjem fra kino. 

Ingen av oss vet eksakt prosedyre til de kongelige livvaktene, men er opplagt at skyddsobjektene har lov å legge sterke føringer.

Som jeg har skjønt det så kunne Marius selv godkjenne gjester til Skaugum. Som virker rimelig hvis man glemmer bort hvilke venner som han har. 

Vi kan i ettertid se på det som en svikt, men er vel ikke urimelig å tro at man aldri endret seg i forhold til Marius selv, fra det at han kom inn i kongefamilien som 3 åring (og opplagt ikke var en belastet person eller potensiell trussel) til det at han ble det seinere. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Hva om politiet har visst, men valgte å ikke etterforske dette i 2020 (eller under etterforskningen i 2024/2025?)? Jeg føler at de har inkludert dette forholdet i tiltalen nå for å sikre at han ikke får en "filledom". Hvorfor skulle de bla tilbake til 2020 på telefonen hans i slutten av 2025 når de både:

a) burde gjort og funnet det da de drev etterforskning ifm tiltalene som ble tatt ut i juni 2025.

b) de andre sakene som det ble tatt ut tilleggstilale for gjaldt forhold skjedd i 2024-2025 (vegtrafikkforhold og brudd på besøksforbud)

Det som for meg er rart er at MBH tilstår omfatning med et stort parti narkotika, som ikke kun inkriminerer han selv, men også X og Y som han fraktet narkotikaen fra og til. Slik jeg har forstått så er ikke slike miljøer nådige mot folk som "kaster andre under bussen". Dette betyr jo at det antagelig også vil bli tatt ut tiltale for X og Y, HVIS ikke disse allerede er straffet for forholdet, uten at MBH sin del ble tatt med i tiltalen den gangen? 

Jeg liker ikke å si det, men det er mye som lukter ift politiets håndtering av MBH, i alle fall frem til 2024. Jeg lurer på hvor mye som er "lukket øynene for" opp i gjennom årene?

Endret av Korpsnerden
  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Er det offentliggjort hvilke bevis politiet har for denne narkobesittelsen? En så alvorlig sak, og Marius har bare erkjent forholdet? De fleste ville vel forsøkt å vri seg unna, skylde på at de ikke visste hva som var i pakka, sådd tvil om det kan ha vært noen andre osv. Det er, så vidt jeg vet, tross alt en tiltale som har en strafferamme på ti års fengsel. 

Så bevisene må jo være overveldende, i så fall. Typ, video/live streaming eller noe slikt. 

Eller «tar han en for laget», her? Vet ikke hvem «laget» er, men blir han kastet under bussen for å stoppe mer graving i saken? 

• Liker 11
  • Hjerte 2
Skrevet
Korpsnerden skrev (24 minutter siden):

Hva om politiet har visst, men valgte å ikke etterforske dette i 2020 (eller under etterforskningen i 2024/2025?)? Jeg føler at de har inkludert dette forholdet i tiltalen nå for å sikre at han ikke får en "filledom". Hvorfor skulle de bla tilbake til 2020 på telefonen hans i slutten av 2025 når de både:

a) burde gjort og funnet det da de drev etterforskning ifm tiltalene som ble tatt ut i juni 2025.

b) de andre sakene som det ble tatt ut tilleggstilale for gjaldt forhold skjedd i 2024-2025 (vegtrafikkforhold og brudd på besøksforbud)

Det som for meg er rart er at MBH tilstår omfatning med et stort parti narkotika, som ikke kun inkriminerer han selv, men også X og Y som han fraktet narkotikaen fra og til. Slik jeg har forstått så er ikke slike miljøer nådige mot folk som "kaster andre under bussen". Dette betyr jo at det antagelig også vil bli tatt ut tiltale for X og Y, HVIS ikke disse allerede er straffet for forholdet, uten at MBH sin del ble tatt med i tiltalen den gangen? 

Jeg liker ikke å si det, men det er mye som lukter ift politiets håndtering av MBH, i alle fall frem til 2024. Jeg lurer på hvor mye som er "lukket øynene for" opp i gjennom årene?

Ja du er ikke den eneste som lurer på det. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Ninaen
Skrevet
TigerK skrev (1 time siden):

Er det offentliggjort hvilke bevis politiet har for denne narkobesittelsen? En så alvorlig sak, og Marius har bare erkjent forholdet? De fleste ville vel forsøkt å vri seg unna, skylde på at de ikke visste hva som var i pakka, sådd tvil om det kan ha vært noen andre osv. Det er, så vidt jeg vet, tross alt en tiltale som har en strafferamme på ti års fengsel. 

Så bevisene må jo være overveldende, i så fall. Typ, video/live streaming eller noe slikt. 

Eller «tar han en for laget», her? Vet ikke hvem «laget» er, men blir han kastet under bussen for å stoppe mer graving i saken? 

Sto vel bilder og meldinger. Må lese artiklene igjen. Tipper han i tillegg «tar en for laget» og har fått beskjed av advokat om å erkjenne for å kunne holde det på «bare enkelthendelse» og «ikke fått betalt». Hvis han begynner å prate/forsvare seg i avhør skjønner vel advokaten hvilken vei høna sparker.

Skrevet

Hvorfor har denne idioten fortsatt førerkort? JEG FATTER DET IKKE!

• Liker 16
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...